Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 22:07 uur | Bericht #277440
Dit is het verslag van mijn medechaser Erik
Hij heeft mij gevraagd deze online te zetten, dus bij deze...

Chaseverslag dinsdag 23 augustus 2011

Rond 11:45 was ik er klaar voor en stapte ik in de auto. Ik reed naar het Centraal station in Enschede en rond 12:05 was Dennis er, mijn medechaser voor deze dag.
We bespraken de plannen en ik vertelde hem dat hij volledig vrij was in het bepalen van de lokaties en dat ik de chauffeur zou zijn, die ons er veilig zou brengen.
Ik maakte duidelijk dat ik geen teleurstelling wou en Dennis snapte dat als geen ander.
Eerst reden we even naar een benzinepomp genaamd Firezone om te tanken.
Het was de 1e keer dat ik met mijn pinpas tankte…erg grappig.
Toen besloten we richting Deventer te rijden om onderweg een onweersbui te kunnen onderscheppen.
Ineens zagen we een hele donkere lucht en wisten we allebei:”It’s on now!”
Natuurlijk moesten we weer wachten voor de verkeerslichten, terwijl het noodweer alsmaar dichterbij kwam.
Toen zei Dennis:”We gaan naar de Sniedersveldweg in Deurningen” en zo gezegd zo gedaan.
Ik trapte hem goed op z’n staart en nog geen 10 minuten later reden we de gekozen weg op.
Zodra we stil stonden, holden we de auto uit om beelden te maken.
We waren net op tijd, want toen we de auto uit waren zagen we ook al de eerste flits
De lucht was donker, bijna groen/zwart en het begon heel hard te waaien. Wow!!
Er was zelfs rotatie in de lucht te zien…
Dennis had problemen met het vinden van de juiste camera instellingen en werd ook nog es gebeld door z’n vader, dus moest ik de boel maar vastleggen. De ene na de andere flits vlogen om ons de oren.
Ik was erg alert, want ik wist dat we heel gevaarlijk stonden.
Toen na 2 minuten een flits recht boven ons zat, was ik er klaar mee en riep ik Dennis naar de auto.
We zaten net een paar seconden en ik wou net weg rijden, toen het toch begon te hagelen…niet normaal meer.
We zaten de bui uit en genoten van geflits, gedonder en het tikken van de hagel op mijn auto.
En ondertussen natuurlijk filmen door de ramen heen. Vet cool!
Toen het ergste voorbij was, reden Dennis en ik een stuk verder de Sniederveldweg af.
Er lagen plassen water, niet normaal. De hele auto kwam onder de modder te zitten.
Nou ja, alles voor een goede Chase!
Toen gingen we es ff een uurtje naar de lucht kijken en aten en dronken we wat.
De lucht was zoo instabiel en overal zagen we verschillende vormen.
IMG_3477.jpg
Na een uur spotten en filmen vonden we het allebei tijd om een wifi spot te vinden, want onze netwerken werkten niet goed. Dus op naar de Mac bij de Woonboulevard Enschede.
Door de plassen terug, wat zorgde voor spektakel als in rally rijden.
Toen we Enschede weer binnen reden was het 14:30 en zagen we prachtige luchten boven de Mac.
IMG_3485.jpg
Zowel Dennis als ik gingen via de wifi-spot op internet en toen Dennis de Mac inliep zag ik een vette CG, de enige helaas.
Nadat we nieuwe data hadden, besloten we richting Gelderland te rijden, naar het dorpje Lievelde. Dat vond Dennis een goed idee, dus wij erop af.
Maar niet voordat we ff wat gesnackt hadden. Dennis trakteerde en ik koos voor een wrap en een milkshake. Lekker!
Helaas voor ons werd het in Lievelde geen onweersfeest en mijn geduld werd gedurende 1,5 uur behoorlijk op de proef gesteld.
We vermaakten ons met spoorboom trekken, wolken kijken en kletsen over de mooie dingen van het chaseleven.
Na 1,5 uur besloten we via Aalten naar Winterswijk te rijden om te kijken of we misschien toch exploderende wolken konden spotten.
Helaas werd ons bij de Mac in Winterswijk duidelijk dat dat niet het geval meer zou zijn.
Dennis had echter nog steeds goede hoop dat er iets moois zou gaan komen, dus wij weer een lokatie kiezen, namelijk het gehucht Hupsel…
Eerst ff een ijsje op mijn kosten, want ik kon wel ff wat verkoeling gebruiken.
Damn wat was het warm en klam…
In Hupsel genoten Dennis en ik van een prachtig uitzicht en een mooie ondergaande zon. Dennis pakte zijn moment en fotografeerde zichzelf.
Ineens ontdekten Dennis en ik wolken aan de hemel…waar 5 minuten daarvoor toch echt nog een blauwe lucht was. Het zal toch niet waar zijn…Zou het dan toch?
IMG_3494.jpg
Nee, helaas bleek het alleen een buienlijntje zonder onweer te zijn.
We besloten toen maar om naar Assen te rijden, want het was ondertussen alweer 20:30.
Als we toch nog onweer zouden tegen komen, zou dat mooi meegenomen zijn.
Maar fanatiek als we waren wouden we toch allebei nog wel heel graag weten of er echt niks meer zou komen.
Dus wij naar de Mac in Hengelo…
En ja hoor, nadat we op de buienradar een paar buitjes met onweer zagen, spotte Dennis ineens een aambeeld, waar je u tegen zegt. Wat een ding. Als een ruimteschip echt. Geweldig!
IMG_3505.jpg
Dus wij de snelweg op en weer af, om een paar mooie plaatjes te schieten
IMG_0308.JPG
Wat gekke capriolen uitgehaald en toen onze weg vervolgd met naast ons een onweersbui, die later niet zo actief meer bleek te zijn. Wel heel mooi om te zien.
Maar bij Zwolle zagen Dennis en ik ineens donderkoppen en een nieuw aambeeld, een met lading en eenmaal op de A28 werd er dan toch nog geflitst. En nee, ik reed niet te hard…
Tegen de klok van tienen begonnen de vele gereden kilometers en de weinige nachtrust van de afgelopen 2 dagen hun tol te eisen, dwz ik werd moe en verloor langzaam de concentratie.
Twee keer een verkeerde afslag en ook een verboden weg ingeslagen…maar vervolgens wel netjes gedraaid, zonder gevaarlijke capriolen.
Tegen 23:00 waren Dennis en ik dan eindelijk in Assen en was het tijd voor cola met patat en beelden kijken.
Het was een heel geslaagde dag en alles behalve een bust.
Ik kwam, zag en overwon, dwz na 2,5 maand heb ik eindelijk gekregen wat ik wou…hele mooie beelden.
Rond 2:00 reed ik dan ook heel voldaan naar Groningen terug.
Dennis bedankt. | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 22:09 uur, door dv_chaser
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 22:37 uur | Bericht #277463
leuk verslag en de laatste foto vind ik echt leuk leuke compo! Jammer dat de borden er maar half opstaan dat had helemaal compleet geweest vind ik En wat een plaatsnaam! Hupsel
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Waarom deze advertentie?
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 268 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 268, lezen 4 mensen het topic "Onweer en aluminiumfolie.".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden