Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 48
Lid sinds: 26 aug. 2009
9 mei 2011, 13:16 uur | Bericht #230596
Hallo allemaal

Ik loop al een tijdje rond met een vraag over de onweerssituatie van 25/26 mei 2009.

Die buien hadden namelijk een grote bliksemactiviteit, je zag dan ook om de seconde wel een flits.
Maar (nu komt het ) ik hoorde niet bij elke bliksem een donder, terwijl de bui toch echt boven mij hing.

Dus hoe kan het dat er niet bij elke bliksem een donder te horen is, terwijl de bliksems fel zijn en de bui recht boven je hangt??

Ik hoop dat mn vraag een beetje duidelijk is verwoord en herkenbaar is

Mvg, Pieter1004
iwantje
Lid
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den ijssel
Berichten: 125
Lid sinds: 27 jul. 2006
9 mei 2011, 13:32 uur | Bericht #215731
Citaat van Pieter1004, maandag 9 mei 2011, 11:16 uur Hallo allemaal

Ik loop al een tijdje rond met een vraag over de onweerssituatie van 25/26 mei 2009.

Die buien hadden namelijk een grote bliksemactiviteit, je zag dan ook om de seconde wel een flits.
Maar (nu komt het ) ik hoorde niet bij elke bliksem een donder, terwijl de bui toch echt boven mij hing.

Dus hoe kan het dat er niet bij elke bliksem een donder te horen is, terwijl de bliksems fel zijn en de bui recht boven je hangt??

Ik hoop dat mn vraag een beetje duidelijk is verwoord en herkenbaar is

Mvg, Pieter1004


Goede vraag! Ik liep met dezelfde vragen over dezelfde datum. Het enige wat me nog bijstaat qua geluid is het soort grommen wat ik hoorde van de wind. Wellicht werd het daardoor overstemd oid...
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
9 mei 2011, 13:39 uur | Bericht #229952
Citaat van Pieter1004, maandag 9 mei 2011, 13:16 uur Hallo allemaal

Ik loop al een tijdje rond met een vraag over de onweerssituatie van 25/26 mei 2009.

Die buien hadden namelijk een grote bliksemactiviteit, je zag dan ook om de seconde wel een flits.
Maar (nu komt het ) ik hoorde niet bij elke bliksem een donder, terwijl de bui toch echt boven mij hing.

Dus hoe kan het dat er niet bij elke bliksem een donder te horen is, terwijl de bliksems fel zijn en de bui recht boven je hangt??

Ik hoop dat mn vraag een beetje duidelijk is verwoord en herkenbaar is

Mvg, Pieter1004

Door het verschil in afstand van de ontladingen valt het geluid van de donder ervan samen met de andere donders, waardoor je ze niet allemaal kunt horen.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2011, 13:42 uur | Bericht #229602
bestaat er ook niet zoiets als over-ruled geluid ? dat door al die knallen het tegen elkaar werkt en dat je uiteindelijk maar eentje echt goed hoort ? of zie ik dit vekeerd
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
9 mei 2011, 13:51 uur | Bericht #229605
Citaat van jeroenelf, maandag 9 mei 2011, 13:42 uur bestaat er ook niet zoiets als over-ruled geluid ? dat door al die knallen het tegen elkaar werkt en dat je uiteindelijk maar eentje echt goed hoort ? of zie ik dit vekeerd
Dat ze samenvallen waardoor de mindere harde donder in min of mindere mate bijdraagt tot het totale geluid lijkt me wel. Maar als je bedoelt dat het geluid in meer of mindere mate weg valt door het in tegenfase zijn van de verschillende geluidsbronnen vraag ik me af. In theorie is het mogelijk, maar dan moet het geluid van beide bronnen exact gelijk aan elkaar zijn in hoogte (frequentie) en in tegenfase zijn op het punt waar het gehoord wordt.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2011, 23:38 uur | Bericht #230785
Citaat van Ben47, maandag 9 mei 2011, 13:51 uur In theorie is het mogelijk, maar dan moet het geluid van beide bronnen exact gelijk aan elkaar zijn in hoogte (frequentie) en in tegenfase zijn op het punt waar het gehoord wordt.

Inderdaad, en dat lijkt me praktisch onmogelijk aangezien geen enkele inslag/donder hetzelfde is. Is het niet mogelijk dat je veel flitsen zie van ver weg maar té ver weg van de donder? Geluid draagt immers minder dan licht.
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2011, 23:44 uur | Bericht #230788
Citaat van jeroenelf, maandag 9 mei 2011, 13:42 uur bestaat er ook niet zoiets als over-ruled geluid ? dat door al die knallen het tegen elkaar werkt en dat je uiteindelijk maar eentje echt goed hoort ? of zie ik dit vekeerd

ja, Anti-geluid, als het met dezelfde frequentie is kan het geluid wegvallen,
hier er nog meer over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
supercel
Lid
Woonplaats: zuidlaren
Berichten: 339
Lid sinds: 4 jul. 2008
10 mei 2011, 08:36 uur | Bericht #230847
ik kan me juist die nacht/ochtent als ziek harde dondersherinderen... ik moest de caravan naaast ons huis bewaken, dus sliep daar in. toe iik wakker werd was het raam in een soort waterval verandert, en de caravan trillde bij sommige donders. niet normaal:P maar ik had geen zicht naar buiten(door die waterval en kleine raam), dus zag weinig flitsen:(
Menckaeux
Lid
Woonplaats:
Berichten: 66
Lid sinds: 27 mei. 2010
10 mei 2011, 08:42 uur | Bericht #230848
hoogte onweer hoor je wel vaker niet. Dit zijn vrij zwakke CC ontladingen in het aambeeld en hoog in de stijgstroom die zeer frequent ontladen, vooral bij zeer sterke convectie.
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 48
Lid sinds: 26 aug. 2009
10 mei 2011, 14:02 uur | Bericht #230924
Citaat van MarkNL, maandag 9 mei 2011, 23:38 uur Inderdaad, en dat lijkt me praktisch onmogelijk aangezien geen enkele inslag/donder hetzelfde is. Is het niet mogelijk dat je veel flitsen zie van ver weg maar té ver weg van de donder? Geluid draagt immers minder dan licht.

tja dat zou kunnen, maar t leek mij dat als er veel felle flitsen zijn (dus of dichtbij of zwaar toch??) dan zou je van elke flits dus toch wel wat moeten horen. en over-ruled lijkt het mij in ieder geval ook niet aangezien de donder niet elke keer dezelfde frequentie heeft. | Gewijzigd: 10 mei 2011, 14:03 uur, door Pieter1004
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 mei 2011, 14:59 uur | Bericht #230941
ik stond die dag zelf op Almere waar ik helemaal droog stond.
aan de overkant van het ijmeer/ijsselmeer boven Diemen en Amsterdam ging het toen gigantisch te keer.

Ik hoorde zelf ook maar 1 zachte constante rommel ookal waren sommige flitsen dichterbij dan andere.
Ik denk zelf ook dit de wind hiermee te maken kan hebben. De bui ging van zuid naar noord en trok bij Den Helder geloof ik iets meer naar het midden. Er stond een flinke zuidelijke wind. Aangezien wind invloed heeft op geluid kan ik me voorstellen dat deze niet heel ver (in mijn geval oostelijk) komen.

Een vriend van mij die aan het chasen was nabij Amsterdam die zochten dekking ivm de harde inslagen (ook qua geluid)
Die zaten er recht onder.

TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 160 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 160, lezen 3 mensen het topic "Waarnemingentopic Zomer 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden