Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 juni 2011, 20:44 uur | Bericht #250137
Voorlopige onweerskansen 28 en 29 juni 2011

In het afgelopen deel was het een komen en gaan van weerkaarten, telkens liet het Amerikaans weermodel een enorme CAPE zien. Dit komt mede door de extreme dauwpunten die het Amerikaans weermodel telkens berekend. Het Europees weermodel ECMWF laat meer de werkelijke waardes zien in mijn ogen. We moeten dan ook bij de CAPE ongeveer 1000 J/KG er van aftrekken, maar dan komen we nog uit op een nette 2500+ CAPE. In de afgelopen dagen was ook te zien telkens dat het front in de nacht over zou trekken en in de wandelgangen werd er al doodleuk gezegd dat dan de kans op onweer nihil was.

Als we nu naar de kaarten kijken dan zien we het Amerikaans weermodel en het Europees weermodel een thermisch laagje/depressie. Voor de mensen die het niet weten wat het inhoud zet ik het er maar nog een keer in. We kunnen immers wel alles achterhouden, maar het is tenslotte toch informatie voor de leken onder ons. Als er een lang hogedrukgebied stagneert wordt de lucht aan de grond opgewarmd. Hierdoor ontstaat er verdamping. Doordat de lucht zo warm en vochtig is, ontstaat er een klein lagedrukgebied, een thermische depressie. Omdat de temperatuur zo hoog is, verandert een hogedrukgebied vaak in een lagedrukgebied omdat de atmosfeer zo vochtig is. Daardoor kan damp niet ontsnappen doordat een hogedrukgebied damp tegenhoudt. Thermische lagedrukgebieden komen dan plotseling in een hogedrukgebied, waardoor de damp in de troposfeer stijgt, omdat de atmosfeer zo vochtig is wordt het onstabiel en kunnen thermische lagedrukgebieden vaak voor hagel en onweer zorgen. Hieronder de kaarten van GFS en ECMWF 500 hPa, beide 12Z (14.00 uur Nederlandse tijd).



Als we naar de CAPE en lifted waardes kijken van het Amerikaans weermodel dan zien we een maximale CAPE van 3000 tot 3500 J/KG, zoals hierboven al geschreven komt dit door de absurde dauwpunten die het Amerikaans weermodel berekend. De dauwpunten liggen volgens GFS rond de 24 graden tegenover 19 a 20 graden van het Europees weermodel ECMWF, dit lijkt mij realistischer. Het Europees weermodel komt met CAPE waardes van 1800 tot 2400 J/KG, dit is in mijn ogen ook realistisch. Zoals hierboven al vermeld dat we er ongeveer 1000 J/KG eraf moeten halen voor een werkelijk beeld bij GFS. Hieronder ziet u de CAPE van het Amerikaans weermodel en het Europees weermodel.





De dynamische kant valt nu nog niets over te zeggen, dat kan morgen pas of beter gezegd zondag voor enige duidelijkheid. Hiervoor pak ik de kaarten van de STP (Significant Tornado Parameter) 0-1 km windschering en de 0-6 km windschering. Wat meteen opvalt is dat de STP flink uitschiet in het zuidwesten van het land en in het westen van België. De waardes die in deze run (12Z) berekend worden ligt op 4, zoals je op de kaart kunt zien het hoogste. Hier is een grote kans op supercel met tornado potentie aanwezig. Ook grote hagel kan tot de mogelijkheden behoren en dan praat ik over 3 a 4 cm.





Haal nu allemaal geen gekke dingen in je hoofd want dit is wat er nu op de kaarten staat. Dit is ook geen definitieve verwachting van mijn kant uit, die zal op zijn vroegst zondag komen. | Gewijzigd: 24 juni 2011, 22:06 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
24 juni 2011, 22:15 uur | Bericht #250194
Afwachten Maar ziet er mooi uit Heel mooi. Ikzelf geloof ook meer ECMWF en die geeft voor hier ook mooie waarden. We zien wel Maar dit keer heb ik er heel veel vertrouwen in

TaL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
24 juni 2011, 22:18 uur | Bericht #250198
het ziet er nog steed heel erg Cool uit!!!!!!!
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
24 juni 2011, 22:20 uur | Bericht #250200
-Niet opnieuw Chatten-
blijft het tenminste overzichtelijk.

Mooi in elkaar gezet weer.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
weerfreak
Lid
Woonplaats: Monster (Westland) (Zuid-Holland)
Berichten: 635
Lid sinds: 19 nov. 2010
24 juni 2011, 22:24 uur | Bericht #250201
Nog steeds ontzettend dikke kaarten, ik denk echt dat het heftig word. En die supercell in het zuidwesten? laat die maar komen maar laat ALS er een tornado komt, de schade en de slachtoffers uitblijven.
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
24 juni 2011, 22:31 uur | Bericht #250203
Dinsdag:

Temperatuur

Onweerskans

Neerslag


TaL
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Tricker
Lid
Woonplaats: Oldenzaal/Deventer
Berichten: 162
Lid sinds: 19 mei. 2011
24 juni 2011, 22:33 uur | Bericht #250206
Weer heerlijk duidelijk stukkie Jan! Top! Bedankt!

Het zou natuurlijk top zijn als die Amerikaanse kaarten zouden worden, maar we moeten natuurlijk wel realistische blijven zoals je dat zelf ook al aangaf.

Toch blijven zulke kaarten om te slijmen voor een menig weer fanaat, en zal deze mening dan ook denk ik wel delen met de meeste onder ons!

*Crossing fingers, dat het zo mooi vooruit zicht blijft* | Gewijzigd: 24 juni 2011, 22:35 uur, door Tricker
Tricker's TwitterYorsha.nl - Portfolio - Blog - Pica's(Let op! ben bezig met de website NIEUW leven in te blazen!)Mijn Time Lapse Collectie - Laatste update: 04-08-2011Stormchase verslag - Tricker's Stormchase ervaring - 28-06-2011 - Waterhooschase 27/08/2011 Tricker en Wjans - 27-08-2011 - Stormchase supercell Tricker en vriendin, Wjans en Mathijs - 10-09-2011
akammd
Lid
Woonplaats: Hengelo(O)
Berichten: 933
Lid sinds: 30 jun. 2008
24 juni 2011, 22:37 uur | Bericht #250207
Volgens mij gaat er iets niet goed met de GFS temperatuurpluim op weerplaza (maxima rond middernacht?), tijdschaal 12 uur vooruitzetten lijkt het te kloppen:

EC
eps_pluim_tt_06260.png

GFS
gens_pluim_tt_06260.png
koen17
Lid
Woonplaats: IJmuiden
Berichten: 1038
Lid sinds: 16 dec. 2009
24 juni 2011, 22:41 uur | Bericht #250209
Mooi stukje Jan.

De komende dagen zullen inderdaad uitwijzen wat ons werkelijk te wachten staat op dinsdag. Zeker is dat het spannend wordt op dinsdag!
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
24 juni 2011, 22:52 uur | Bericht #250214
Bedankt Jan voor de uiteenzetting en zoals je al schreef, "de dynamische kant valt nu nog niets over te zeggen" !
Denk dat we ook de komende dagen nog in onzekerheid zullen blijven.

Tav thermisch laag nog mijn inschatting adhv ECMWF en GFS;
(helaas geen tijd voor kaarten, wellicht later nog )

Prefrontaal stroomt in de loop van dinsdag aan de oostflank van een over west Frankrijk naar het noorden trekkend thermisch laag steeds vochtigere lucht naar het noorden. Dinsdagavond rond 20h00 wordt het bodemlaag met kern boven Zeeland berekend (GFS en EC) met Theta-E's dit inmiddels zijn opgelopen tot rond de 65 °C. Dit zal vrij zeker zware buien gaan opleveren met lokaal noodweer (wateroverlast, zware onweersbuien met hagel en windstoten). Waar deze buien zullen gaan vallen en of ze zullen gaan clusteren (MCS) valt nog niet te zeggen.

In de nacht van dinsdag op woensdag trekt het bodemlaag via noord Nederland de Noordzee op en vervolgens trekt het koufront (ana-front) van west naar oost over het land. Ik verwacht de windsprong pas in de (na)nacht met navolgend het instromen van koelere lucht en afname instabiliteit. In hoeverre het koufront de hoog explosieve atmosfeeropbouw zal kunnen "triggeren" (afhankelijk ook van de timing passage KF) met lokaal noodweer is nog onzeker.

To be continued..............

Overigens tot zover een keurige prestatie van de modellen die in grote lijnen al vanaf de 16 juni met deze ontwikkelingen op de proppen kwamen !

Ciao Johann | Gewijzigd: 24 juni 2011, 23:33 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
24 juni 2011, 23:10 uur | Bericht #250215
Citaat van Jan van Ooijen, vrijdag 24 juni 2011, 20:44 uur Voorlopige onweerskansen 28 en 29 juni 2011

Als we naar de CAPE en lifted waardes kijken van het Amerikaans weermodel dan zien we een maximale CAPE van 3000 tot 3500 J/KG, zoals hierboven al geschreven komt dit door de absurde dauwpunten die het Amerikaans weermodel berekend. De dauwpunten liggen volgens GFS rond de 24 graden tegenover 19 a 20 graden van het Europees weermodel ECMWF, dit lijkt mij realistischer. Het Europees weermodel komt met CAPE waardes van 1800 tot 2400 J/KG, dit is in mijn ogen ook realistisch. Zoals hierboven al vermeld dat we er ongeveer 1000 J/KG eraf moeten halen voor een werkelijk beeld bij GFS. Hieronder ziet u de CAPE van het Amerikaans weermodel en het Europees weermodel.

Dank Jan voor je uitleg. Inderdaad kijken "onwetenden "mee. Ik heb een paar vragen. Antwoord van anderen ook welkom. Die lage druk gebiden die in een hoog ontstaan schrijf je toe aan de luchtvochtigheid. Het lijkt mij dat het ook te maken heeft met de temperatuur van die lucht. Hete lucht is immers dunner. Of is dat niet van invloed? Over de CAPE lees ik hier vaak. Ik begrijp dat het een eenheid is voor hoeveelheden energie. Maar wat is het en wat betekent het in relatie tot onweer?
Ten slotte, wat is de relatie tussen dauwpunten die boven de 20 graden liggen en onweer?
Heel graag antwoord, zodat ik jullie jargon meer en meer ga begrijpen.
Reutel
Lid
Woonplaats: Tilburg centrum
Berichten: 1167
Lid sinds: 30 nov. 2010
24 juni 2011, 23:10 uur | Bericht #250216
Citaat van Johann, vrijdag 24 juni 2011, 22:52 uur Bedankt Jan voor de uiteenzetting en zoals je al schreef............

...........Overigens tot zover een keurige prestatie van de modellen die in grote lijnen al vanaf de 16 juni met deze ontwikkelingen op de proppen kwamen !

Ciao Johann


Nou Johann, voor jou ook al vast heel veel pluimen op je Zwitserse Alpenhoed omdat je het aandurfde hier op 18 juni al een kansentopic van te maken! | Gewijzigd: 25 juni 2011, 08:03 uur, door Reutel
Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Tricker
Lid
Woonplaats: Oldenzaal/Deventer
Berichten: 162
Lid sinds: 19 mei. 2011
24 juni 2011, 23:14 uur | Bericht #250217
Citaat van Ray-Midden-Delfland, vrijdag 24 juni 2011, 23:10 uur Dank Jan voor je uitleg. Inderdaad kijken "onwetenden "mee. Ik heb een paar vragen. Antwoord van anderen ook welkom. Die lage druk gebiden die in een hoog ontstaan schrijf je toe aan de luchtvochtigheid. Het lijkt mij dat het ook te maken heeft met de temperatuur van die lucht. Hete lucht is immers dunner. Of is dat niet van invloed? Over de CAPE lees ik hier vaak. Ik begrijp dat het een eenheid is voor hoeveelheden energie. Maar wat is het en wat betekent het in relatie tot onweer?
Ten slotte, wat is de relatie tussen dauwpunten die boven de 20 graden liggen en onweer?
Heel graag antwoord, zodat ik jullie jargon meer en meer ga begrijpen.



Kijk hier eens: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=14229 en dan bij "2 meter dauwpunt"
Tricker's TwitterYorsha.nl - Portfolio - Blog - Pica's(Let op! ben bezig met de website NIEUW leven in te blazen!)Mijn Time Lapse Collectie - Laatste update: 04-08-2011Stormchase verslag - Tricker's Stormchase ervaring - 28-06-2011 - Waterhooschase 27/08/2011 Tricker en Wjans - 27-08-2011 - Stormchase supercell Tricker en vriendin, Wjans en Mathijs - 10-09-2011
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
24 juni 2011, 23:20 uur | Bericht #250219
Ben zeer benieuwd. Ik zou met een collega (inmiddels ex-collega geworden, maar dat terzijde) bij tropische temperaturen als deze van dinsdag een keer naar Kootwijkerzand gaan, de Nederlandse Sahara
Maar aangezien hij nu in de wolken is zal dat er vast niet helemaal in zitten

Afijn, het wordt in ieder geval een hete week zo te zien. Heerlijk! En dan hopelijk enorm goed gedonder in de nachten. Maar dan liefst wel van die lekker donkere dreunen, die echoën zo vreselijk lekker door de nacht. Niet van die inslagen dichtbij. 31 mei 2008 zo erg hoeft van mij niet meer. | Gewijzigd: 24 juni 2011, 23:22 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
24 juni 2011, 23:26 uur | Bericht #250220
Mijn complimenten voor dit uitgebreide bericht Jan!

Citaat van Jan van Ooijen, vrijdag 24 juni 2011, 20:44 uur maar dan komen we nog uit op een nette 2500+ CAPE.

Zeg maar rustig vette ipv nette

Ik moet nog steeds omschakelen, net als iedereen volg ik de kaarten voor deze periode ook al een tijdje. Maar nu hoorde ik gistermiddag dat ik begin volgende week een paar dagen in Parijs verwacht word. Gelukkig daar ook volop CAPE, maar ik moet nu in een keer andere kaarten gaan bekijken. Ik zit helaas wel twee dagen binnen, dus of ik er wat van mee krijg.

Net als juli vorig jaar... ik zie de foto's wel

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Maria-Hoop (Midden-Limburg)
Berichten: 434
Lid sinds: 15 jul. 2010
24 juni 2011, 23:34 uur | Bericht #250228
Bedankt Jan! Nu snapt zelfs een leek zoals ik wat er gaande is. Ik vind het ook heel goed dat je realistisch blijft, want een dauwpunt van 24 graden (waaruit ik zou afleiden dat het dan onder de 24 graden mistig zou worden) lijkt me inderdaad zeer overdreven.
Dat er minder onweer en neerslag voor Limburg wordt berekend vind ik eigenlijk nog niet eens heel erg.

Het grote genieten vind ik toch het nowcasten, het meeleven met de rest als ze superblij zijn en vooral naderhand de prachtige wolkenluchten zien. Zonder daarbij zelf ook maar het minste gehinderd te worden in mijn dagelijkse bezigheden.

Daarbij hebben wij al een paar keer onweer gehad, dus het grote onweer mogen jullie gerust hebben.
35 sneeuwdagen gehad in Limburg in 2010/2011Mijn foto-topic
EdwardvG
Lid
Woonplaats: Dalfsen
Berichten: 278
Lid sinds: 5 jul. 2010
24 juni 2011, 23:35 uur | Bericht #250231
Het ziet er inderdaad nog mooi uit, afwachten dan maar!
Heb ook vrij komende week dus dat wordt mooi alles volgen.

Overigens fijn dat ook Johann erbij is gekomen, moet zeggen dat ik van ongeveer elke post van jullie leer, J+J, maar ook meerdere forumgangers, echt top! Is leuk om op zo'n manier wat meer informatie over je hobby te krijgen en natuurlijk alles zo makkelijk te kunnen volgen met de uitleg erbij, toppie!

Ben benieuwd wat het wordt.

Edit:

Citaat van moniquepeeters, vrijdag 24 juni 2011, 23:34 uur Bedankt Jan! Nu snapt zelfs een leek zoals ik wat er gaande is. Ik vind het ook heel goed dat je realistisch blijft, want een dauwpunt van 24 graden (waaruit ik zou afleiden dat het dan onder de 24 graden mistig zou worden) lijkt me inderdaad zeer overdreven.
Dat er minder onweer en neerslag voor Limburg wordt berekend vind ik eigenlijk nog niet eens heel erg.

Het grote genieten vind ik toch het nowcasten, het meeleven met de rest als ze superblij zijn en vooral naderhand de prachtige wolkenluchten zien. Zonder daarbij zelf ook maar het minste gehinderd te worden in mijn dagelijkse bezigheden.

Daarbij hebben wij al een paar keer onweer gehad, dus het grote onweer mogen jullie gerust hebben.


Volgens mij is het dauwpunt het verschil tussen de echte temperatuur en de gevoelstemperatuur(ligt aan de luchtvochtigheid) Vocht is een betere warmtegeleider dan gewoon lucht, dus als de lucht heel vochtig is wordt de temperatuur beter overgebracht, hoe dichter het dauwpunt bij de gewone temperatuur komt hoe benauwder het wordt.
Als ze gelijk zijn betekent dit dus 100% luchtvochtigheid.

Wat ik me dan weer afvraag, is er ook een mogelijkheid tot 0%luchtvochtigheid, of is dit alleen mogelijk in theorie? En hoe zou dit te bereiken zijn? | Gewijzigd: 24 juni 2011, 23:39 uur, door EdwardvG

frankaloe
Lid
Woonplaats: beek en donk
Berichten: 202
Lid sinds: 30 jan. 2010
24 juni 2011, 23:35 uur | Bericht #250232
bedankt jan en johan

als ik nu alles goed begrepen heb zal het meeste noodweer in het westen van het land gaan komen?? | Gewijzigd: 24 juni 2011, 23:36 uur, door frankaloe
beek en donk n-brabant
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
24 juni 2011, 23:49 uur | Bericht #250235
Citaat van Ray-Midden-Delfland, vrijdag 24 juni 2011, 23:10 uur Dank Jan voor je uitleg. Inderdaad kijken "onwetenden "mee. Ik heb een paar vragen. Antwoord van anderen ook welkom. Die lage druk gebiden die in een hoog ontstaan schrijf je toe aan de luchtvochtigheid. Het lijkt mij dat het ook te maken heeft met de temperatuur van die lucht. Hete lucht is immers dunner. Of is dat niet van invloed? Over de CAPE lees ik hier vaak. Ik begrijp dat het een eenheid is voor hoeveelheden energie. Maar wat is het en wat betekent het in relatie tot onweer?
Ten slotte, wat is de relatie tussen dauwpunten die boven de 20 graden liggen en onweer?
Heel graag antwoord, zodat ik jullie jargon meer en meer ga begrijpen.

Hier vind je ook een goede uitleg.
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry265021
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Govert
Lid
Woonplaats:
Berichten: 142
Lid sinds: 14 dec. 2010
24 juni 2011, 23:56 uur | Bericht #250238
Citaat van EdwardvG, vrijdag 24 juni 2011, 22:35 uur Volgens mij is het dauwpunt het verschil tussen de echte temperatuur en de gevoelstemperatuur(ligt aan de luchtvochtigheid) Vocht is een betere warmtegeleider dan gewoon lucht, dus als de lucht heel vochtig is wordt de temperatuur beter overgebracht, hoe dichter het dauwpunt bij de gewone temperatuur komt hoe benauwder het wordt.
Als ze gelijk zijn betekent dit dus 100% luchtvochtigheid.


Het dauwpunt is de temperatuur waar condensatie plaatsvindt:

Als het dauwpunt gelijk is aan de omgevingstemp. dan is de lucht verzadigd en zal water niet meer verdampen. Als het dauwpunt hoger is dan de omgevingstemp., dan zal water gaan condenseren. Andersom: als het dauwpunt lager is dan de omgevingstemp. dan kan water verdampen.

Hoe dichter het dauwpunt bij de werkelijke temp. ligt, hoe vochtiger het voelt.

Vochtige warmte voelt heter dan droge warmte, omdat ons lichaam middels zweten geen vocht kan verdampen. Immers, verdampen onttrekt energie uit de omgeving en geeft verkoeling. Het heeft niet zozeer met warmtegeleiding te maken.

Windchill daarentegen wordt wel mede beïnvloed door vochtigheid in de zin van warmtegeleiding, maar voornamelijk warmtecapaciteit van vochtige lucht (vochtige lucht kan veel meer warmte bevatten/opnemen/afstaan per graad C dan droge lucht). | Gewijzigd: 24 juni 2011, 23:57 uur, door Govert
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 588 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 588, lezen 2 mensen het topic "Winter discussietopic 2016/2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden