Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Schiphol/Amsterdam
Berichten: 241
Lid sinds: 19 aug. 2006
9 juli 2011, 17:51 uur | Bericht #259119
Hallo allemaal,

Ik had net een discussie met iemand over de zomer (jawel het bekende "waardeloze" zomer verhaal).

Tijdens de discussie begon ik mezelf af te vragen waarom we met twee maten aan het meten zijn.

Volgens het KNMI is de gemiddelde temperatuur in juli en augustus 22 graden met als max. eind juli en begin augustus
bijna 23 graden.

Een zomerse dag is volgens hetzelfde KNMI een dag waarbij de max. temperatuur 25 graden of hoger is. (neem aan dat dit dan in de Bilt gemeten moet zijn)

Dus een zomer met weer zoals we nu hebben met al dan niet af en toe een bui en temperaturen rond 22 graden zou een volstrekt 'normale zomer' zijn. Als ik het dus goed begrijp dan kunnen we een zomer hebben zonder dat we een enkele zomerse dag hebben.

Dan vraag ik mezelf af, waarom is een zomerse dag een dag waarbij de max temp 25 graden of hoger moet zijn terwijl dat in onze 'normale zomers' eigenlijk helemaal niet voor hoeft te komen? Waarom is de temperatuur vastgesteld op 25 graden?

Persoonlijk vind ik de term 'zomerse dag' een beetje misleidend. Pietje zegt: Het is vandaag (9 juli) een mooie zomerdag. Jantje zegt: Het is vandaag (9 juli) een mooie zomerse dag.
Pietje geeft zijn mening, Jantje gebruikt de term onterecht.

Er is dus een verschil tussen zomerdag en zomerse dag. In het dagelijks taalgebruik zullen ze vaak doorelkaar gebruikt worden en dat kan weleens verwarrend werken.

Weet er iemand waarvoor ervoor zomerse dag is gekozen en niet bijvoorbeeld voor 'warme dag' of 'subtropische dag' ?

(Je moet ergens over nadenken op zaterdag middag )
Rayo
Lid
Woonplaats: Wieringerwaard (N-H)
Berichten: 916
Lid sinds: 15 mei. 2008
9 juli 2011, 18:20 uur | Bericht #250323
Ik vind het ook nogal krom.
20/25 graden vind ''ik'' een normale zomerdag, terwijl knmi etc. spreken van een ''echte'' zomer als he 25 graden of meer is. Natuurlijk vind ik zulke temps heerlijk, maar 20/25 is ook ''gewoon'' zomers hoor, niet te warm, niet te koud
.:: Hevig onweer in het geheugen: (1) 14 Juli 2004, (2) 25/26 mei 2009, (3) 28/29 juni 2011, (4) 10 september 2011 ::.
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
9 juli 2011, 18:49 uur | Bericht #259123
Ja leuk even zo'n analyse en begrijp je gedachtegang. In feite is elke dag, in de 3 maanden zomer, een zomerdag. Ze hebben er alleen voor gekozen om dagen met bepaalde temperaturen een bepaalde naam te geven. De 'zomerse dag' dus bij 25+.

Dit zegt volgens mij niets over het aantal uren zon en of het al dan niet regent, maar puur over de temp. In feite zou het bij boutweer met een temp van 25+ dus ook als een zomerse dag worden geclassificeerd worden, terwijl er niet echt zomer is te bekennen dan, behalve de temp ja... en die loopt natuurlijk niet zo rap op naar 25+ met boutweer, lol. Tevens zou het een zomerse dag zijn als er in de herfst een temp van 25+ wordt bereikt, iets dat zekers in het begin van de herfst nog wel eens kan gebeuren.

Kortom, ik vind jouw voorstel een goede; hernoemen die boel, want het is zo wel erg verwarrend ja. Een zomerdag of zomerse dag is gewoon een dag waarop het lekker zomers is. En dat temp gedoe: bij 25+ warm, 30+ heel warm en bij 35+ k*lere heet!
Woonplaats: Schiphol/Amsterdam
Berichten: 241
Lid sinds: 19 aug. 2006
10 juli 2011, 12:53 uur | Bericht #259270
Hahaha boutweer, ja vind ik ook wel een mooie term voor dagen dat het weer minder mooi is dan verwacht

20-25 graden vind ik hoog zomerse temperaturen, hoewel het van mij nog wel iets warmer mag zijn. Iedergeval blij dat er mensen m'n gedachtegang begrijpen.

Nu nog maar even genieten van de zondag en hopen dat het zonnetje er nog door gaat prikken
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 183 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 183, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden