Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
jazeker
Lid
Woonplaats: Tussen uden en helmond
Berichten: 115
Lid sinds: 26 apr. 2011
19 augustus 2011, 16:21 uur | Bericht #271208
bedankt voor alle reacties het is mooi te zien dat iedereen wil mee denken.
.
Birdie
Lid
Woonplaats: Zwijndrecht (ZH)
Berichten: 120
Lid sinds: 3 jul. 2010
19 augustus 2011, 16:38 uur | Bericht #271215
De huidige waarschuwing systemen geven m.i. echt wel aan wanneer er een mogelijk bedreigende weersituatie voorspeld wordt.
Alleen moet je als individu wel gebruik maken van deze systemen (KNMI, NOS nieuws, teletekst, enz.).
De moderne mens heeft niet veel meer met het weer. Het weer is ouderwets, is voor boeren en het wordt onderverdeelt in twee typen, zon en geen zon. Als ik op een zonnige ochtend op mijn werk verschijn met mijn paraplu, dan vraagt de helft wat ik met dat ding van plan ben. Dit terwijl er bijvoorbeeld zowel op de radio als op teletekst vermeld wordt dat dat dag weliswaar zonnig begint, maar dat het in de middag flink gaat regenen. Het heeft de interesse van mensen gewoon niet.
Het weer wordt alleen interessant wanneer vakantie en de BBQ op het spel staan en natuurlijk al of geen witte Kerst.
Dat het weer in extreme gevallen dodelijk kan zijn, zal dan ook niet bij een ieder doordrongen zijn.

Ik ben voor mijn werk regelmatig in New York of net aan de overkant in New Jersey. Bij verwacht zwaar onweer geeft iedere TV zender daar een onafgebroken lopende gele banner onder door het beeld met "watch out for severe thunderstorms!"
Je kunt het gewoon niet missen, of je wil of niet.

Voor organisaties van massa bijeenkomsten in de open lucht zou ik zeker pleiten voor een verplichte overleg driehoek van organisatie, meteorologische instelling en de politie.
Ook dan nog zal het vaak onmogelijk blijken om de juiste beslissing op tijd te nemen.
Wanneer er voor morgen windkracht 10 voorspeld wordt voor het westelijk kustgebied, is het duidelijk dat bijvoorbeeld een zeilwedstrijd voor kinderen in kleine bootjes voor Hoek van Holland niet door gaat.
In het geval echter dat het morgenavond misschien ergens zou kunnen gaan onweren (waar, wanneer), wanneer blaas ik dan een groot buiten evenement af bij voorbaat af om die reden.
In het geval dat het mogelijke onweer een echt noodweer wordt en recht op mijn evenement af komt, dan weet je dat vaak pas een uur van tevoren is het per definitie te laat om vele duizenden mensen nog te evacueren.


Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2011, 16:52 uur | Bericht #271223
TaL!

Heel mooi stuk!
en sta helemaal achter wat je zegt!


--------------------


Puntje waar ik nog net aan dacht is het volgende:

laatste paar jaren heeft het KNMI behoorlijk snel een weeralarm afgegeven bij bijzondere of mogelijke weersomstandigheden. (wat ook de gewone burgers zien dus) Achteraf gebeurde er dan niets. Daardoor nam het vertrouwen in het KNMI af bij de burgers. Als er een weeralarm is werd het KNMI bij voorbaat al uitgelachen...

Er zijn dus wel degelijk pogingen gedaan naar de burgers om op te letten in sommige situaties maar deze pakte helaas enorm negafief uit. een ander mooi voorbeeld. (niet weer gerelateerd).
Als er in een gebouw een brand alarm afgaat zou iedereen volgens procedure en ondersteuning van opgeleide werknemers het gebouw moeten verlaten. Hoevaak gebeurt dit daadwerkelijk.

Zoals TaL al schreef zijn er in 2010 en 11 al dodelijke slachtoffers gevallen door extreem weer.
Echter ook na 14 juli 2010 wat dit onderwerp ook tijdelijk hot topic. en daarna hoorde je er practisch niets meer over. Ik verwacht eigenlijk dat na het incident van gister het nu weer even heel hot topic is en vervolgens over een maandje of 2 ook weer afzwakt. (pijnlijk maar hoogswaarschijnlijk wel waarheid)

Wat denk ik:
De eerste goede stap moet zijn dat de burger weet wanneer en vooral WAAROM ze moeten opletten. De grote vraag is alleen hoe je bij de burgers die niets met het weer te maken willen hebben dat laat doordringen. Zodra dit bij hen bekend is kan je volgens mij pas andere stappen gaan zetten met hoe je mensen gaat waarschuwen etc. | Gewijzigd: 19 augustus 2011, 16:55 uur, door Fanatic (Arnhem)
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2011, 17:06 uur | Bericht #271231
Het grootste probleem zijn niet de weerinstituten, maar ook de mensen zelf. Het weer wordt onderschat, veel mensen geloven dat dergelijke weersomstandigheden alleen maar in Amerika voorkomen, en dat het hier slechts om een uitzondering gaat. Maar als zoiets gemiddeld 3 keer per jaar gebeurd, is het dan nog incidenteel? Ik denk dat mensen gewoon beter moeten worden voorgelicht over de mogelijke extremen in het weer.

Natuurlijk is dat niet het enige dat het probleem is, het KMI en de organisatie van Pukkelpop hadden misschien ook beter met elkaar kunnen communiceren. Maar ook al was dat gebeurd, dan had die downburst alsnog toegeslagen, maar was het aantal slachtoffers misschien minder.
Het klopt ook zeker dat een downburst niet te voorspellen is, laat staan de locatie ervan en de omvang. Maar door middel van spotters kan een downburst goed worden gelocaliseerd en worden gemeld aan één van de meteorologische instanties, waarna er alsnog alarm kan worden geslagen met bijvoorbeeld de sirenes.

Maarja, achteraf praten is natuurlijk altijd gemakkelijk, en de organisatie van dit festival doet dit natuurlijk ook niet bewust. Maar dit is mijn visie erover. Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, maar ik ben er wel van overtuigd dat een spottersnetwerk degelijk nut heeft. Dan hebben mensen toch nog enkele minuten om zich veilig te stellen.

Wilfred
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
19 augustus 2011, 17:09 uur | Bericht #271234
Helemaal gelijk wjans. Kijk ook even op dit blog: http://blogs.yourdiscovery.com/nieuws/2011...f6970b#comments
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Richard--
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 86
Lid sinds: 27 jun. 2011
19 augustus 2011, 17:20 uur | Bericht #271237
Ten eerste lijkt het me dat het ook weer niet zo moeilijk is te zien aankomen, een half uur voor dat het Hasselt bereikte was het al zichtbaar op de radar. Dus een half uur om de mensen te waarschuwen, moet genoeg zijn lijkt mij? Naar mijn idee hebben de organisatoren van Pukkelpop in dit opzicht gefaald.

Maar dan het grootste probleem lijkt mij: Een schuilplaats. Een dergelijke ramp als deze met noodweer als oorzaak komt niet vaak voor, en om nou bij elk evenement enorme schuilplaatsen te gaan bouwen voor het geval dat? Op Pukkelpop bijv. waren 60.000 mensen aanwezig, en hoe moet je die allemaal in korte tijd veilig onderbrengen? Denk dat als hier een oplossing voor is gevonden, dat het probleem dan grotendeels is opgelost.
Want wat heb je er aan als je weet dat er zwaar weer aan komt, maar nergens heen kunt?
Woonplaats: Den Haag/Eindhoven
Berichten: 256
Lid sinds: 30 mrt. 2010
19 augustus 2011, 17:20 uur | Bericht #271238
Ik ken iemand die er was en ze zei dat eigenlijk niemand wist dat er onweer aan zou komen. Sterker nog, ze waren ervan overtuigd dat het 26 graden zou worden en niks aan de hand. Verder alleen een 'onweersbuitje' (zoals vaker gezegd 'hier en daar een klap onweer') en niets bijzonders....
"Er is een godsgruwelijke harde woei op komst!....WOEHOEI!"
jazeker
Lid
Woonplaats: Tussen uden en helmond
Berichten: 115
Lid sinds: 26 apr. 2011
19 augustus 2011, 18:08 uur | Bericht #271254
Citaat van Richard--, vrijdag 19 augustus 2011, 16:20 uur Ten eerste lijkt het me dat het ook weer niet zo moeilijk is te zien aankomen, een half uur voor dat het Hasselt bereikte was het al zichtbaar op de radar. Dus een half uur om de mensen te waarschuwen, moet genoeg zijn lijkt mij? Naar mijn idee hebben de organisatoren van Pukkelpop in dit opzicht gefaald.

Maar dan het grootste probleem lijkt mij: Een schuilplaats. Een dergelijke ramp als deze met noodweer als oorzaak komt niet vaak voor, en om nou bij elk evenement enorme schuilplaatsen te gaan bouwen voor het geval dat? Op Pukkelpop bijv. waren 60.000 mensen aanwezig, en hoe moet je die allemaal in korte tijd veilig onderbrengen? Denk dat als hier een oplossing voor is gevonden, dat het probleem dan grotendeels is opgelost.
Want wat heb je er aan als je weet dat er zwaar weer aan komt, maar nergens heen kunt?

Ja dat is het volgende probleem inderdaad maar ja het begint bij waarschuwen.
Zeker een goed idee net als in manhatan als je er niet omheen kunt en zelf kunt zien wat er staat te gebeuren,kun je een keuze maken. En ja schuilplaatsen.Je moet kijken waar het evenwicht ligt. Een mensenleven of iets aflassen of uitstellen. opschuiven.
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
19 augustus 2011, 21:26 uur | Bericht #271328
Het is zo moeilijk om hier een oplossing voor te zoeken. probeer maar een 60.000 mensen die aan de drank hebben gezeten of nog zitten naar je te laten luisteren. Dat gaat heel moeilijk. Wel zoals ik al eerder heb verteld hier. meerdere schuilplekken. Maar waar moet je die dan neer gaan zetten? midden op het veld lijkt me geen goed idee. Het is gewoon een heel moeilijk probleem.
en toch mensen het podia opsturen met de melding dat er noodweer aankomt. en de gasten met lichte dwang naar een veiliger gebied brengen.
wat ik heb begrepen is dat ze al een weerman erbij hebben zitten.
Of je moet die buiten dingen niet op een buiten plek houden. maar meer een beschutte plek. vlakbij industrie.
gr marieke
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Jan-Emmen
Lid
Woonplaats: Emmen, Drenthe
Berichten: 53
Lid sinds: 24 dec. 2010
19 augustus 2011, 22:33 uur | Bericht #271379
Ik denk niet dat er hier op het forum met vingertjes gewezen moet worden waar de fouten gemaakt zijn. Daar zijn instanties voor die een gedegen onderzoek zullen verrichten.
Iedere organisator heeft een verantwoordelijkheid. Zelf ben ik ook organisator geweest van evenementen waar veel kinderen bij betrokken waren. De verantwoordelijkheid is in zo'n geval groot en houdt zeker niet op bij het luisteren naar weersvoorspellingen. Zelf hield ik altijd buienradar in de gaten (nog voor de tijd dat ik op onweer-online zat). In het geval dat er onheilspellend weer in aantocht was werden buiten-evenementen naar binnen verplaatst. Ik heb 1 keer een nachtje slapen afgelast i.v.m. met regen en onweersbuien.

Over het waarschuwingssysteem waar nu over gesproken wordt in het topic (sirene), hier ben ik niet voor. Het blijkt nu al dat de WAS-sirene's niet gehoord worden door iedereen. Er wordt dan ook gedacht om dit systeem maar af te schaffen.
Beter vind ik het om over te gaan naar Cell-Broadcasting. Het gericht sturen van boodschappen (smsjes) naar mobiele telefoons in een bepaald gebied. Je leest meteen waarom je b.v. naar binnen moet.
Ik hoop dat de oefeningen (die al bezig zijn in het land) snel afgerond worden en het landelijk ingevoerd gaat worden.
Weeralarmen kunnen dan een onderdeel zijn van Cell-Broadcasting.
Mr C
Lid
Woonplaats:
Berichten: 98
Lid sinds: 22 jul. 2009
19 augustus 2011, 23:54 uur | Bericht #271416
Na een tijd alleen meegelezen te hebben toch weer ff een berichtje... jaja ik weet het vervelend.

Je kan iedereen voor alles proberen te waarschuwen maar naar mijn mening zijn de meeste niet geinteresseerd daarin.
Mijn wijlen vrouwtje, moeder van mijn kleine zei altijd: als je tijd is gekomen ga je, niet eerder en niet later.
Het is gewoon het risico van het leven. Als je thuis was gebleven had je ook kans dat er een boom op je kinderkamer komt.

Iedereen heeft zo zijn interesses en desintresses. Blijf ik thuis voor noodweer? Nee. Ik hou alleen de lucht in de gaten.
Een vernieuwd volledig systeem zal daarom ook de mensen bereiken die daar geinteresseerd in zijn. Iedereen een berichtje op zijn mobiel op Pukkelpop had waarschijnlijk betekend dat nog meer mensen in die tent waren gaan staan. De huidige modellen kunnen op het moment nou eenmaal niet ruim van te voren precies aangeven wat er gebeuren gaat, anders was het festival wel een paar weilanden verder georganiseerd.

Als voormalig festival en feestganger had ik met de groep altijd de afspraak dat als er iemand ergens door dood zou gaan de rest zou feesten in nagedachtenis van de overledende, ik begrijp dat veel mensen dat anders zien, maar voor ons betekende het wat. gelukkig nooit (dichtbij) meegemaakt. Grote evenementen geven chaos bij calamiteiten, kijk Hoek van Holland (vooraf kennis van eventuele problemen), Dance Valley (hoeveel mensen waren ook alweer onderkoeld geraakt omdat ze geen jas of trui hadden toen de bussen niet reden), Love Parade (organisatie gaf aan dat toegangswegen niet geschikt zijn, vergunningen verkeerd verstrekt etc.) en nu Pukkelpop (In de regio waar extreem weer verwacht werd.) Ieder evenement heeft een risico. Als we even kijken naar de prognose van Estofex is op de dag zelf level 2 verschoven. Ok je BBQ kan je wel verplaatsen, maar ff tien duizenden mensen afbellen? Als er wel geevacueerd was en de uitstroom zou op gang zijn had het net zo goed kunnen gebeuren, alleen dan op de weg ernaast.

Overheden en instanties kunnen je voorzien van advies maar er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Ik leef mee met de nabestaanden, gewonden en gerelateerden. Ik ga ervanuit dat de organisatie van evenementen zich houden aan de regels de zijn opgesteld door een overheid die ik en mijn medelandbewoners heb gekozen om mij en mijn medelanders te representeren. Uiteindelijk zijn mijn medelandbewoners en ik daar dus verantwoordelijk voor.

Persoonlijk zou ik niet bij een calamiteit op een evenement me tussen de massa begeven, Dus op Pukkelpop geen grote tent binnen rennen, maar ja dat ben ik.

Mr C. | Gewijzigd: 20 augustus 2011, 00:02 uur, door Mr C
Reutel
Lid
Woonplaats: Tilburg centrum
Berichten: 1167
Lid sinds: 30 nov. 2010
20 augustus 2011, 09:30 uur | Bericht #271480
OM België:Geen verwijten Pukkelpop

Het Belgische Openbaar Ministerie gaat ervan uit dat de organisatie van Pukkelpop niet nalatig is geweest. Na voorlopig onderzoek zegt het OM dat het noodweer zo ernstig en onvoorspelbaar was, dat de organisatie in Hasselt niet verantwoordelijk kan worden gehouden. De organisatie zei eerder zelf al dat het drama niet was te voorzien. Ze zegt dat het noodweer onverwachts kwam. Het Belgische weerinstituut KMI zegt dat het wel een waarschuwing voor noodweer in België had afgegeven. Op het festival kwamen vijf Belgen om het leven. Er zijn tien zwaargewonden; onder hen zijn drie Nederlanders.

Bron: NOS


Kijk dit wordt dus weer mooi in de doofpot gestopt. Ik vind dat het festival die dag gewoon niet plaats had mogen vinden. Hoezo drama niet te voorzien? Commerciële belangen hebben hier vooraan gestaan. Alles heeft zijn prijs, ook veiligheid. In dit geval kostte het 5 doden en tig gewonden. Wie gaat dat aan de ouders van de slachtoffers uitleggen?

De weerdiensten hebben gefaald, ze kwamen veel te laat met extreem weer waarschuwingen. Het was al lang en breed duidelijk dat die dag zeer waarschijnlijk extreem weer ging opleveren in dat gebied. Lees er het onweer- online forum maar op na. Zeven dagen voor de rampdag is er al een topic over geopend! De organisatie van Pukkelpop heeft, als eindverantwoordelijke, tevens gefaald. Het evenement had gewoon afgelast moeten worden op donderdag. Op de dag zelf kan je weinig meer doen, 60.000 mensen evacueer niet even. En als het eenmaal begint te regenen zoekt iedereen de grote tenten op. Die mensenmassa krijg je er nooit meer uit. Natuurlijk hebben de bezoekers zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar je bent jong en je kan de hele wereld aan, wat kan er in godsnaam gebeuren? De YouTube beelden laten weer haarfijn zien hoe kwetsbaar de mens is tegen het natuurgeweld.

Mooi om te zien dat de weerdiensten nu wel op scherp staan. Op Lowlands is de buienradar waarschijnlijk de meest gebruikte App en de ouders van het kroost zitten aan de buis gekluisterd om de laatste weernieuwtjes van teletekst te halen. Indien er zondag gevaarlijke situaties gaan ontstaan zal het KNMI ruim op tijd gaan waarschuwen.

*Iets over kalf en put mompelen doet...*

Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
20 augustus 2011, 09:54 uur | Bericht #271488
Hier



Kun je prachtig het verloop van die supercell zien. Het lijkt wel oftie doorhad dat er een festival bezig was en dacht kom, ik ga ff naar rechts.

Daar kun je op dat moment dus niks meer aan doen. Maar er was vele uren vantevoren al bekend dat er zwaar weer te verwachten was en ze hadden echt wel de donderdag kunnen annuleren. Via radio en multimedia zoals bijv. Twitter hadden ze de mensen gewoon kunnen verzoeken rechtsomkeert te maken en vrijdag terug te komen.

Precies zoals ze bij concert @ sea hebben gedaan. Dat ging toen als ik het goed weet in overleg/op last van de burgemeester. De organisatie en burgemeester van hasselt hadden in deze iets meer ballen moeten tonen en dag 1 af moeten blazen. Er was Code oranje afgegeven door het KMI, een level 2 voor extreem weer (hagel, tornado's en onweer) door Estofex. duidelijk toch.

Ik hoorde gisteren dat ze in Oostenrijk lokaal sirenes af laten gaan bij zware buien. Dat zou men hier ook kunnen gebruiken. die dingen staan overal al en kun je zo inzetten voor extreme lokale gevallen zoals Hasselt. Dan zijn de mensen in ieder geval gewaarschuwd.
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Peter71
Lid
Woonplaats: Eemnes
Berichten: 100
Lid sinds: 6 jun. 2010
20 augustus 2011, 11:26 uur | Bericht #271524
Citaat van Richard--, vrijdag 19 augustus 2011, 15:20 uur Ten eerste lijkt het me dat het ook weer niet zo moeilijk is te zien aankomen, een half uur voor dat het Hasselt bereikte was het al zichtbaar op de radar. Dus een half uur om de mensen te waarschuwen, moet genoeg zijn lijkt mij? Naar mijn idee hebben de organisatoren van Pukkelpop in dit opzicht gefaald.

Maar dan het grootste probleem lijkt mij: Een schuilplaats. Een dergelijke ramp als deze met noodweer als oorzaak komt niet vaak voor, en om nou bij elk evenement enorme schuilplaatsen te gaan bouwen voor het geval dat? Op Pukkelpop bijv. waren 60.000 mensen aanwezig, en hoe moet je die allemaal in korte tijd veilig onderbrengen? Denk dat als hier een oplossing voor is gevonden, dat het probleem dan grotendeels is opgelost.
Want wat heb je er aan als je weet dat er zwaar weer aan komt, maar nergens heen kunt?

Ik kan je vertellen dat je het niet gaat redden om een feestende mensenmassa met een half uur gewaarschuwt te hebben. De grote nederlandse festivals zoals Lowlands, Bospop Pinkpop hebben hun zaakjes wel goed voor elkaar. Zij staan zeer regelmatig in contact met de weerbureaus.
De organisatie van Lowlands bv wordt zelfs direct gebelt door Meteo-Consult als het echt fout gaat. naar mijn idee is het publiek het veiligste op de campings, daar staan geen hoge bouwwerken die weg kunnen waaien zoals nu op Pukkelpop is gebeurt. Daar kunnen alleen tentjes wegwaaien. Je zult daar wel de kans op gewonden hebben, maar de kans dat daar mensen door bouwwerken worden getroffen is relatief klein.
Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 augustus 2011, 11:48 uur | Bericht #271534
De discussie over de veiligheid op het PUPO festival, en ik denk open air activiteiten in het algemeen is na dit verschrikkelijke drama binnen enige internetforen in al zijn kritische tonen begonnen. Echter te hopen is dat hij m.n gevoerd wordt aan de tafels van de mensen die voor dit verantwoordelijk zijn. Naar nu blijkt viel bijvoorbeeld de einige dode op de campingplaats doordat een lichtmast op haar tent viel. Dan vraag ik me bijv. af hoe kunnen er nu tenten staan binnen de mogelijke vallijn van een zware constructie, dat roept toch meteen vragen op over veiligheid, ook al heb je het slechte weer "zogenaamd niet zien aankomen", die "verdediging" vind ik dan toch wel erg dun.

En dan, zoals piloten voor hun vlucht het weer op de route checken dient een festivalorganisatie dat ook te doen, en bij naderend gevaar, of in dit geval weerswaarschuwing, dient een plan in werking te gaan. Ik vraag me af of en hoe dit plan op het PUPO festival gefunctioneerd heeft...

Het grote probleem, waarheen met bijvoorbeeld 60.000 mensen...

Ik zou zeggen er zijn 2 mogelijkheden van waarschuwingen

1: Verwacht Naderend Noodweer: als weerdiensten al dagen van te voren op naderend zwaar weer wijzen, en kaarten aangeven welke regios mogelijk betroffen zouden kunnen zijn. Hier wordt het dan de plicht van elke organisatie een plan in werking te stellen om mogelijke schade en slachtoffers te voorkomen door tijdig maatregelen te nemen, waaronder het voortijdig aflassen van een festiviteit ernstig overwogen dient te worden.

2: Onverwacht Naderend Noodweer: als weerkaarten aangeven dat er binnen enkele uren een zware weersomslag te verwachten ist voor regios die tot dan toe eigenlijk buiten schot zouden blijven. Ook hier wordt het dan de plicht van elke organisatie een plan in werking te stellen om mogelijke schade en slachtoffers te voorkomen door tijdig maatregelen te nemen. Dit dienen ze dan te doen door de aanwezige mensen ter plekke te waarschuwen, mogelijke gevarenzones mensenvrij te maken, en een evtl evacuatie op gang te laten komen.


Festivalgangers worden vandaag de dag op 1000 en 1 dingen gewezen als ze een terrein betreden, wellicht raadzaam dat er bij naderend slecht weer ook duidelijke aanwijzingen gegeven worden. We hebben vandaag de dag de beschikking over genoeg real time radarbeelden die een mogelijke gevarenzone optijd zichtbaar kunnen maken.
Duidelijke informatie / richtlijnen onder de titel "wat te doen bij naderend noodweer" dient hierbij als vaste info naast alle ander info de bezoekers te worden medegedeeld.


Ik denk dat het goed is dat het veiligheidsconcept op PUPO doorgelicht wordt, weg van alle kritiek en mogelijke "schuldigen", enkel zo kan iedereen ervan leren, al komt dit voor enkele mensen helaas te laat.


Grt marc | Gewijzigd: 20 augustus 2011, 13:25 uur, door Marcherpers
https://twitter.com/#!/mherp
jazeker
Lid
Woonplaats: Tussen uden en helmond
Berichten: 115
Lid sinds: 26 apr. 2011
20 augustus 2011, 18:04 uur | Bericht #271667
Citaat van Marcherpers, zaterdag 20 augustus 2011, 10:48 uur De discussie over de veiligheid op het PUPO festival, en ik denk open air activiteiten in het algemeen is na dit verschrikkelijke drama binnen enige internetforen in al zijn kritische tonen begonnen. Echter te hopen is dat hij m.n gevoerd wordt aan de tafels van de mensen die voor dit verantwoordelijk zijn. Naar nu blijkt viel bijvoorbeeld de einige dode op de campingplaats doordat een lichtmast op haar tent viel. Dan vraag ik me bijv. af hoe kunnen er nu tenten staan binnen de mogelijke vallijn van een zware constructie, dat roept toch meteen vragen op over veiligheid, ook al heb je het slechte weer "zogenaamd niet zien aankomen", die "verdediging" vind ik dan toch wel erg dun.

En dan, zoals piloten voor hun vlucht het weer op de route checken dient een festivalorganisatie dat ook te doen, en bij naderend gevaar, of in dit geval weerswaarschuwing, dient een plan in werking te gaan. Ik vraag me af of en hoe dit plan op het PUPO festival gefunctioneerd heeft...

Het grote probleem, waarheen met bijvoorbeeld 60.000 mensen...

Ik zou zeggen er zijn 2 mogelijkheden van waarschuwingen

1: Verwacht Naderend Noodweer: als weerdiensten al dagen van te voren op naderend zwaar weer wijzen, en kaarten aangeven welke regios mogelijk betroffen zouden kunnen zijn. Hier wordt het dan de plicht van elke organisatie een plan in werking te stellen om mogelijke schade en slachtoffers te voorkomen door tijdig maatregelen te nemen, waaronder het voortijdig aflassen van een festiviteit ernstig overwogen dient te worden.

2: Onverwacht Naderend Noodweer: als weerkaarten aangeven dat er binnen enkele uren een zware weersomslag te verwachten ist voor regios die tot dan toe eigenlijk buiten schot zouden blijven. Ook hier wordt het dan de plicht van elke organisatie een plan in werking te stellen om mogelijke schade en slachtoffers te voorkomen door tijdig maatregelen te nemen. Dit dienen ze dan te doen door de aanwezige mensen ter plekke te waarschuwen, mogelijke gevarenzones mensenvrij te maken, en een evtl evacuatie op gang te laten komen.


Festivalgangers worden vandaag de dag op 1000 en 1 dingen gewezen als ze een terrein betreden, wellicht raadzaam dat er bij naderend slecht weer ook duidelijke aanwijzingen gegeven worden. We hebben vandaag de dag de beschikking over genoeg real time radarbeelden die een mogelijke gevarenzone optijd zichtbaar kunnen maken.
Duidelijke informatie / richtlijnen onder de titel "wat te doen bij naderend noodweer" dient hierbij als vaste info naast alle ander info de bezoekers te worden medegedeeld.


Ik denk dat het goed is dat het veiligheidsconcept op PUPO doorgelicht wordt, weg van alle kritiek en mogelijke "schuldigen", enkel zo kan iedereen ervan leren, al komt dit voor enkele mensen helaas te laat.


Grt marc

Ik denk dat ik het met je eens ben..Maar waarschijnlijk gaat dit toch niet gebeuren. Of ze zouden alles tijdig stil moeten kunnen leggen en voorzieningen klaarhebben om een zeer grote groep mensen in veiligheid te brengen.
Anderzijds kun je niet alles bij de organisatie neerleggen mensen zijn uiteindelijk ook zelf een stuk verantwoordelijk.
jazeker
Lid
Woonplaats: Tussen uden en helmond
Berichten: 115
Lid sinds: 26 apr. 2011
21 augustus 2011, 13:22 uur | Bericht #272392
Het is nu omstreeks 13.15 Code oranje afgegeven. Het lijkt wel of iedereen het weer in de gaten houdt.
Vanwege de gebeurtenissen eerder deze week. Vallen er vandaag slachtoffers vanwege nalatigheid?
We zullen zien of er op korte termijn iets geleerd is..
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 142 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 142, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden