Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crockett, TX; Irion, TX; Tom Green, TX.

4 May 2024 02:57:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, TX.

4 May 2024 02:57:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, KS; Haskell, KS; Seward, KS; Stevens, KS.

4 May 2024 02:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Moore, TX; Oldham, TX; Potter, TX.

4 May 2024 02:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Dundy, NE; Hitchcock, NE.

4 May 2024 02:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wichita, KS.

4 May 2024 02:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, NE; Furnas, NE; Gosper, NE.

4 May 2024 02:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, CO; Kit Carson, CO; Sherman, KS; Thomas, KS; Wallace, KS.

4 May 2024 02:57:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Frontier, NE; Lincoln, NE.

4 May 2024 02:57:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kimble, TX; Menard, TX; Schleicher, TX.

4 May 2024 02:57:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Briscoe, TX; Hall, TX.

4 May 2024 02:37:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Briscoe, TX; Floyd, TX; Hall, TX.

4 May 2024 02:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Concho, TX; Kimble, TX; Menard, TX; Schleicher, TX.

4 May 2024 02:32:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kearny, KS.

4 May 2024 02:32:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Montague, TX; Wise, TX.

4 May 2024 02:32:07
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
9 juni 2011, 14:05 uur | Bericht #242921
Citaat van channiej, donderdag 9 juni 2011, 11:40 uur jah dat snapte ik ook niet helemaal. Waar is het zuid-oosten gebleven met een kansje op onweer? Snap het niet helemaal geloof ik

QUOTE(Shadow112 @ Jun 9 2011, 11:36) <{POST_SNAPBACK}>
Is Hirlam een vreemde eend in de bijt? Omdat Estofex praat over z-w naar n-o, en hirlam het zwaartepunt over het westen lijkt te laten komen. Dus meer van z-w naar n-w?


Over het algemeen verplaatst een convectief systeem zich met de heersende stroming op het 700hPa vlak. Aangezien die morgenmiddag mooi cyclonaal uit ZZW staat zal de trekrichting grofweg ZZW-NNO zijn. Wat ESTOFEX verder nog beschreven heeft is dat de midlevels vanuit het westen afkoelen en daarmee dus ook de geopotentiele hoogte kleiner wordt, dit heeft echter geen invloed op trekrichting, maar maakt buien ontwikkeling wel makkelijker.
Daarbij klopt het als een bus dat de as van de trog vanuit het WZW langzaam nadert en uiteindelijk ook via het ONO passeert (zie GFS 06Z). Kortom, trekrichting morgen ZZW-NNO, terwijl het systeem in de bovenlucht een vergelijkbare, maar iets andere koers volgt.
Overigens moet ik het nog zien gebeuren morgen. Allemaal maar erg krapjes hoor... | Gewijzigd: 9 juni 2011, 14:13 uur, door marsel
Janet1814
Lid
Woonplaats: Zeist (UT)
Berichten: 605
Lid sinds: 15 apr. 2009
9 juni 2011, 14:16 uur | Bericht #242923
wow. dat is zeker een verrassing? We gaan het zien morgen. Knmi is nog niet heel enthousiast
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
9 juni 2011, 14:18 uur | Bericht #242924
Vandaag en morgen: Een enkele bui
Het is wisselend bewolkt met stapelwolken. Soms groeien deze uit tot een lichte bui. De middagtemperatuur ligt rond 19 graden. De wind komt uit het zuidwesten en is matig, kracht 3 a 4, aan de kust en op het IJsselmeer, vrij krachtig, 5. De wind neemt geleidelijk af.
Komende nacht klaart het flink op en vooral in het noorden ontstaan mistbanken. De minimumtemperatuur ligt tussen 5 en 10 graden. Er staat weinig wind.

Vrijdag overdag ontwikkelen zich opnieuw stapelwolken, in de loop van de middag en avond trekt een actief gebied met buien van zuidwest naar noordoost over het land. De middagtemperatuur wordt ongeveer 20 graden. De wind is zwak tot matig uit oostelijke richtingen. In de loop van de middag en avond wordt de wind variabel.

(bron: KNMI)
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
9 juni 2011, 14:29 uur | Bericht #242903
Citaat van Janet1814, donderdag 9 juni 2011, 14:16 uur wow. dat is zeker een verrassing? We gaan het zien morgen. Knmi is nog niet heel enthousiast
Inderdaad wel een verrassing en als knmi nu nog ingetogen is dan kan dat voor morgen goede kansen geven. Voor vandaag is knmi ook niet heel enthousiast, geen symbooltjes...

gf.gif
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
9 juni 2011, 14:33 uur | Bericht #242927
Citaat van Reed Timmer, donderdag 9 juni 2011, 14:18 uur Vandaag en morgen: Een enkele bui
Het is wisselend bewolkt met stapelwolken. Soms groeien deze uit tot een lichte bui. De middagtemperatuur ligt rond 19 graden. De wind komt uit het zuidwesten en is matig, kracht 3 a 4, aan de kust en op het IJsselmeer, vrij krachtig, 5. De wind neemt geleidelijk af.
Komende nacht klaart het flink op en vooral in het noorden ontstaan mistbanken. De minimumtemperatuur ligt tussen 5 en 10 graden. Er staat weinig wind.

Vrijdag overdag ontwikkelen zich opnieuw stapelwolken, in de loop van de middag en avond trekt een actief gebied met buien van zuidwest naar noordoost over het land. De middagtemperatuur wordt ongeveer 20 graden. De wind is zwak tot matig uit oostelijke richtingen. In de loop van de middag en avond wordt de wind variabel.

(bron: KNMI)


Als je de KNMI citeert dan is het beter om uit de Guidance te quoten:

NEERSLAG:
In de diverse modellen wordt een convectief signaal in een brede zone van Zeeland naar Groningen (convergentie). Vrijdag passeert in de middag en avond van zuidwest naar noordoost een trog over het land. Hierbij buien, mogelijk met onweer (indecs loopt op tot waarden rond 70). Het zwaartepunt ligt waarschijnlijk over het westen van het land.

KNMI geeft dus wel degelijk een kans (tot 70%) op onweer...
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
9 juni 2011, 14:35 uur | Bericht #242930
Citaat van erik0248, donderdag 9 juni 2011, 13:22 uur aangepast!



Zo juist hier een paar dikke druppels gehad, de lucht lijkt zeer onrustig onstabiel.

Later op vrijdag kans op flinke buien.

Het zijn warme tijden voor de nabij het Finse Rovaniemi ‘overzomerende’ Kerstman. Woensdag liep het kwik in Lapland op tot circa 30 graden: Sodankyla was met maximaal 29,8º bijna de warmste plaats van het land. Alleen in Turku in het zuidwesten was het met 29,9º nog een fractie warmer en op een meetpunt buiten het ‘eerste netwerk’ werd 31,1º gemeten. Vandaag, vrijdag en zaterdag gaan de thermometers op herhaling: wel neemt in het weekeinde de kans op een onweersbui toe en zaterdagmiddag is het rond het meer van Ivalo maar 10 graden.

Ons land heeft te maken met beduidend minder warme, polaire luchtmassa’s circulerend rond een lagedrukgebied bij Schotland. Vandaag bouwt zich boven Nederland een rug van hogedruk op, vrijdag nadert van het zuidwesten uit een storing en voor zaterdag staat een hoogtetrog op het programma. Daardoor grotere buienkansen de komende dagen en ook Pinksteren verloopt niet neerslagvrij.

Op veel plaatsen scheen vanochtend de zon maar in een strook van Zeeland naar Groningen vormden zich enkele buien. Omstreeks 10 uur rapporteerde Barendrecht een plensbui.
Vanmiddag regionaal veel zon maar ook een enkele verspreide bui. De maxima komen later vanmiddag uit op 17-20 graden: in buien lagere waarden. Om 12:30 uur rapporteerde Cabauw maar 14,0º.
In de nacht naar vrijdag zijn er brede opklaringen. Vooral in het noorden vormen zich mistbanken en waaien doet het nauwelijks. De temperatuur zakt naar waarden tussen 5 en 10 graden.

Vrijdag komen stapelwolken tot ontwikkeling, op de nadering van een storing neemt in de loop van de middag en avond de kans op flinke buien met onweer toe. De temperatuur komt uit op 17-20 graden. De wind is zwak tot matig uit het oosten, later op de dag een veranderlijke wind.

J.V | Gewijzigd: 9 juni 2011, 14:37 uur, door wiggelrode
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
9 juni 2011, 15:01 uur | Bericht #242943
Zeker een verrassing (voor mij), had dit niet aan zien komen.
Bovendien zijn nu de kansen voor het westen ook niet slecht
Laat maar komen die buien in de middag, ik ben dan vrij dus er kan gefilmd worden

Morgen is er dus ook kans op (grote) hagel?
Is er bekend hoe groot die hagel zal zijn?
Ik vraag me al een tijdje af vanaf welke grootte een auto beschadigd kan raken (ivm mogelijk op pad gaan wel handig om te weten ) | Gewijzigd: 9 juni 2011, 15:06 uur, door Diem
roytjee24
Lid
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 339
Lid sinds: 12 nov. 2010
9 juni 2011, 15:24 uur | Bericht #242948
WTF net zo vaag van knmi kan de weersybolen niet zien xd
MCBlaauw
Lid
Woonplaats: Bilthoven
Berichten: 73
Lid sinds: 3 aug. 2010
9 juni 2011, 15:34 uur | Bericht #242951
Citaat van erik, donderdag 9 juni 2011, 14:33 uur Als je de KNMI citeert dan is het beter om uit de Guidance te quoten:

NEERSLAG:
In de diverse modellen wordt een convectief signaal in een brede zone van Zeeland naar Groningen (convergentie). Vrijdag passeert in de middag en avond van zuidwest naar noordoost een trog over het land. Hierbij buien, mogelijk met onweer (indecs loopt op tot waarden rond 70). Het zwaartepunt ligt waarschijnlijk over het westen van het land.

KNMI geeft dus wel degelijk een kans (tot 70%) op onweer...


Op de website van KNMI staat het nog niet idd, maar ze verwachten wel degelijk onweer.
Het KOUW model (statistisch model om onweerskansen te berekenen) geeft aan dat de kans op meer dan 1 ontlading:
- bijna 60% is in het zuidwesten van het land en daarmee het hoogst
- rond de 40%-50% voor west en midden NL
- onder de 10% voor het noord en oosten van het land.

Al met al mindere kansen dan afgelopen week, maar wel eens een keer met het zwaartepunt in het westen.
Woonplaats: Eelde
Berichten: 58
Lid sinds: 29 mrt. 2011
9 juni 2011, 15:48 uur | Bericht #242955
Citaat van Diem, donderdag 9 juni 2011, 15:01 uur Morgen is er dus ook kans op (grote) hagel?
Is er bekend hoe groot die hagel zal zijn?
Ik vraag me al een tijdje af vanaf welke grootte een auto beschadigd kan raken (ivm mogelijk op pad gaan wel handig om te weten )


Niet te hard van stapel lopen he, zo extreem gaat het nou ook weer niet worden

We zullen het wel zien morgen | Gewijzigd: 9 juni 2011, 15:49 uur, door Onweerfreakjuh
Marzziejj
Lid
Woonplaats: Lisse
Berichten: 129
Lid sinds: 4 jun. 2011
9 juni 2011, 15:52 uur | Bericht #242956
Citaat van erik, donderdag 9 juni 2011, 13:33 uur Als je de KNMI citeert dan is het beter om uit de Guidance te quoten:

NEERSLAG:
In de diverse modellen wordt een convectief signaal in een brede zone van Zeeland naar Groningen (convergentie). Vrijdag passeert in de middag en avond van zuidwest naar noordoost een trog over het land. Hierbij buien, mogelijk met onweer (indecs loopt op tot waarden rond 70). Het zwaartepunt ligt waarschijnlijk over het westen van het land.

KNMI geeft dus wel degelijk een kans (tot 70%) op onweer...


Krijgt eindelijk het westen is onweer
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
9 juni 2011, 16:03 uur | Bericht #242957
Citaat van OWF, donderdag 9 juni 2011, 14:48 uur Niet te hard van stapel lopen he, zo extreem gaat het nou ook weer niet worden



Dat dachten ze vorige week in het (zuid) oosten ook
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
9 juni 2011, 16:06 uur | Bericht #242958
Citaat van OWF, donderdag 9 juni 2011, 15:48 uur Niet te hard van stapel lopen he, zo extreem gaat het nou ook weer niet worden

We zullen het wel zien morgen

Haha nee waarschijnlijk niet, maar er is wel kans op hagel.
Ik vraag me dus af vanaf wanneer dat eigenlijk schadelijk is voor een auto.
Tony21
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 141
Lid sinds: 12 jul. 2010
9 juni 2011, 16:21 uur | Bericht #242962
Zit tot zondag op Ameland, dus het zou leuk zijn als Noord Nederland wat krijgt, je hebt hier goede uitkijk punten. Misschien wat mooie platen maken, ik hoop het!
Kyutarius
Lid
Woonplaats: Hengelo (OV) Hasseler Es
Berichten: 51
Lid sinds: 6 jun. 2011
9 juni 2011, 16:26 uur | Bericht #242963
Ben benieuwd of de voorspellingen het bij het rechte eind hebben... Zou mooi zijn als de buien toch besluiten naar het oosten af te buigen...

Misschien toch mijn oom in a'dam maar eens bellen of ik mag overnachten
Knettergek bij onweer en andere gelegenheden :-)
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
9 juni 2011, 16:29 uur | Bericht #242965
Ja ho eens effe,
Komt er zeker een onweersbui over Utrecht als ik in wageningen de meteo-workshop aan het volgen ben!

oh well, hebben we eindelijk een radar in de buurt die niet zomaar uitvalt hehe
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
9 juni 2011, 16:32 uur | Bericht #242969
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 9 juni 2011, 11:47 uur Vraag me af waarom mensen het continu over zaterdag hebben terwijl er duidelijk staat dat het voor vrijdag is
Omdat JIJ zelf zegt in het weekend (zie je eigen opening"s post maar )

QUOTE(Jan van Ooijen @ Jun 9 2011, 11:16) <{POST_SNAPBACK}>
Twee dagen geleden al vermeld op twitter dat we in het weekend te maken konden krijgen met mogelijk onweer.
| Gewijzigd: 9 juni 2011, 16:36 uur, door Weatherman
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
tdv
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 748
Lid sinds: 13 feb. 2010
9 juni 2011, 16:33 uur | Bericht #242970
Ik heb me portie onweer wel gehad voor aankomende tijd!!!


net 1 dag terug uit spanje waar ik een week heb gezeten en iedere dag onweer heb gehad|!!!!!!!
heb geen foto's kunnen maken! Maar het was geweldig en het ging hard te keer! zelf een inslag op de camping!

hier een foto van de neerslag!

Blanes_2011_examen_reis_108.JPG
krienie
Lid
Woonplaats: Hoenderloo
Berichten: 246
Lid sinds: 24 nov. 2009
9 juni 2011, 16:42 uur | Bericht #242973
ik zou echt heel blij worden als het westen morgen nou ook eindelijk weer eens mag genieten
ik durf bijna niet meer te hopen...
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
9 juni 2011, 16:48 uur | Bericht #242976
Citaat van Weatherman, donderdag 9 juni 2011, 15:32 uur Omdat JIJ zelf zegt in het weekend (zie je eigen opening"s post maar )

Bij héééééééééééél véééééééééééél mensen begint het weekend al op vrijdag (avond)
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.856 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 126 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 126, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden