Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 juni 2011, 07:47 uur | Bericht #248537
Windhozen/tornado's sinds 1900

Windhozen/tornado's horen tot de gevaarlijke weersverschijnselen die zich ook in Nederland kunnen voordoen. Windhozen/tornado's ontstaan in onweersbuien als de lucht in een klein deel van een wolk snel opstijgt. Een rotatie in de aangezogen lucht wordt dan versterkt en kan snelheden bereiken van een paar honderd kilometer per uur. Als de opstijgende lucht vochtig is, wordt de omhoog wervelende lucht zichtbaar als een trechtervormige uitstulping onder de wolk. Door het voortbewegen van de wolk met slurf en al kan een schadespoor ontstaan van soms kilometers lengte. Lichte hoosjes komen in ons land vrijwel jaarlijks voor, meestal in het zomerhalfjaar. Hozen boven water, waterhozen, komen het meest voor in augustus boven de Waddenzee wanneer de watertemperatuur daar hoog genoeg is. De kracht van een windhoos wordt uitgedrukt in de schaal van Fujita: lopend van 1 voor een lichte tot 5 voor een catastrofale hoos. Sommige onweersbuien in Nederland kunnen vergezeld gaan met (zwakke) tornado's.

2.jpg
De tornado van 25 juni 1967 enkele seconden voordat bij het verkeersplein een loods verwoest wordt en vervolgens een aantal auto's op het middenterrein wordt geworpen. Let op het effect van de wind op de boomgroepen.

Enkele malen in de 20e eeuw waren ze in staat om stevige gebouwen met de grond gelijk te maken, zodat ze te vergelijken waren met de Amerikaanse tornado's. Onweersbuien kunnen behalve tornado's ook catastrofale valwinden veroorzaken. Het is soms onduidelijk welk deel van de schade aan wervelwinden was toe te schrijven. De kenmerkende slurf is ook niet altijd goed te zien. De schade van de ramp bij Borculo op 10 augustus 1925 kwam grotendeels door valwinden. Op 1 juni 1927, was bij Neede sprake van een tornado van klasse 4, waarbij tien doden vielen. Bijna even krachtig was de tornado op 23 augustus 1950 die een spoor van 46 kilometer lengte trok met vooral schade aan de bossen van de Veluwe. Slachtoffers vielen er toen niet.

Ernstiger waren de gevolgen op 25 juni 1967, toen Oostmalle (België), Chaam en Tricht werden getroffen. Er vielen zeven doden waaronder vijf in een woonwijk in Tricht. Minder zware tornado's (klasse 2) zijn in de 20e eeuw minstens dertig keer voorgekomen. Ook die waren in staat schade aan te richten aan gebouwen, kassen en bomen. Een recent voorbeeld is de tornado die op 9 september 1998 dwars door Deventer trok en vooral bomen trof.

De schadeklasse zegt niet alles over het gevaar. In een caravan of tent is men kwetsbaarder dan in een gebouw. Zo waren er zowel op 11 augustus 1972 als op 17 augustus 1992 op Ameland slachtoffers te betreuren toen een tornado over een camping trok. Op 6 oktober 1981 kwamen bij Moerdijk zeventien mensen om toen hun vliegtuig een vleugel verloor en neerstortte. Dit gebeurde in de omgeving van een tornado, die aan de grond nauwelijks schade aanrichtte.

Bron KNMI
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 juni 2011, 08:20 uur | Bericht #248544
Volgens mij is men het meest recente geval van dodelijke valwinden vergeten; namelijk 14 juli vorig jaar; de welbekende 2e dag met level 3. Verscheidene caravans werden toen het water in geblazen. Hulpdiensten konden nauwelijks de plaats incident bereiken vanwege wegversperringen door omgevallen bomen.
Waarom deze advertentie?
roytjee24
Lid
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 339
Lid sinds: 12 nov. 2010
22 juni 2011, 15:56 uur | Bericht #248790
QUOTE
Volgens mij is men het meest recente geval van dodelijke valwinden vergeten; namelijk 14 juli vorig jaar; de welbekende 2e dag met level 3. Verscheidene caravans werden toen het water in geblazen. Hulpdiensten konden nauwelijks de plaats incident bereiken vanwege wegversperringen door omgevallen bomen.


hoeveel doden waren er toen dan?
Kakdrol
Lid
Woonplaats: Zevenaar
Berichten: 553
Lid sinds: 7 jan. 2010
22 juni 2011, 16:09 uur | Bericht #248795
Citaat van roytjee24, woensdag 22 juni 2011, 14:56 uur hoeveel doden waren er toen dan?
1 dacht ik. Was op een camping in Vethuizen.
Woonplaats: almere
Berichten: 170
Lid sinds: 19 jan. 2010
22 juni 2011, 17:00 uur | Bericht #248815
Als ik dit lees moet ik denken aan de bui van 23 augustus 2004,welke ook een tornado heeft voort gebracht.
Dit was mijn heftigste weer-ervaring!
Voor meer info over deze bui,
http://wsk.xsbb.nl/viewtopic.php?f=11&t=98729
Estoque
Lid
Woonplaats: Broekhuizen (Meppel)
Berichten: 534
Lid sinds: 13 feb. 2010
22 juni 2011, 17:18 uur | Bericht #248837
Citaat van SniperEye, woensdag 22 juni 2011, 8:20 uur Volgens mij is men het meest recente geval van dodelijke valwinden vergeten; namelijk 14 juli vorig jaar; de welbekende 2e dag met level 3. Verscheidene caravans werden toen het water in geblazen. Hulpdiensten konden nauwelijks de plaats incident bereiken vanwege wegversperringen door omgevallen bomen.
Ik denk niet dat ze deze vergeten zijn, maar bewust niet hebben gepost omdat een valwind geen windhoos/tornado is.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 juni 2011, 17:22 uur | Bericht #248838
Citaat van Estoque, woensdag 22 juni 2011, 17:18 uur Ik denk niet dat ze deze vergeten zijn, maar bewust niet hebben gepost omdat een valwind geen windhoos/tornado is.

Valwinden worden ook in het stukje meegenomen lees ik
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juni 2011, 17:43 uur | Bericht #248860
Ja, ik las al op meerdere plekken dat over Borculo wordt getwijfeld of het een windhoos/tornado was. Ik snap dat niet helemaal. Uit de ooggetuigeverslagen is makkelijk op te maken dat mensen een roterende zuil van rook waarnamen die vanaf de grond tot de wolken reikte. En ook dat de hele wolk zelf roteerde geloof ik.
Wat scepsis op zijn tijd is niet weg, vooral omdat claims best wel eens overdreven worden. Maar deze mensen hadden nog nooit van een tornado gehoord en de beschrijving die ze erbij geven past toch precies. Het lijkt me bijzonder om dan nog te concluderen dat het wellicht een valwind was. Niet dat dat minder erg is, dat hebben we vorig jaar wel gezien, maar gewoon omdat je dan toch wel bewust een aantal betrouwbare verslagen aan de kant moet schuiven. Waarom zou je dat doen?
Op basis van de foto's die er zijn zou je wellicht kunnen proberen het schadepatroon te classificeren, maar ook daar moet je mee oppassen. De ervaring met classificatie wordt vooral opgedaan in de USA waar huizen van bordkarton zijn gebouwd. Het is moeilijk te zeggen wat er voor nodig is om een volledig stenen huis zo toe te takelen als wat je in Borculo zag.
Daarom zeg ik: de meest waarschijnlijke optie is dat er een redelijk stevige tornado over Borculo is getrokken.
Ik merk wel vaker dat we - als het dan een keertje los gaat in NL - de neiging hebben alles wat te relativeren. Maar ik zeg: als het heftig is, dan mag je daar best erkenning aan geven.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 juni 2011, 11:37 uur | Bericht #249811
Op wikipedia staat iets over een tornado op 21 januari 2008 in Limburg, België (F3). Iemand daar beelden van?
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
24 juni 2011, 13:04 uur | Bericht #249876
Citaat van SniperEye, vrijdag 24 juni 2011, 11:37 uur Op wikipedia staat iets over een tornado op 21 januari 2008 in Limburg, België (F3). Iemand daar beelden van?
Ik las het ook net inderdaad. Heel apart, een F3 tornado midden in de winter.

Als je kijkt naar de tornado's die er zijn geweest sinds 1900 zie je dat (bijna) elke tornado in de oostelijke helft van het land heeft plaatsgevonden. Vreemd, maar ook weer niet natuurlijk.
jones
Lid
Woonplaats: Baal (Tremelo, Belgie)
Berichten: 1864
Lid sinds: 26 jul. 2008
24 juni 2011, 14:22 uur | Bericht #249934
Citaat van SniperEye, vrijdag 24 juni 2011, 11:37 uur Op wikipedia staat iets over een tornado op 21 januari 2008 in Limburg, België (F3). Iemand daar beelden van?
kan me dat nog herinneren van het nieuws, maar het was toen donker en die kwam erg onverwacht
Onweersdagen 2012 : 2 Onweersdagen in het geheugen: 2 juni 2008, 26 mei 2009, 7 oktober 2009, 10 en 14 juli 2010, 28 juni 2011, 23 augustus 2011
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
24 juni 2011, 14:36 uur | Bericht #249941
QUOTE
Op 11 augustus 1972 raast er een windhoos over Ameland, waarbij camping Duinoord met de grond wordt gelijkgemaakt.
Ongeveer 100 caravans en tenthuisjes en 150 tenten worden volledig vernield, er vallen 4 doden en 100 mensen raken gewond.
Tussen de restanten zoeken mensen naar hun spullen en de gewonden worden per helikopter naar het Bonifatius Ziekenhuis in Leeuwarden gebracht.
Na behandeling worden de lichtgewonden met helikopters teruggebracht.

bron: Jeugdsentiment.net






  | Gewijzigd: 22 februari 2017, 12:30 uur, door Joyce.s
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 169 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 169, lezen 1 mensen het topic "Winter discussietopic 2013/2014".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden