Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
11 april 2011, 12:38 uur | Bericht #223138
Citaat van Imrich, zondag 10 april 2011, 17:57 uur Ik dacht van morgen nog toen ik zag dat het van af dinsdag kouder zou worden "wanneer zouden ze met onweer komen" en daar is die dan. Wel laat vind ik. Nu maar zien hoeveel mensen zich zelf rijk rekenen en helemaal gek worden en uiteindelijk merken dat er niks gaat gebeuren, want daar zal het waarschijnlijk gewoon op uit draaien.

Dus samengevat vind je dat er te laat een onnodig topic geopend werd?

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
11 april 2011, 12:46 uur | Bericht #223139
Een kans is een kans, klein of niet. Hiervoor is een forum waar je lekker oeverloos kan discussieren. Lekker genieten van de voorpret, gaat het een keer niet door, jammer dan. Tis nog vroeg in t seizoen dus de klappers gaan ongetwijfeld komen.
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 april 2011, 12:49 uur | Bericht #223140
Citaat van Frenky, maandag 11 april 2011, 12:46 uur Een kans is een kans, klein of niet. Hiervoor is een forum waar je lekker oeverloos kan discussieren. Lekker genieten van de voorpret, gaat het een keer niet door, jammer dan. Tis nog vroeg in t seizoen dus de klappers gaan ongetwijfeld komen.
Helemaal waar, sluit ik me helemaal bij aan!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2011, 12:59 uur | Bericht #223142
Is altijd moeilijk om een topic te openen, de ene keer is er niets aan de hand en dan krijgen we vragen waar het topic blijft.... Schrijven we erover als de kans klein is dan is het weer te laat... Open je een topic 5 dagen van te voren dat is het weer te vroeg....
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
11 april 2011, 13:04 uur | Bericht #223143
In het vervolg eerst maar een poll-topic openen met de vraag "zullen we een onweer-topic openen"

:D

/weer on-top/
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
11 april 2011, 13:04 uur | Bericht #223144
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 11 april 2011, 11:59 uur Is altijd moeilijk om een topic te openen, de ene keer is er niets aan de hand en dan krijgen we vragen waar het topic blijft.... Schrijven we erover als de kans klein is dan is het weer te laat... Open je een topic 5 dagen van te voren dat is het weer te vroeg....

Zo is er altijd wat, ik zou zeggen: ga lekker meteorologie studeren zodat je zelf alles kan analyseren dan bij voorbaat voorspellingen af te kraken. Elke kans, en topic, vind ik leuk om te lezen en door mijn beperkte weerkennis leer ik ook nog eens wat.
pasz
Lid
Woonplaats: Pijnacker/Gouda
Berichten: 253
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 april 2011, 13:08 uur | Bericht #223146
Als het KNMI het aangeeft, dan zal het zo maar kunnen voor het Noorden van het land.

Wel weer leuk dat het onweerseizoen is begonnen. Mis de sneeuwtopics wel een beetje
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
11 april 2011, 13:10 uur | Bericht #223148
Volgens mij is er wel degelijk een kans,.. en dan vooral dinsdag ochtend zeer vroeg (zo rond 4 uur),..maar we zullen zien / horen
Winter 2014 - 2015 wordt horror?
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
11 april 2011, 13:29 uur | Bericht #223151
Ha leuk weer een onweerstopic! Moet ik wel meteen even iets helder maken denk ik.
Ondanks dat GFS voor vanmiddag momenteel voor ZO NL het eea aan CAPE en -LI berekend is het ook deze keer weer het sleutelwoord 'vocht' wat convectie onmogelijk maakt. Kijken we naar de temps van afgelopen dag en nacht zien we dat de boel zelfs te droog is voor het kleinste cumultje. Progtemps laten dan ook niets van buiigheid toe. Dat er in het ZO vanmiddag een enkele (onweers)bui zou kunnen ontstaan is bij deze dan ook de wereld uit.
Dan het koufront. Lijkt niet bijzonder actief, op wat regen na wellicht een enkele verscholen bui, maar dat is het dan ook wel.
Dan de verscherpende hoogtetrog die hierop volgt. Sterke KA op 500 hPa (temp gaat in het midden en noorden omlaag naar <-30C) en de linker uitgang van de jet nabij maakt dat de kans op buien mogelijk met onweer wel degelijk bestaat. Buien lijken zich achter het koufront op te houden en trekken vannacht en morgenochtend van NW naar ZO over het land. Enkele kunnen gepaard gaan met onweer en intense neerslag. Dynamiek lijkt ondanks de nabijheid van de jet niet significant genoeg voor randverschijnselen. Het beeld met wat buien, enkele met een gerede onweerskans, lijkt mij voor vannacht en morgen ochtend achter het KF dan ook absoluut realistisch.
Overigens kunnen morgenmiddag door dagelijkse gang met name in het binnenland (oost en noordoost NL) nog enkele buien ontstaan welke door de koude bovenlucht ook met onweer gepaard kunnen gaan. Ook dan zijn randverschijnselen uitgesloten. De rest van het land (met uitzondering van de kustgebieden) ziet ontwikkelende stapelbewolking afgewisseld met felle opklaringen.
Dus samenvattend: vanavond eerst de doorgang van het KF met regen en wellicht een enkele embedded bui. Hierachter door sterke KA in de bovenlucht en nadering van een verscherpende hoogtetrog toenemende onstabiliteit. Dit resulteert vannacht in enkele buien, sommige met een gerede onweerskans. Morgenochtend trekken deze buien door naar OZO en kunnen met name in het binnenland door dagelijkse gang weer enkele (onweers)buien ontstaan. Hoe dichter bij de kust, hoe zonniger het weerbeeld morgenmiddag wordt.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2011, 13:51 uur | Bericht #223153
DLS en LLS wel beter dan de vorige run, DLS net geen 35 dus geen kans op supercellen en de LLS ligt op 11 max dus bowecho's zijn mogelijk. SRH een krappe 100 in het westelijk deel van het land

1.gif

2.gif
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
11 april 2011, 13:59 uur | Bericht #223156
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 11 april 2011, 12:51 uur DLS en LLS wel beter dan de vorige run, DLS net geen 35 dus geen kans op supercellen en de LLS ligt op 11 max dus bowecho's zijn mogelijk. SRH een krappe 100 in het westelijk deel van het land
**Plaatjes**


Jan, logisch dat dit soort indices enigszins uitslaan. Je zie op alle niveaus namelijk de windsprong en -toename vlak bij het KF op die locatie liggen (dat is juist waar SRH ed op gebaseerd zijn). Laten de buien in deze situatie nu juist in de áchterkamer van het systeem vallen, in een gebied waar dynamisch niet zo veel eer te behalen valt. Was jij van mening dat onstabiliteit en dynamiek elkaar in deze overlappen? Ben namelijk anders van mening, temeer omdat het KF zelf niet zo zeer buien zal triggeren (wellicht een embedded geval, maar dan ondiep en op middelbaar niveau). Als je progtemps voor achter het KF bekijkt zie je ook daadwerkelijk dat winden met de hoogte achter het front niet significant toenemen en/of ruimend met de hoogte zijn (uiteraard wel iets, maar dat is de gewoonste zaak van de wereld). | Gewijzigd: 11 april 2011, 14:00 uur, door marsel
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 april 2011, 15:10 uur | Bericht #223165
@JV 11/04/2011

Passage koufront gaat vanavond en deels komende nacht gepaard met buien die van onweer en zware windstoten vergezeld kunnen gaan.


Een hogedrukgebied boven Zuid-Duitsland met een rug tot over de Duitse Bocht neemt vandaag in betekenis af. Van het westen uit komt ondertussen een koufront dichterbij, zijnde de voorste begrenzing van polaire lucht. De dikkere frontale bewolking bereikt ons land vanavond, later gaat er ook regen vallen. Vanmiddag is het nog zonnig maar er trekken later wel wolkensluiers over. Doordat de wind uit het westen gaat waaien (aan zee toenemend tot matig) koelt het in de kustgebieden af: rond het middaguur zijn daar al de maxima bereikt. Valkenburg bij Katwijk mat 18,8º, om 12:50 uur was het 14,7º. Verder landinwaarts wederom twintigers. Rond 13 uur was het in Eindhoven 21,5, in De Bilt 20,3º geweest.

Vanavond is het bewolkt en met het ‘inschuiven’ van een zich sterk profilerende hoogtetrog, neemt de onstabiliteit van de atmosfeer toe. Er kunnen aan het eind van de avond/begin van de nacht buien ontstaan. Onweer en zware windstoten zjn daarbij niet uitgesloten. De wind waait uit het westen tot noordwesten en wordt matig tot vrij krachtig, aan de kust krachtig tot hard (windkracht 6-7).
Dinsdag overdag scheelt het een jas met vandaag! Het wordt namelijk niet warmer dan rond 11 graden. De noordwestenwind is matig tot vrij krachtig, aan de kust nog enige tijd krachtig. Het weerbeeld kenmerkt zich door perioden met zon en een enkele bui.
Na dinsdag blijven hogedrukgebieden toch een stempel op het weerbeeld drukken. De neerslagkansen blijven klein en na enkele dagen met middagtemperaturen rond normaal gaat het kwik in het weekeinde weer iets omhoog.


Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2011, 15:18 uur | Bericht #223166
Citaat van marsel, maandag 11 april 2011, 13:59 uur Jan, logisch dat dit soort indices enigszins uitslaan. Je zie op alle niveaus namelijk de windsprong en -toename vlak bij het KF op die locatie liggen (dat is juist waar SRH ed op gebaseerd zijn). Laten de buien in deze situatie nu juist in de áchterkamer van het systeem vallen, in een gebied waar dynamisch niet zo veel eer te behalen valt. Was jij van mening dat onstabiliteit en dynamiek elkaar in deze overlappen? Ben namelijk anders van mening, temeer omdat het KF zelf niet zo zeer buien zal triggeren (wellicht een embedded geval, maar dan ondiep en op middelbaar niveau). Als je progtemps voor achter het KF bekijkt zie je ook daadwerkelijk dat winden met de hoogte achter het front niet significant toenemen en/of ruimend met de hoogte zijn (uiteraard wel iets, maar dat is de gewoonste zaak van de wereld).

Ik snap er niets van als ik eerlijk moet zijn.... Is het juist niet dat de windsprong ervoor zorgt dat de onweersbuien geactiveerd worden? En hoe verklaar jij dat het dynamische gedeelte juist op 21Z al op de kaarten te zien is? Terwijl het KF juist zijn passage heeft ongeveer rond 00Z
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
11 april 2011, 16:00 uur | Bericht #223171
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 11 april 2011, 14:18 uur Ik snap er niets van als ik eerlijk moet zijn.... Is het juist niet dat de windsprong ervoor zorgt dat de onweersbuien geactiveerd worden? En hoe verklaar jij dat het dynamische gedeelte juist op 21Z al op de kaarten te zien is? Terwijl het KF juist zijn passage heeft ongeveer rond 00Z

Jan, het antwoord over de manier zoals ik het hier nu even zie moet ik je (hoe vervelend ik het ook vind) schuldig blijven. Ik sta namelijk op het punt om richting Italië te vertrekken voor korte vakantie.
Komt er in mijn optiek even kort op neer dat de meest dynamische omstandigheden op het (grond)KF voordoen, alwaar de jet vlak achter door/overhen loopt (goed voor oplopende DLS waarden) en daar waar de grondstroming tov de stroming op hoogte een wat andere (in de geval geruimde!?) richting heeft (goed voor wat hogere SRH waarden). Buien achter en vlak bij het grondfront (opgewekt door binnenlopende bovenlucht trog) bevinden zich in een (volgens lightingwizzard GFS06Z) minder dynamisch milieu.
Ik heb namelijk de indruk dat buien mogelijk met onweer juist vlak achter het (grond) KF in de nacht vanuit NW binnen zullen trekken en niet óp het KF. In de ochtend trekt het spulletje via de oostgrens naar DU weg.
Maargoed, hier bakkeleien we over een week oid nog wel even verder over. Zo, nu de koffers pakken.
Tot snel! | Gewijzigd: 11 april 2011, 16:15 uur, door marsel
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 april 2011, 16:05 uur | Bericht #223172
Citaat van marsel, maandag 11 april 2011, 16:00 uur Jan, het antwoord over de manier zoals ik het hier nu even zie moet ik je (hoe vervelend ik het ook vind) schuldig blijven. Ik sta namelijk op het punt om richting Italië te vertrekken voor korte vakantie.
Komt er in mijn optiek even kort op neer dat de meest dynamische omstandigheden op het KF voordoen, alwaar de jet vlak achter door loopt (goed voor oplopende DLS waarden) en daar waar de grondstroming tov de stroming op hoogte een wat andere (in de geval gekrompen!?) richting heeft (goed voor wat hogere SRH waarden). Buien achter en vlak bij het grondfront (opgewekt door binnenlopende bovenlucht trog) bevinden zich in een (volgens lightingwizzard GFS06Z) minder dynamisch milieu.
Ik heb namelijk de indruk dat buien mogelijk met onweer juist vlak achter het (grond) KF in de nacht vanuit NW binnen zullen trekken en niet óp het KF. In de ochtend trekt het spulletje via de oostgrens naar DU weg.
Maargoed, hier bakkeleien we over een week oid nog wel even verder over. Zo, nu de koffers pakken.
Tot snel!


Oke veel plezier in Italie, enneuh wel onweersfoto's maken als je naar het noorden gaat
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
11 april 2011, 16:13 uur | Bericht #223174
Op de satellietbeelden is het front al goed te zien, maar ook ik denk dat de timing verkeerd is, het ding trekt pas in de avond over.
http://www.sat24.nl/default.aspx?region=&i=1
Een mals regenbuitje zou de plantjes wel goed doen, en een onweersklap zou ook mij goed doen. We zullen zien, niks is vaak zo onvoorspelbaar als 't weer. | Gewijzigd: 11 april 2011, 16:15 uur, door Rutte31
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
11 april 2011, 16:15 uur | Bericht #223175
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 11 april 2011, 15:05 uur Oke veel plezier in Italie, enneuh wel onweersfoto's maken als je naar het noorden gaat

Uiteraard, mocht ik wat moois tegenkomen zijn jullie de eerste die het weten !.
pietjelol
Lid
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 1511
Lid sinds: 6 apr. 2009
11 april 2011, 16:23 uur | Bericht #223177
Citaat van Marcel32, maandag 11 april 2011, 14:13 uur Op de satellietbeelden is het front al goed te zien, maar ook ik denk dat de timing verkeerd is, het ding trekt pas in de avond over.
http://www.sat24.nl/default.aspx?region=&i=1
Een mals regenbuitje zou de plantjes wel goed doen, en een onweersklap zou ook mij goed doen. We zullen zien, niks is vaak zo onvoorspelbaar als 't weer.

indd de planten smeken om water

Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 april 2011, 16:29 uur | Bericht #223178
Sat-foto
Woonplaats: Musselkanaal(Grunn)
Berichten: 1096
Lid sinds: 17 apr. 2010
11 april 2011, 16:30 uur | Bericht #223179
Citaat van Tyshane, maandag 11 april 2011, 10:24 uur Het knmi geeft een waarschuwing voor deels het westen & noorden:

*Kans op enkele onweersbuien

*Kans op zware windstoten tot circa 75 km/uur


bron: knmi



Al geen onweer meer bij het knmi

waarschuwing_land.png | Gewijzigd: 11 april 2011, 16:31 uur, door Musselkanaalder
WINTER 78/79 laat maar komen!!!
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Terug naar boven
1 2 3 4
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 291 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 291, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 3 en 4 september".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden