Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 juni 2011, 20:53 uur | Bericht #245209
Zon staat aan vooravond van nieuw langdurig activiteitsminimum

Volgens Amerikaanse zonnefysici is er een nieuw langdurig activiteitsminimum van de zon op komst, vergelijkbaar met het beroemde 17e-eeuwse Maunder Minimum. De zon vertoonde toen enkele decennia vrijwel geen zonnevlekken, uitbarstingen en andere magnetische activiteit. In diezelfde periode was de gemiddelde temperatuur in Europa minstens een graad lager dan normaal. De activiteit van de zon vertoont normaalgesproken een elfjarige cyclus. Het laatste minimum duurde echter al ongewoon lang; pas sinds een paar maanden zijn er weer meer vlekken, vlammen en uitbarstingen te zien. Maar volgens Frank Hill van het National Solar Observatory zou het nieuwe maximum (van cyclus 24) wel eens het laatste in lange tijd kunnen zijn.

1.JPG

Dat er een langdurig minimum op komst is, wordt afgeleid uit drie totaal verschillende waarnemingen: het ontbreken van een nieuwe 'straalstroom' van heet gas onder het oppervlak van de zon; de geleidelijke afname van de magnetische veldsterkte van zonnevlekken in de afgelopen decennia, en de geringe sterkte van het polaire magneetveld van de zon. Hill en zijn collega's presenteerden hun conclusies en voorspellingen op de jaarlijkse bijeenkomst van de Solar Physics Division van de American Astronomical Society, die deze week gehouden wordt in Las Cruces, New Mexico.

Bron Astronieuws
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
14 juni 2011, 20:58 uur | Bericht #245212
Citaat van Jan van Ooijen, dinsdag 14 juni 2011, 20:53 uur In diezelfde periode was de gemiddelde temperatuur in Europa minstens een graad lager dan normaal.
Jippie koudere winters, er mag van mij wel weer eens goed schaatsijs komen, maar goed dat is nog ver weg
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
Waarom deze advertentie?
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juni 2011, 21:38 uur | Bericht #245221
Zon komende jaren zeer kalm

De zon gaat een ongebruikelijke en lange periode van rust tegemoet. Rond 2020 zullen zonnevlekken op het oppervlak van de zon voor jaren, zo niet decennia, verdwijnen. Dat hebben wetenschappers op een conferentie over zonnefysica in New Mexico voorspeld. Er is echter geen reden tot zorg, stellen de wetenschappers gerust. Een kalme zon heeft een gunstige uitwerking. Satellieten en energiesystemen worden minder verstoord. Wel zal er sprake zijn van een lichte toename in de opwarming van de aarde. De wetenschappers baseren hun voorspelling op de activiteit van zonnevlekken en de kracht van het magnetisch veld van de zon. De zon zou al enige jaren ongebruikelijk kalm zijn.

Bron: Nieuws.nl
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
14 juni 2011, 21:46 uur | Bericht #245227
Citaat van debbieke, dinsdag 14 juni 2011, 21:38 uur Zon komende jaren zeer kalm

.....Wel zal er sprake zijn van een lichte toename in de opwarming van de aarde......
Bron: Nieuws.nl


Hmmm ik dacht juist dat de aarde daardoor zou gaan afkoelen ...
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
14 juni 2011, 22:20 uur | Bericht #245238
Die zin snap ik idd ook even niet
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
14 juni 2011, 22:33 uur | Bericht #245243
Citaat van Love Snow, dinsdag 14 juni 2011, 21:46 uur Hmmm ik dacht juist dat de aarde daardoor zou gaan afkoelen ...
Pas op! Op DAT woord staat de doodstraf...
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Govert
Lid
Woonplaats:
Berichten: 142
Lid sinds: 14 dec. 2010
14 juni 2011, 22:58 uur | Bericht #245252
Citaat van X-treme, dinsdag 14 juni 2011, 21:20 uur Die zin snap ik idd ook even niet

ik heb ooit gelezen:

een actieve zon, een sterk magnetisch veld houdt geladen deeltjes uit het heelal tegen:
er wordt gezegd dat geladen deeltjes in onze atmosfeer kiemen zijn voor wolkvorming en dus afkoeling propageren (condensatie geeft warmte af en bewolking reflecteert zonlicht).

een minder actieve zon zorgt dus voor meer geladen deeltjes uit de ruimte in onze atmosfeer en dus meer wolkvorming ---> kouder.

dus ik snap em ook niet!
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
14 juni 2011, 23:06 uur | Bericht #245258
Misschien houden ze deze redenering er op na: "Het wordt er wel kouder door, maar omdat daardoor meer gestookt moet worden op de wereld, komt er nog veel meer CO2 vrij en warmt de aarde meer op dan ze afkoelt door het activiteitsminimum van de zon."

Dat dit niet genoemd wordt in de artikelen....


edit: in een Engelse versie zie ik deze tekst:
'And it might mean a little less increase in global warming.' ..een iets mindere toename dus ... i.p.v. een lichte toename...

| Gewijzigd: 14 juni 2011, 23:24 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
14 juni 2011, 23:32 uur | Bericht #245272
Misschien was het dan gewoon een typ foutje.
Toename in plaats van afname.
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
15 juni 2011, 10:16 uur | Bericht #245315
Citaat van debbieke, dinsdag 14 juni 2011, 21:38 uur Zon komende jaren zeer kalm
....
Wel zal er sprake zijn van een lichte toename in de opwarming van de aarde.
...
Bron: Nieuws.nl

De Nederlandse vertalingen van het bericht sluiten maar weer al te makkelijk aan bij, wat ik bijna zou zien als de wens van, de Global Warmings kliek. Het ademt uit dat er dus nog een verdere toename zou ontstaan t.o.v. wat men (de global warmingss kliek) al verwacht.

Maar in de Engelstalige berichten wordt gesproken over:
'And it might mean a little less increase in global warming.' ..een iets mindere toename dus ... t.o.v. wat de men tot nu toe verwachtte. Dus een afname van de toename die men zich toerekende en niet een toename op de reeds 'berekende' toename van de temperatuur.
http://www.lasvegassun.com/news/2011/jun/1...-sci-quiet-sun/
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
15 juni 2011, 12:41 uur | Bericht #245355
Onbegrijpelijk dat de "belangrijke" Nederlandse media dit grote nieuws geen of bijna geen aandacht geven.
En dat je het moet gaan zoeken in een klein berichtje op nu.nl of nieuws.nl en dan gaan ze ook nog verkondigen dat de Aarde hier sneller van gaat opwarmen..

Maar mooi dat bijna alle zonwetenschappers nu op één lijn zitten. In 3 belangrijke rapports en bijzonder dat ze het in een persconferentie naar buiten durven te brengen. Livingston en Penn zagen het al aankomen in 2008 door de magnetische veldsterkte van het oppervlak van de zon goed bij te houden.. Volgens hun onderzoek zijn in 2014 alle zonnevlekken weg.
En dan over 10 jaar wordt er weer geschaatst op de Thames in Londen. Lijkt me leuk om eens onder de Tower Bridge door te schaatsen.

Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
19 juni 2011, 17:37 uur | Bericht #247803
Kleine ijstijd in aantocht?

Terwijl iedereen zich druk maakt over de opwarming van de aarde, kon zich wel eens een kleine ijstijd aandienen. Koop maar vast wanten en een nieuwe muts, de kans dat je het de komende jaren koud gaat krijgen, is aanwezig. Amerikaanse en Franse wetenschappers waarschuwen dat de zon na een zeer actieve periode de komende tien jaar een winterslaapje gaat houden. Ze zien een zogenoemd Maunder Minimum beginnen, een periode met heel weinig zonnevlekken.


'Schaatsen op het Pompenburg in Rotterdam' van Johannes van Hove. Geschilderd aan het einde van de laatste kleine ijstijd.

Het laatste Maunder Minimum was tussen de 17e en 19e eeuw, toen Europa zeer strenge winters had. We kennen deze periode als ‘de kleine ijstijd’. Of we nu weer zo’n koudegolf gaan meemaken en hoe lang deze zou duren, is moeilijk te zeggen. We weten nog altijd te weinig van de zon om te voorspellen wat er precies gebeurt als onze ster tot rust komt. Qua vermindering van de straling zou een rustige periode maar een koeling van 0,3 graad op moeten leveren. In de vorige kleine ijstijd was het zo koud, dat de Oostzee tussen Zweden en Denemarken dicht vroor. Het ijs was zo dik, dat Zweden een leger over de zee richting Denemarken liet marcheren. In Nederland bevroren de grote rivieren en de Zuiderzee, tegenwoordig het IJsselmeer. De Gouden Hoorn in Istanbul was zelfs bevroren in de winter.

Bron: faqt
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juni 2011, 17:51 uur | Bericht #247806
zoiets las ik ook al op MSN nieuws. Ben benieuwd
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
19 juni 2011, 18:08 uur | Bericht #247812
Jan had hier afgelopen week ook al en bericht over. Aan de ene kant hoeft het van mij niet zo heb liever en klimaat optimum en nee daar zitten we nu ZEKER niet in.
Het voordeel van en afkoeling vind ik dat al die wetenschappers die opwarming claimen en daarbij alles en dus ook vuil spel uit de kast halen om dit te bewijzen eens lekker onvervalst op hun bek gaan.

Natuurlijk is deze kans zeer klein door en kleine aanpassing aan hun verhaal. Global warming is verandert in climate change maar het verhaal blijft het zelfde het komt door CO2 al is het gros van de mensen er nog steeds niet achter wat dit kleine verschil in naam precies betekent wat verstrekkende gevolgen heeft.
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juni 2011, 18:14 uur | Bericht #247814
Prachtig dat we dan nu wat extra co2 in de lucht hebben
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
19 juni 2011, 18:25 uur | Bericht #247817
Citaat van Marga, zondag 19 juni 2011, 17:37 uur Kleine ijstijd in aantocht?

Koop maar vast wanten en een nieuwe muts,


want niemand in Nederland heeft zulke dingen in huis natuurlijk....
mike1131
Lid
Woonplaats: Beneden Leeuwen (gelderland)
Berichten: 409
Lid sinds: 23 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 juni 2011, 18:28 uur | Bericht #247819
Maar zover ik weet zijn de afgelopen 3 winters ook al erg koud geweest???
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 299 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 299, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden