Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Elk, KS; Greenwood, KS.

26 Apr 2024 21:48:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Elk, KS; Greenwood, KS; Wilson, KS; Woodson, KS.

26 Apr 2024 21:41:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, NE; Seward, NE.

26 Apr 2024 21:41:42

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lancaster, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 21:37:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cass, NE; Lancaster, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 21:37:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Ellis, TX; Henderson, TX; Kaufman, TX.

26 Apr 2024 21:37:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, NE; Madison, NE; Platte, NE.

26 Apr 2024 21:37:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Saba, TX.

26 Apr 2024 21:24:42

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Butler, NE; Lancaster, NE; Saunders, NE; Seward, NE.

26 Apr 2024 21:21:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chautauqua, KS; Cowley, KS; Elk, KS.

26 Apr 2024 21:21:22

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lancaster, NE; Saline, NE.

26 Apr 2024 21:21:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McCurtain, OK.

26 Apr 2024 21:08:16

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Ellis, TX; Navarro, TX.

26 Apr 2024 21:01:49

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Boone, NE.

26 Apr 2024 21:01:49

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Seward, NE.

26 Apr 2024 21:01:49
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
12 augustus 2011, 07:31 uur | Bericht #268269
De tropen warmen op, de aarde is al opgewarmd

tropen_1.jpeg
Fig. 1: Tropische golven

Een sterke tropische golf vertrekkende vanaf Afrika zal vermoedelijk uitgroeien tot de eerste Kaapverdische tropische storm. Stormen, die zich ontwikkelen nabij de Kaapverdische eilanden komen pas aan het einde van de zomer voor. Ze kunnen uitgroeien tot orkanen, die dagen lang stand houden. Als we gedetailleerd gaan kijken naar het meest oostelijk liggende systeem, zien we enige circulatie. De meteorologen van het NHC schatten de kans op 40%, dat dit systeem binnen 48 uur een tropische storm wordt.

tropen_2.jpg
Fig.2: Detailweergave

Temperaturen
NASA heeft verkondigd, dat de temperaturen in juli over de hele wereld de op twee na warmste gedocumenteerde juli is. Alleen 1998 en 2009 waren warmer. Als er gekeken wordt naar de temperaturen op het land, dan was het de op drie na warmste juli. Op het noordelijk halfrond was het de op één na warmste maand. De temperaturen in de Verenigde Staten waren de op drie na warmste.

Arctisch IJs
Het Arctische Zee ijs is na een kleine pauze vorige week weer begonnen met smelten. Als deze trend zich voortzet zal het record van 2007 (laagste hoeveelheid ijs) in gevaar komen. Het is belangrijk om te vermelden, dat niet alleen het broeikaseffect de enige klimatologische factor is waarom het ijs op jaarlijkse basis smelt. Ondanks het feit, dat er een overweldigende consensus is over het feit, dat tegen het einde van deze eeuw er geen zomerijs meer zal bestaan, is een snelle verdwijning van het zomerijs onzeker. Echter het eventueel behalen van een nieuw laagterecord is geen goed teken.

tropen_3.png

Vegetatie
De satelliet van NOAA heeft een sensor, die specifiek naar de vegetatie kijkt. De gegevens van deze sensor laten duidelijk de droogte in Texas en Oklahoma zien. Het goede nieuws is dat de weersomstandigheden in Oklahoma vandaag wat gunstiger zijn. Het kan significant gaan regenen. Helaas is er voor Texas nog geen verlichting van de situatie in zicht.

tropen_4.jpg

©onweer-online
Bron: AGU
| Gewijzigd: 12 augustus 2011, 07:32 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
12 augustus 2011, 08:34 uur | Bericht #268274
two_atl.gif
Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
Reutel
Lid
Woonplaats: Tilburg centrum
Berichten: 1167
Lid sinds: 30 nov. 2010
12 augustus 2011, 08:58 uur | Bericht #268278
De tropen warmen op, de aarde is al opgewarmd... Bizar artikel weer! OK juli 2011 was een warme maand voor de aarde, in vergelijking met de laatste jaren. Maar verder weer de oude discussie. Dit jaar een warme juli en volgend jaar weer een koude, daar hoor je dan waarschijnlijk niemand over.

Ondanks het feit, dat er een overweldigende consensus is over het feit, dat tegen het einde van deze eeuw er geen zomerijs meer zal bestaan, is een snelle verdwijning van het zomerijs onzeker.


Het is geen feit dat het zomerijs aan het eind van deze eeuw is verdwenen. Dat is een verwachting van bepaalde klimaatonderzoekers...

Naar mijn mening een waardeloos artikel.
Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
12 augustus 2011, 10:49 uur | Bericht #268298
Dit is en artikel naar aanleiding van de berichten dat van opwarming niet of nauwelijks sprake is. Je kunt er van uit gaan dat na elke berichtgeving welke duiden op het tegen deel van AGW of opwarming in het algemeen dat er minimaal 1 a 2 tegenartikelen komen. Leuk is ook altijd dat deze artikelen dan heel knullig in elkaar gezet zijn.
Woonplaats: Tokkiland in zuidoost brabant
Berichten: 22
Lid sinds: 28 jun. 2011
12 augustus 2011, 12:47 uur | Bericht #268320
O ja heb je inkijk in de echte cijfers dan die in het geheim onder de tafels van de grote heren worden overgedragen.?
Nee jonge je weet niks dat zeg ik je.net als ik. De echte waarheid houden ze goed verborgen want alles draait om geld. Als de wereld in paniek raakt stort heel alles in elkaar en daar hoeft niet veel voor te gebeuren dat weet je toch ook wel.
Vriendelijk bedoeld maar open je ogen neo..and look how deep the rabbit hole is..
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
12 augustus 2011, 16:07 uur | Bericht #268368
Heel veel cijfers zijn vrij te verkrijgen onder ander bij de NOAA. Ondertussen heb ik in de afgelopen 3 jaar wel zoveel in deze wereld rond gesnuffeld dat ik redelijk weet wat er speelt. Zou jij ook moeten doen in plaats van rabitholls te drinken. Wat voor drankje is dat trouwens? Heb je er en recept voor?
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
12 augustus 2011, 17:42 uur | Bericht #268375
Citaat van Reutel, vrijdag 12 augustus 2011, 8:58 uur De tropen warmen op, de aarde is al opgewarmd... Bizar artikel weer! OK juli 2011 was een warme maand voor de aarde, in vergelijking met de laatste jaren. Maar verder weer de oude discussie. Dit jaar een warme juli en volgend jaar weer een koude, daar hoor je dan waarschijnlijk niemand over.

Ondanks het feit, dat er een overweldigende consensus is over het feit, dat tegen het einde van deze eeuw er geen zomerijs meer zal bestaan, is een snelle verdwijning van het zomerijs onzeker.


Het is geen feit dat het zomerijs aan het eind van deze eeuw is verdwenen. Dat is een verwachting van bepaalde klimaatonderzoekers...

Naar mijn mening een waardeloos artikel.


Even voor de duidelijkheid. Het is een artikel overgenomen van AGU. Dus staat los van mijn eigen (en ook die van onweer-online) mening. Het is berichtgeving.
Juli 2011 was één van de warmste maanden in de geregistreerde dataverzameling. Ook een gerenommeerd instituten als NOAA en de NASA beamen dit. En dat is mijn mening.

Er staat dus, dat wetenschappers een consensus hebben over het niet aanwezig zijn van het zomerijs aan het einde van de eeuw. Dat betekent dus zoals je zelf ook schrijft, dat het een voorspelling is en dat over die voorspelling grote overeenstemming is.

Voor de rest kan ik niets waardeloos vinden in het ontstaan van de nieuwe tropische golven vanuit Afrika. Dat is een feit, gebaseerd op satellietbeelden. Dat geldt ook voor de beelden betreffende de vegetatie. Tevens staat er ook duidelijk aangegeven, dat niet alleen het broeikaseffect te wijten is aan het smelten van het poolijs. Dus zo waardeloos is het naar mijn mening niet. Sterker nog. Er worden feiten opgesomd. | Gewijzigd: 12 augustus 2011, 17:43 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
chrismir
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 133
Lid sinds: 4 jun. 2008
13 augustus 2011, 09:39 uur | Bericht #268486
Typerend voor heel de GW discussie. Als je niet uitgesproken AGW bent, behoor je bij de gelovige. Een artikel wat niet direct roept dat GW grote onzin is, is gelijk een waardeloos artikel. Nuance? Niet nodig... heel de wereld praat onzin, alles draait er om ons geld uit de zakken te kloppen, toch?

Discussies op dit vlak zijn helaas zowat nergens meer mogelijk. Elke poging tot een open discussie of nuancering van conclussies stranden vrijwel altijd direct in een zwart-wit verhaal.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
13 augustus 2011, 11:34 uur | Bericht #268495
Citaat van chrismir, zaterdag 13 augustus 2011, 9:39 uur Nuance? Niet nodig... heel de wereld praat onzin, alles draait er om ons geld uit de zakken te kloppen, toch?

Discussies op dit vlak zijn helaas zowat nergens meer mogelijk. Elke poging tot een open discussie of nuancering van conclussies stranden vrijwel altijd direct in een zwart-wit verhaal.


Volgens mij heb je en type foutje.
Ik geloof dat je bedoeld:
Typerend voor heel de GW discussie. Als je niet uitgesproken AGW bent, behoor je bij de ongelovige. Een artikel wat roept dat GW grote onzin is, is gelijk een waardeloos artikel.

chrismir
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 133
Lid sinds: 4 jun. 2008
13 augustus 2011, 12:17 uur | Bericht #268503
Citaat van Imrich, zaterdag 13 augustus 2011, 11:34 uur Volgens mij heb je en type foutje.
Ik geloof dat je bedoeld:
Typerend voor heel de GW discussie. Als je niet uitgesproken AGW bent, behoor je bij de ongelovige. Een artikel wat roept dat GW grote onzin is, is gelijk een waardeloos artikel.


Dank je voor het bevestigen van mijn punt!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
13 augustus 2011, 12:21 uur | Bericht #268506
Welk punt?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 augustus 2011, 12:31 uur | Bericht #268508
Citaat van chrismir, zaterdag 13 augustus 2011, 9:39 uur Typerend voor heel de GW discussie. Als je niet uitgesproken AGW bent, behoor je bij de gelovige. Een artikel wat niet direct roept dat GW grote onzin is, is gelijk een waardeloos artikel. Nuance? Niet nodig... heel de wereld praat onzin, alles draait er om ons geld uit de zakken te kloppen, toch?

Discussies op dit vlak zijn helaas zowat nergens meer mogelijk. Elke poging tot een open discussie of nuancering van conclussies stranden vrijwel altijd direct in een zwart-wit verhaal.

Ben het hier wel mee eens, open discussies lijken inderdaad erg lastig nog. Nuances zouden prettig zijn, sowieso eigenlijk. Daarom is jouw reactie misschien ook iets te zwart/wit, en mijn mening daarover ook. Er zijn vast genoeg mensen te vinden die in dit verhaal wel kunnen nuanceren, alleen komen die waarschijnlijk niet zo vaak op internet-fora.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 augustus 2011, 12:31 uur | Bericht #268509
Citaat van chrismir, zaterdag 13 augustus 2011, 12:17 uur Dank je voor het bevestigen van mijn punt!
Touché!
chrismir
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 133
Lid sinds: 4 jun. 2008
13 augustus 2011, 12:35 uur | Bericht #268510
Citaat van Imrich, zaterdag 13 augustus 2011, 12:21 uur Welk punt?

Kom op zeg., met je 'volgens mij heb je een typefout'. Jouw 'verbetering' is exact wat ik bedoel, de zaken omdraaien. Als je niet Anti GW bent, moet je wel een GW aanhanger zijn. Nuanceren of open over discussieren mag blijkbaar niet.

Het artikel in het openings topic is een weergave van daadwerkelijke metingen en doet geen uitspraak over het waarheidgehalte van de GW discussie. Direct wordt dit als waardeloos bestempeld, of als tegenbericht op een anti-GW artikel gezien. Werkelijk, wie heeft daar baat bij?
chrismir
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 133
Lid sinds: 4 jun. 2008
13 augustus 2011, 12:39 uur | Bericht #268512
Citaat van Tyshane, zaterdag 13 augustus 2011, 12:31 uur Ben het hier wel mee eens, open discussies lijken inderdaad erg lastig nog. Nuances zouden prettig zijn, sowieso eigenlijk. Daarom is jouw reactie misschien ook iets te zwart/wit, en mijn mening daarover ook. Er zijn vast genoeg mensen te vinden die in dit verhaal wel kunnen nuanceren, alleen komen die waarschijnlijk niet zo vaak op internet-fora.

Juist op dit forum zou ik een wat opener karakter verwachten. Weersverwachtingen zijn namelijk ook niet zwart-wit, dit is een van de weinige fora waar open over het weer gesproken kan worden, zelfs wat betreft lange termijn verwachtingen.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 augustus 2011, 12:41 uur | Bericht #268514
Citaat van chrismir, zaterdag 13 augustus 2011, 12:39 uur Juist op dit forum zou ik een wat opener karakter verwachten. Weersverwachtingen zijn namelijk ook niet zwart-wit, dit is een van de weinige fora waar open over het weer gesproken kan worden, zelfs wat betreft lange termijn verwachtingen.
Ja ik ben het met je eens en begrijp goed waar je op doelt.
wappy
Lid
Woonplaats: Haarlem-Schalkwijk
Berichten: 1195
Lid sinds: 26 jul. 2006
13 augustus 2011, 13:09 uur | Bericht #268521
Snap nasa ook niet echt, eerst warmt de aarde neit op en is het allemaal een groot fabeltje, en nu ineens is het allemaal weer warmer dan normaal.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
13 augustus 2011, 17:10 uur | Bericht #268558
Ik begrijp het echt niet waar jullie opeens de discussie over globale opwarming vandaan halen. Er staat gewoon in het artikel, dat juli één van de warmste maanden ooit was (feit). De ijskap weer is gaan smelten (feit). Er liggen een aantal tropische golven klaar om uit te groeien tot tropische stormen (feit).

Dit artikel heeft totaal niets te maken met globale opwarming, maar met de vorming van tropische stormen en het herstarten van afsmelten van het poolijs. Dit is gewoon seizoensgebonden. Niets meer en niets minder.

Iets met begrijpend lezen.... | Gewijzigd: 13 augustus 2011, 17:11 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 augustus 2011, 20:57 uur | Bericht #268599
Da's moeilijk, begrijpend lezen. Sommigen schieten direct op tilt als ze iets horen dat ook maar in de verste verte lijkt op global warming.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
13 augustus 2011, 22:09 uur | Bericht #268608
Volgens mij heb ik nuance genoeg.
En misschien halen sommige mensen dingen door elkaar waar door ze het voor zich zelf wat te moeilijk maken.

Die gene die mij onderhand en beetje kennen weten ondertussen dat en discussie met mij best te doen is als je maar met goed bewijs komt.
Ik zelf kom zo veel mogelijk met bewijs en schrijf ook geregeld over wat er speelt dieper achter het verhaal klimaat. Ik ben fel tegen AGW en probeer hier ook zo veel mogelijk mensen duidelijk te maken waarom ik en ook ieder ander tegen moet zijn. Al blijft het natuurlijk ieder voor zich.

Nu even terug naar het verhaal.
Eerst even voor wappy. Klinkt krom of nie dan? NASA voor NASA tegen. NOAA doet precies het zelfde. De grote truck hier is dat zowel de NASA als de NOAA verschillende afdelingen hebben die en eigen weg varen. Je hebt ook nog de GISS waar de NASA ook in zit. Wat er nu gebeurt is dat de ene club binnen NASA zegt het koelt wel degelijk af hier zijn de bewijzen. En andere club binnen de NASA ziet hun geld kraan dicht gedraaid en komt met en tegen bericht. Niet verwonderlijk dat deze het tegendeel bewijst. Eerder al schreef ik bij het bericht dat volgens NASA de boel afkoelt dat er binnen kort wel en tegen bericht komt en zie hier het is er. Dat is onderhand en ervaring die je krijgt, net als overigens het lezen van de berichten om waardevolle en waardeloze stukken er uit te vissen.

Inhoudelijk lijkt nu het verhaal te kloppen. En veel mensen geloven er in, toch durf ik vraagtekens te zetten. Zo op het oog lijken we helemaal niet zo en heel erg warme juli maand te hebben zeker voor Europa het beeld wat dus is geschetst is op zich vreemd. Vooral als je ziet dat de eerste helft van 2011 gekeken van af ongeveer 1995 niet eens in de top 10 staat wat hoge temperatuur betreft. Nu vind ik het zelf nog wat vroeg om te oordelen om dat de meeste cijfers vaak later binnen komen dus we zullen afwachten maar voorlopig lijken de waarden eerder rond gemiddeld dan boven gemiddeld hoog.



Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 211 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 211, lezen 6 mensen het topic "25 en 26 november 2005, nogmaals".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden