Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Monroe, IL; Jefferson, MO.

9 May 2024 00:09:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

9 May 2024 00:09:18

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cheatham, TN; Robertson, TN.

9 May 2024 00:09:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MO; Washington, MO.

9 May 2024 00:09:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Coryell, TX.

9 May 2024 00:03:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dent, MO; Phelps, MO; Texas, MO.

8 May 2024 23:58:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Monroe, IL; St. Clair, IL.

8 May 2024 23:58:35

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Christian, MO; Lawrence, MO; Stone, MO.

8 May 2024 23:58:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Anson, NC; Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

8 May 2024 23:58:35

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Dickson, TN; Houston, TN; Montgomery, TN.

8 May 2024 23:58:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Robertson, TN.

8 May 2024 23:58:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, KY; Christian, KY; Hopkins, KY; Muhlenberg, KY.

8 May 2024 23:58:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Barton, MO; Cedar, MO; St. Clair, MO; Vernon, MO.

8 May 2024 23:58:34

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Crittenden, KY; Union, KY; Webster, KY.

8 May 2024 23:58:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, MO.

8 May 2024 23:58:34
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 13:35 uur | Bericht #272411
Citaat van Tyshane, zondag 21 augustus 2011, 10:41 uur Terwijl we ons vermaken met de onweerskansen en heftigheid van vandaag, is het toch leuk om wederom te melden dat we dinsdag weer behoorlijke kansen hebben. Leuk, gewoon omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen!

Yup.. het is hier vandaag heerlijk.. redelijk blauwe lucht en de temp is een stuk hoger dan gisteren. Het begon wat benauwd vanmorgen maar er is af en toe wat wind die het heerlijk maakt buiten.. En de buien trekken allemaal mooi langs het zuiden/oosten weg

Ach ja gisteren had men in het zuiden/oosten het mooie weer.. nu heeft het westen het.

Vanavond maar eens kijken hoeveel regen er gevallen is.. geloof dat het met het onweer nog meevalt als ik zo de activiteit bekijk.. maar goed er kunnen altijd konijnen uit de hoed komen

Ik ga weer de zon in ... laterssss
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
21 augustus 2011, 15:32 uur | Bericht #272659
Citaat van Tyshane, zondag 21 augustus 2011, 12:41 uur Terwijl we ons vermaken met de onweerskansen en heftigheid van vandaag, is het toch leuk om wederom te melden dat we dinsdag weer behoorlijke kansen hebben. Leuk, gewoon omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen!
Dinsdag ziet er idd leuk uit. zelfs onweer voor winkel. tot nu toe dan.
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 15:35 uur | Bericht #272666
Ik geloof dat iedereen zo een beetje bij het topic onweerskansen zit.. maar aangezien de posts daar maar blijven opstapelen ga ik deze analyse maar even hier zetten want de helft wordt in die post maar gelezen heb ik het idee.
Dus misschien leest bijna niemand deze post.. ach maakt niet uit.. hij is in ieder geval niet ondergesneeuwd door de fly-by posts.

Goed . ik was en ben nogal sceptisch over het mogelijk zeer slechte weer wat NL zou gaan treffen vandaag. Er waren genoeg factoren die er inderdaad op zouden kunnen wijzen dat het weer extremen zou gaan aannemen, maar tegelijkertijd vielen mij een aantal verschijnselen op die de onweerspret in een groot deel van NL wel eens zouden kunnen temperen.

We hebben te maken met hoge temperaturen en deze temperaturen komen in aanraking met koude lucht. Als dit maar heftig genoeg gebeurt kun je hele..hele vervelende buien krijgen met zeer zware windstoten. Estofex gaf zelfs een level 2 waarschuwing af. Hierbij viel het mij op dat de meeste mensen alleen maar een 1 zagen staan..
Zelf zag ik dat de buien via het zuidoosten over NL wegtrokken. De wind op grotere hoogte is ook zuidwest..

Kortom ik dacht even een kleine analyse van wat er op dit moment gaande is:

Ik heb het Estofex kaartje er even bijgenomen. Op het kaartje zie je een enorm gebied dat onder level 1 valt.
Echter als je bij het Nederlandse gedeelte kijkt dan zie je dat het overgrote deel wat binnen de waarschuwing valt "slechts' een level 2 niveau heeft bereikt. Ook in het commentaar wat is afgegeven bij Estofex bespeur je twijfel over deze 2. Hij heeft het gebied 2 gemaakt omdat hij denk dat daar specifiek de zwaardere buien zullen komen.

estofex.JPG


Als je de radar bekijkt (BE of NL) zie je dat alle buien vanaf België over Limburg, Gelderland, Overijssel en een stukje Drente trekken.

stroming_zondag.JPG

925hPa_zondag_21ste.JPG

De zuidoostelijke kant van de lijn Eindhoven Arnhem Zwolle en Assen (en dan moet je even het kaartje pakken wat ik zelf maar even in-elkaar geflanst hebt ) heeft kans op onweer ( 50%) de rest van Nederland heeft een verwaarloosbare kans op onweer.

NL.JPG

Ook de cape/lifted index kaart laat eigenlijk alle activiteit in het zuid/oosten zien.

cape_lifted_index_zondag_21_aug_1800.JPG

Kortom..trek zelf je conclusie over de onweersactiviteit van vandaag.
Ik persoonlijk denk dat er meer regen zal vallen dan dat er zware onweersbuien zullen zijn..

edit: en ik zie net dat we rond de klok van vijven een buitje hier krijgen ( regen)

edit.. nee buitje heeft zich helemaal opgelost.. blijft lekker droog | Gewijzigd: 21 augustus 2011, 16:54 uur, door Callie-P
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 augustus 2011, 17:11 uur | Bericht #272919
Ik mis alleen de nieuwste Estofex update in je post... .
Marching ever onward to tomorrow!
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 17:25 uur | Bericht #272962
Ik zie het .. grappig want ik heb de huidige zo een 3 uur geleden van estofex geplukt

dit is de nieuwe.. level 2 is verder uitgebreid over Nederland..
ben zeer benieuwd of er nog wat van terecht gaat komen

estofex_update.JPG
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
21 augustus 2011, 17:30 uur | Bericht #272968
Citaat van Calliep, zondag 21 augustus 2011, 17:25 uur Ik zie het .. grappig want ik heb de huidige zo een 3 uur geleden van estofex geplukt

dit is de nieuwe.. level 2 is verder uitgebreid over Nederland..
ben zeer benieuwd of er nog wat van terecht gaat komen


je schrijft leuk, en ook nog wat ik kan begrijpen. mijn dank daarvoor
gr marieke
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 17:31 uur | Bericht #272974
Citaat van sanwa78, zondag 21 augustus 2011, 15:30 uur je schrijft leuk, en ook nog wat ik kan begrijpen. mijn dank daarvoor
gr marieke



Graag gedaan.. Het is ook leuk om te schrijven..
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
21 augustus 2011, 17:35 uur | Bericht #272982
Citaat van Calliep, zondag 21 augustus 2011, 17:31 uur Graag gedaan.. Het is ook leuk om te schrijven..

Blijf zo schrijven zou ik zeggen.

misschien heb je een antwoord op mijn vraag. hoe kan je een koufront zien als je buiten sta? of is zoiets alleen op een radar te zien?
heb nog wel meer vragen, die komen nog wel een keertje, is dat goed??
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 17:48 uur | Bericht #273025
Citaat van sanwa78, zondag 21 augustus 2011, 15:35 uur Blijf zo schrijven zou ik zeggen.

misschien heb je een antwoord op mijn vraag. hoe kan je een koufront zien als je buiten sta? of is zoiets alleen op een radar te zien?
heb nog wel meer vragen, die komen nog wel een keertje, is dat goed??


pm je straks wel even.. ben nu even met de kinderen en het eten bezig
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
21 augustus 2011, 18:32 uur | Bericht #273126
Citaat van Calliep, zondag 21 augustus 2011, 17:48 uur pm je straks wel even.. ben nu even met de kinderen en het eten bezig
is goed, ben nu ook met eten en kinderen bezig.
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 20:17 uur | Bericht #273305
Citaat van sanwa78, zondag 21 augustus 2011, 15:35 uur Blijf zo schrijven zou ik zeggen.

misschien heb je een antwoord op mijn vraag. hoe kan je een koufront zien als je buiten sta? of is zoiets alleen op een radar te zien?
heb nog wel meer vragen, die komen nog wel een keertje, is dat goed??


Het antwoord is Ja, je kan dit zien als je buiten staat mits je niet een egaal grijs wolkendek hebt voordat het koufront aankomt.

Ik heb een klein tekeningetje gemaakt van wat er gebeurt als een koufront aankomt..


Je ziet dat de warme lucht gaat stijgen die wij hier op de grond hebben. Onderweg komt deze warme lucht de koude lucht tegen en zal dan gaan condenseren. Hoe hoger deze warme lucht stijgt hoe verder ze afkoelt. dus we gaan van condens naar uiteindelijk regen.

koufront.JPG

Je kan dit herkennen aan het type wolk wat je voor je ziet. Het is 1 van de meest spectaculaire wolken (vind ik) doordat je deze wolken echt kan zien groeien. Deze wolk heet Cumulonimbus maar kennen we in de volksmond meer als paddestoelwolk met hieronder een hele mooie foto van zo een wolk. ( moet wel toegeven dit is een hele spectaculaire )


paddestoel_1.JPG


Ik hoop dat dit het antwoord is op je vraag. En ja je mag me altijd PB-en of gewoon hier vragen stellen.. Keep in mind ik ben geen pro maar doe het voor mijn hobby dus ik zal niet overal direct een goed antwoord op hebben maar dan zoek ik het graag uit om het dan in begrijpelijke woorden uit te leggen aan 1 ieder die dat wil. ( bovendien leer ik er zelf dan ook wat van )



Woonplaats: Zaandam, Noord-holland
Berichten: 1612
Lid sinds: 2 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 augustus 2011, 20:24 uur | Bericht #273318
Citaat van Calliep, zondag 21 augustus 2011, 20:17 uur *uitleg*
Zonder te slijmen, ik vind dat je goed bezig bent en vooral moet doorgaan met je hobby! Je hebt altijd erg duidelijke uitleg en mooi onderbouwde stukken.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 23:33 uur | Bericht #273519
Citaat van weerfanaat, zondag 21 augustus 2011, 19:24 uur Zonder te slijmen, ik vind dat je goed bezig bent en vooral moet doorgaan met je hobby! Je hebt altijd erg duidelijke uitleg en mooi onderbouwde stukken.

heheh dank je voor het compliment. ik heb in de gaten dat veel mensen mijn stukken waarderen.. dat maakt het schrijven dubbel zo leuk
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
21 augustus 2011, 23:38 uur | Bericht #273522
Citaat van Calliep, zondag 21 augustus 2011, 23:33 uur heheh dank je voor het compliment. ik heb in de gaten dat veel mensen mijn stukken waarderen.. dat maakt het schrijven dubbel zo leuk

Het is waar ook . Best dat je je belofte van enkel het wintertopic verbroken hebt

TaL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
21 augustus 2011, 23:43 uur | Bericht #273524
Citaat van TaL, zondag 21 augustus 2011, 22:38 uur Het is waar ook . Best dat je je belofte van enkel het wintertopic verbroken hebt

TaL


hihih ik ga er nu toch echt van blozen.. ik ga slapen ..welterusten jullie allen !
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
22 augustus 2011, 08:19 uur | Bericht #273566
een goede morgen iedereen,

het is mistig, kleine wereld zo.

maar die kansen voor morgen zijn ze er nog? Of is alles zo aan het veranderen geweest vannacht dat de kansen weg zijn?
zie nog geen topic voor morgen namelijk. terwijl het er gisteren best goed uit zag.

gr marieke
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Woonplaats: Amstelveen
Berichten: 146
Lid sinds: 10 jun. 2011
22 augustus 2011, 08:26 uur | Bericht #273567
Citaat van sanwa78, maandag 22 augustus 2011, 8:19 uur een goede morgen iedereen,

het is mistig, kleine wereld zo.

maar die kansen voor morgen zijn ze er nog? Of is alles zo aan het veranderen geweest vannacht dat de kansen weg zijn?
zie nog geen topic voor morgen namelijk. terwijl het er gisteren best goed uit zag.

gr marieke


topic word vandaag geplaatst.
het ziet er nog goed uit voor morgen.
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
22 augustus 2011, 08:32 uur | Bericht #273568
Citaat van sneeuw en onweer, maandag 22 augustus 2011, 8:26 uur topic word vandaag geplaatst.
het ziet er nog goed uit voor morgen.


Zelf voor mij ziet het er rood uit. kan alleen niet goed lezen hoeveel procent dat dan is. Maar goed kans is er, hoop wel in de ochtend. (reden: ben ik nog niet alleen )

Kansen topic is wel erg leuk om mee te lezen.


Wat ik me afvraag, gister 21-8 was er een waarschuwing voor onweer. zoals jullie weten is dat er gister niet of bijna niet geweest (op sommige plekken wel natuurlijk). Nu las ik dat het een trigger nodig had. wat zou die trigger dan zijn?
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 augustus 2011, 08:35 uur | Bericht #273569
Citaat van Calliep, zondag 21 augustus 2011, 13:35 uur Vanavond maar eens kijken hoeveel regen er gevallen is.. geloof dat het met het onweer nog meevalt als ik zo de activiteit bekijk.. maar goed er kunnen altijd konijnen uit de hoed komen Ik ga weer de zon in ... laterssss
Nou hier geen zon hoor, nou klein beetje maar, maar ook geen konijnen uit de hoed, helaas pindakaas. Jij dus nog wel lekker van de zon genoten! Wat denk jij van een nazomertje Calliep? Heb zo het gevoel dat dat er in zit. Puur op gevoel dan he.


QUOTE(TaL @ Aug 21 2011, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Het is waar ook . Best dat je je belofte van enkel het wintertopic verbroken hebt

Haha, ja als Calliep langs komt krijg ik altijd winterassociaties, haha! Maar wel leuk dat Calliep inderdaad ook in de zomer even langs komt!



| Gewijzigd: 22 augustus 2011, 08:39 uur, door Tyshane
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 augustus 2011, 08:38 uur | Bericht #273570
Citaat van sneeuw en onweer, maandag 22 augustus 2011, 8:26 uur topic word vandaag geplaatst.
het ziet er nog goed uit voor morgen.

Iets minder oranje dan gisteren als ik het goed zie, of niet? Maar al met al nog prima kaartje! Kan me wel voorstellen dat het nieuwe topic even op zich laat wachten. Eerst even bijkomen allemaal van gisteren!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 186 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 186, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden