Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ben Hill, GA; Irwin, GA; Turner, GA.

27 Mar 2024 10:40:26
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 juli 2011, 14:56 uur | Bericht #257625
De bui en de rivier

Wat doet een bui? Een bui ontstaat, glijdt mee met de wind, regent uit en lost op. Onderwijl komt ‘ie allerlei obstakels tegen, maar dat deert ‘m over het algemeen maar weinig. Hoge gebouwen, greppels, plassen en rivieren zijn geen tegenstanders. Wel van invloed zijn grote wateroppervlakken en veranderingen in reliëf. Toch hebben heel wat Nederlanders het idee dat nabijgelegen rivieren een grote impact op de trekrichting van de bui hebben. We horen het vaak; “De IJssel houdt de buien tegen.” Of “de buien trekken over ons heen en keren vervolgens om bij de rivier, om nogmaals over te schuiven.” Toch vreemd in een tijdperk waarin iedereen het reilen en zeilen van buien kan volgen via radarbeelden (bijvoorbeeld op weer.nl) en hierbij het dringende verzoek om het onmiddellijk bij ons te melden als een bui zijn trekrichting met 180 graden verandert. De mailbox zal leeg blijven……


Een bui boven het IJsselmeer. Deze grote waterplas kan wel buivormend of buioplossend werken. Foto: N.A. van Beem.

De bui en de rivier
Dat rivieren de trekrichting van een bui niet veranderen valt te begrijpen als we denken aan de omvang van een bui, vooral in de verticaal. Een bui is een torenhoog uitgegroeide stapelwolk die meestal zo’n 4 tot 7 kilometer in hoogte/dikte bedraagt. In en rondom de hoogste delen is de wolk verijsd en daar valt sneeuw. In de wintermaanden kan die sneeuw de grond bereiken, in de zomermaanden vindt er in Nederland altijd transformatie plaats naar regen of hagel. In een bui is het een kakofonie van wind. Er zijn sterke stijg- en daalbewegingen van lucht en ondertussen drijft de bui mee met de heersende windrichting, die niet dezelfde hoeft te zijn als de grondwind. Rivieren als Waal, IJssel of Maas zijn geen partij voor buien, dat zijn sprietjes in het landschap die geen enkele hindernis vormen. Stel je maar voor, je zit hoog op een buienwolk, op 6 tot 12 kilometer hoogte. Kun je dan überhaupt dat sprietje nog zien?


Stel je voor, je bent een buienwolk. Van de rivier blijft niet meer dan een sprietje over. Deze foto is genomen op zo'n 1 kilometer hoogte, een bui gaat wel tot 10 kilometer hoogte. Foto: Reinout van den Born.

Een bui koerst dus op z’n eigen wijze. Wat niet wil zeggen dat ‘ie geen enkele bocht maakt. Een bui kan indraaien, uitdraaien, splitsen en oplossen. Dit zijn processen die veroorzaakt worden door verschillende windrichtingen op de verschillende hoogten, maar ook door de bui zelf. Een bui genereert deels z’n eigen windregime, onder andere door de outflow van koude lucht. Die koude luchtstroming kan een aantal kilometers verderop een nieuwe bui doen ontstaan en er zelfs voor zorgen dat de oorspronkelijke bui inzakt.

Ook een gewone doorsnee bescheiden stapelwolk, wordt niet gehinderd of beïnvloed door rivieren en kanalen. Kijk maar eens een tijdje omhoog als die fraaie Hollandse wolkenluchten voorbij drijven. Deze hangen veelal op een hoogte tussen 1 en 2 kilometer en krijgen geen extra voeding of stopteken of wat dan ook van een waterweg. Ze gaan hun eigen gang.


Er nadert een bui, zeker weten dat 'ie de rivier oversteekt. Gevoelsmatig kan dat anders ervaren worden, veelal gaat het dan om een nieuwe bui die achter de eerste bui ontstaat. Dan kan het lijken of de eerste bui is teruggekeerd, maar het is een 'verse' bui. Foto: Mario Ballistreri.

De bui en grote wateroppervlakken
Buien keren niet om bij rivieren, buien ontstaan niet boven rivieren en buien lossen niet op boven rivieren. Die laatste twee verschijnselen kunnen alleen voorkomen als de atmosfeer toevallig op dat punt daarvoor geschikt is, maar dat staat los van de waterweg. Het is een ander verhaal bij grote meren zoals het IJsselmeer, en grote watervlakten als de Waddenzee en de Noordzee. Niet dat daar de buien kunnen omkeren, maar deze omvangrijke waterpartijen zijn wel van invloed op het proces van vorming en oplossing van stapelwolken en buien. Het heeft allemaal te maken met stijg- en daalbewegingen. Daar waar het water relatief warm is (= warmer dan de lucht), zal de lucht vlak boven het water ook opgewarmd worden en aldus in stijging geraken. Daar waar het water relatief koud is (= kouder dan de lucht) zal de lucht erboven ook wat verder afkoelen en zullen er geen luchtbewegingen optreden. Vandaar dat het in het voorjaar tot en met de zomer zo is dat stapelwolken en buien vooral boven land worden gevormd en dat het vanaf de tweede zomerhelft tot en met de herfst vooral de –inmiddels opgewarmde- waterpartijen zijn die stapelwolken en buien genereren. Daarbij uiteraard buiten beschouwing gelaten de buien die sowieso al aan komen drijven.


Het ziet er wel mooi uit, de combinatie bui en rivier. Hier stond het water hoog en kwam er een winterbui opzetten. Foto: Berndien Geerlings.


Het Twentekanaal. Ook deze is te smal voor enig effect op stapelwolken of buien. Foto: Grieta Spannenburg.

Het IJsselmeer- en Noordzeewater is momenteel zo’n 16 graden. Als daar onstabiele lucht overheen strijkt die amper 14 of 15 graden is, gaan er boven deze genoemde wateren gemakkelijk stapelwolken ontstaan, die vervolgens verder het land indrijven. Aangezien dit wel hele lage temperaturen zijn voor een julidag, zal het nu nog vooral zo zijn dat stapelwolken boven land ontstaan. Vandaar dat bij een aanlandige wind de komende tijd de kustprovincies de meeste zonuren optekenen. Als we later in de zomer zitten, en het water opgewarmd is naar 19 of 20 graden, keert dat regime zich langzaam om. Dan worden Noordzee en IJsselmeer ontstaansgebieden voor stapelwolken die mogelijk tot buien doorgroeien. Mooi is in dit geval ook te zien dat het nogal scheelt of de Waddenzee droog ligt of dat het er vloed is. Bij laagwater warmt het zand snel op en kan er gemakkelijker stapelbewolking boven ontstaan dan als het hoogwater is.


De Waddenzee, het IJsselmeer en de Noordzee zijn wel degelijk van invloed op stapelwolkvorming en op buienvorming. Deze waterpartijen zijn daar groot genoeg voor. Boven zee ontstaan in onstabiele lucht vooral stapelwolken in het tweede deel van de zomer en in het najaar. Dan is het water vaak warmer dan de lucht. Foto: Mark Wolvenne.

Reliëf
Naast grote waterpartijen is het reliëf een grote speler in het ontstaan en oplossen van bewolking. Slechts een paar meter hoogteverschil kan al een extra daal- of stijgbeweging forceren. Wie in de buurt van een dergelijke rimpeling in ons vlakke land woont, zal dat bekend in de oren klinken. We hebben het dan bijvoorbeeld over Montferland, met 67 meter boven NAP. Of over de stuwwal bij Nijmegen, op z’n hoogste punt 96 meter. Of over de Hondsrug in Drenthe, met 20 tot 24 meter hoogte, of het zuidoosten van Brabant en Midden-Limburg, die in het lijgebied van het Kempisch plateau liggen (bij gangbare zuidwestenwinden). Aan de voorzijde of bovenop een dergelijke ‘top’ valt significant meer neerslag dan aan de achterzijde/lijzijde van de top.


Ook de ballon merkt niets van een rivier..... Foto: Henk Slotboom.

Bron: Weer.nl / Meteo Consult
Marching ever onward to tomorrow!
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
3 juli 2011, 15:23 uur | Bericht #257626
ik hoor vaak van m´n collega `het meer wil de bui niet hebben en stuurt em terug` , het enige wat ik dan kan doen is , heeeel erg schaapachtig kijken en vervolgens doorgaan met m´n werk.... ( dit heeft zich VAAK voorgedaan.. vermoeiend!)

SC
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
3 juli 2011, 15:33 uur | Bericht #257629
Mooi artikel met een duidelijke & heldere uitleg. Toch is het idee dat rivieren een enorme uitwerking op buien hebben, zeer hardnekkig en dat zal niet snel veranderen. Denk dat dat iets is uit vroegere tijden, toen men veel meer zelf de weersverwachting deed. Dat soort 'wijsheden' gaan er niet snel uit...
Skroei
Lid
Woonplaats: Jelsum / THV vliegbasis LWD
Berichten: 561
Lid sinds: 31 mei. 2008
3 juli 2011, 16:01 uur | Bericht #257635
Citaat van supercell, zondag 3 juli 2011, 15:23 uur ik hoor vaak van m´n collega `het meer wil de bui niet hebben en stuurt em terug` , het enige wat ik dan kan doen is , heeeel erg schaapachtig kijken en vervolgens doorgaan met m´n werk.... ( dit heeft zich VAAK voorgedaan.. vermoeiend!)

SC

Maar 1 collega die zo praat /denkt ?
Zonder gekheid... dit is ZWAAR Frustrerend...
Net zoals bij mij op mn werk, waar men naar buienradar kijkt en dan bv voor de volgende dag maar 1 mm voorspelt en dan zegt men: "zie je nou wel, buienradar zegt maar 1 mm, dus we krijgen echt geen felle onweersbuien hoor! ".

Schaapachtig kijken en er verder niet op ingaan is de enige oplossing, men weet gewoon echt niet beter en verder dan buienradar komen ze ook niet, nou ja misschien hooguit de samenvatting van de verwachting op het KNMI of 's avond PP @ SBS met de BBQ verwachting... maar dat is het dan ook wel.

- ontopic: dank voor het heldere stuk schrijven ! | Gewijzigd: 3 juli 2011, 16:04 uur, door Skroei
Thunder & Lightning... irresistible.
Fluffje
Lid
Woonplaats: Veenendaal
Berichten: 243
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 juli 2011, 16:14 uur | Bericht #257637
Dat het water wel/niet van invloed is op buien weet ik niet, geen ervaring mee. Dit stukje geeft daar iig goede informatie over!

Ikzelf woon in Veenendaal. Buien die uit het zuiden (zuid-oost, zuid-west) komen trekken vaak om de Heuvelrug, Amerongse berg en Grebbeberg of iig splitst het vaak in 2 waardoor wij in Veenendaal vaak naast de post piesen. Het lijkt soms of de bui zich leegt voor die de heuvels oversteekt.
Erg grote complexen zoals die van afgelopen week trekt zich daar minder van aan.

Dit is toch algemeen bekend in Veenendaal al kan ik niet onderbouwen dat het daadwerkelijk zo is. | Gewijzigd: 3 juli 2011, 16:20 uur, door Fluffje
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 juli 2011, 16:51 uur | Bericht #257650
Hmmm, nou volgens mij is het nooit goed onderzocht. En ik zou niet weten waarom een rug van 24 meter hoogte wel invloed zou hebben op wolken tot 10km hoog, maar een rivier van 24 meter breed (waar heel veel koud water door stroomt, dus wat wel degelijk tijdelijk invloed kan hebben op de luchtsamenstelling in een bui) niet.

Prachtig verhaal, mooie foto's, maar totdat er gedetailleerd onderzoek is gedaan met verticale dopplers in de nabijheid van rivieren blijft de optie voor mij open. Da's wat anders dan dat ik het echt geloof dat rivieren een invloed hebben, maar het is zeker nog niet bewezen dat het niet zo is. Dat wij het niet snappen, wil niets zeggen. De wetenschap heeft nog steeds geen goede verklaring voor bolbliksems bijvoorbeeld. En iedereen weet dat die er wel zijn.

Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
klebniko
Lid
Woonplaats: renkum
Berichten: 779
Lid sinds: 4 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 juli 2011, 19:44 uur | Bericht #257685
Goed stuk ! Maar het is dweilen met de kraan open. Grootmoeders weerservaring krijg je er zelfs met een blikseminslag niet uitgebrand bij degenen die deze weerprofeten geloven !!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
3 juli 2011, 20:44 uur | Bericht #257698
Ondanks de apenkool en lariekoek en sprookjes en mythes uit grootmoeders tijd heb ik afgelopen dinsdag het fenomeen weer waargenomen. Weliswaar trok de bui uiteindelijk over de IJssel maar het duurde bepaald lang daar bij komt dat de meeste activiteit er wel uit was. Want reken er maar op dat als de bui vol over de IJssel was gegaan Deventer echt wel in het nieuws was geweest.


Extra leuk detail is wel dat veel schade werd gemeld in en gebied zuid oost van de Sallandse heuvelrug.

Je mag het onzin noemen maar helaas schuilt er veel waarheid in waar Deventer overigens ook nog steeds enige schade van heeft wat men nog steeds aan het herstellen is.
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 juli 2011, 20:47 uur | Bericht #257700
Zo herkenbaar hier thuis Zeg ik tegen me ouders, komen zo (onweers)buien aan, maar die zakte helaas in, gooien me ouders het meteen op de ijssel LOL
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
4 juli 2011, 20:52 uur | Bericht #257916
Bijgaande figuur laat zien dat het onweer van 28 juni j.l. zich niets heeft aangetrokken van wat dan ook.
Dus één deel van het hardnekkige "bijgeloof" lijkt ontkracht: grote buien hebben in ons land nergens last van.

http://www.knmi.nl/cms/content/99294/zwaar...tropische_hitte
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
4 juli 2011, 21:11 uur | Bericht #257924
Zo, is het nu eindelijk een keer uit wereld ? Enkele weken geleden (en waarschijnlijk al ver daarvoor ook al) woede er een discussie over het wel of niet beïnvloedbaar zijn van buien door rivieren ed. Meerdere malen het bijgeloof geprobeerd te 'bestrijden' (discussie....) . Het blijkt echter ook in mijn eigen omgeving een zeer hardnekkige mythe vwb rivierinvloeden. Waar zou dat toch vandaan komen? Vroeger? Pure boeren wijsheden uit lang vervlogen tijden? Ik vraag het me soms wel eens af. Maargoed, laat het nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn (Sytse, toevallig in de buurt, dit is ook jouw ding ) | Gewijzigd: 4 juli 2011, 21:23 uur, door marsel
Roxiejh
Lid
Woonplaats: Vlijmen
Berichten: 836
Lid sinds: 28 jun. 2011
5 juli 2011, 00:46 uur | Bericht #257988
Erg mooi geschreven.
Ik vond het ook maar een raar verhaal.
Maar 1 ding vraag ik me wel af .. Hoe kant het dat de drechtsteden vaak niks krijgen.
Bijna altijd gaat het net om ons heen .. Je kan de buien zien aan alle kanten.. maar je voelt en merkt er verder niets van.
Heeft iemand hier misschien een antwoord op of is dit puur toeval ?

Pure Nature, Just Love It .. Handle With Care, Love 'Nd Respect
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
11 september 2011, 16:36 uur | Bericht #287076
Citaat van Roxiejh, maandag 4 juli 2011, 22:46 uur Erg mooi geschreven.
Ik vond het ook maar een raar verhaal.
Maar 1 ding vraag ik me wel af .. Hoe kant het dat de drechtsteden vaak niks krijgen.
Bijna altijd gaat het net om ons heen .. Je kan de buien zien aan alle kanten.. maar je voelt en merkt er verder niets van.
Heeft iemand hier misschien een antwoord op of is dit puur toeval ?

Ik denk dat er meer is tussen hemel en aarde dan nu nog bekend is. bedoel ik niks zweverigs of zo mee maar alle artikelen die aangeven dat rivieren geen rol spelen geven ook aan dat er steeds sprake is van complexe factoren in de atmosfeer. En al deze factoren hebben weer invloed op elkaar, versterken elkaar en zwakken elkaar af.
Als rivieren helemaal geen invloed zouden hebben dan zouden zweefvliegers ook geen rekening hoeven houden met geringere thermiek in een rivierengebied. Toch denk ik dat thermiekbevorderende zaken op het aardoppervlak zoals steden en bergen veel meer invloed hebben. De invloed van rivieren kan best "verzuipen" in alle andere invloeden van buiten af.

En wie weet, wie weet lijkt het er op dat rivieren in nederland geen invloed hebben omdat we er zo veel van hebben zodat je bepaalse verschijnselen niet aan de een of andere rivier kunt koppelen.
Alleen uitgaan van atmosfeer en het eigen systeem kan geen verschillen die er wel zijn verklaren.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.333 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 35 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 35, lezen 2 mensen het topic "Luchtdruk".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden