Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Claiborne, MS; Hinds, MS; Warren, MS.

20 Apr 2024 16:00:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA; Tensas, LA; Warren, MS.

20 Apr 2024 15:40:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA; Tensas, LA; Warren, MS.

20 Apr 2024 14:40:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA.

20 Apr 2024 14:36:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, LA; Madison, LA.

20 Apr 2024 13:58:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collin, TX; Grayson, TX.

20 Apr 2024 13:42:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collin, TX; Cooke, TX; Denton, TX; Grayson, TX.

20 Apr 2024 13:06:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ricootje
Lid
Woonplaats: Koedijk (Alkmaar-noord)
Berichten: 725
Lid sinds: 17 jun. 2011
19 augustus 2011, 16:59 uur | Bericht #271225
Zeer triest dat dit gebeurd in commerciel belang. De slachtoffers zijn dus ook echt niet nodig geweest. Overigens vind ik de mensen die bij het 2e filmpje gewoon blijven staan naar het optreden te kijken bijzonder dom. Als je zoiets ziet naderen dan zegt je instinct toch dat je weggaat? Maarnee, want die mensen hebben er geld voor betaald. Domheid van het hoogste niveau.

Buiten de slachtoffers en schade is dit wel iets wat ik eens graag zou willen zien hier in mij omgeving. Nog nooit zoiets meegemaakt. Zo indrukwekkend wat moeder natuur wel niet allemaal kan produceren. Ik zou dit ook van harte eens willen meemaken!
dg1979
Lid
Woonplaats: Sluis (Zeeuws-Vlaanderen)
Berichten: 269
Lid sinds: 29 jun. 2008
19 augustus 2011, 17:05 uur | Bericht #271230
Ik heb het elders ook al verkondigd, maar ik vind dat je de organisatie/overheden niet kan verwijten dat ze dit niet op voorhand afgelast hebben. Het blijft allemaal "een kans op..", en het vaak lokale feit van deze fenomenen. Als je 2 dagen op voorhand zo'n evenement aflast omdat "er een kans is dat er zwaar onweer komt" en het dan op het moment zelf allemaal niks is, dan hou je een hele hoop ontevreden mensen over en een financiele kater, en dan moet je eigenlijk nooit zo'n evenement organiseren "want het zou wel eens kunnen...".
Pas een anderhalf uur voor de ramp was duidelijk wat er kon gebeuren, en in die tijd kan je echt geen 60.000 man evacueren/in veiligheid brengen. Vergeet ook de mogelijke paniek niet bij een plotse evacuatie , iets wat nu net niet is gebeurd! Dus voor hetzelfde geld waren er ook slachtoffers gevallen als men plotseling de boel stillegt en evacueert en er dan paniek uitbreekt (zeker niet ondenkbaar!).

Dus ik ben van oordeel dat je op dat vlak de organisatie niets kan verwijten en dat je tegen zoiets vrijwel machteloos staat.

edit: bovenstaand bericht vind ik dus een schitterend voorbeeld van makkelijk en goedkoop verkondigde kritiek. | Gewijzigd: 19 augustus 2011, 17:07 uur, door dg1979
Waarom deze advertentie?
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
19 augustus 2011, 17:06 uur | Bericht #271232
Citaat van T-inus, vrijdag 19 augustus 2011, 13:14 uur Een foto die ik op twitter tegen kwam van de Bui toen die in DE ergens was :



Behoorlijk Bad-ass


Supercell? hmm...
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2011, 17:56 uur | Bericht #271253
Kom op hee!
Ja, er waren zware buien voorspeld. Maar die hadden net zo makkelijk ergens anders kunnen vallen. De enige kans die ze hadden om het te voorkomen was om de dag ervoor de eerste dag af te blazen en te proberen te voorkomen dat mensen naar de camping kwamen. Maar dit was 60.000 man he? Hoe communiceer je zoiets met 60.000 man? En alle houders van tentjes en dergelijke? Praktisch onmogelijk.
Als je ziet waartoe de tenten in staat waren, dan waren het echt zware tenten. Die inderdaad windkracht 9 kunnen hebben. Windkracht 9 is maximaal wat je zou verwachten in een zware bui, zeker in een bebouwde en begroeide omgeving. Het zal vrijwel voor het eerst in de geschiedenis van Hasselt zijn dat deze windsnelheden zijn gehaald, en dan nog iets waar ik straks op terug kom.

Goed, er was een dag van tevoren niet voldoende reden om af te zeggen dus. Tenminste, niet als je redelijk bent. Alles was bestand tegen zwaar weer en hoewel de situatie explosief leek was er geen reden om te denken dat de tenten het niet aan zouden kunnen. Kijk bijvoorbeelde eens naar het hoofdpodium. Die bizarre wind stond schuin op het podium en toch heeft die enorme constructie (een open doos! Het ergste wat je je kunt voorstellen) het gehouden! Alles was dus extra zwaar uitgevoerd. Er zou mogelijk een zware bui over kunnen komen, maar de tenten waren erop gebouwd en waarschijnlijk zouden bezoekers veilig onderdak kunnen zoeken.

Dan de dag zelf. Mensen hier zeggen: waarom werd er niet bijvoorbeeld een half uur van tevoren een waarschuwing gegeven?

En dan? Stel dat je 60.000 man zover krijgt dat ze het terrein verlaten? En dan? Dan staan ze op straat. Ook niet echt veilig. Of ze waren allemaal gaan schuilen in een tent en dan hadden we meer doden gehad nu. Ondanks de hagelstenen was de veiligste plek midden voor het hoofdpodium, in de open lucht. Niets om op je hoofd te vallen. Gelukkig werd het concert dus niet onderbroken. Anders hadden meer mensen in de tenten gestaan.

Dan nog de wind. Ik heb wel eens zo'n bui meegemaakt. Een jaar of 7 geleden. Horizontale regen, zware storm, enz... Toch liepen hier over het eiland 2 nauwe sporen waar de wind nog vele malen heftiger was geweest. Beide sporen niet meer dan 50-100 meter breed. Op een van die sporen lag een camping die gelukkig op dat moment verlaten was. De tenten van de camping zelf hingen allemaal in de bomen, voor zover die bomen nog stonden.

Als je hier kijkt naar de bomen op de filmpjes en de vlaggen, dan was hier denk ik ook sprake van zo'n nauw schadespoor. Kijk maar bij de foto's van de schade naar de hoge bomen. De meeste bomen zien er nog heel okee uit, maar een nauwe strook is helemaal kaal gewaaid. Dit is zo'n schadespoor, wat helaas in dit geval precies over het terrein liep. Ik heb best wel wat stormen, en heftige, meegemaakt, maar zo aan de filmpjes te zien loopt dit aardig op richting de 140 kilometer per uur in het ergste gebied. De beelden die ik van de camping heb gezien vielen daarbij nog mee. Als daar ook deze winden waren geweest had er geen tentje meer overeind gestaan.

Als ik dan een conclusie zou moeten trekken dan denk ik dat het festival prima tegen de storm in het algemeen bestand was. Okee, dan zouden er ook gewonden zijn geweest, maar niet op deze schaal en ook geen doden.
Echter, doordat die zeer plaatselijke, zeer versterkte burst precies over het terrein ging, is het allemaal veel erger geworden.

Alles in combi: de buien die langs leken te trekken, waardoor een waarschuwing niet echt op zijn plaats leek, maar waaruit opeens uit het niets een rightmover zich losmaakt en direct over het festival ploegt, en van waaruit dan ook nog een extra zware downburst precies het hoofdterrein raakt, denk ik dat hier wel echt sprake is van een bijzondere samenloop van omstandigheden die ik de organisatie niet durf te verwijten. Eerlijk gezegd denk ik dat het nog veel slechter had kunnen aflopen, ware het niet dat de meeste structuren in staat waren achterlijk hoge windsnelheden te doorstaan.

Het is makkelijk achteraf de koe in zijn kont te kijken, maar ik denk dat hier alles is gedaan om te voorkomen wat toch is gebeurd. | Gewijzigd: 19 augustus 2011, 17:59 uur, door Eilander
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
19 augustus 2011, 18:13 uur | Bericht #271256
Citaat van Eilander, vrijdag 19 augustus 2011, 17:56 uur
Ben ik volledig met je eens, dit was de slechtste samenloop van omstandigheden die je maar kon inbeelden. | Gewijzigd: 19 augustus 2011, 19:50 uur, door WimBaens
Woonplaats: Ieper, be
Berichten: 67
Lid sinds: 30 jun. 2011
19 augustus 2011, 20:30 uur | Bericht #271294
QUOTE
En dan? Stel dat je 60.000 man zover krijgt dat ze het terrein verlaten? En dan? Dan staan ze op straat. Ook niet echt veilig. Of ze waren allemaal gaan schuilen in een tent en dan hadden we meer doden gehad nu. Ondanks de hagelstenen was de veiligste plek midden voor het hoofdpodium, in de open lucht. Niets om op je hoofd te vallen. Gelukkig werd het concert dus niet onderbroken. Anders hadden meer mensen in de tenten gestaan.


vandaag heb ik de tijd genomen alle beeldmateriaal en getuigeverslagen te beluisteren te bekijken en ik zit met een dubbel gevoel
geel-groene lucht dat zie je naderen, ook al knalt het niet is het dan idd niet beter even de optredens af te gelasten. anderzijds, ik volg het idee dat stel men had verwittigt en acties ondernomen op voorhand, de massa paniek had gelijk mss ook kunnen zorgen voor slachtoffers. MAW niets doen heeft levens gered en iets doen zou hetzelfde hebben gedaan.
Woonplaats: Panningen
Berichten: 714
Lid sinds: 27 jun. 2011
19 augustus 2011, 20:35 uur | Bericht #271298
SLIK, Ik hoor net van een vriend die op pukkelpop is geweest dat 1 iemand waarmee hun zijn gegaan gewond is geraakt doordat de menigte begon te vluchten, hij is op zijn linkerpols gevallen en heeft die gekneusd
Onweersdagen 2012: - nog niets - :)!
dg1979
Lid
Woonplaats: Sluis (Zeeuws-Vlaanderen)
Berichten: 269
Lid sinds: 29 jun. 2008
20 augustus 2011, 01:09 uur | Bericht #271441
Citaat van WimB, vrijdag 19 augustus 2011, 17:56 uur Ben ik volledig met je eens, dit was de slechtste samenloop van omstandigheden die je maar kon inbeelden.

Inderdaad mooi verwoord, zo denk ik er ook over!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 199 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 199, lezen 2 mensen het topic "Plaats hier jullie (onweer)foto's van 17 t/m 20 juni 2013".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden