Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
9 juli 2011, 10:19 uur | Bericht #259024
De 9 heetste plaatsen op de wereld

Het is officieel zomer en de temperatuur loopt op vele plaatsen soms flink op. Maar als je met een verfrissend drankje en jouw voeten in een koud badje zit, bedenk dan eens hoe het is om op één van de heetste plaatsen van de wereld te wonen. Terwijl 2/3 van de wereld uit water bestaat, is 1/3 van het overgebleven land (dat is dus 1/9 van het totale aardoppervlak) een "onbewoonbare" woestijn. In feite, de top 9 van de heetste plaatsen in de wereld ligt in deze vijandige omgeving.

Heet_1.jpg
De heetste oppervlaktetemperaturen boven land gemeten in de periode 2003-2005 door de NASA Aqua satelliet met een Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS)

9. Wadi Halfa, Soedan - 53 °C
Heet_2.jpg
Satellietbeeld van een zandstorm boven Soedan en Egypte op 15 juli 2010

Wadi betekent vallei in het Arabisch. Deze droge vallei ligt in het noorden van Soedan op de grens met Egypte. In april 1967 werd er in de stad de temperatuur van 53 °C gemeten. Het klimaat in het noorden van Soedan is extreem droog. Bij tijd en wijle bereikt een vochtige lucht uit het zuiden het gebied. Door de onstabiele lucht ontstaan er in de hitte van de namiddag forse onweersbuien en soms enorme zandstormen, haboob's genaamd. De oorspronkelijke downflow van lucht van de aankomende storm produceert een enorme gele muur van zand en klein, welke het zicht tot 0m kan reduceren.

8.Ahwaz, Iran - 53,3 °C


Ahwaz, Iran ligt in een woestijn net boven zeeniveau en krijgt minder dan een 2,5cm neerslag per jaar. Gedurende de maand juli ligt de gemiddelde temperatuur op 47 °C. Wat hoog genoeg is om de meeste bewoners van de miljoenenstad naar de ruimtes met airconditioning te jagen. Ahwaz, ook wel geschreven als Ahvaz, is een plek waar siësta zeer serieus wordt genomen. Om de zinderde hitte van de middag te ontlopen sluiten de meeste winkels en bedrijven rond het middaguur om pas tegen een uur of zes weer te openen.

7. Tirat Tsvi, Israel - 53,9 °C


De heetste plek in Azië is de kleine kibboets Tirat Tsvi (populatie: 642). In juni 1942 liep het kwik op tot 53,9 °C. Het stadje ligt 220 m boven zeeniveau. Ondanks het beruchte klimaat is de kibboets de grootste dadelkweker van Israël met zijn 18.000 bomen.

6. Araouane, Mali - 54,4 °C

Zonsopgang in Mali gekleurd door de Harmattan

Araouane is een klein dorpje in de Sahara op weg naar Timboektoe. Slecht 300 families noemen deze woestijn hun thuis. De omringende woestijn is compleet kaal. Een droge woestijnwind, Harmattan genaamd, zorgt ervoor, dat het zand van de woestijn het zicht volledig kan belemmeren. Er valt niet genoeg regen in Araouane om gewassen te verbouwen. Het dorp is afhankelijk van de handelsroute, waarover zout van de mijnen in het noorden wordt vervoerd naar het zuiden. De gemiddelde temperatuur in deze uithoek liep in de zomer van 1945 op tot een zinderende 54.4 °C.

5. Timbuktu, Mali - 54,5 °C

Sankore moskee in Timboektoe

De stad, die het meest bekend is omdat deze in de "middle of nowhere " ligt — Timboektoe — is ook bekend als een heet heter-heetst plaats. Timboektoe ligt op de zuidelijke grens van de Sahara woestijn, ongeveer 16 km ten noorden van de Niger rivier. De stad wordt omringd door zandduinen en de straten worden bedekt met een laagje zand. Met een temperatuur van 54,5 °C is Timboektoe één van de heetste plaatsen op de wereld. In de maand mei is een gemiddelde van 42,2 °C niet ongewoon. Zelfs in de wintermaanden zoals december en januari loopt de temperatuur makkelijk op tot ver in de 30 °C. Het meer dan 40.000 aantal bewoners van de stad probeert de hitte te ondergaan in speciaal voor de weersomstandigheden ontworpen kleding.

4. Kebili, Tunesië – 55 °C


Terwijl het zo warm is, dat je een ei kunt bakken op de straat, is Kebili eigenlijk een oase in de woestijn. De 18.000 koppige bevolking van de stad heeft te maken met hittegolven met temperaturen, die oplopen tot een smeltende 55 °C. Omdat de geschiedenis van de stad dateert tot meer dan 200.000 jaar geleden, zijn vele methodes om de ondragelijk hitte te trotseren van generatie op generatie doorgegeven. De inwoners slaan water op en werken hard om hun lichaamstemperatuur zo constant mogelijk te houden. De stad kweekt ook dadels, die wereldberoemd zijn.

3. Ghadames, Libië - 55 °C

De daken van Ghadames

Met dezelfde temperaturen als in Kebili is Ghadames, Libië, ook een oase in het midden van de woestijn. De inheemse Berber bevolking van ongeveer 7.000 mensen leven in huizen met dikke muren gemaakt van modder, kalk en boomstronken en zijn er speciaal op gebouwd om de hitte te trotseren. De daken van de huizen zijn onderling met elkaar verbonden, waardoor vele straten overdekt zijn. Hierdoor ontstaat er schaduw, privacy en veiligheid in de straten. De stad is zo iconisch, dat het op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Het landschap lijkt op de planeet Tatooine uit Star Wars. De menselijke bevolking van het gebied gaat terug tot in de 6de eeuw.

2. Death Valley, USA - 56,7 °C


Death Valley is de droogste en laagste vallei in de Verenigde Staten. Samen met de extreem hoge temperaturen zorgt dit voor onmenselijke omstandigheden. Op 10 juli 1939 noteerde het Furnace Creek weerstation een temperatuur van 56,7 °C. Dit is de hoogste temperatuur ooit gemeten in de VS. Gedurende de hittegolf van die week kwam op vijf achtereenvolgende dagen de temperatuur op of boven de 54 °C. Furnace Creek was vroeger het centrum van de mijnbouw in de vallei. De Pacific Coast Borax Company vervoerde de gewonnen mineralen met ezels door de Mojave woestijn. Heden ten dage zijn de meeste lodges in de vallei gesloten. De temperatuur stijgt gemiddeld tot 52 °C.

1. El Azizia, Libië - 58 °C
heet_10.jpg
Op dit satellietbeeld is goed te zien hoe het zand van de Libische en Tunesische kust afwaait.

De hoogste temperatuur ooit gemeten op aarde was in El Azizia, Libië. Het stad met 300.000 inwoners ligt 50 km ten zuidwesten van Tripoli. Hier steeg het kwik tot 58 °C op 13 september 1922. Twee dagen van zinderend hete zuidelijke winden veroorzaakten de historisch hoge temperatuur.

©onweer-online
Bron: OAP
| Gewijzigd: 25 april 2017, 13:11 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: Tholen (Zeeland)
Berichten: 270
Lid sinds: 24 mei. 2009
9 juli 2011, 10:33 uur | Bericht #259028
Mooi stukje! Echt bizarre temperaturen...
alleen die 200.000 jaar lijkt me een tikkeltje overdreven
Waarom deze advertentie?
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juli 2011, 10:44 uur | Bericht #259030
Ik krijg het spontaan benauwd als ik die temperaturen zie.
wat betreft Kebili: http://en.wikipedia.org/wiki/Kebili
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
9 juli 2011, 11:38 uur | Bericht #259036
Citaat van SvanWeenen, zaterdag 9 juli 2011, 10:33 uur Mooi stukje! Echt bizarre temperaturen...
alleen die 200.000 jaar lijkt me een tikkeltje overdreven


De aarde is zo'n 4 miljard jaar oud. De prehistorie begint met het ontstaan van mensachtigen. Dan spreken we over miljoenen jaren geleden. Homo rudolfensis (ca. 2,9 miljoen jaar geleden) en vervolgens van Homo habilis (2,4 miljoen jaar geleden) kwamen voor in Afrika. Beiden maakte vermoedelijk al gebruik van hulpmiddelen en liepen rechtop. Dus een ongeschreven geschiedenis tot 200.000 jaar geleden kan makkelijk. De periode waarover we het dan hebben is het midden paleolithicum oftewel in het stenen tijdperk.
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juli 2011, 12:04 uur | Bericht #259044
Leuk stukje! Ik heb 1 keer 48 graden meegemaakt in Tunesie, dat was ook al aardig puffen
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
9 juli 2011, 12:46 uur | Bericht #259053
Interessant artikel! En wat een temperaturen zeg. Ik vind 30 graden al te warm en dan voel ik me een stuk minder fit. Hier gaat het om temperaturen van bijna het dubbele. Ik moet er niet aan denken. Krijg het er al warm van als ik er aan denk...
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juli 2011, 12:48 uur | Bericht #259054
Ik zit me al kapot te zweten als het 1 dag 25+ wordt, hoogste temperatuur 58 graden, wow, kun je net zo goed gelijk in de zon duiken xD
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
9 juli 2011, 12:50 uur | Bericht #259057
Death valley, ik kan van die hitte daar meespreken,

Ik reed er, 20 jaar geleden, in een heerlijk van airco voorziene auto (23 graden zeg maar...). Toen ik een wel heel mooi stukje zag wilde ik even stoppen. Die stop is erg kort geworden, buiten was het namelijk 52 graden. het moment waarop je de auto van 23 graden uitstapt, loop je tegen een bijna fysieke muur aan van hitte. Echt ongelofelijk! | Gewijzigd: 9 juli 2011, 12:50 uur, door stratocumulus
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 oktober 2011, 11:51 uur | Bericht #294358
om dit oude topic nog maar even nieuw leven in te blazen..

ik vind het wel bijzonder dat de heetste temperaturen nooit recentelijke temperaturen zijn, tuurlijk worden er allemaal weerrecords gebroken, maar dit gaat meestal over gemiddelde temperaturen (zoals in amerika afgelopen zomer), is het niet gewoon zo dat die meetapparatuur van toen gewoon niet goed was. ik bedoel 1967, 1942, 1945, 1939 en 1922 zijn nou niet echt heel recentelijk.. Ik heb gelezen dat het record van Libie sowieso een beetje in twijfel word getrokken
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 126 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 126, lezen 4 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden