Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 mei 2011, 21:25 uur | Bericht #236171
Planeet Mars ontstond in recordtempo

De Rode planeet is razendsnel ontstaan. In 'slechts' drie miljoen jaar ontwikkelde Mars zich tot zijn huidige omvang. Wetenschappers die dit ontdekten noemen deze snelheid een recordtempo. Dat meldt de Britse omroep BBC.



Deze snelheid zou een verklaring kunnen zijn waarom het gewicht van Mars maar een tiende van de massa van de Aarde is. De bevindingen worden gepresenteerd in het wetenschapstijdschrift Nature. Wetenschappers van diverse Amerikaanse universiteiten deden onderzoek naar de chemische samenstelling van de planeet. Door de aanwezigheid van een aantal scheikundige elementen te vergelijken kon het groeitempo van de planeet worden vastgesteld. De Aarde deed er tientallen miljoenen jaren over om zijn huidige omvang en gewicht te bereiken.

Bron: AD.nl | Gewijzigd: 12 mei 2017, 11:08 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
27 mei 2011, 22:38 uur | Bericht #236180
Nou nog een verklaring...
Waarom deze advertentie?
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
28 mei 2011, 00:53 uur | Bericht #236193
Tja, enige nuance is ook op zijn plek: de Aarde heeft ongeveer 10x zoveel massa als Mars.
Dus dat de Aarde tientallen miljoenen jaren nodig heeft en Mars 3 miljoen, is dan helemaal niet zo raar.
Asl je tientallen miljoenen jaren leest als 60 miljoen, betekent dus dat Mars 2x zo snel is gevormd dan de Aarde.
Een deel van de verklaring hiervan kan wellicht gezocht worden in het feit dat op de plaats van de baan van Mars tijdens de vorming meer materie aanwezig is geweest. Mars heeft een meer dan 2 maal zo lange baan dan de Aarde en komt dus gewoon meer materie tegen.
Maar goed, dit komt uit boerenverstand, laat de heren onderzoekers ook even wat zeggen.
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 09:34 uur | Bericht #236209
Hoe zit dat met jullie? Ik neem dit wel een beetje met een korreltje zout. Ik bedoel: er zijn duizenden, vele duizenden onderzoekers bezig met het ontstaan van zoiets kleins als een tumor. En toch zeggen ze in het ziekenhuis: we weten niet hoe het ontstaan is.
En dan zullen die paar wetenschappers die zich bezig houden met Mars precies weten hoe dat ding is ontstaan? Okee, ze hebben een vermoeden. Kan juist zijn. Maar daar houdt het dan echt mee op volgens mij.
Ik vind wetenschap die niet te controleren is (je kunt niet even opnieuw het ontstaan van het heelal nadoen) altijd een beetje opgeblazen lucht. Grote verklaringen, ernstige conclusies, enorme budgetten, en weinig controle.
Twijfelachtig, maarja... in drie miljoen jaar van baby naar puber gegaan dus. Nu nog een geboortedatum en we kunnen het vieren...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
28 mei 2011, 12:35 uur | Bericht #236252
Hoe kan je dat nou weten? Waren ze erbij..
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
28 mei 2011, 21:37 uur | Bericht #236333
Citaat van Eilander, zaterdag 28 mei 2011, 7:34 uur Ik vind wetenschap die niet te controleren is (je kunt niet even opnieuw het ontstaan van het heelal nadoen) altijd een beetje opgeblazen lucht. Grote verklaringen, ernstige conclusies, enorme budgetten, en weinig controle.

Het gaat niet om het ontstaan van het heelal, maar om het ontstaan van Mars, het heelal bestond allang.
Grote verklaringen? wat vind je groot?
Ernstige conclusies? valt mee hoor, we blijven allemaal nog leven.
Enorme budgetten? Het defensiebudget is nog enormer, en zolang dit zo blijft heeft de mensheid nog steeds niet begrepen waar het echt om gaat.
Weinig controle?
Dat kan bij deze tak van wetenschap inderdaad niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat dan opgeblazen lucht is?
Dat men nu denkt iets meer te kunnen weten over het ontstaan van Mars is een klein stapje in de verklaring van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Ik ben erg blij dat men verder kijkt dan de neus lang is, en wat mij betreft gaan er nog veel meer bakken met geld naar de wetenschap die zich bezighoudt met het verklaren van het heelal. Want de dingen in het heelal zijn verantwoordelijk voor het leven hier op aarde.

En dat we niet even het ontstaan van Mars of het heelal kunnen nadoen, betekent dat we nog een hele hoop werk moeten verrichten. Maar ik ben bang dat we voor die tijd allang zijn uitgestorven omdat we onze aandacht bij de verkeerde dingen hebben gehad.
Woonplaats: Wierden
Berichten: 12
Lid sinds: 11 jun. 2010
30 mei 2011, 22:59 uur | Bericht #237409
Hoe kan dit en hoe kun je in vredesnaam het gewicht van een planeet berekenen?
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
30 mei 2011, 23:45 uur | Bericht #237473
Daar komt behoorlijk wat natuurkunde bij kijken, en dan met name de wetten van Keppler.
Is niet makkelijk om hier even zo uit te leggen. Het gaat vooral om baanelementen en interactie met andere hemellichamen. Ik zou even googlen.

Bedenk wel dat die Keppler al een paarhonderd jaar geleden die wetten geformuleerd heeft. (Geen rekenmachines, computers of boeken met formules). Een mooi voorbeeldje van een wetenschappelijk model welke nog steeds geldt.
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 mei 2011, 00:22 uur | Bericht #237509
Citaat van Buitie, zaterdag 28 mei 2011, 21:37 uur En dat we niet even het ontstaan van Mars of het heelal kunnen nadoen, betekent dat we nog een hele hoop werk moeten verrichten. Maar ik ben bang dat we voor die tijd allang zijn uitgestorven omdat we onze aandacht bij de verkeerde dingen hebben gehad.

Oh, ja, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het kan ook gewoon de schrijver van de bron van het artikel zijn geweest hoor. Ik vind dat ze prima werk verrichten (hoewel ik daar niet zoveel van te vinden heb) maar ik heb altijd wat moeite met zinnen zoals 'wetenschappers hebben ontdekt dat...'
Ze hebben in dit geval een theorie geformuleerd. Prima. Maar ze hebben geen absolute waarheid ontdekt. Misschien wel, maar dat kunnen ze in ieder geval niet claimen.
Kortom; ik heb nogal moeite met de manier waarop wetenschappelijke theorieen tegenwoordig gepresenteerd worden als nieuwe dogma's. Helemaal als die theorieen zijn gebaseerd op aannames die niet of nauwelijks kunnen worden bewezen.
Het zou fijn zijn en duidelijker voor mensen die niet even wetenschappelijk geschoold zijn, als wetenschappers iets preciezer werden in hun bewoordingen over de feitelijkheid van hun bevindingen.

Verder prima, interessant, knap van ze dat ze op deze manier tot een mogelijk antwoord zijn gekomen!

Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
31 mei 2011, 11:31 uur | Bericht #237651
Prachtig allemaal dat ze dat kunnen herleiden, zo ver weg, maar waarom is men niet in staat binnen de kortste tijd op deze wereld, in Europa, in Duitsland te achterhalen waar die besmetting met EHEC nu vandaan komt i.p.v. onduidelijkheden de wereld in te slingeren? En te achterhalen waarmee ze het kunnen bestrijden niet te vergeten!!
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
31 mei 2011, 22:40 uur | Bericht #237833
Citaat van Eilander, maandag 30 mei 2011, 23:22 uur maar ik heb altijd wat moeite met zinnen zoals 'wetenschappers hebben ontdekt dat...'
Ze hebben in dit geval een theorie geformuleerd. Prima. Maar ze hebben geen absolute waarheid ontdekt. Misschien wel, maar dat kunnen ze in ieder geval niet claimen.
Kortom; ik heb nogal moeite met de manier waarop wetenschappelijke theorieen tegenwoordig gepresenteerd worden als nieuwe dogma's. Helemaal als die theorieen zijn gebaseerd op aannames die niet of nauwelijks kunnen worden bewezen.
Het zou fijn zijn en duidelijker voor mensen die niet even wetenschappelijk geschoold zijn, als wetenschappers iets preciezer werden in hun bewoordingen over de feitelijkheid van hun bevindingen.

Ik kan je wel volgen. Het heeft ook niet te maken met waarheid ontdekken. De wetenschap heeft helaas ook te maken met geld, en een heel groot deel zal subsidie zijn. De uitkerende instantie zal logischerwijs ook resultaten willen zien. Een doel van de wetenschap is natuurlijk: ontdekken.
Als zo'n ontdekking (bv een stofzuiger) leidt tot een makkelijker leven dan zijn de onderzoekskosten goed bestede centen, en is het grote volk ook overtuigd van het nut.
Als zo'n ontdekking van astronomische aard is, gaat voorgaande niet meer op, en is meestal slechts een heel klein stukje van de kosmische puzzel. Ik kan ook heel goed bevatten dat veel mensen minder sympathie hebben voor dergelijke ontdekkingen. En als er weer eens een sonde te pletter slaat op Mars, kun je ook niet anders verwachten.

De kerels zoals Newton, Galileo en Einstein: dát waren echte wetenschappers, en hun ontdekkingen/theoriën hebben het beeld over onze "omgeving" drastisch veranderd. De hedendaagse ontdekkingen zijn niet zo drastisch meer. En grote namen in de wetenschapwereld zijn er niet meer (de enige bekende is S. Hawking).
Zij waren toen al bezig met de puzzel.
Men is nu nog bezig om de puzzel op te lossen, alleen duurt het verschrikkelijk lang, en zullen we nog lang opgescheept worden met talloze ontdekkinkjes. De puzzel is immens en het lijkt weleens dat als men een stukje op zijn plaats heeft, dat er dan in een andere dimensie weer 4 ontbrekende stukjes bijkomen. Ik zou de puzzel graag opgelost zien in mijn leven. Ik volg dan ook het nieuws hierover, en kan niet wachten tot er eens een flinke stap wordt gemaakt, het liefst de theorie van alles, hier samengevat in redelijk te begrijpen tekst: http://www.astronomie.nl/encyclopedie/57/g...ion_theory.html | Gewijzigd: 31 mei 2011, 22:43 uur, door Arends
Rayo
Lid
Woonplaats: Wieringerwaard (N-H)
Berichten: 916
Lid sinds: 15 mei. 2008
31 mei 2011, 23:30 uur | Bericht #237843
Ik neem dit altijd met een korreltje zout, want keer op keer komen ze met nieuwe bevindingen.
.:: Hevig onweer in het geheugen: (1) 14 Juli 2004, (2) 25/26 mei 2009, (3) 28/29 juni 2011, (4) 10 september 2011 ::.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
3 juni 2011, 01:14 uur | Bericht #238250
Natuurlijk komen ze steeds met nieuwe bevindingen, want we weten nog niet alles.
Vroeger dacht men dat de aarde plat was, door onderzoek en bevindingen weten we nu dat dat niet zo is.
Dus: waarom toch zo tegen astronomische wetenschap????
Als je ergens weinig van weet, hoeft dat toch niet meteen in het "korreltje zout" hokje?

Dat er hier regelmatig posts worden gedaan over astronomie is mooi meegenomen. Het weer hier wordt in eerste instantie bepaald door het heelal, dus enige kennis hierover leidt tot een beter begrip.
Excuses dat ik het steeds opneem voor de wetenschap, maar bedenk wel dat de wetenschap de enige waarheid voort heeft gebracht, en zal brengen. (wetenschap t.a.v. het klimaat daargelaten).

Het gaat mij erom dat je snapt dat de ontrafeling van het heelal met alles daarin niet in een jaartje opgelost is, dit duurt eeuwen. En in die eeuwen komt men met ladingen kleine ontdekkingen die hopelijk bijdragen aan het antwoord op de grootste vraag der mensheid: waarom zijn wij hier.

Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 208 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 208, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden