Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 250
Lid sinds: 21 jul. 2010
22 augustus 2011, 17:23 uur | Bericht #273921
Video van een mogelijke Supercell in de regio Venlo-Blerick op 18 Augustus 2011 , in ieder geval zat er veel bliksem in(Zelfs een bolbliksem,helaas niet kunnen filmen, teveel regen en wind tegen het raam)


Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
22 augustus 2011, 17:45 uur | Bericht #273941
volgens mij was dit de boosdoener op pukkelpop !
ze lieten op l1 radarbeelden zien en toen zag je die bui (met bow-echo) richting roermond/venlo trekken.
Waarom deze advertentie?
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2011, 18:26 uur | Bericht #273989
Hmmm, vanaf een filmpje kun je dat niet zeggen. Hoogstens als het een stabiel filmpje vanaf een statief was. Dan kun je hem versnellen en zien of de bui eigen rotatie had (en dan bedoel ik niet beweging in de wolken, want dat hebben ze allemaal, maar dat de hele shelf rond de bui draait).
Ik heb buienradar archief er even bijgepakt. En de eerste heftige buien kwamen in Venlo aan voordat de bui van Pukkelpop (voor zover er iets van losse buien te zeggen is met buienradar) onderlangs Venlo ging. Het lijkt me dus dat wat je op de film hebt de shelf van een ontwikkelende buienlijn is.
Het lijkt erop dat de bui boven Pukkelpop een supercell was. Dat wel. Maar die lijkt niet echt lang supercell geweest te zijn. Vlak voor Pukkelpop sloeg ie af naar rechts, eigenschappen van een supercell, maar daarna volgde hij netjes de andere buien en leek hij samen te smelten.
Kortom: het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een supercell was. Maar staar je daar niet blind op. Een goede shelf zouden de meeste mensen hier al een moord voor doen...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2011, 19:46 uur | Bericht #274059
geweldig, je enthousiastme
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2011, 19:50 uur | Bericht #274065
wat een lucht
ik kan je ook niet vertellen of het een SC was, sorry
met vriendelijke groet,

Marcel
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
22 augustus 2011, 20:39 uur | Bericht #274117
Er valt niet aan dit filmpje te zien of het een supercell was ja/nee, er is namelijk alleen een grijze massa te zien (met shelf), maar voor de rest geen structuren.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 augustus 2011, 20:46 uur | Bericht #274128
Eens met Sietse, dat is zo eigenlijk niet te beoordelen...
Woonplaats: DOKKUM
Berichten: 72
Lid sinds: 5 jun. 2011
22 augustus 2011, 22:34 uur | Bericht #274264
Je ziet helaas maar een klein gedeelte van de bui
En je kan niet echt zien of hij roteerd!
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
23 augustus 2011, 00:35 uur | Bericht #274571
Citaat van Eilander, maandag 22 augustus 2011, 17:26 uur Hmmm, vanaf een filmpje kun je dat niet zeggen. Hoogstens als het een stabiel filmpje vanaf een statief was. Dan kun je hem versnellen en zien of de bui eigen rotatie had (en dan bedoel ik niet beweging in de wolken, want dat hebben ze allemaal, maar dat de hele shelf rond de bui draait).
Ik heb buienradar archief er even bijgepakt. En de eerste heftige buien kwamen in Venlo aan voordat de bui van Pukkelpop (voor zover er iets van losse buien te zeggen is met buienradar) onderlangs Venlo ging. Het lijkt me dus dat wat je op de film hebt de shelf van een ontwikkelende buienlijn is.
Het lijkt erop dat de bui boven Pukkelpop een supercell was. Dat wel. Maar die lijkt niet echt lang supercell geweest te zijn. Vlak voor Pukkelpop sloeg ie af naar rechts, eigenschappen van een supercell, maar daarna volgde hij netjes de andere buien en leek hij samen te smelten.
Kortom: het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een supercell was. Maar staar je daar niet blind op. Een goede shelf zouden de meeste mensen hier al een moord voor doen...


Volgens mij was het hele complex wat boven Belgie ontstond een grote supercel. Smiddags ontstaan en tot diep in de nacht zichzelf in stand gehouden. Was goed te zien aan de satellietbeelden hoe het zich aan het organiseren was.. In het midden die enorm hoge wolkentoppen (overshooting top), en van het midden uit naar de randen uitbreidend..vanaf zo'n filmpje is dat niet te bepalen. De enrome hagel en keiharde wind (mogelijk tornado) bij Hasselt zijn ook sterke indicaties dat het hier om een supercell gaat

Op DIT MOMENT is er weer een Supercel aan het ontstaan boven Belgie, iets westelijker dan de vorige keer, bijna perfect rond en erg snel aan het uitdijen! Bedekt nu al zowat heel Belgie, Aambeeld al dik over Brabant heen. Je kunt het hier alleen zien aan de enorme snelheid waarmee het NAAR ALLE KANTEN uitdijdt, op de infra rood beelden.

Wiki over supercellen:http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell

T-inus
Lid
Woonplaats: Budel (tussen Eindhoven en Weert)
Berichten: 329
Lid sinds: 21 aug. 2009
23 augustus 2011, 01:35 uur | Bericht #274749
Wat we hier nu over ons heen krijgen is geen supercell, dit is een MCS met hoogstens een bow echo erin.

In een supercell zit echt rotatie (die draaid dus om zijn as) | Gewijzigd: 23 augustus 2011, 01:36 uur, door T-inus
www.martijnvantongeren.nl
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 augustus 2011, 09:10 uur | Bericht #275070
Citaat van lotsofjazz, dinsdag 23 augustus 2011, 0:35 uur Volgens mij was het hele complex wat boven Belgie ontstond een grote supercel. Smiddags ontstaan en tot diep in de nacht zichzelf in stand gehouden. Was goed te zien aan de satellietbeelden hoe het zich aan het organiseren was.. In het midden die enorm hoge wolkentoppen (overshooting top), en van het midden uit naar de randen uitbreidend..vanaf zo'n filmpje is dat niet te bepalen. De enrome hagel en keiharde wind (mogelijk tornado) bij Hasselt zijn ook sterke indicaties dat het hier om een supercell gaat
Wiki over supercellen:http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell


Interessant genoeg plaats je zelf de wiki hierover er al bij. Daarin staat dat een voorwaarde om te spreken van een supercell is dat de bui zijn eigen rotatie heeft. Bekijk dit filmpje voor een voorbeeld. Daarom komt een supercell niet zo snel in een buienlijn voor, omdat het een zelfstandig weersysteem is. Het gaat zijn eigen gang. Als je de bui kijkt die over Hasselt trok, dan zie je dat die opeens zijn eigen koers neemt. Dat zou een supercell kunnen zijn geweest. Maar dat is waarschijnlijk niet de bui hier op de video.
In ieder geval is dit filmpje niet genoeg om uberhaupt te beoordelen of het een supercell was, en op basis van radar kun je gokken, maar zekerheid krijg je niet.

Maar belangrijker nog: mensen denken dat supercells de ergste vorm van buien zijn. En hoewel supercells wel tot extremen in staat zijn, zijn de buien die jij op de radar ziet ontstaan (de MCS) zeker in staat tot praktisch dezelfde verwoesting. Het enige waar supercells nog beter in zijn, is in het maken van tornado's. Voor de rest zijn beide systemen prima in staat noodweer te veroorzaken.
Hasselt was trouwens ook geen tornado voor zover ik begrepen heb en kon zien. De wind was constant in dezelfde richting. Alles vliegt op de filmpjes steeds dezelfde kant uit. Neemt niet weg dat de windsnelheid gelijk leek te zijn aan die van een kleine tornado.

Het naampje 'supercell' lijkt nogal mythische proporties te hebben inmiddels. Zeker na een paar seizoenen stormchasers. Maar zoals gezegd: staar je er niet blind op. Andere systemen kunnen (afgezien van zware tornado's) minstens net zo mooi zijn.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 235 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 235, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden