Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caddo, LA; De Soto, LA; Gregg, TX; Harrison, TX; Panola, TX; Rusk, TX; Shelby, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Madison, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gregg, TX; Harrison, TX; Marion, TX; Upshur, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Delaware, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Houston, TX; Madison, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nowata, OK; Rogers, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Madison, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Mayes, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Anderson, TX; Leon, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Angelina, TX; Cherokee, TX; Nacogdoches, TX.

29 Apr 2024 01:27:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX.

29 Apr 2024 01:00:37

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Mayes, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 01:00:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Washington, OK.

29 Apr 2024 00:57:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rogers, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 00:49:12
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: GELRE
Berichten: 15
Lid sinds: 21 mei. 2011
27 mei 2011, 23:13 uur | Bericht #236184
Even twee dingen betreft onweer locaties.

Ik woon hier vlak naast een flinke heuvel, het gevolg is dat we heel erg weinig last hebben van onweersbuien. De meeste onweersbuien trekken op zo'n 3 km van ons vandaan voorbij.

Één keer is er voor mijn gevoel een onweersbui blijven hangen tegen de bult, aangezien het toen behoorlijk lang een heftige onweersbui was. Alleen, kan een onweersbui ook op één locatie blijven hangen?

Verder las ik onlangs een interview met TV Gelderland weerman Reinier van den Berg. Die zei dat tussen Garderen en Apeldoorn de onweersbuien veel heftiger zijn. Iemand een idee of dat waar is en hoe dat kan?
Gurdie
Lid
Woonplaats: Ten Boer
Berichten: 126
Lid sinds: 4 dec. 2010
28 mei 2011, 00:25 uur | Bericht #236191
Klinkt ongeveer hetzelfde als dat het onweer hier soms bij Delfzijl het water niet op gaat omdat het vloed is. Weet alleen niet of dat ook echt bewezen is.

De buien komen vaak ook recht op Groningen af en splitsen zich dan. De ene helft gaat via Bedum en de andere via de woldstreek (Schildwolde) en richting Appingedam komen ze weer bij elkaar. Als de buien dus uit het zuidwesten komen hebben we er verder geen last van.
Komen ze echter van het oosten..... dan kan het gaan spoken. Aantal jaar terug, voor het eerst alleen thuis terwijl mijn ouders op vakantie waren. De eerste avond kwam er een rolwolk aan en knapten een aantal dikke takken als lucifershoutjes af. Vraag van mijn ouders: Is alles nog goed. Ik: Ja hoor, alleen staat de kelder vol met water en liggen er een hoop takken op de inrit

Waarom deze advertentie?
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
28 mei 2011, 00:34 uur | Bericht #236192
Ik geloof niet dat de heuvels in nederland de trekrichting erg beinvloeden, daar zijn ze simpelweg te klein voor.
Het volgende kaartje met langjarig gemiddelden laat geen plaatselijke invoeden zien van heuvels:
http://www.knmi.nl/cms/viewimage.jsp?number=23763

Een onweersbui trekt gewoon met de stroming in de lucht mee, blijft niet op 1 plek hangen.
Hoe dat bij echte bergen is (enkele kilometers hoog) weet ik niet, maar kan me goed voostellen dat dergelijke hoogtes wel invloed hebben op buien. Onze bultjes van een paarhonderd meter hoog zijn maar een paar procent van de hoogte van een onweersbui.

Dat de onweersbuien tussen Garderen en Apeldoorn VEEL heftiger zijn geloof ik alleen als dit de uitkomst is van gedegen onderzoek. Als Reinier nou gezegd had dat de buien IETS heftiger zijn omdat de bui over een stuk land met een heuvel trekt waar net iets meer warmte is opgeslagen, was het voor mij al iets geloofwaardiger geweest. maar hij had het beter hard kunnen maken met feiten.

In het algemeen is het ook zo dat bij veel mensen onweer is omgeven met mystiek en sterke verhalen, je hoort nogal eens dat de bui niet over de heuvel kan, of dat de bui wordt aangetrokken door water, of dat de bui weer terugkomt! Nog vroeger dacht men dat Thor met zijn hamer sloeg, of dat de goden boos waren op fout gedrag van mensen.
Is allemaal larie, we weten tegenwoordig meer.
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 10:16 uur | Bericht #236212
Mijn gevoel zegt zoals gewoonlijk de IJssel, dat verklaard meteen waarom bij ons de onweer er nog wel eens uitgaat
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 10:20 uur | Bericht #236213
ik heb ook altijd hert gevoel als er onweer uit het zuiden komt, dat dan boven zeeland de activiteit heel erg afneemt
maar dat komt door het vele water
met vriendelijke groet,

Marcel
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 10:53 uur | Bericht #236216
Citaat van Buitie, zaterdag 28 mei 2011, 0:34 uur Ik geloof niet dat de heuvels in nederland de trekrichting erg beinvloeden, daar zijn ze simpelweg te klein voor.
Het volgende kaartje met langjarig gemiddelden laat geen plaatselijke invoeden zien van heuvels:
http://www.knmi.nl/cms/viewimage.jsp?number=23763


Je kunt de claim van intensiteit van onweersbuien niet aan de kant zetten met een kaartje van onweersdagen en dan nog op een complete geextrapoleerde resolutie. Een onweersdag zegt niets over intensiteit.

Als er gedegen onderzoek wordt gedaan hiernaar, dan zou je naast een rivier verticale dopplerradars moeten neerzetten om de upflow van een storm boven de rivier te meten. Tussen Apeldoorn en Garderen zou je allerlei instrumenten moeten mikken en dan precies meten bij welke trekrichting van de buien, met welke oppervlaktewinden, hoogtewinden en temperaturen, welke effecten ontstaan. Er is simpelweg nooit goed onderzoek naar gedaan. Sterker nog, ook internationaal heb ik gezocht, maar nooit een serieus onderzoek gevonden.
Tegelijkertijd heb je in Nederland ook een tornado-alley, waar meer kans is op extreem weer. Borculo, Chaam en Tricht, enz... Op Ameland heb je camping Duinoord waar twee keer een windhoos overgetrokken is met dodelijke afloop (top vakantie tip voor O-O chasers... ) 1974: 3 doden en honderden gewonden. En niets om het verklaren dan hele kleine verschillen in topografie. Ik woon er misschien 30 kilometer vandaan en hier is nog nooit een windhoos echt over land getrokken. Indianen in Amerika hadden als plaatselijke wijsheid dat je achter een rivier veilig was voor tornado's. Dan komt er een onderzoeker die een paar voorbeelden noemt van tornado's die wel bij een rivier voorkwamen, maar dat zegt gewoon niets. Dat meet niet de relatieve intensiteit, noch een verhoogde of gelijke waarschijnlijkheid. (zei de onderzoeker zelf gelukkig ook)
Waar het op neerkomt: dat we het met onze huidige kennis niet kunnen verklaren, wil niet zeggen dat het niet bestaat. En pas als we echt een serieuze poging doen om te meten dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen.

QUOTE
In het algemeen is het ook zo dat bij veel mensen onweer is omgeven met mystiek en sterke verhalen, je hoort nogal eens dat de bui niet over de heuvel kan, of dat de bui wordt aangetrokken door water, of dat de bui weer terugkomt! Nog vroeger dacht men dat Thor met zijn hamer sloeg, of dat de goden boos waren op fout gedrag van mensen.
Is allemaal larie, we weten tegenwoordig meer.


Is dat zo? Ik denk dat we inmiddels wel hebben vastgesteld dat Thor niet met zijn hamer op een wolkje zit. Maar dat kun je niet op 1 hoop schuiven met de andere verhalen. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat een multicell continu onweerscellen boven 1 bepaalde plek laat ontstaan, versterkt door een geografische omstandigheid. Voor de mensen op de grond lijkt het dan alsof de bui vaak blijft hangen. En ik kan me voorstellen dat een statische convergentielijn kan zorgen voor een effect waardoor het lijkt alsof de bui heen en weer schommelt. En bepaalde plekken kunnen bevorderend zijn voor een dergelijke convergentie. Denk ik dan.

Ik woon op een eiland, er is hier veel water, veel afwisselingen van warm land, koud water, en andersom. Ik let ook altijd op alle buien. Waarheen gaan ze, waar intensiveren ze, wat zijn de omstandigheden op dat moment (opkomend/afgaand water, warmte, luchtstromingen) en we zijn hier gezegend met veel open plekken om dit over grote afstanden te kunnen zien. En het grootste gedeelte van alle bewegingen zijn te verklaren met simpele meteorologie. Maar er zijn momenten dat ik echt niet snap waarom datgene gebeurt wat er gebeurt. Meer onderzoek op dit gebied is nodig en ik snap ook niet dat dit niet allang gedaan wordt.

Tenslotte vind ik het dapper van Reinier dat hij hierover durft te beginnen. Het is bijna een zonde in meteorologie om zulke dingen te zeggen. Een taboe. Dat zeg je als serieuze meteoroloog niet, want het is niet gangbare wetenschap. Dikke plus voor hem dat hij zijn ogen open houdt en gewoon probeert te zien wat er werkelijk aan de hand is, in plaats van alleen datgene accepteren wat we al kunnen verklaren.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
28 mei 2011, 10:58 uur | Bericht #236217
Er is hier al eens meer over geschreven onder andere door mij. Bekend zijn hier de Hondsrug de IJssel en de Sallandse heuvelrug.
Dat heuvels in Nederland te klein zijn gaat er bij mij niet in. In het recente verleden en dan praat ik over 5 jaar is er hier in de regio vaak noodweer geweest welke onder invloed van het terrein plotseling van route verandert. "Toevallig" gaat de nieuwe route precies tussen 2 heuvelpartijen door. Het zelfde geld voor water, de IJssel is hier en mooi voorbeeld van. Heel vaak blijft het onweer aan de over kant dus in het westen. De regen trekt uiteindelijk wel door maar het onweer is er dan uit. Komt de bui over de IJssel dan is er in Deventer sprake van zwaar onweer met veel overlast. Anders om komt overigens ook wel eens voor, dan komt de bui van uit het oosten en blijft boven Deventer hangen maar deze situaties zijn echt en uitzondering.

Wat het KNMI betreft? Deze organisatie moet je liever niet te serieus nemen.
Ruurd
Lid
Woonplaats: Almelo Overijssel
Berichten: 155
Lid sinds: 29 jul. 2006
28 mei 2011, 11:10 uur | Bericht #236227
Citaat van Imrich, zaterdag 28 mei 2011, 9:58 uur Er is hier al eens meer over geschreven onder andere door mij. Bekend zijn hier de Hondsrug de IJssel en de Sallandse heuvelrug.
Dat heuvels in Nederland te klein zijn gaat er bij mij niet in. In het recente verleden en dan praat ik over 5 jaar is er hier in de regio vaak noodweer geweest welke onder invloed van het terrein plotseling van route verandert. "Toevallig" gaat de nieuwe route precies tussen 2 heuvelpartijen door. Het zelfde geld voor water, de IJssel is hier en mooi voorbeeld van. Heel vaak blijft het onweer aan de over kant dus in het westen. De regen trekt uiteindelijk wel door maar het onweer is er dan uit. Komt de bui over de IJssel dan is er in Deventer sprake van zwaar onweer met veel overlast. Anders om komt overigens ook wel eens voor, dan komt de bui van uit het oosten en blijft boven Deventer hangen maar deze situaties zijn echt en uitzondering.

Wat het KNMI betreft? Deze organisatie moet je liever niet te serieus nemen.

Ik denk dat mensen uit Nijverdal dit zeker kunnen beamen. De omgeving van Nijverdal/ Holterberg met Rijssen e.o hebben veel meer heftige buien gehad dan Almelo. Het ligt hemelsbreed een peuleschil van elkaar af, maar t verschil is enorm.
19RFDX179
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
28 mei 2011, 11:37 uur | Bericht #236235
Geografische verschillen in inslagdichtheid
De inslagdichtheid wordt uitgedrukt in aantallen blikseminslagen per km² per jaar. Uit de statistiek van de onweersdagen is wel bekend dat het boven de Noordzee en de Waddeneilanden minder dan 20 dagen per jaar onweert en boven ons deel van het continent zo'n 25 dagen. In onze buurlanden vinden we het meeste onweer boven heuvelachtig terrein, maar een dergelijke invloed is in Nederland van weinig (dus niet helemaal uitgesloten) betekenis. Een onweersmaximum (30 dagen) wordt gevonden in een brede strook tussen Antwerpen en Hilversum. Dit laatste wijst er op dat warm zomerweer vaak wordt verstoord door koude-invallen vanaf de oceaan. Pas op zo'n 80 km van de kust bereiken dergelijke buien hun grootste activiteit.


wessels3.gif
Inslagdichtheid voor 1998, bepaald met SAFIR. Er is een correctie voor het verloop van de gevoeligheid met de afstand toegepast. Ontladingen in het uiterste zuidoosten blijven buiten het bereik van het systeem. Meer dan de helft van de inslagen boven ons land trad op tijdens het zware onweer van 6 juni 1998.

De resultaten voor SAFIR over 1998 worden getoond in Fig.3. De resolutie is 5 km, in overeenstemming met de plaatsnauwkeurigheid van het systeem. De verdeling over een enkel jaar wordt sterk bepaald door de baan van een beperkt aantal buien: de helft van het landelijke jaartotaal slaat in op 1 à 5 dagen. Zelfs in een gemiddelde over 10 jaar kan het effect van een uitzonderlijke bui nog zichtbaar blijven. Voor conclusies over voorkeursbanen van onweer (op een schaal van 20 km of zo) is waarschijnlijk registratie over zo'n 30 jaar nodig. Wel bevestigt Fig.3 het algemene beeld dat we al van de onweersdagtellingen kennen. Hoewel er grote interesse is in mogelijke verschillen op kleinere schaal, moeten conclusies daarover worden uitgesteld. Ook met meer materiaal kunnen met SAFIR geen conclusies getrokken worden op een kleinere schaal dan ca. 5 km.

knmi
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
28 mei 2011, 11:51 uur | Bericht #236240
Daar gaan we weer.
Rivieren hebben GEEN invloed op de kleine rivieren in ons land. Ook de kleine heuvels hebben weinig invloed (wellicht in zuid-Limburg wel). Alleen bij warmte onweer kunnen rivieren invloed hebben, maar deze is ook minimaal.

Zie: http://www.knmi.nl/cms/content/23843/onweer_over_rivieren

Het is gewoon allemaal bijgeloof dat buien niet de rivier over willen
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
28 mei 2011, 11:53 uur | Bericht #236241
Shadow aan de ene kant is dit onderzoek absoluut waardeloos voor dit verhaal om dat dit veel te grof is en feitelijk alleen aan geeft waar het hoe vaak onweert. Het gaat hier over lokale fenomenen waar door je uit dit verhaal geen enkele conclusie kunt trekken.

Het kaartje geeft echter wel en mooi beeld van wat er lokaal speelt. Als je ruwweg de geografische kaart van Nederland er bij pakt (ieder voor zijn of haar eigen omgeving) dan zie je toch en vorm van waarheid. Veel onweersbuien vallen vallen wel aan de ene kant van de rivier maar niet aan de andere kant. De rivier geeft hier duidelijk de lijn aan. Voor Overijssel geld het zelfde niet alleen bij de rivier maar ook heel sterk bij de heuvels. Als je naar de kaart kijkt zie je en duidelijk gebied met veel onweer zuid van en gebied met en sterk heuvellandschap. Zelfde geld voor het noorden van het land.
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 12:54 uur | Bericht #236255
Citaat van Shadow112, zaterdag 28 mei 2011, 11:37 uur Voor conclusies over voorkeursbanen van onweer (op een schaal van 20 km of zo) is waarschijnlijk registratie over zo'n 30 jaar nodig. Wel bevestigt Fig.3 het algemene beeld dat we al van de onweersdagtellingen kennen. Hoewel er grote interesse is in mogelijke verschillen op kleinere schaal, moeten conclusies daarover worden uitgesteld. Ook met meer materiaal kunnen met SAFIR geen conclusies getrokken worden op een kleinere schaal dan ca. 5 km.

Agree. En zelfs dan nog heeft het geen zin. Een van de claims is bijvoorbeeld dat onweersbuien inzakken als ze de rivier oversteken. Dit moet je dus koppelen aan de trekrichting van de bui en alleen de activiteit op de noordoever meten als de bui uit het zuiden komt, en andersom. Doe hetzelfde bliksemkaartje, over tien jaar verspreid (liever meer) en dan apart voor elke trekrichting en je zou misschien iets erover kunnen zeggen. Hoewel vijf kilometer grof is voor kleinschalige effecten en er al wordt aangegeven dat de metingen moeten worden gecorrigeerd, waardoor je weer een extra variabele inbouwt. En die zijn er al genoeg.
Zoals ik al zei: je kunt geen conclusie trekken over deze claims zonder dat je gedegen onderzoek doet over convectie in de buurt van rivieren, heuvels en meren. Niemand heeft daar tijd/geld voor of uberhaupt zin in, en tot die tijd kunnen we er niets zinnigs over zeggen. Tot die tijd vertrouw ik dan maar op de ervaringsdeskundigen: de mensen die er wonen.

QUOTE


Sinds wanneer is het KNMI het Vaticaan als het gaat om meteorologische dogma's? Er wordt in het artikel niet verteld welke data zijn gebruikt, noch de mogelijkheid geboden tot verificatie van de brongegevens, noch enige verklaring gegeven waarom welke aanname is gedaan en waarop die aanname gebaseerd is. Het artikel is prutswerk, het onderzoek niet te controleren. Geen enkele reden om hier al teveel waarde aan te hechten. Ik geloof geen onderzoek omdat het KNMI het onderzoek heeft gedaan. Ik geloof een onderzoek als het geloofwaardig is. En zoals Shadow ook al aangaf is er simpelweg niet genoeg data om dit onderzoek te doen. Tenzij ze stiekem ergens een stapel gegevens hebben die ze niet met ons willen delen.
De KNMI conclusie is een mooie zoethouder voor mensen die ervan houden als op alles een simpel antwoord is. Maar werkelijk wetenschappelijk snijdt het geen hout volgens mij.

Overigens ben ik ondertussen bij twee zogenaamde professionele wetenschappelijke onderzoeken betrokken geweest als bron van info en beide keren kon ik aan de houding van de onderzoeker aan het begin al zeggen wat de uitkomst zou worden. Onderzoekers proberen (heel menselijk) vaak een onderzoek de kant op te laten wijzen die in overeenstemming is met zoals de wereld volgens hun in elkaar zit. Objectief onderzoek is zeldzaam.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
28 mei 2011, 13:15 uur | Bericht #236257
Citaat van Vrijbuiter, vrijdag 27 mei 2011, 23:13 uur Even twee dingen betreft onweer locaties.

Ik woon hier vlak naast een flinke heuvel, het gevolg is dat we heel erg weinig last hebben van onweersbuien. De meeste onweersbuien trekken op zo'n 3 km van ons vandaan voorbij.

Één keer is er voor mijn gevoel een onweersbui blijven hangen tegen de bult, aangezien het toen behoorlijk lang een heftige onweersbui was. Alleen, kan een onweersbui ook op één locatie blijven hangen?

Verder las ik onlangs een interview met TV Gelderland weerman Reinier van den Berg. Die zei dat tussen Garderen en Apeldoorn de onweersbuien veel heftiger zijn. Iemand een idee of dat waar is en hoe dat kan?


Vorig jaar bleef hier een bui een paar uur hangen, er stond toen bijna geen wind dus hij bleef hangen. De datum weet ik niet meer, maar er kwamen hele mooie ontladingen uit, ik kon het goed zien uit me raam.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
28 mei 2011, 13:47 uur | Bericht #236262
Citaat van Eilander, zaterdag 28 mei 2011, 12:54 uur Sinds wanneer is het KNMI het Vaticaan als het gaat om meteorologische dogma's? Er wordt in het artikel niet verteld welke data zijn gebruikt, noch de mogelijkheid geboden tot verificatie van de brongegevens, noch enige verklaring gegeven waarom welke aanname is gedaan en waarop die aanname gebaseerd is. Het artikel is prutswerk, het onderzoek niet te controleren. Geen enkele reden om hier al teveel waarde aan te hechten. Ik geloof geen onderzoek omdat het KNMI het onderzoek heeft gedaan.

Ga zelf dan de radarbeelden bekijken van afgelopen jaren, dan zul je zien dat rivieren totaal geen invloed hebben en dus dat het kwats is dat het wel zo is.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 14:18 uur | Bericht #236266
Citaat van Sietse, zaterdag 28 mei 2011, 13:47 uur Ga zelf dan de radarbeelden bekijken van afgelopen jaren, dan zul je zien dat rivieren totaal geen invloed hebben en dus dat het kwats is dat het wel zo is.

Radarbeelden zeggen weinig over de intensiteit van de convectie van een bui, zijn bovendien niet nauwkeurig genoeg voor de lokale effecten die hier beschreven worden en hebben een bijkomend probleem: stel dat een rivier door het koude oppervlak invloed heeft op de energietoevoer van een bui, dan zal de convectie minder sterk zijn en de bui juist de neiging hebben boven de rivier meer regen te geven (uit te regenen), terwijl de echt convectieve elementen (windvlagen, intensiteit van de bliksems, hagel) wel afnemen. Op de radar zou je dan een intense bui kunnen zien, zelfs misschien intensivering, terwijl de mensen aan de overkant wel de regen vernemen, maar minder werking in de wolken, minder zwaar onweer en windvlagen dan ze verwacht hadden. En die laatste zaken meten de meeste mensen de zwaarte van de bui aan af.

Verticale beweging en wolkenhoogtes zouden beter zijn, maar deze zaken zijn netjes opgeborgen in een archief waar je alleen met heel veel geld in komt.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is te zien hoe een relatief kleine rivier zo'n invloed kan hebben op zo'n groot energiek systeem. Ik heb daar ook moeite mee. Tegelijkertijd zijn er wel echt veel mensen die dit melden, en daaronder zijn ook echt mensen die wel degelijk weten wat ze zien. Vanuit een ander gedeelte van Nederland stellen dat dit onzin is, lijkt me te kort door de bocht. Ervaring is nog altijd belangrijker dan theorie en net doen alsof iedereen die dit meldt gewoon een enorme nitwit is, is niet eerlijk ten opzichte van die mensen.
Zolang hier geen gedegen onderzoek (en dan niet even een ochtendje achter het buienradar archief) naar is gedaan valt hier simpelweg niets steekhoudends over te zeggen.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
28 mei 2011, 14:53 uur | Bericht #236273
Citaat van Sietse, zaterdag 28 mei 2011, 12:47 uur Ga zelf dan de radarbeelden bekijken van afgelopen jaren, dan zul je zien dat rivieren totaal geen invloed hebben en dus dat het kwats is dat het wel zo is.

+1. Ik ben het 100% met je eens Sietse, en ben net als mijn collega's van het KNMI ook erg sceptisch over het hele 'rivieren verhaal'. Ik heb als Rotterdammer ook altijd de perceptie gehad dat het onweer op mijn locatie áltijd minder heftig was dan elders. Het activeren of juist deactiveren van onweersbuien gebeurt soms op plekken waar je het absoluut niet verwacht.
Maar laten we het even heel realistisch bekijken. Je bent een miniem puntje vergeleken met de omvang van een beetje convectief systeem (óók tov een leuke warmte onweder), het meest heftige weer blijft ook in de grotere convectieve systemen een lokale aangelegenheid. De kans dat je op jaarbasis 90% van het heftigste deel (de kern) van het onweer mist of er een schampschot van krijgt is simpelweg enorm groot. Als je dan vervolgens met mensen uit omliggende steden en dorpen praat hebben ook zij dit gevoel, het gevoel dat het op kleine afstand altijd heftiger is....
Opvallend is ook dat men aanneemt dat onweersbuien altijd vanuit de grenslaag gevoed worden. Tegendeel mag duidelijk zijn; de meeste onweerssituaties in NL worden simpelweg door dynamische forcering of vanaf middelbaar niveau geïnitieerd. Ga maar eens na, hoe vaak hebben we hier nu échte warmte onweders zonder dat er een convergentielijn, hoogtetrog of front aan te pas komt? Juist, amper. Wel werken dagelijkse gang en dynamische triggers soms goed samen. Wellicht zijn die laatste buien (warmte onweders) in een scheringsloze omgeving als enige écht beïnvloedbaar door een relatief smalle rivier en lokale effecten.
Dat onweer blijft hangen of terugkomt? Puur perceptie van de waarnemer. Vaak is het zogenaamde back building van een onweersbui hier debet aan: aanmaak van nieuwe actieve cellen aan de achterzijde van het systeem. Of zoals het KNMI mooi beschreven heeft, het naderen van een nieuwe bui uit de richting waar de wind vandaan komt. Alleen in een windloze omgeving (ook hogerop in de atmosfeer) kan een bui letterlijk leegregenen op een plaats.
Radarbeelden vormen een schat aan informatie en zijn goed bruikbaar wanneer het om dit soort discussies gaat.
Ik had laatst nog een discussie met een collega over het zogenaamde cell splitting. Hij was er van overtuigd dat dit in zijn omgeving door een heuveltje kwam...het opvallende is alleen dat dit puur resultaat is van een dynamische setting (DLS en LLS) in de bovenlucht en vaak op willekeurige plaatsen gebeurt zonder dat dit aan lokale effecten in de grenslaag te wijten is. Aangezien hij ook meteoroloog is leverde dit een 'vuurgevecht' aan technische vaktaal op haha.
De discussie kan tot in de eeuwigheid gevoerd worden aangezien men vaak overtuigd is van hetgeen ze zelf meegemaakt en waargenomen hebben (dat zien we hier vaak ook). Ik ben echter van mening dat dit 9 van de 10 keer puur aan interpretatiefouten of onkunde te wijten is. | Gewijzigd: 28 mei 2011, 15:27 uur, door marsel
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 15:28 uur | Bericht #236277
op de veluwe en in de achterhoek is het onweer vaak iets heftiger vanwege de ondergrond. Dit heeft niets te maken met rivieren of iets dergelijks, maar de grondsoort. In die gebieden ligt veelal zandgrond. Dit warmt snel op en kan ook relatief lang zijn warmte vasthouden. Ook de hoogteverschillen in het landschap hebben een lichte invloed op het triggeren van buien, maar dit is niet van significante waarde
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 119 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 119, lezen 2 mensen het topic "Winter discussietopic 2016/2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden