Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 49
Lid sinds: 11 jul. 2010
25 april 2011, 13:00 uur | Bericht #225913
Toppertje dit!
en Wijk aan Zee er op, dus dat is mooi in de buurt voor mij.

Thanx iig

Groeten Johan
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 april 2011, 13:32 uur | Bericht #225922
Citaat van Richardus, maandag 25 april 2011, 12:57 uur Wauw, geweldige functionaliteit! Bedankt!

Vraagje: hoe moet ik de convectieve temperatuur zien/interpreteren?


Je kan het beste vergelijken met de gewone temperatuur, als de gewone temperatuur de convectieve temperatuur bereikt heeft dan kan er cumuli gaan vormen
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
25 april 2011, 18:14 uur | Bericht #225998
wow klik dit nu pas aan !
SCHANDE

maarre, dit is topwerk hoor, klasse!!
zelfs voor de blondjes + jonkies onder ons is het zo te begrijpen!

en, dan krijgen we ook niet meer zo vaak de vraag van iemand of er nog onweer mogelijk is!

TOP
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
26 april 2011, 07:57 uur | Bericht #226107
Citaat van zorba, maandag 25 april 2011, 21:13 uur zit net te kijken maar laatste update was om 12.40u?!


Ze updaten net als de weerkaarten, 4 keer per dag. Dit geldt overigens voor de meeste stations, sommige updaten zelfs maar 2 keer per dag.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
26 april 2011, 08:25 uur | Bericht #226110
Citaat van Sietse, dinsdag 26 april 2011, 7:57 uur Ze updaten net als de weerkaarten, 4 keer per dag. Dit geldt overigens voor de meeste stations, sommige updaten zelfs maar 2 keer per dag.

Nee, deze worden om de 10 minuten geupdate, er was een kleine storing waardoor het niet kon
Jeroen92
Lid
Woonplaats:
Berichten: 310
Lid sinds: 14 jul. 2010
26 april 2011, 12:59 uur | Bericht #226151
Netjes heren! Erg mooie aanvulling!
JG-Goofy
Lid
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 62
Lid sinds: 9 jul. 2010
26 april 2011, 19:20 uur | Bericht #226226
Misschien zou het nog wel leuk zijn als de resultaten van de vorige updates er bij blijven staan zodat je ook de verandering kan zien.

Nogmaals een hele mooie aanvulling.
Basch
Lid
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 660
Lid sinds: 25 jul. 2006
26 april 2011, 19:22 uur | Bericht #226229
Omdat ik zelf geen expert ben op onweergebied, moet ik steeds naar de legenda kijken om te zien wat een bepaalde waarde betekend. Daarom dacht ik aan het volgende. Onder iedere index zet ik een gekleurd balkje, waaruit direct duidelijk moet worden of deze waarde onweer voorspelt, of juist niet. (groen = geen onweer, rood = wel onweer). Toen ik het ontwerpje maakte, leek het mij ook handiger om de Conv. Temp 2 plaatsen naar links te schuiven. Ik heb het voorbeeld bijgevoegd. Wat vinden jullie?
I hope I didn't brain my damage.
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 april 2011, 19:29 uur | Bericht #226233
Citaat van Basch, dinsdag 26 april 2011, 19:22 uur Omdat ik zelf geen expert ben op onweergebied, moet ik steeds naar de legenda kijken om te zien wat een bepaalde waarde betekend. Daarom dacht ik aan het volgende. Onder iedere index zet ik een gekleurd balkje, waaruit direct duidelijk moet worden of deze waarde onweer voorspelt, of juist niet. (groen = geen onweer, rood = wel onweer). Toen ik het ontwerpje maakte, leek het mij ook handiger om de Conv. Temp 2 plaatsen naar links te schuiven. Ik heb het voorbeeld bijgevoegd. Wat vinden jullie?

ik vind hem zo nog beter
ik vraag me alleen af hoe ik daar via de site komt, want ik kan ze niet vinden bij weerkaarten
met vriendelijke groet,

Marcel
Basch
Lid
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 660
Lid sinds: 25 jul. 2006
26 april 2011, 19:35 uur | Bericht #226239
Citaat van marcel`westland, dinsdag 26 april 2011, 19:29 uur ik vraag me alleen af hoe ik daar via de site komt, want ik kan ze niet vinden bij weerkaarten

menu: weer -> indexcijfers onweer
I hope I didn't brain my damage.
JG-Goofy
Lid
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 62
Lid sinds: 9 jul. 2010
26 april 2011, 19:37 uur | Bericht #226240
Citaat van marcel`westland, dinsdag 26 april 2011, 19:29 uur ik vind hem zo nog beter
ik vraag me alleen af hoe ik daar via de site komt, want ik kan ze niet vinden bij weerkaarten


Onder het tabblad "weer" staat "indexcijfer onweer".
Heeft mij ook wat zoeken gekost terwijl het eigenlijk best een logische plek is.
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 april 2011, 19:46 uur | Bericht #226242
Citaat van Basch, dinsdag 26 april 2011, 19:35 uur menu: weer -> indexcijfers onweer

dank je
met vriendelijke groet,

Marcel
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 april 2011, 21:37 uur | Bericht #226290
Citaat van Basch, dinsdag 26 april 2011, 19:22 uur Omdat ik zelf geen expert ben op onweergebied, moet ik steeds naar de legenda kijken om te zien wat een bepaalde waarde betekend. Daarom dacht ik aan het volgende. Onder iedere index zet ik een gekleurd balkje, waaruit direct duidelijk moet worden of deze waarde onweer voorspelt, of juist niet. (groen = geen onweer, rood = wel onweer). Toen ik het ontwerpje maakte, leek het mij ook handiger om de Conv. Temp 2 plaatsen naar links te schuiven. Ik heb het voorbeeld bijgevoegd. Wat vinden jullie?

Wel duidelijk, een kleur is makkelijker te interpreteren en valt goed op. Maar als je bij de indices kijkt en wat de waarden (kunnen) betekenen zie je een schaal van 4 tot 8 mogelijkheden / nuances. Met groen en rood werken reduceert dit tot 2 in de zin van wel of geen onweer. Misschien ga je dan voorbij aan de nuancering die wellicht zo handig is?

De vorige manier waarop de onweer-indices werden weergegeven, en dan doel ik op een plaatje dat Jan en Shadow onlangs een paar keer postte in de topics (voorbeeld), daar werd (door een script denk ik) gelijk achter een bepaalde index, automatisch de waarde aangegeven, bijvoorbeeld. 'K-index = 18 - 20 = Onweer onwaarschijnlijk.'

Het hele rijtje met alle indexen was zo heel overzichtelijk en gaf duidelijk de kansen aan per index. Je hoefde zelf dus niet de juiste waarde te zoeken. Dat was wel handig en duidelijk, weet alleen niet hoe dat gegenereerd wordt en of dat allemaal wel mogelijk is. Jullie hebben niet voor niets gekozen om een andere te maken...

Verder is het zo, dat is inmiddels wel duidelijk, dat 1 bepaalde index nog niets zegt over hoe groot de kansen zijn. Soms slaat de ene index uit en de andere niet. Welke dan te volgen? Zou er ook niet een automatische berekening kunnen volgen die uit de verschillende indices weer een nieuwe kansberekening maakt? Met een soort totaal-eind-conclusie?

Daarbij rekening houdend met bijvoorbeeld de tt-index (totals totals) die buiten het onweersseizoen minder goed bruikbaar is... en Boyden b.v. die niet altijd even bruikbaar is omdat er geen rekening wordt gehouden met de luchtvochtigheid. Maar ja, zal wel moeilijk worden omdat je met veel variabelen te maken krijgt.

Conv temp naar links schuiven is goed plan, gelijk wat overzichtelijker.



Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 april 2011, 21:47 uur | Bericht #226293
Citaat van Basch, dinsdag 26 april 2011, 19:22 uur Omdat ik zelf geen expert ben op onweergebied, moet ik steeds naar de legenda kijken om te zien wat een bepaalde waarde betekend. Daarom dacht ik aan het volgende. Onder iedere index zet ik een gekleurd balkje, waaruit direct duidelijk moet worden of deze waarde onweer voorspelt, of juist niet. (groen = geen onweer, rood = wel onweer). Toen ik het ontwerpje maakte, leek het mij ook handiger om de Conv. Temp 2 plaatsen naar links te schuiven. Ik heb het voorbeeld bijgevoegd. Wat vinden jullie?
Overigens is het misschien niet handiger om, als je wel met rood en groen gaat werken, het om te draaien? Groen is wel onweer en rood niet?
akammd
Lid
Woonplaats: Hengelo(O)
Berichten: 933
Lid sinds: 30 jun. 2008
26 april 2011, 21:56 uur | Bericht #226298
Citaat van Tyshane, dinsdag 26 april 2011, 21:47 uur Overigens is het misschien niet handiger om, als je wel met rood en groen gaat werken, het om te draaien? Groen is wel onweer en rood niet?

Sluit ik mij bij aan, aangezien de meeste mensen op dit forum onweer als positief ervaren .
Basch
Lid
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 660
Lid sinds: 25 jul. 2006
26 april 2011, 22:27 uur | Bericht #226311
LOL! Groen = onweer. Ik vind het prima!

Om op de reactie van Tyshane terug te komen: De kleur loopt dus van groen naar rood met daartussen geel/oranje (zoals ook in mijn voorbeeld). In totaal zijn er dus 8 kleuren. Hoe groener, hoe groter de kans op onweer.
I hope I didn't brain my damage.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
26 april 2011, 23:10 uur | Bericht #226340
Citaat van Basch, dinsdag 26 april 2011, 22:27 uur LOL! Groen = onweer. Ik vind het prima!

Om op de reactie van Tyshane terug te komen: De kleur loopt dus van groen naar rood met daartussen geel/oranje (zoals ook in mijn voorbeeld). In totaal zijn er dus 8 kleuren. Hoe groener, hoe groter de kans op onweer.

Haha, Groen= onweer, met als argument dat we hier van onweer houden, jaja. Nou van mij mag het hoor, maar om nou Groen te verbinden aan dingen die je positief vindt, gaat mij te ver. Ik houd van extreme weer en als dat met rood wordt aangegeven vind ik dat juist, omdat ik bij groen denk aan rustig en saai weer.

Ieder z'n smaak, maak maar een keuze Basch, je kunt het nooit iedereen naar z'n zin maken, maar rood voor extreem lijkt mij meest voor de hand liggend.

Edit. PS straks moeten de rode puntjes die zware neerslag voorstellen ook groen worden en het land rood.... | Gewijzigd: 26 april 2011, 23:12 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 april 2011, 23:14 uur | Bericht #226342
Lol, zo zie je maar!

Ik had een ander argument. Groen wordt vaak ook gebruikt voor iets dat 'doorgaat' en rood voor 'stoppen / niet door gaan'. Het gaat hierbij om onweersverwachtingen, dus als die kans op onweer groot is, gaat wat mij betreft het stoplicht op groen.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
26 april 2011, 23:17 uur | Bericht #226343
Citaat van Ben47, dinsdag 26 april 2011, 23:10 uur Haha, Groen= onweer, met als argument dat we hier van onweer houden, jaja. Nou van mij mag het hoor, maar om nou Groen te verbinden aan dingen die je positief vindt, gaat mij te ver.

Die mening deel ik met je, gewoon bij de originele kleuren houden die we ook hanteren voor de waarschuwingskaart op de frontpage
Basch
Lid
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 660
Lid sinds: 25 jul. 2006
26 april 2011, 23:19 uur | Bericht #226344
Ik had het net even uitgeprobeerd, maar het voelt heel onnatuurlijk om groen te gebruiken bij "gevaarlijk weer". Ik houdt het toch bij het originele idee.
I hope I didn't brain my damage.
Terug naar boven
1 2 3 4
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 153 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 153, lezen 1 mensen het topic "Waarnemingentopic Winter 2016-2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden