Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, OK; Grant, OK.

27 Apr 2024 22:37:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Noble, OK.

27 Apr 2024 22:32:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, OK; Grant, OK; Kay, OK; Noble, OK.

27 Apr 2024 22:32:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Andrew, MO; Holt, MO; Nodaway, MO.

27 Apr 2024 22:30:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, MO; Holt, MO; Nodaway, MO.

27 Apr 2024 22:30:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caddo, OK; Washita, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osage, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osage, OK; Pawnee, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, TX.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Noble, OK; Payne, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Osage, OK; Pawnee, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Chautauqua, KS; Cowley, KS; Elk, KS.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Chautauqua, KS; Cowley, KS.

27 Apr 2024 22:30:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rooks, KS.

27 Apr 2024 22:30:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sumner, KS.

27 Apr 2024 22:30:01
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
RobBelg30
Lid
Woonplaats: Diksmuide
Berichten: 563
Lid sinds: 10 jun. 2010
25 augustus 2011, 14:38 uur | Bericht #277853
Ik kreeg de vraag van iemand op mijn werk naar aanleiding van een foto in de krant.
Op de foto zag je een bliksem die vanop de grond leek te komen !!

Wie kan over dit verschijnsel uitleg geven....???
Komen dan een groot deel van de bliksems vanop de grond en hoe ontstaan ze ??
"Het Weer is het mooiste wat er bestaat op de wereld">>> Mijn Filmpjes !!
Live stream > http://www.livestream.com/robbelg
vlerk00
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 261
Lid sinds: 6 jul. 2009
25 augustus 2011, 14:49 uur | Bericht #277858
Vanop de grond? Is dat Nederlands?
Ik neem aan dat je bedoeld dat het lijkt dat de bliksem vanuit/vanaf de grond lijkt te komen?
Waarom deze advertentie?
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2011, 14:50 uur | Bericht #277859
Lees dit maar eens en vooral het gedeelte over hoofdontlading daar heb je je antwoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem
Woonplaats: Maria-Hoop (Midden-Limburg)
Berichten: 434
Lid sinds: 15 jul. 2010
25 augustus 2011, 14:53 uur | Bericht #277861
Citaat van vlerk, donderdag 25 augustus 2011, 14:49 uur Vanop de grond? Is dat Nederlands?
Ik neem aan dat je bedoeld dat het lijkt dat de bliksem vanuit/vanaf de grond lijkt te komen?


Hahaha, zelf de spellingnazi uithangen en dan 'bedoelt' verkeerd schrijven en 2x 'lijkt' in één zin
Sorry hoor, maar dat moet je gewoon niet doen
35 sneeuwdagen gehad in Limburg in 2010/2011Mijn foto-topic
RobBelg30
Lid
Woonplaats: Diksmuide
Berichten: 563
Lid sinds: 10 jun. 2010
25 augustus 2011, 15:10 uur | Bericht #277873
Citaat van moniquepeeters, donderdag 25 augustus 2011, 14:53 uur Hahaha, zelf de spellingnazi uithangen en dan 'bedoelt' verkeerd schrijven en 2x 'lijkt' in één zin
Sorry hoor, maar dat moet je gewoon niet doen


JA dat doe je niet hé - Wij belgen schrijven idd zo - maar ik bedoel dus
alsof de bliksem op de grond ontstaat
"Het Weer is het mooiste wat er bestaat op de wereld">>> Mijn Filmpjes !!
Live stream > http://www.livestream.com/robbelg
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2011, 15:14 uur | Bericht #277875
dat is dan een bliksem die een positive lading bevat dacht ik. misschien maken de onderstaande stukjes je iets wijzer

en stukje uit de wikipedia:

Ladingsverdeling in een onweerswolk

Bliksem ontstaat door de verdeling van elektrische lading over een onweerswolk. Wat betreft de processen, die grote delen van de wolk een afwijkende lading kunnen geven zijn er wel 10 theorieën. De ladingsverdeling hoeft op zichzelf nog niet tot het ontstaan van plotselinge ontladingen, de bliksems, te leiden. Er zijn vele lekstromen, die de ontstane ladingsverschuiving tegenwerken, zodat bliksems niet strikt noodzakelijk zijn. Evenmin is zonder meer duidelijk, waarom een ontlading tussen de onderzijde van de wolk en de grond zou optreden, dat wil zeggen de blikseminslag. Wat dit laatste betreft moeten we bedenken, dat de aarde een goede geleider is en dat gelijknamige elektrische ladingen elkaar afstoten. Omdat in de meeste gevallen de negatief geladen wolken zich onderaan bevinden, zullen onder de wolk de elektronen in de aardkorst verdreven worden, zodat de aarde plaatselijk een positieve lading krijgt. Onder de wolk heerst daarom een sterk elektrisch veld, dat omhoog gericht is. De elektrische spanning in dat veld is echter 100 à 1000 keer te klein om een ontlading mogelijk te maken. De doorslagspanning van lucht is namelijk niet minder dan 3 miljoen volt per meter! In zeldzame gevallen treedt ook een omgekeerde ladingsverdeling op, met een positieve lading aan de onderzijde van de bewolking en bijgevolg een negatieve lading aan het aardoppervlak. In dat geval spreekt men van een positieve bliksem als er ontlading optreedt.

onderstaand nog een stukje van astroforum:
Bliksem is een elektrische ontlading in de atmosfeer ten gevolge van verdelingen van elektrische ladingen in een cumulonimbuswolk. Meestal is de basis van een Cumulonimbuswolk negatief geladen en de aarde eronder postief geladen tov de basis van de wolk. Postieve en negatieve ladingen proberen elkaar te neutraliseren door een stroom van de negatieve naar de positieve lading door te laten, hier begint de ‘voorontlading’ (niet zichtbaar met het blote oog). De voorontlading beweegt zich van de wolk naar de grond terwijl zich van de grond naar de wolk een ‘vangontlading’ beweegt. Van het moment dat beide mekaar raken is het kanaal gevormd waarlangs de hoofdlading kan overspringen. De bliksem heeft een ongelooflijke hitte (warmer dan de oppervlakte van de zon) en daardoor wordt de omringende lucht heel snel heel hard opgewarmd. Deze lucht expandeerd dan zo fel dat we als het ware een schokgolf krijgen; de donder.

Een positieve ontlading komt niet uit de basis van de wolk, maar worden gegenereerd in de bovenste lagen van een aambeeld, waar de ladingen positief zijn. De bliksem zal eerst een horizontale afstand afleggen alvorens hij naar de negatief geladen grond zal gaan om daar in te slaan. Soms kunnen dergelijke ontladingen ettelijke kilometers weg van een Cumulonimbus inslaan, alsof het letterlijk lijkt als een bliksemschicht bij heldere hemel (vandaar ook de bijnaam ‘Bolts From The Blue’). Omdat de af te leggen afstand bij een positieve bliksem veel langer is dan die van een negatieve bliksem is de lading en het voltage van een positieve bliksem meestal 5 tot 10 keer groter dan die van een negatieve bliksem, dit maakt ze dus veel gevaarlijker! Postieve bliksems maken minder dan 5% uit van alle bliksems die voorkomen. Deze ontladingen zijn zo krachtig dat ze tot op de dag van vandaag een bedreiging vormen voor bvb vliegtuigen, deze zijn niet ontworpen om zo’n impact te doorstaan (Dit zou ook de reden zijn dat de Pan Am vlucht 214 in 1963 is gecrashed). Positieve ontladingen kunnen bij elk soort onweer voorkomen, zowel single-cells als multicells als ... .

Zelf meen ik 1 keer een positieve bliksem te hebben gefotografeerd, het was in 2007 in Miami Beach. De bliksem komt wel niet uit de top van het aambeeld, maar verder heeft het wel de kenmerken van een positieve ontlading, dus voor mij is duidelijk dat het er een is.

positieve_bliksem.jpg
Foto genomen door JumboO
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2011, 15:14 uur | Bericht #277877
Citaat van RobBelg30, donderdag 25 augustus 2011, 15:10 uur JA dat doe je niet hé - Wij belgen schrijven idd zo - maar ik bedoel dus
alsof de bliksem op de grond ontstaat

Deze Ollander heeft het wel begrepen .
Woonplaats: Schiphol/Amsterdam
Berichten: 241
Lid sinds: 19 aug. 2006
25 augustus 2011, 15:23 uur | Bericht #277879
Onze zuiderburen hebben gewoon een iets ander gebruik van woorden dan dat wij hebben

Ik kan het altijd wel waarderen al zorgt het soms een beetje voor verwarring, maar we begrijpen elkaar

Als ik het goed heb zijn er drie soorten ontladingen die zich afspelen in een bliksem.

De voorontlading, hier zoeken de negatief geladen deeltjes (vanaf de wolk) de positief geladen deeltjes op de grond op.

Dan de vangontlading, de positief geladen deeltjes op de grond schieten omhoog op zoek naar de negatieve deeltjes.

Als de twee elkaar hebben gevonden dan volgt de hoofdontlading en die loopt van de grond naar de wolk. De vertakking die je dan ziet zijn van de voorontlading. (de deeltjes die ook op zoek waren naar het positief geladen kanaal vanaf de grond, maar die deze niet hebben gevonden)

Maar het is al een tijdje geleden dat ik dit met meteo lessen heb gehad dus feel free to correct me
jurianb
Lid
Woonplaats: Zeist
Berichten: 30
Lid sinds: 5 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2011, 16:45 uur | Bericht #277920
Citaat van Armin_Amsterdam, donderdag 25 augustus 2011, 15:23 uur Onze zuiderburen hebben gewoon een iets ander gebruik van woorden dan dat wij hebben

Ik kan het altijd wel waarderen al zorgt het soms een beetje voor verwarring, maar we begrijpen elkaar

Als ik het goed heb zijn er drie soorten ontladingen die zich afspelen in een bliksem.

De voorontlading, hier zoeken de negatief geladen deeltjes (vanaf de wolk) de positief geladen deeltjes op de grond op.

Dan de vangontlading, de positief geladen deeltjes op de grond schieten omhoog op zoek naar de negatieve deeltjes.

Als de twee elkaar hebben gevonden dan volgt de hoofdontlading en die loopt van de grond naar de wolk. De vertakking die je dan ziet zijn van de voorontlading. (de deeltjes die ook op zoek waren naar het positief geladen kanaal vanaf de grond, maar die deze niet hebben gevonden)

Maar het is al een tijdje geleden dat ik dit met meteo lessen heb gehad dus feel free to correct me




Dit filmpje beeld jouw verhaal uit Geweldig om te zien, en je begrijpt meteen een stuk beter hoe bliksem ontstaat. Je ziet ook dat veel bliksems 'knipperlichten' zijn die hetzelfde kanaal meerdere malen snel achterelkaar gebruiken.

http://www.youtube.com/watch?v=LKd2aIw9teY...feature=related
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
25 augustus 2011, 16:54 uur | Bericht #277929
Ik heb dat ook eens gezien in een documentaire, gingen ze in een vliegtuig naar een onweersbui in Amerika, en met zo'n high speed camera, leek het ook dat de bliksem eerst van de grond afkwam en toen de wolk inging. Ze zeiden ook dat auto's dat veroorzaken.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
vdweste
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 355
Lid sinds: 12 feb. 2010
25 augustus 2011, 17:00 uur | Bericht #277936
Citaat van debbieke, donderdag 25 augustus 2011, 15:14 uur dat is dan een bliksem die een positive lading bevat dacht ik. misschien maken de onderstaande stukjes je iets wijzer

.....


Wat is dat een schitterende foto zeg! Een van de mooiste die ik ooit gezien heb!
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
25 augustus 2011, 17:10 uur | Bericht #277949
Citaat van moniquepeeters, donderdag 25 augustus 2011, 12:53 uur Hahaha, zelf de spellingnazi uithangen en dan 'bedoelt' verkeerd schrijven en 2x 'lijkt' in één zin
Sorry hoor, maar dat moet je gewoon niet doen


+1 | Gewijzigd: 25 augustus 2011, 17:11 uur, door Frenk78
Muisje
Lid
Woonplaats: Echt
Berichten: 266
Lid sinds: 29 apr. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 augustus 2011, 00:24 uur | Bericht #278407
Citaat van moniquepeeters, donderdag 25 augustus 2011, 14:53 uur Hahaha, zelf de spellingnazi uithangen en dan 'bedoelt' verkeerd schrijven en 2x 'lijkt' in één zin
Sorry hoor, maar dat moet je gewoon niet doen


Monique, ''bedoelt'' heb je fout gespeld.... dat is ten alle tijden altijd nog bedoelD met een D want in de verleden tijd zeg je : BedoelDE ipv bedoelte....

sorry maar moest het even kwijt....
Onweersdagen in het geheugen :28/29 juni 2011, 22/23 augustus 2011
Woonplaats: Kongingsbosch, Limburg
Berichten: 88
Lid sinds: 2 aug. 2011
26 augustus 2011, 00:31 uur | Bericht #278417
Citaat van Muisje, donderdag 25 augustus 2011, 22:24 uur Monique, ''bedoelt'' heb je fout gespeld.... dat is ten alle tijden altijd nog bedoelD met een D want in de verleden tijd zeg je : BedoelDE ipv bedoelte....

sorry maar moest het even kwijt....


Ach zus, zoals wij ondertussen weten, heb je altijd mensen die het beter (proberen!) te weten.
Hoop dat morgen doorzet haha.

En even on-topic:

Het lijkt inderdaad dat als er een postitieve ontlading is dat er een kleine schicht vanuit de grond komt, vaak is dit ook het geval wat ik begrepen heb uit het artikel van Wikipedia.
Besef dan, als je op een open veld staat foto's te maken van de bliksem etc. dat als er een positieve ontlading komt jij dus ook geraakt kan worden, als je bijvoorbeeld met een meisje of jongen met langere haren naar een open veld gaat om een onweersbui te onderscheppen bij wijze van spreken, en de haren overeind gaan staan, je een positieve streamer naast je hebt staan en het dus een kwestie van seconden is tot de inslag. Reden genoeg dus om de auto in te springen haha.
Onweersdagen in het geheugen
28/29 juni 2011
22/23 augustus 2011
26 augustus 2011
15 mei 2012
23 mei 2012
parish
Lid
Woonplaats: biddinghuizen
Berichten: 31
Lid sinds: 27 jul. 2011
26 augustus 2011, 01:02 uur | Bericht #278435
http://youtu.be/RDDfkKEa2ls

(wel engels) maar hier word t ook n beetje uitgelegd....
RobBelg30
Lid
Woonplaats: Diksmuide
Berichten: 563
Lid sinds: 10 jun. 2010
26 augustus 2011, 01:18 uur | Bericht #278442
Wel ik ben verbaasd over jullie vele reacties !
Leuk om horen in de filmpjes dat dit fenomeen
de wetenschap verbaasd heeft en dat er nog steeds geen 100%
verklaringen voor gevonden zijn en enkel van een veronderstelling
uitgaat ! Ga ze morgen eens aan hem voorleggen.
Het is trouwens mijn afdelingschef die zich ook vooral
verdiept in randverschijnselen van moeder natuur !

Ik zou zeggen...blijf jullie eigen teorie hier posten
het houd een mens bezig en leuk om naar een verklaring
te zoeken voor dat ene fenomeen van de zoveel dat onze natuur rijk is...
"Het Weer is het mooiste wat er bestaat op de wereld">>> Mijn Filmpjes !!
Live stream > http://www.livestream.com/robbelg
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 123 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 123, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden