Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 juni 2011, 10:55 uur | Bericht #241796
Andere manier is ook, ff een compacte film camera kopen, hoeft maar 100 euro te kosten, ff het onweer filmen, en dan via Windows Media Player, screenshots maken xD Lukt, though kan wazig zijn xD:



Maar goed, voor mij is onweer fotograferen ook nieuw, dus ga de tips hier maar eens proberen, als het uberhoud ooit nog gaat onweren in mijn stad.
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Woonplaats: Vinkel (Noord-Brabant)
Berichten: 63
Lid sinds: 12 jul. 2010
7 juni 2011, 15:16 uur | Bericht #241876
Citaat van Herdervriend, dinsdag 7 juni 2011, 10:55 uur Andere manier is ook, ff een compacte film camera kopen, hoeft maar 100 euro te kosten, ff het onweer filmen, en dan via Windows Media Player, screenshots maken xD Lukt, though kan wazig zijn xD:


Maar goed, voor mij is onweer fotograferen ook nieuw, dus ga de tips hier maar eens proberen, als het uberhoud ooit nog gaat onweren in mijn stad.


Haha, anders kun je aan 't einde van het jaar je vuurwerk weer fotograferen

Camera op een statief, camerastand op M zetten, sluitertijd op BULB met een draadontspanner, diafragma op zo'n 5-8 zetten en vooral veel foto's maken. | Gewijzigd: 7 juni 2011, 15:16 uur, door De Vries, Henk
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Gouda
Berichten: 263
Lid sinds: 6 jun. 2010
27 juni 2011, 06:54 uur | Bericht #251605
ik wil morgen gaan proberen foto,s te maken van het onweer.
maar als het goed is komt het overdag.
hoe maak je dan mooie plaatjes?

ik heb een nikon coolpix p100
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2011, 07:28 uur | Bericht #251553
ik ga het morge (en misschien vannacht al ) ook proberen. ik heb een Nikon D90
denk dat ik overdag gewoon film of de camera op burstmodus zet, misschien ook nog met een sluitertijd van 1-2 sec proberen....
In neem ik gewoon een iso van 200, een diafragma van 8-12 en een sluitertijd van 30 seconde ofzo, dt ligt aan de bliksemactiviteit.
met vriendelijke groet,

Marcel
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2011, 07:31 uur | Bericht #251516
Citaat van Aaron20, maandag 27 juni 2011, 6:54 uur ik wil morgen gaan proberen foto,s te maken van het onweer.
maar als het goed is komt het overdag.
hoe maak je dan mooie plaatjes?

ik heb een nikon coolpix p100

Lees dit eens, mischien heb je er wat aan.
http://pietberger.webnode.com/news/bliksem-fotografie/

of deze,
http://www.weerfotografie.nl/technieken.ph...;pagina=bliksem

of... effe googlen op bliksemfotografie, info zat. | Gewijzigd: 27 juni 2011, 07:40 uur, door henk55
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2011, 08:09 uur | Bericht #251621
Citaat van zorba, dinsdag 7 juni 2011, 15:31 uur Nog niet, maar hoop t wel te gaan ervaren

Ik ben het ook serieus aan het overwegen.
in mijn geval voor onweer overdag.

TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Menckaeux
Lid
Woonplaats:
Berichten: 66
Lid sinds: 27 mei. 2010
27 juni 2011, 08:33 uur | Bericht #251635
Ik heb net de EOS 600D gekocht met Full HD filmen (watertandende emoticon) Ik ben wat aan het oefenen ook. Denk dat ik morgen mijn eerste kans maar eens moet verzilveren.
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2011, 18:58 uur | Bericht #252219
Jeetje, nuttige antwoorden hier hoor... er is morgen onweer mensen! Laten we ze zo snel mogelijk op weg helpen!!!

Goed: wat heb je nodig?

- Camera (meestal spiegelreflex)
- Statief of ga alvast op zoek naar een dikke paal om hem op te zetten
- Uitkijkpunt! Bliksem is nog mooier met een mooi plaatje erbij, beter dan het dak van de buren. Van tevoren checken. Als je met onweer nog moet gaan zoeken ben je te laat.
- Volle batterijen (checken!)
- Genoeg vrij geheugen op je kaart
- Eventueel een draadontspanner. Niet echt heel erg nodig, maar wel tien keer makkelijker. Nog makkelijker: met timer.
- Videocamera voor erbij als je die hebt. Gewoon meenemen, ergens neerzetten, opnemen, en niet vergeten weer mee te nemen...

Wat ga je doen?

Allereerst check je de buien. Waar gaan ze heen, hoever zijn ze, hoe snel gaan ze. VEILIGHEID KOMT EERST! Dus niet in je enthousiasme achter je statief blijven staan terwijl de bui boven je is. Je zou niet de eerste zijn...
Je bepaalt de plek waar je heen gaat. (Als je pech hebt moet je het vanuit huis doen)
Losse felle buien zijn het meest fotogeniek. Egaal zwarte wolkenmassa's vaak minder.

En hoe donkerder het om je heen is, in principe hoe beter (zodra je meer ervaring krijgt wordt het juist uitdaging te combineren met een ander onderwerp)

Je zet je statief neer, camera erop, ontspanner eraan (evt)
Je stelt je sluitertijd in. Voor gevorderde fotografen op M (canon, oftewel full manual), maar als beginner zou ik hem gewoon op Tv zetten (sluitertijd), draaien aan het wieltje totdat je sluitertijd op 30 seconden staat. Doet ie het diafragma zelf wel. Iso is het mooiste op 100 (levert minder ruis op) Check je gebruiksaanwijzing hiervoor.

Probeer uit te vinden welk gebied de mooiste/meeste bliksem voorkomt. En probeer in te schatten wat een mooi plaatje geeft daarbij. Zoek daarop je lens uit en een mooi zoomniveau wat een mooi plaatje oplevert. Het beste kun je eerst de marges redelijk ruim nemen. Buien bewegen en bliksem is zomaar uit je zicht.

Belangrijk: scherpstellen! Nou is dit wat lastig in het stikkedonker. Theoretisch hebben de meeste mensen een tekentje op de lens voor 'oneindig' maar in de praktijk blijkt dat je daar niet blind vanuit kunt gaan. Zeker niet bij goedkopere lenzen (lees: lenzen waar je niet ook een huis voor kunt kopen).
Makkelijker is het een lichtpuntje zo ver mogelijk weg te zoeken en de camera daar automatisch op te laten scherp stellen. Als je mazzel hebt de maan of sterren. Oneindiger dan dat wordt het niet...

Stel scherp op het puntje zo ver mogelijk weg en zet dan het knopje van je lens naar handmatig scherpstellen. Pas op dat je daarbij niet de focus verandert! Je camera blijft nu op 'oneindig' scherp gesteld.
Stel steeds scherp op het moment dat je in- of uitzoomt. Sommige lenzen zijn zo gemaakt dat dat voor de focus niets uitmaakt, maar om zeker te zijn toch doen.

Wat een werk he?

Nu komt het mooie: alles is klaar! Alleen nog de foto maken.

Als je een draadontspanner hebt dan druk je gewoon af, na 30 seconden hoor je weer een klik en zie je op het schermpje of je wat 'gevangen' hebt.
Als je zelf op het knopje van je toestel moet drukken dan hangt het er vanaf hoe actief de bui is. Zolang het stikkedonker is ziet niemand dat je fototoestel wat beweegt omdat je het knopje indrukt (dat is namelijk maar een fractie van de 30 sec lichtinval). Maar als het actiever onweer is en er altijd licht is, dan werkt het niet meer. Wat je dan nog kan doen is de zelfontspanner instellen, dan maakt ie een foto een tijdje (tegenwoordig instelbaar) nadat je het knopje ingedrukt hebt.

Extra tips: op je schermpje van je toestel zie je zelden of de foto echt mooi en scherp en zonder al teveel ruis is. Als je met de auto bent, neem dan een laptop mee waarop je af en toe de foto's op groot scherm kunt beoordelen... Niets irritanters dan thuis komen en ontdekken dat al je prachtige foto's net even onscherp zijn...

De rest is voor het grootste gedeelte mazzel... dat maakt het ook zo mooi!

Ehm, iets vergeten? Roept u maar met meer tips.






Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Nielson
Lid
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Berichten: 44
Lid sinds: 3 aug. 2010
27 juni 2011, 20:14 uur | Bericht #252311
Citaat van marcel`westland, maandag 27 juni 2011, 6:28 uur ik ga het morge (en misschien vannacht al ) ook proberen. ik heb een Nikon D90
denk dat ik overdag gewoon film of de camera op burstmodus zet, misschien ook nog met een sluitertijd van 1-2 sec proberen....
In neem ik gewoon een iso van 200, een diafragma van 8-12 en een sluitertijd van 30 seconde ofzo, dt ligt aan de bliksemactiviteit.


Hè Marcel,

Overdag (en 's-avonds trouwens ook) kun je het beste je Iso zo laag mogelijk zetten, dit scheelt je weer een paar stops in je diafragma en kun je de sluiter dus langer open zetten. (+minder ruis) 30 seconden haal je vaak niet overdag, wat je eventueel ook ja doen is, wanneer er een bliksem is vastgelegd een stuk zwart papier houden voor je lens gedurende resterende sluitertijd. Zo voorkom je onnodig licht. (als je bulb stand hebt kun je deze beter gebruiken, 1x drukken sluiter open, 2 x drukken sluiter dicht, dan bepaal je helemaal zelf de sluitertijd). Succes, gaat lukken

@Eilander: perfecte uitleg
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2011, 21:06 uur | Bericht #252407
Het is merk afhankelijk helaas.
Ik heb een compactcamera en een spiegel.
Ik gebruik eigenlijk altijd de compact en dat is een canon.
Canon heeft (voor zover ik weet de enigste) de optie om de sluitertijd en de diafragma apart los van elkaar in te kunnen stellen. Ik heb regelmatig gekeken naar ander merken maar de combinatie qua instelen was niet mogelijk bij sony en nikon.

Als het buiten donker is dan staat de sluitertijd op zo lang mogelijk en de diafragma op de helft ongeveer omdat anders de flits alles weer verblind. Heb je een lantaarnpaal in de buurt of iets anders dat licht geeft zal je de diafragma verder dicht moeten zetten.

Wat betreft ISO daar maak ik me niet zo druk om dat staat op automatisch want de verschillende waardes er in hebben weer invloed op de diafragma en sluitertijd combinaties en vice versa.

Hoe of wat;
Je diafragma is de opening voor je lens dus dat bepaald de hoeveelheid licht dat toegelaten word op de lens.
Je sluitertijd is de tijd dat het duurt tussen het open gaan van de sluiter en het weer dicht gaan er van.


En advies, gebruik een statief(je).
Verder is het experimenteren.
Suc6

Marc | Gewijzigd: 27 juni 2011, 21:08 uur, door mrijkhals
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Nielson
Lid
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Berichten: 44
Lid sinds: 3 aug. 2010
27 juni 2011, 22:20 uur | Bericht #252491
Citaat van mrijkhals, maandag 27 juni 2011, 20:06 uur Het is merk afhankelijk helaas.
Ik heb een compactcamera en een spiegel.
Ik gebruik eigenlijk altijd de compact en dat is een canon.
Canon heeft (voor zover ik weet de enigste) de optie om de sluitertijd en de diafragma apart los van elkaar in te kunnen stellen. Ik heb regelmatig gekeken naar ander merken maar de combinatie qua instelen was niet mogelijk bij sony en nikon.

Als het buiten donker is dan staat de sluitertijd op zo lang mogelijk en de diafragma op de helft ongeveer omdat anders de flits alles weer verblind. Heb je een lantaarnpaal in de buurt of iets anders dat licht geeft zal je de diafragma verder dicht moeten zetten.

Wat betreft ISO daar maak ik me niet zo druk om dat staat op automatisch want de verschillende waardes er in hebben weer invloed op de diafragma en sluitertijd combinaties en vice versa.

Hoe of wat;
Je diafragma is de opening voor je lens dus dat bepaald de hoeveelheid licht dat toegelaten word op de lens.
Je sluitertijd is de tijd dat het duurt tussen het open gaan van de sluiter en het weer dicht gaan er van.


En advies, gebruik een statief(je).
Verder is het experimenteren.
Suc6

Marc


Hai Marc,

Bedoel je dat je bij Canon compact camera's de enige is die sluitertijd en diafragma los van elkaar kan instellen?
Ik dacht dat er dat meer konden.

Wel even een tip voor de iso, ik zou hem nooit op auto Iso zetten, wanneer je onweer fotografeert, is het als het goed is vaak donker, je camera zal daardoor altijd een hoge iso kiezen, bijv. 1600, maar je moet hem juist op 100 laten staan, anders krijg je onnodig veel licht. Je camera zal er namelijk alles aan doen om de foto zo ligt mogelijk te krijgen als je hem op auto zet.

En kun je bij je compact de flits niet uitzetten, ook dat is namelijk zonde van je foto, de voorgrond wil je niet belichten, en als je je flits aan hebt staan zal dat automatisch ook je witbalans (nadelig) beïnvloeden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, just my 2 cents zoals ze zeggen
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2011, 22:36 uur | Bericht #252520
Ik heb ook nog even een vraag, ik ga 16 seconden sluitertijd gebruiken, wat voor diafragma en iso moet ik dan instellen?

Diafragma loopt van: 3.2 tot 7.3
Sluitertijd uiteraard 16 seconden, dat is het hoogste
Iso: 80 tot 3200

Alvast bedankt
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 juni 2011, 22:46 uur | Bericht #252535
Men heeft me via twitter aangeraden, ongeveer hetzelfde als hier staat, alleen dan met de F stand tussen de 6.3 en/of 7.1, zonder flits, op statief. Probleem is, ik weet niet hoe goed dat werkt, want, verleden keer toen ik probeerde wolken te fotograferen kwam er bij 30 seconde mijn raam irritant tevoorschijn. (Heb geen (geld voor een) regenhoes, waardoor buiten staan geen optie is (de enigste plek met een iets over me hoofd is bezaaid met bomen). Maar goed, wat kan ik doen om het spiegeleffect van me raam weg te krijgen? Heb alvast in de M stand de instellingen neergezet, though ik snap niet zo goed het scherpstel gedeelte. Maar goed, ik ga denk ik 10 foto's van 30 seconden maken, en de rest filmen xD Moet 1 goede tussen zitten n keer xD Uberhoud eerst wel de bui zien. (Veel onzintekst)

Dus, simpeler, hoe krijg ik het spiegeleffect van me raam weg?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Nielson
Lid
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Berichten: 44
Lid sinds: 3 aug. 2010
27 juni 2011, 23:23 uur | Bericht #252591
Citaat van Herdervriend, maandag 27 juni 2011, 21:46 uur Dus, simpeler, hoe krijg ik het spiegeleffect van me raam weg?

Spiegeling in ramen krijg je weg (mindering) door het gebruik van een polarisatiefilter, maar helaas, die zijn ook aan de prijzige kant. In iedergeval alle lampen uitdoen, ook die op de gang, gebruik een zaklamp om je camera in te stellen oid, maar niet tijdens het maken van de foto

Als je nog zo'n oude doorzichtige curverbak hebt, kun je de voorkant wegsnijden en die op je camera zetten, dan kun je het raam open laten, raam open is altijd nog het beste resultaat.

Succes
Kres
Lid
Woonplaats: Leusden
Berichten: 387
Lid sinds: 21 jul. 2010
27 juni 2011, 23:24 uur | Bericht #252594
Citaat van Herdervriend, maandag 27 juni 2011, 22:46 uur Men heeft me via twitter aangeraden, ongeveer hetzelfde als hier staat, alleen dan met de F stand tussen de 6.3 en/of 7.1, zonder flits, op statief. Probleem is, ik weet niet hoe goed dat werkt, want, verleden keer toen ik probeerde wolken te fotograferen kwam er bij 30 seconde mijn raam irritant tevoorschijn. (Heb geen (geld voor een) regenhoes, waardoor buiten staan geen optie is (de enigste plek met een iets over me hoofd is bezaaid met bomen). Maar goed, wat kan ik doen om het spiegeleffect van me raam weg te krijgen? Heb alvast in de M stand de instellingen neergezet, though ik snap niet zo goed het scherpstel gedeelte. Maar goed, ik ga denk ik 10 foto's van 30 seconden maken, en de rest filmen xD Moet 1 goede tussen zitten n keer xD Uberhoud eerst wel de bui zien. (Veel onzintekst)

Dus, simpeler, hoe krijg ik het spiegeleffect van me raam weg?



Ik weet niet of dat mogelijk is bij je maar de lens echt heel dicht tegen de raam aan. Als het kan er tegenaan. Zo kan je het spiegelend effect voorkomen.
Kres
Lid
Woonplaats: Leusden
Berichten: 387
Lid sinds: 21 jul. 2010
27 juni 2011, 23:27 uur | Bericht #252598
Citaat van onweeer, maandag 27 juni 2011, 22:36 uur Ik heb ook nog even een vraag, ik ga 16 seconden sluitertijd gebruiken, wat voor diafragma en iso moet ik dan instellen?

Diafragma loopt van: 3.2 tot 7.3
Sluitertijd uiteraard 16 seconden, dat is het hoogste
Iso: 80 tot 3200

Alvast bedankt



Hoe ben je op die 16 sec gekomen ?
Dat kan je nu helemaal niet weten. Je moet het morgen gewoon testen en kijken wat het beste werkt.
Iso diafragma en sluitertijd zitten aan elkaar vast.
Je moet morgen kijken door proef foto's te maken wat het beste werkt.

Ik zou de diafragma op 6 a 7 doen en iso op 100 a 200. Liefst 100. Als je dat eenmaal heb ingesteld moet je met de sluitertijden spelen tot je een mooi belichte foto heb.
Nielson
Lid
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Berichten: 44
Lid sinds: 3 aug. 2010
27 juni 2011, 23:29 uur | Bericht #252600
Citaat van onweeer, maandag 27 juni 2011, 21:36 uur Ik heb ook nog even een vraag, ik ga 16 seconden sluitertijd gebruiken, wat voor diafragma en iso moet ik dan instellen?

Diafragma loopt van: 3.2 tot 7.3
Sluitertijd uiteraard 16 seconden, dat is het hoogste
Iso: 80 tot 3200

Alvast bedankt


Diafragma maakt (in mijn ogen) niet het meeste uit, hoe groter het getal, hoe kleiner de opening van de lens, hoe minder licht er in de lens komt. Als je tussen de 5,6 en 11 zit is het vaak prima, nou ja, eigenlijk is een hoger getal beter, is minder licht, dus langere sluitertijd mogelijk (snap je het nog )

Iso laag: dus 80 is perfect, hoe hoger de iso, hoe meer de camera een lichte foto weergeeft, en hoe meer ruis.
Vergis je niet, de bliksem is ontzettend fel, en zorgt voor veel belichting in je opname.

Succes
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 183
Lid sinds: 28 feb. 2010
27 juni 2011, 23:44 uur | Bericht #252622
Heey heey
Hier nog een EOS 1000D gebruiker als je op de draaiknop kijkt zie je TV staan die zet ik altijd op ong 20 met een iso van 100
De av stand op de knop hou ik tussen de F25 en de F32
En als de bliksem echt extreem fel is en het flitst achter elkaar door heb je een zwart-wit vlakje met een plus en een min die moet je dan ingedukt houden en dan met het draaiwiel wat achter de ontspanknop zit naar links draaien om het at donkerder te maken dab een test foto maken en kijken of het is zoals jij wilt.
Zo jah dan is het geluk om de goeie instellingen te vinden
Dan is het inderdaad ook nog handig om een statief te gebruiken om de fotos onbewogen te platen .
En vooral veel experimenteren met de camera
[onweersdagen 2013] 1
Kres
Lid
Woonplaats: Leusden
Berichten: 387
Lid sinds: 21 jul. 2010
27 juni 2011, 23:53 uur | Bericht #252614
Citaat van stennis1987, maandag 27 juni 2011, 23:44 uur Heey heey
Hier nog een EOS 1000D gebruiker als je op de draaiknop kijkt zie je TV staan die zet ik altijd op ong 20 met een iso van 100
De av stand op de knop hou ik tussen de F25 en de F32
En als de bliksem echt extreem fel is en het flitst achter elkaar door heb je een zwart-wit vlakje met een plus en een min die moet je dan ingedukt houden en dan met het draaiwiel wat achter de ontspanknop zit naar links draaien om het at donkerder te maken dab een test foto maken en kijken of het is zoals jij wilt.
Zo jah dan is het geluk om de goeie instellingen te vinden
Dan is het inderdaad ook nog handig om een statief te gebruiken om de fotos onbewogen te platen .
En vooral veel experimenteren met de camera


Diafragma (f getal ) heb je echt helemaal dicht.. Ook niet goed...
Wat jij beschrijft is alleen de belichtings compensatie.. Daar kan je wel een eind komen maar niet helemaal..
Als je de diafragma zo ver dichtknijpt dan krijg je de flitsen die verder weg zijn haast niet op de foto..
Kres
Lid
Woonplaats: Leusden
Berichten: 387
Lid sinds: 21 jul. 2010
27 juni 2011, 23:56 uur | Bericht #252647
Citaat van Gekke Leo, maandag 27 juni 2011, 23:51 uur Ik doe het uit de M stand, iso 100 f getal tussen de 3,5 en 5,5 en sluitertijd op BULK en statief


Heel simpel en zeer doeltreffend..

Enige wat bij mij zo goed als vast staat is de ISO.. De rest van de instellingen bepaal ik ter plekke.. De situatie die zich voordoet bepaalt de F getal en de sluitertijd.
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 138 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 138, lezen 4 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden