Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Johns, FL.

22 Apr 2024 03:33:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

22 Apr 2024 03:33:17
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
9 juni 2011, 10:34 uur | Bericht #242839
Man wordt weggeslingerd door blikseminslag

Een man uit Burke County kreeg de schrik van zijn leven tijdens een onweersbui afgelopen dinsdagavond. De 23 jaar ouden Kenneth Davis reed zijn oprit op, toen hij de bui zag naderen. Davis riep zijn kamergenoot nadat hij uit de auto was gestapt en zei:"Oh kijk, een "pop-up" onweersbui". Alsof dat het teken zou moeten zijn, werd een boom, die 3 meter verderop staat, geraakt door de bliksem. De elektriciteit werd door de grond geleid naar de plek waar Davis stond. Hij werd 2,5 meter de lucht ingegooid en kwam terecht op een hoop met gravel. Volgens Davis scheen de zon nog steeds en de onweersbui leek zo'n 24km ver weg.



"Ik had geen idee wat er gebeurde," zei hij, "Ik dacht dat er een bom afging."
Davis vertelt verder, dat het net leek alsof al zijn tanden uit zijn mond kwamen zetten terwijl hij door de lucht vloog. De geur van verbrande haren en het getintel door zijn hele lijf bevestigen dat hij geraakt is door de bliksem. "Ik voel mij vandaag goed" zegt Davis, "buiten een stram gevoel over mijn hele lichaam en een pijnlijke arm van het neerkomen op de grond." De boom heeft het er niet zo goed vanaf gebracht. Naast de stam van de boom is er een gat in de grond. Stukken schors zijn in de muur van het huis terecht gekomen. Eén stuk is zelfs door de muur heen gegaan en is in Davis slaapkamer terecht gekomen. Davis is door een ambulancemedewerker onderzocht. Behalve een hoge bloeddruk is er niets aan de hand.

©onweer-online
Bron: Morganton post
| Gewijzigd: 3 februari 2017, 08:33 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
9 juni 2011, 11:34 uur | Bericht #242851
Zo heftig verhaal
Ik heb op Discovery wel eens zo'n soortgelijk verhaal gehoord dat bliksem soms een enorme afstand kan afleggen.
Vaak vanuit het aambeeld zelf, heel hoog! Maar 24 km
Onweersdagen 2013 : 1
Waarom deze advertentie?
Sunrise
Lid
Woonplaats: Harkema ( frl )
Berichten: 658
Lid sinds: 1 jun. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juni 2011, 11:46 uur | Bericht #242857
Ja ik heb ook gelezen dat de bliksem al ver voor de bui gearriveerd is kan inslaan. Heftig hoor.
erik0248
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 211
Lid sinds: 6 jun. 2011
9 juni 2011, 11:48 uur | Bericht #242859
Ik ben erg open-minded, maar ik moet echt toegeven dat ik dit erg moeilijk vind om te geloven
Ik zou graag de mening van kenners hierover horen, het liefst met voorbeelden, filmpjes enz
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 48
Lid sinds: 26 aug. 2009
9 juni 2011, 16:39 uur | Bericht #242972
'Volgens Davis scheen de zon nog steeds en de onweersbui leek zo'n 24km ver weg.'

Toch knap als je het zo kan inschatten 24km in plaats van bijv. 25km haha
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
9 juni 2011, 17:29 uur | Bericht #242994
Dat de zon nog schijnt terwijl de bui al dichtbij is, is niet onmogelijk om 8.30u pm omdat de zon dan al vrij laag staat. Zeker als de bui bijv. vanuit het oosten komt. De bliksem kan een aardige afstand afleggen. Maar inschatten dat de bui 15 mijl verwijderd was, lijkt me moeilijk. Wie weet achteraf middels een buienradar.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
erik0248
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 211
Lid sinds: 6 jun. 2011
9 juni 2011, 19:34 uur | Bericht #243055
Citaat van Ben47, donderdag 9 juni 2011, 17:29 uur Wie weet achteraf middels een buienradar.

Een beetje dit idee hahaha
;) | Gewijzigd: 9 juni 2011, 19:35 uur, door erik0248
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
10 juni 2011, 00:37 uur | Bericht #243174
Het verhaaltje kan ook iets anders vertekd worden, hier maak je de bangerds nog banger mee.
Dat het een blikseminslag is geweest is wel duidelijk, en helemaal niet vreemd dat dat van zover komt. Had ook graag willen weten hoe het met de afstand precies was, het aambeld kan een stuk dichterbij zijn dan de rest van de bui.
Dat ie werd weggeslingerd komt van een lekker stroomstootje op de juiste spieren van zijn benen. Dat het leek of er een bom afging: ja, heb jij wel eens een inslag van zo dichtbij gehoord?, Dat er stukken boomschors in de gevel van het huis zitten komt omdat de boomsappen met een inslag in no time zo sterk verhit worden dat de bast eraf wordt geblazen.
Verder heeft ie een paar plekken op zijn arm, van het vallen. Bovendien staat er ook nog dat de electriciteit naar hem werd geleid; dat klopt, maar óók naar alle andere dingen in de omgeving van de boom.


Die vent heeft erg veel geluk gehad, in het verhaal geen melding van verbrand vlees, hij heeft zelf geen boomschors "gevangen", hij is niet doof, niet geelectrouteerd, de hoge bloeddruk had ie waarschijnlijk toch al, én een inslag van nabij meegemaakt!!!!
Ik hoop voor hem dat ie een onweersfanaat is.

Maar toch blijft het gevaarlijk. Als je onweer kunt horen, is het gevaarlijk, dus ga dan niet in de buurt van een boom staan!
klebniko
Lid
Woonplaats: renkum
Berichten: 779
Lid sinds: 4 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 juni 2011, 19:49 uur | Bericht #243740
Citaat van erik0248, donderdag 9 juni 2011, 17:34 uur Een beetje dit idee hahaha
;)


Die is leuk !!!
klebniko
Lid
Woonplaats: renkum
Berichten: 779
Lid sinds: 4 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 juni 2011, 19:52 uur | Bericht #243743
Ook ik heb op discovery gezien dat de bliksem enorme afstanden kan afleggen van over de 20 km !!! De bui lijkt dan helemaal uit beeld>

Bekend spreekwoord : ALS EEN DONDERSLAG BIJ HELDERE HEMEL
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 752 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 752, lezen 16 mensen het topic "Dagrapport Weerstation Emmeloord (Archief)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden