Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 mei 2011, 14:46 uur | Bericht #232220
Hey iedereen, eergisteren probeerde ik foto's en filmpjes te maken van het onweer.
Alleen het lukte mij niet echt, ik heb nooit een snel genoeg reactie tijd om een leuke ontlading vast te leggen. Ik zag allemaal prachtige foto's voorbij komen, en ik dacht HOE doen jullie dat!
Ik had wel filmpjes gemaakt alleen die zijn wat mislukt, hij kon niet scherpstellen ofzo (kwam ik de volgende dag pas achter!! ) (toen stond mijn iso op 100 by the way)

Ik heb een Olympus U9010

- 14 megapixel
- 10x wide
- optical zoom 5.0-50.0 mm (1:3.2-5.9)
- Hd film (720 p)

Er zitten redelijk wat opties bij, alleen geen idee wat het precies doet.
vraag me af wat het bijbrengt met de kwaliteit van de foto.
Kunnen jullie mij daarbij helpen?
Het zal handig zijn dat er hier iemand is op het forum die exact deze camera heeft.
bijvoorbeeld:

- compressie?
- Af modus ?
- ESP ?
- Iso gebruik
- gebruik flits ja/nee
- zelfontspanner/sluitertijd


Ik kan niet echt sluitertijd bepalen, wel kan ik bepaalde scene's kiezen voor korte of langere sluitertijden als ik in het menu SCN (scene) zit. Bijvoorbeeld:'

- Vuurwerk (trage sluitertijd)
- Stilleven(levenidge weergave van fruit etc)
- Documenten(contrast tussen letters en achtergrond)
- Besneeuwde gebieden/stranden
- Beste instellingen voor dieren te fotograferen
- Portretfoto's
- Landschapopnames (krachtige weergave blauw+groen)
- Avond scene (opname bij kunstlicht tragere sluiter)
- Avond+portret (voorwerpen tegen een lichte achtergrond met een tragere sluitertijd)
- Sport (snel bewegende onderwerpen)
- Binnenshuis modus
- Opname bij kaarslicht (warme kleuren)
- Zelfopname
en Zonsondergang (krachtige weergave rood en geel).

Oh wacht ik zie dat ik toch een modus heb voor het bewerken van de sluitertijd
dat zijn deze:

- 1 opname maken bij elke druk op de knop
- blijft opnamen maken zolang de ontspanner is ingedrukt (als ik dat gebruik dan maakt hij maar 2 foto's en niet oneindig....)
- H1 , snelheid bij repeterende opnamen is lager bij een hogere beeldkwaliteit.
- H2 maakt sneller repeterende opnamen dan SEQUENTIAL SHOOTING (geen idee wat ik van die zin moet maken maar goed)


Heel veel scene's dus!! maar ik vraag dus af welke dus het best is voor onweer te fotograferen?
En welke optie dus het best is om onweer mee te filmen (dat ging dus helemaal mis eergister)
Ook om normale foto's te maken enz, ben ik nog niet helemaal wegwijs wat de beste optie is enz
(qua iso, sluiter weet ik wat allemaal)

in ieder geval ben ik nog van plan een statief te kopen, dat is toch wel handig voor bijvoorbeeld maken van timelapse video's

Ik hoop dat jullie mij wat meer wegwijs met fotografie kunnen maken
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 mei 2011, 15:28 uur | Bericht #232238
je moet langere sluitertijden gebruiken.

meestal gebruik ik de instellingen: ('s nachts)

Camera optie: Handmatig
sluitertijd: tussen de 10 en 30 seconde (ligt aan omgevingslicht)
Diafragma: 7.1 tot 10 (hiermee ook spelen qua felheid van het onweer)
Een lichtgevoelige lens: de mijne is 4.0
Groothoek lens: ik gebruik meestal een 12-24 mm lens.
statief is een must!!

succes!
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 mei 2011, 16:06 uur | Bericht #232263
Citaat van Fanatic (Arnhem), donderdag 12 mei 2011, 15:28 uur je moet langere sluitertijden gebruiken.

meestal gebruik ik de instellingen: ('s nachts)

Camera optie: Handmatig
sluitertijd: tussen de 10 en 30 seconde (ligt aan omgevingslicht)
Diafragma: 7.1 tot 10 (hiermee ook spelen qua felheid van het onweer)
Een lichtgevoelige lens: de mijne is 4.0
Groothoek lens: ik gebruik meestal een 12-24 mm lens.
statief is een must!!

succes!


Ik kan bij sluitertijd niet zien hoelang, wel of het ''kort'' of ''lang'' is.
Diafragma heb ik niet als optie in mijn camera, wat houd dat dan in? (of is dat -2,0 tot 2,0 dingetje?)
Ik heb geen spiegelreflexcamera camera, dus ik denk dat ik ook geen andere lensen erop kan zetten.
Op dit moment heb ik ook niet echt zo'n budget daarvoor....
Betekend het dat als je een sluitertijd hebt van 10-30 sec dat ie dan 10-30 sec bezig is met de foto maken?
(dan is het idd handig om een statief te hebben in geen mogelijkheid zie ik het voor me dat ik 10-30 sec me camera stilhoud)
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
12 mei 2011, 16:39 uur | Bericht #232297
Citaat van weerfreakje, donderdag 12 mei 2011, 15:06 uur Ik kan bij sluitertijd niet zien hoelang, wel of het ''kort'' of ''lang'' is.
Diafragma heb ik niet als optie in mijn camera, wat houd dat dan in? (of is dat -2,0 tot 2,0 dingetje?)
Ik heb geen spiegelreflexcamera camera, dus ik denk dat ik ook geen andere lensen erop kan zetten.
Op dit moment heb ik ook niet echt zo'n budget daarvoor....
Betekend het dat als je een sluitertijd hebt van 10-30 sec dat ie dan 10-30 sec bezig is met de foto maken?
(dan is het idd handig om een statief te hebben in geen mogelijkheid zie ik het voor me dat ik 10-30 sec me camera stilhoud)


Heb de specificaties er ff bij gehaald,je zult iig nachtscene moeten gebruiken,handmatig ISO 100 of 200 moeten instellen en om nog een paar stops verder terug te kunnen je belichtingscompensatie naar -2 brengen.Uiteraard heb je een (tafel)statiefje nodig,voor zo`n licht toestel heb je keuze zat daarin.
Blijft altijd ff puzzelen wat het beste werkt want zoals al gezegd,omgevingslicht en felheid van de flitsen spelen ook nog mee.
Wel jammer dat er geen volledige handbediening op zit,verder namelijk best een leuk toestel.Ik hoop dat je de flitser wel handmatig kunt uitzetten?
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 mei 2011, 16:42 uur | Bericht #232299
Citaat van erik, donderdag 12 mei 2011, 16:39 uur Heb de specificaties er ff bij gehaald,je zult iig nachtscene moeten gebruiken,handmatig ISO 100 of 200 moeten instellen en om nog een paar stops verder terug te kunnen je belichtingscompensatie naar -2 brengen.Uiteraard heb je een (tafel)statiefje nodig,voor zo`n licht toestel heb je keuze zat daarin.
Blijft altijd ff puzzelen wat het beste werkt want zoals al gezegd,omgevingslicht en felheid van de flitsen spelen ook nog mee.
Wel jammer dat er geen volledige handbediening op zit,verder namelijk best een leuk toestel.Ik hoop dat je de flitser wel handmatig kunt uitzetten?


Ja die flitser kan ik handmatig uitzetten enz, maar iig bedankt voor de reactie!
Heb jij ook zo'n fotocamera dan?

Enig idee hoe je dat dan met die sluiterdingetje kan doen? (die H1 en H2)
(misschien dat ik fotopreview uit moet zetten dat ie dan wel doorschiet)
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats:
Berichten: 250
Lid sinds: 21 jul. 2010
12 mei 2011, 20:21 uur | Bericht #232396
Voorbeeld video,met een simpel hd kameraatje,zonder instel poes pas,gewoon een automaatje!!!
http://www.youtube.com/watch?v=_uG3mW99nmE
Dat is simpel,gewoon op knopje duwen, thats all,simpeler kan gewoon niet
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 mei 2011, 21:22 uur | Bericht #232442
Als ik de specs doorlees van je toestel kun je maar max 4s sluitertijd hebben en dit is in de nachtscene.
Het is wellicht te proberen, maar of je er veel succes mee zult hebben......
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 mei 2011, 22:48 uur | Bericht #232486
Citaat van arjanbruggink, donderdag 12 mei 2011, 21:22 uur Als ik de specs doorlees van je toestel kun je maar max 4s sluitertijd hebben en dit is in de nachtscene.
Het is wellicht te proberen, maar of je er veel succes mee zult hebben......


Hmm dat zal jammer zijn
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 mei 2011, 23:39 uur | Bericht #232506
4 seconden kan genoeg zijn bij actief onweer. Maar je zult wel stevig moeten doorzetten dan. Schrijfsnelheid is ook belangrijk, als je meteen na die vier seconden het knopje weer kan indrukken en hij maakt dan weer een foto dan maakt het niet zoveel uit of je 30 seconden hebt of niet. Je krijgt wel heeeel veeeel foto's zo, maar die donder je ook zo weer weg. En foto's waar alleen maar zwart op staat nemen minder ruimte in, dus je hebt sowieso veel ruimte.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Kaiter
Lid
Woonplaats: Maasmechelen (BE)
Berichten: 29
Lid sinds: 12 jul. 2010
13 mei 2011, 08:36 uur | Bericht #232532
Trek er vanavond eens op uit om nacht foto's te maken! Dan kun je in alle rust spelen met je toestel en verschillende instellingen proberen. Als het moment supreme dan aangebroken is weet je wat je moet kiezen en moet je niet meer gaan zoeken terwijl het rondom jou de mooiste bliksems naar onder komen.

De mooie foto's die je hier voorbij ziet komen zijn meestal ook niet de enigste die de fotografen gemaakt hebben. Hoe meer foto's je maakt, hoe groter de kans is dat er 1 mooie tussen zit.

Ik weet niet of je de witbalans van je toestel kan instellen, indien het gaat kan je hem best op gloeilamp zetten. Dan krijg je de lucht blauw ipv oranje.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 mei 2011, 12:32 uur | Bericht #232579
Goede tips hierboven.
De posting van Kaiter is zeer zeker het proberen waard
De meeste onweersfoto's die ik geplaatst heb op o-o, zijn gemaakt bij 400 iso en met 1 tot 4 sec sluitertijd.
Dat is volgens mij, met jouw toestel ook haalbaar als ik de specs. lees, anders zou ik zeer zeker de vuurwerk stand proberen.
En denk nou niet dat ik woensdag ochtend 13 foto's heb gemaakt, nee dat waren er dik 143 waarvan er 13 goed waren
dus ik kon er 130 deleten, je(ik) gokt omdat je(ik) niet weet waneer en waar het gaat bliksemen.
Hoe vaker je een bui kunt volgen en vastleggen hoe meer ervaring je krijgt, al is dat geen garantie dat je de bliksem er op krijgt.
Succes!
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 mei 2011, 14:40 uur | Bericht #232601
Sorry van mijn eerste post! ik had niet je camera gegoogled.. dus wist niet dat het geen dslr zou zijn!
tips hierboven van andere zijn zeer bruikbaar! doe er wat mee!


Aanvulling op Gekke Leo

Afgelopen dinsdag 315 foto's gemaakt.
+/- 70 daarvan met onweer, daarvan maar 45 echt mooi en bruikbaar.
Dat is misschien veel! maar het kunnen er nooit genoeg zijn!

Maar dat is juist het mooie van onweer fotografie!
Het is niet domweg foto's maken...
de hele voorbereiding, trip, navigatie, locatie, bui, fotografie, bizarre weersomstandigheden, en de nawerkingen maak het een complete job... (als hobbie dan!) | Gewijzigd: 13 mei 2011, 14:46 uur, door Fanatic (Arnhem)
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 mei 2011, 15:07 uur | Bericht #232604
Citaat van Fanatic (Arnhem), vrijdag 13 mei 2011, 14:40 uur Maar dat is juist het mooie van onweer fotografie!
Het is niet domweg foto's maken...
de hele voorbereiding, trip, navigatie, locatie, bui, fotografie, bizarre weersomstandigheden, en de nawerkingen maak het een complete job... (als hobbie dan!)


Ik wil er aan toevoegen dat het volgen van de berichtgeving op o-o ook een niet onbelangrijk onderdeel is van het geheel.
Ik ben dan spotter en geen chaser maar controleer regelmatig, bij onweerkansen de berichtgeving op deze site.

Verder is het natuurlijk top dat de 'fotografen' een platvorm hebben op o-o, om hun fotomateriaal te kunnen plaatsen.
En ook hun kennis willen delen, van o.a. camera instellingen enz..., bij onweerfotografie.
En dan de reakties van andere leden op de foto's......., dit spoort menig fotograaf aan om bij een volgende onweersbui zichzelf te overtreffen in nog spectaculairdere beelden, al hebben we dat niet in de hand.
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 mei 2011, 15:18 uur | Bericht #232605
Zeker! O-O is een super communitie met veel mensen die sharen!

Precies wat je zegt Henk!

Het is geen competitie! maar het is een passie om jezelf steeds te overtreffen! Ik respecteerd echt andermans foto's! maar ik maak er geen wedstrijd van om beter als een andere te zijn! ik vind het heerlijk om onder een "bepaalde druk" je eigen ding te kunnen doen! van iedere chase leer je bij en maak je steeds betere foto's!
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 mei 2011, 23:28 uur | Bericht #232723
Citaat van henk55, vrijdag 13 mei 2011, 15:07 uur Ik wil er aan toevoegen dat het volgen van de berichtgeving op o-o ook een niet onbelangrijk onderdeel is van het geheel.
Ik ben dan spotter en geen chaser maar controleer regelmatig, bij onweerkansen de berichtgeving op deze site.

Verder is het natuurlijk top dat de 'fotografen' een platvorm hebben op o-o, om hun fotomateriaal te kunnen plaatsen.
En ook hun kennis willen delen, van o.a. camera instellingen enz..., bij onweerfotografie.
En dan de reakties van andere leden op de foto's......., dit spoort menig fotograaf aan om bij een volgende onweersbui zichzelf te overtreffen in nog spectaculairdere beelden, al hebben we dat niet in de hand.



Hey Henk en Fanatic Arnhem en alle anderen,
Erg bedankt voor jullie reacties!
Zeker de berichtgeving houd ik altijd goed bij, met beetje kennis van de lucht en hoe alles op buienradar + sataliet eruit ziet kan je soms goed timen wanneer er iets te zien valt, of te zien gaat vallen.

Inderdaad precies zoals je het beschrijft, het is een handig forum wat Weer en Fotografie betreft!
Ik vind het erg leuk om wat tips te krijgen, en dan daarmee wat aan de slag te gaan.
Niet perse om boven uit te blinken enzo. Maar het lijkt me gewoon gaaf om echt leuke en mooie foto's te maken!!
Heb bijvoorbeeld ook een leuke macro-functie op me toestel zitten

Daarom ben ik ook erg blij dat ik deze zomervakantie naar Praag-Wenen-Boedapest-Belgrado (2 week treinen) en daarna 2 week kroatie ga!! (jammer genoeg nemen we geen laptop mee dus ik moet ff een praktische manier vinden voor het switchen van geheugen op me fototoestel, jammer genoeg zit er dan geen timelapse in vermoed ik )

Hoewel ik mezelf eigenlijk niet zo snel het veld in zie rennen op een door de weekse avond of nacht (zoals Kaiter noemt)
Maar ik ga het misschien wel is proberen, om inderdaad gewoon wat te testen enzovoorts.
(trouwens witbalans kan ik aanpassen, gloeilamp zal ik is proberen. Hoewel normaal gesproken die nooit gebruik maar wie weet..!)

Ik heb hier in ieder geval ook van geleerd dat je veel foto's moet maken, en dan onderwel natuurlijk niet die foto's verwijderen, maar gewoon verder schieten. Ik ga achter een statiefje aan dat lijkt me wel zo handig
Voorderest misschien is een keer een chase organiseren

Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
17 mei 2011, 18:34 uur | Bericht #233575
Citaat van Fanatic (Arnhem), vrijdag 13 mei 2011, 13:40 uur Sorry van mijn eerste post! ik had niet je camera gegoogled.. dus wist niet dat het geen dslr zou zijn!
tips hierboven van andere zijn zeer bruikbaar! doe er wat mee!


Aanvulling op Gekke Leo

Afgelopen dinsdag 315 foto's gemaakt.
+/- 70 daarvan met onweer, daarvan maar 45 echt mooi en bruikbaar.
Dat is misschien veel! maar het kunnen er nooit genoeg zijn!

Maar dat is juist het mooie van onweer fotografie!
Het is niet domweg foto's maken...
de hele voorbereiding, trip, navigatie, locatie, bui, fotografie, bizarre weersomstandigheden, en de nawerkingen maak het een complete job... (als hobbie dan!)



LOL,bij nachtfotografie kom ik ook zo aan de 100~300 foto`s afhankelijk van de mogelijkheden maar bij overdag onweer zit ik op 1600~2400 opnames,ik gebruik dan continu-opname (uiteraard wel een snelle kaart) en dan loopt het snel op.Ik vind het prima alleen zit je achteraf nog wel een tijd achter de PC om te zien of er wat bruikbaars op staat
Kres
Lid
Woonplaats: Leusden
Berichten: 387
Lid sinds: 21 jul. 2010
17 mei 2011, 18:42 uur | Bericht #233579
Ik hou alles is de gaten.
Je kan je camera op 20 sec doen en je draadontspanner locken zodat hij de hele avond zelf plaatjes schiet maar ik hou het liever zelf in de hand. Vooral om te voorkomen dat een hele felle flits de rest bederft op de zelfde foto.

Het hangt er van af hoe lang de bui duurt maar meestal maak ik rond de 200 foto's.

Hoeveel foto's bruikbaar zijn hangt van jezelf af natuurlijk
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 mei 2011, 20:54 uur | Bericht #233624
Citaat van weerfreakje, vrijdag 13 mei 2011, 23:28 uur (jammer genoeg nemen we geen laptop mee dus ik moet ff een praktische manier vinden voor het switchen van geheugen op me fototoestel, jammer genoeg zit er dan geen timelapse in vermoed ik )

Gewoon af en toe even een internetcafé opzoeken. Voor een paar euro mikken die je bestanden van de kaartje naar een dvd toe. Heb je weer alle ruimte!
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
rverhag
Lid
Woonplaats: Oost Souburg
Berichten: 108
Lid sinds: 1 aug. 2008
17 mei 2011, 23:20 uur | Bericht #233664
Leuk om te lezen hoe ieder op zijn eigen manier onweer op de plaat probeert te zetten. Sluitertijd, ISO, burst, etc.

Wat ik nog wel zou willen weten of jullie tijdens onweer ook zo twijfelen over de richting waarin je je camera opstelt. Ik kies meestal een bepaalde richting en probeer daaraan vast te houden (ivm eventueel stapelen van foto's). Nu gebruik ik een 10mm op een cam met 1.6 cropfactor (dus 16 mm op 35mm eq) dus heb een redelijke beeldhoek. Alleen baal ik altijd een stekker als de bliksem net buiten of op het randje van het zichtsveld zit.

Hoewel ik de richting probeer vast te houden, betrap ik me er toch vaak op dat ik toch weer de camera verdraai naar de richting van de laatste (paar) inslagen. vervolgens zitten ze dan vaak precies weer waar ik net vandaan kom

Hoe doen jullie dat? Zijn jullie zo moedig om toch vast te houden aan je eerste instellingen? Of vliegt bij jullie je statief van links naar rechts? (tussen de opnames door dan he )
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 mei 2011, 11:07 uur | Bericht #233697
vaak zie je dat een bui op verschillende punten vaker inslaat als je een op een klein afstandje van de bui zit.
dan durf ik wel te zoomen. Zie hieronder.

IMG_0768_small.jpg

IMG_0769_small.jpg

Anders heb ik een 12 - 24mm lens en dan gewoon op een actief deel mikken van de bui. Deze blijf ik volgen.
Zorg in ieder geval dat je op de juiste plek staat tbv de bui. dat scheelt een hoop.
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 383 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 383, lezen 2 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden