Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 april 2011, 09:01 uur | Bericht #225864
Update 26-04-2011 Tijd: 09:24u

Gisteren schreef ik alleen nog maar over 28 en 29 april, maar gezien de situatie momenteel, is er het een en ander gewijzigd. Ook morgen (27 april) is er bij gekomen. Morgen in de middag neemt vanuit het oosten de bewolking toe, gevolg door regen cq buien. Gezien het feit, dat er ook wat aan onstabiliteit is, is onweer niet geheel uitgesloten. Ook de neerslag zal van harte welkom zijn, momenteel laat het Europees weermodel ECMWF een hoeveelheid zien van 4 a 5mm terwijl het Amerikaans weermodel GFS niet verder komt dan 1mm aan neerslag. Het is en blijft nog steeds een druppel op een gloeiende plaat! Hieronder ziet u de neerslagkansen voor morgen (27 april)



Donderdag
Voor donderdag en vrijdag verandert er niet zo heel veel ten opzichte gisteren. Vanaf woensdag krijgen we te maken met een hoogtelaag die maar langzaam richting het westen voortbeweegt. Woensdag op donderdag nacht nadert de trog Nederland (zoals op de onderstaande afbeelding te zien is). Daardoor kunnen we te maken gaan krijgen met onweer. Het onweer wat er mogelijk gaat komen, komt maar zelden voor in Nederland. We praten dan over het Ostgewitter, oftewel onweer vanuit het oosten. Onweerscomplexen die vanuit Duitsland Nederland binnen trekken zijn doorgaans multicellen, die zich langzaam verplaatsen en een hoge bliksemactiviteit bezitten. Dus kunnen ook een aardige hoeveelheid neerslag achterlaten.



Als we naar de dynamische kant gaan kijken op donderdag voor het noorden dan zien we dat het ten opzichte van gisteren iets is toegenomen. We zien op de kaart (0-1km windschering) een waarde staan tussen de 11 en de 13m/s, dit kan eventueel, gezien de waardebepaling kans op bowecho aanwezig is. De kans op bowecho is aanwezig is als de waardes onder de 22m/s liggen. Gezien de onstabiliteit zit het wel goed, het kan en mag natuurlijk altijd wat meer. Maar wat betreft de capewaardes, die liggen maximaal op 700 J/KG bij een maximale lifted van -3 in het uiterste noordoosten van het land. In de avond mogelijk ook kans op onweer in het binnenland. Wat betreft de neerslag ziet het er ook gunstig uit voor het noordelijk deel van het land. Zowel GFS en ECMWF laten een convectief neerslag signaal zien. Hieronder ziet u de kaarten van 0-1 km windschering, cape//lifted en de neerslagkaart (allemaal Amerikaans weermodel GFS van 00u). Ook is er in het noorden kans op hagel tot 1.5 centimeter.







Vrijdag
Vrijdag lijkt het erop dat het midden en het zuiden van het land de meeste kans maakt op onweer, maar ook België. De maximale capewaardes liggen in de middag ongeveer rond de 700 J/KG bij een lifted van -2, wat betreft de dynamische kant zijn we zo klaar. Dat is momenteel nog slecht te noemen. Tegen de avond neemt de onstabiliteit in het zuiden van het land, maar ook in het noorden van België toe. De capewaardes komen dan uit op zo'n 900 J/KG, de lifted ligt op -3. Ook neemt de dynamische kant tegen de avond toe, de 0-1km windschering komt te liggen rond de 12 a 13m/s. Zoals ik bij donderdag al heb aangegeven is de kans op bowecho mogelijk. Wat betreft de neerslag lijkt het erop dat het Europees weermodel het beter te pakken heeft dan het Amerikaans weermodel. Hieronder ziet u de cape/llifted kaarten, 0-1km windschering en de neerslagkaarten voor vrijdag.







Koninginnedag
Nu we toch bezig zijn kijken we ook maar gelijk naar Koninginnedag. Voorlopig lijkt het erop dat Koninginnedag droog zal gaan verlopen met uitzondering van het zuidoosten van het land. Daar is in de middag kans op een buitje dat mogelijk gepaard zal gaan met een klap onweer. Echter de kans is klein maar zeker niet uitgesloten. De middagtemperaturen liggen ongeveer rond de 21 graden in het binnenland tot zo'n 16 graden in de kustgebieden.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 april 2011, 13:24 uur | Bericht #225918




Waarom deze advertentie?
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
25 april 2011, 13:56 uur | Bericht #225926
We zullen zien hoe het uitpakt. Vooralsnog vind ik het te vroeg om over onweer te beginnen. Ook voor de afgelopen dagen werd er volop over gesproken maar uiteindelijk draaide het voor en groot deel op nul uit met uitzondering van onze zuiderburen.

Vooral als het onweer uit het oosten zou moeten komen en zogenaamd heftig zou kunnen worden lijkt het mij niet meer dan redelijk om en hele grote slag om de arm te nemen om al te grote teleurstellingen te voorkomen.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
25 april 2011, 14:05 uur | Bericht #225927
Citaat van Imrich, maandag 25 april 2011, 13:56 uur We zullen zien hoe het uitpakt. Vooralsnog vind ik het te vroeg om over onweer te beginnen. Ook voor de afgelopen dagen werd er volop over gesproken maar uiteindelijk draaide het voor en groot deel op nul uit met uitzondering van onze zuiderburen.

Vooral als het onweer uit het oosten zou moeten komen en zogenaamd heftig zou kunnen worden lijkt het mij niet meer dan redelijk om en hele grote slag om de arm te nemen om al te grote teleurstellingen te voorkomen.

Maar dat doet Jan toch ook met:
'Het is nog wel wat aan de vroege kant om een duidelijk beeld te schetsen en over de waardes te praten wat betreft de dynamiek, ik hoop dat daar in de komende dagen meer duidelijkheid over komt.'
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
25 april 2011, 14:10 uur | Bericht #225928
Spannend weer allemaal.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
25 april 2011, 14:11 uur | Bericht #225929
Hopelijk wordt het wat. Heb die 2 dagen net vrij en ik denk dat ik dan eens in de auto ga stappen om eventuele cellen met een bezoekje te gaan vereren.
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 april 2011, 14:23 uur | Bericht #225931
Ostgewitter, Hoe groot is de kans dat zo'n bui niet uitdooft voordat ie zuid holland heeft bereikt?
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
laska119
Lid
Woonplaats: Dordrecht (ZH)
Berichten: 547
Lid sinds: 29 apr. 2010
25 april 2011, 14:26 uur | Bericht #225932
Citaat van Amras, maandag 25 april 2011, 12:23 uur Ostgewitter, Hoe groot is de kans dat zo'n bui niet uitdooft voordat ie zuid holland heeft bereikt?

Dit hangt volgensmij een groot deel af van de omstandigheden die zich die dag voordoen.
extreme weather
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
25 april 2011, 14:37 uur | Bericht #225935
Vrijdag mijn eerste rijles, dat kan nog leuk gaan wordn, denk mijn kamera maar mee te nemen, als het door gaat
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 april 2011, 14:37 uur | Bericht #225936
Citaat van Imrich, maandag 25 april 2011, 13:56 uur Vooral als het onweer uit het oosten zou moeten komen en zogenaamd heftig zou kunnen worden lijkt het mij niet meer dan redelijk om en hele grote slag om de arm te nemen om al te grote teleurstellingen te voorkomen.

Het zijn feiten die ik opnoem en die worden beschreven dat het heftig kan zijn, waarom zou ik daar dan niet over mogen praten? En daarbij praat ik over multicell onweer, dat is wat er afgelopen zaterdag ook in Belgie was
Woonplaats: Musselkanaal(Grunn)
Berichten: 1096
Lid sinds: 17 apr. 2010
25 april 2011, 14:40 uur | Bericht #225939
Krijgen we hoop ik eindelijk eens weer wat terug van de Duitsers
WINTER 78/79 laat maar komen!!!
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 april 2011, 14:46 uur | Bericht #225944
Hier even de procentkaartjes voor aankomende donderdag en vrijdag

1.gif

2.gif
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
25 april 2011, 14:51 uur | Bericht #225947
Zou mooi zijn, komt niet vaal voor maar heb het een keer in de jaren 90 meegemaakt enorm veel ontladingen per minuut. en nodige inslagen. het vuur vloog door de straat heen. en al met al heeft het wel zo,n 2 uur aangehouden met wateroverlast. dat was s,morgens al vroeg tussen 06:00 en 07:00 kwam net van nacht dienst. en zag het al 15 km van te voren dat het daar waar mijn plaats aarde maar dan ook aarde donker was.

Eenmaal thuis bleek de hele meterkast al opgefikt. ben niet gauw bang maar toen dacht ik dit is een ondergang van de wereld.

Van mij mag het iets herhalen. maar dan iets minder.
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 april 2011, 14:58 uur | Bericht #225952
8| Als dit toch eens uitkomt.
Ik woon 6 hoog en kan kilometers ver kijken naar het OOSTEN!
Stel je nu eens voor, een langzaam naar het westen wegtrekkende multicellen complex wat zullen daar fotogenieke plaatjes te schieten zijn.
Ik ga dit topic nauwlettend in de gaten houden!
En nee, ik verhuur geen staplaatsen op mijn balkon!
densta
Lid
Woonplaats:
Berichten: 267
Lid sinds: 2 jun. 2008
25 april 2011, 14:58 uur | Bericht #225953
Zo als ik de kaart zie voor de 29ste ziet het voor hier weer goed uit. Kan me die bui van 2008 nog goed herinneren. Moest toen die dag werken. De bliksems pffff niet normaal meer. Hoeveel heid water pfff tot ver over me enkels stond ik erin. Ben geen bangerik maar die bui ooh was echt ....... heftig. Hier een foto voordat die knalde.



En dan is het ook nog zo dat als zo'n bui hier valt dat het later in de avond/nacht weer gaat spoken. Aangezien ik die koninginnen nacht nachtdienst heb, pak ik er wel wat van mee denk/hoop ik

Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 april 2011, 15:25 uur | Bericht #225959
Ha fijn, het ene topic is nog niet weg of het andere kansentopic dient zich alweer aan! Leuk om ook de kansen betreffende Ostgewitter nu in de gaten te houden. Even een andere situatie, wellicht interessanter voor een keer!


Citaat van Imrich, maandag 25 april 2011, 13:56 uur We zullen zien hoe het uitpakt. Vooralsnog vind ik het te vroeg om over onweer te beginnen. Ook voor de afgelopen dagen werd er volop over gesproken maar uiteindelijk draaide het voor en groot deel op nul uit met uitzondering van onze zuiderburen. Vooral als het onweer uit het oosten zou moeten komen en zogenaamd heftig zou kunnen worden lijkt het mij niet meer dan redelijk om en hele grote slag om de arm te nemen om al te grote teleurstellingen te voorkomen.

Uit deze reactie kan ik opmaken dat je het doel van het topic niet snapt?! Het gaat er niet om dat er wordt gezegd dat het werkelijk staat te gebeuren. Er worden kansen aangegeven n.a.v. computerberekeningen en vervolgens wordt er in een topic gepraat en gediscussieerd over hoe groot die kansen al dan niet zijn. En wordt het verloop gevolgd.

Als je vind dat de kansen laag zijn en je hebt daarvoor argumenten dan past dat dus ook in het topic. Maar een topic pas openen als de kansen 'zeker zijn of heel groot' zou erg lastig worden. Zeker weet je het nooit en al is de kans groot, er kan bij de 1 wat gebeuren en bij de ander niets.

Misschien is het bij jou (bij mij wel i.i.g.) tegengevallen de laatste dagen. Er is toch op veel plaatsen wel onweer geweest. Zou je met jouw 'maten meten', dan kan je dus niet anders concluderen dat het vorige topic terecht was geopend.

En m.b.t. 'grote slag om de arm houden'... dat ben ik helemaal met je eens, maar dat is altijd verstandig met het weer!

| Gewijzigd: 25 april 2011, 15:28 uur, door Tyshane
PatrickM
Lid
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 1018
Lid sinds: 9 jul. 2008
25 april 2011, 15:38 uur | Bericht #225961
ziet er weer is leuk uit
Woonplaats: Zaandam, Noord-holland
Berichten: 1612
Lid sinds: 2 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 april 2011, 15:59 uur | Bericht #225964
Spannend! Ben heel erg benieuwd.
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
25 april 2011, 16:08 uur | Bericht #225965
Hoe meer ik lees, des te minder geduld ik krijg, kan gewoon niet wachten
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
25 april 2011, 16:17 uur | Bericht #225969
Wow lekker dan!
Hoop dat het NH bereikt maar ostgewitter trekt meestal gwn heel nl door.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 134 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 134, lezen 2 mensen het topic "Waarnemingentopic Winter 2015-2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden