Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 april 2011, 11:49 uur | Bericht #223987
Goedemorgen allen!

Afgelopen weekend een verjaardag gehad waar oa 2 vrienden waren waarmee ik wel eens chase doe.
Natuurlijk met het aankomende seizoen in ons achterhoofd was iedereen zich al langzaam aan het voorbereiden.
Nieuwe lenzen, een nieuw statief voor nog meer stabiliteit, nieuwe filters waarmee overdag een langere sluitertijd gebruikt kan worden, de ultieme manier om je camera droog te houden (dus geen poncho etc), natuurlijk ook ideeen opgedaan voor nieuwe spots etc etc.

Op een gegeven moment kwamen we op het onderwerp: Een lightning shutter trigger.
Dit om voornamelijk te gaan gebruiken met onweer voor overdag. (en misschien ook wel 's nachts)

We hadden ze alleemaal al wel eens gezien op internet maar nooit serieus over nagedacht.
Juist om vooral overdag makkelijker onweer te kunnen fotograferen.

Heeft iemand hiermee ervaring? pluspunten of minpunten?

voorbeeldfilmpje:

Ik zag een topic over een "doe het zelf shutter maken" maar daar heb ik zelf niet zo'n zin in..;)


zie ook:
AEO Photo
Ebay verkoper


Groet,
Freek | Gewijzigd: 19 april 2011, 08:45 uur, door Fanatic (Arnhem)
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
18 april 2011, 14:35 uur | Bericht #224001
Ik heb er nog 1 liggen die ik nog steeds moet testen, ik zie er niet genoeg potentie in namelijk.

Ik heb altijd een belichtingstijd van 30 seconden.
niet meer niet minder, dit in samenwerking met mijn toestel ( canon 1D serie ) met een rappe download snelheid mis ik nooit iets van onweer.

en het uiteindelijke voordel:

1: alle foto's kunnen gestacked worden, zodat er meer bliksems op 1 opnamen gerealiseerd kunnen worden
2: mooier verloop met timelapsen
3: het werkte bij mijn eerste onweersfoto in 2006, en bij me laatste in 2009 ook waardoor me werkwijze nog precies hetzelfde is, kan je ook de fouten elimineren van telkens dingen proberen.

;)
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 april 2011, 08:43 uur | Bericht #224083
Erwin,

Bedankt voor je reactie!

Maar hoe pak jij overdag een sluitertijd van 30 seconden dan?
Ik heb zelf een 400d die dus een iets meer ruis produceert met lange sluitertijden! haha


Groet,
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Menno
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 37
Lid sinds: 17 jul. 2009
19 april 2011, 08:51 uur | Bericht #224087
Citaat van Fanatic (Arnhem), dinsdag 19 april 2011, 8:43 uur Erwin,

Bedankt voor je reactie!

Maar hoe pak jij overdag een sluitertijd van 30 seconden dan?
Ik heb zelf een 400d die dus een iets meer ruis produceert met lange sluitertijden! haha

Groet,


30 seconde wordt overdag erg lastig. Maar met een grijsfilter kun je wel leukere resultaten behalen. Zag een mooie aanbieding, maar weet niet of het goede kwaliteit is: http://www.filterkoopjes.nl/6,fi_nd-filters.html. Normaal gesproken zijn die dingen rond de 100 euro namelijk.
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
19 april 2011, 09:36 uur | Bericht #224099
Voor overdag gebruik ik juist een korte sluitertijd met continu schieten.Je hebt daarvoor wel snelle geheugenkaartjes nodig met liefst 8 Gb of meer maar ook daar krijg je goede resultaten mee en het voordeel vind ik is dat je uit de hand kan schieten.Ik maak zo`n 800 tot 1600 foto`s per keer dus je bent daarna wel een tijdje zoet om dat alles te uit te sorteren
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 april 2011, 09:41 uur | Bericht #224101
Citaat van erik, dinsdag 19 april 2011, 8:36 uur Voor overdag gebruik ik juist een korte sluitertijd met continu schieten.Je hebt daarvoor wel snelle geheugenkaartjes nodig met liefst 8 Gb of meer maar ook daar krijg je goede resultaten mee en het voordeel vind ik is dat je uit de hand kan schieten.Ik maak zo`n 800 tot 1600 foto`s per keer dus je bent daarna wel een tijdje zoet om dat alles te uit te sorteren

dan krijg je zeker niet een hele hoge resolutie?
van ik kan met mijn camera zo'n 7 foto's per seconde maken, maar die zijn dan maar 3-5 MP
met hoge resolutie kan ik er 3 per seconde maken
met vriendelijke groet,

Marcel
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
19 april 2011, 12:09 uur | Bericht #224134
Citaat van marcel`westland, dinsdag 19 april 2011, 7:41 uur dan krijg je zeker niet een hele hoge resolutie?
van ik kan met mijn camera zo'n 7 foto's per seconde maken, maar die zijn dan maar 3-5 MP
met hoge resolutie kan ik er 3 per seconde maken


In dit geval maak ik geen RAW foto`s,3 tot 5 MP is meer dan voldoende imo.Overigens kun je met beeldbewerkingsprogramma`s ook jpeg wel wat aanpassen maar dat doe ik eigenlijk zelden,hooguit dat ik de setting wat donkerder maak.
Overigens schiet ik foto`s met met iso 100/200 en meestal f22,iig klein diafragma.Zelfs dan komt het nog voor dat je overbelichte foto`s hebt.Sluitertijden tussen 1/125-1/250 voldoen meestal prima maar afhankelijk uiteraard van omgevingsomstandigheden.Zolang het maar uit de hand kan.
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 april 2011, 15:55 uur | Bericht #224489
maar niemand heeft dus echt ervaring in gebruik... jammer..

nog een filmpje dan
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
21 april 2011, 16:14 uur | Bericht #224498
klinkt als een prima voorbereiding!
ik geen ervaring met zo'n lightning trigger, maar ziet er erg handig uit
Ik ben benieuwd of dit apparaat ook zijn werk doet bij het fotograferen van meteoren. Dat zou super zijn!

Wat is volgens jou de ultieme manier om je set droog te houden, en welke nieuw lenzen zijn er gekocht?
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 april 2011, 16:49 uur | Bericht #224509
Hey Pyro,

ja alles staat al klaar.. wie weet binnenkort dan een lightning trigger...

Ja die trigger ( ook als je filmpjes bekijkt) lijkt vooral overdag handig. Maar ja wat info eerst opdoen is ook wel makkelijk voordat je iets koopt. Bij meteoren zal dit niet werken denk ik. die geven te weinig licht af.

Wat het beste is? haha Wij waren een beetje aan het brainstormen. Een grote doorzichtig paraplu die we over ons heen kunnen zetten en die niet in aanraking komt met regen. Dus als je eronder staat blijf je droog en je ziet niet dat je een glazen plaat boven je hebt hangen.. (snap je hem nog?!) haha
Daarnaast wilde we van onze camera-poncho's af. Die dingen zijn ruk en je lens komen sowieso spetters op. Eigenlijk moet je iets hebben waarmee je compleet uit de regen kan gaan staan en die niet in de weg zit met fotograferen (12mm lens is een behoorlijke groothoek) We zijn er dus nog niet helemaal over uit. Waarschijnlijk word het wel weer een poncho achtig iets en tactische locaties zoeken waar je iig goed droog kan staan.

Ik heb zelf geen nieuwe lenzen gekocht. Vriend van me had er 1 gekocht.. weet nu echt niet meer welke.. haha.
Ik fotografeer zelf meestal met mijn Tokina 12-24 f/4 Daar pak ik altijd leuk onweer mee.
Tokina moet je eigenlijk niets van kopen.. maar die 12-24 heb ik een tijdje getest... heerlijk ding en optie op oneindig heeft zonder te hoeven focusen! ideaal!

Groet,
Freek
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
21 april 2011, 16:59 uur | Bericht #224512
tokina heeft meerdere fijne lenzen hoor!
ik heb de 11-16mm f2.8 en das echt een aanrader.
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
21 april 2011, 17:16 uur | Bericht #224516
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 april 2011, 08:41 uur | Bericht #224637
Citaat van pyro, donderdag 21 april 2011, 15:59 uur tokina heeft meerdere fijne lenzen hoor!
ik heb de 11-16mm f2.8 en das echt een aanrader.


Okay... dan heb ik niets gezegd! haha


QUOTE(pyro @ Apr 21 2011, 16:16) <{POST_SNAPBACK}>


Ja zei ik in post 1 al dat ik dat gezien had. Maar ik was niet van plan zelf te prutsen.. haha

TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
rverhag
Lid
Woonplaats: Oost Souburg
Berichten: 108
Lid sinds: 1 aug. 2008
22 april 2011, 22:41 uur | Bericht #225035
QUOTE
Ja zei ik in post 1 al dat ik dat gezien had. Maar ik was niet van plan zelf te prutsen.. haha


Prutsen kan best leuk zijn hoor

Even ter info. Je kan ook een lightning-shutter op basis van radiogolven maken. zie bijv. http://rienquepourlesyeux.free.fr/Detecteur de foudre/Lightning detector.htm. (URL ff kopiëren tm htm ivm spaties in de url) Hier maak je gebruik van de "kraak" die je hoort als je een radio op de middengolf (MW) zet tijdens onweer.

Ik heb dit schakelingetje ook gebouwd en een beetje aangepast zodat het geheel ook op de Arduino uit mijn vorig projectje werkt. Vandaag kon ik het voor het eerst testen en ik moet zeggen dat deze nog beter reageert dan de lichtsensor. Jammer dat ik geen flitsen voor mijn lens had, maar dat komt nog wel een keer. (hoop ik)

Voor wat het waard is....

grtz,
Ronald | Gewijzigd: 23 april 2011, 00:03 uur, door rverhag
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 april 2011, 03:47 uur | Bericht #225123
Thx Ronald.. Ga dit morgen ff doorspitten!
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2011, 14:09 uur | Bericht #230605
Ronald,

Flinke Abacadabra voor mij...;)

thx anyway!
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 271 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 271, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving onweer 27 & 28 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden