Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Potter, TX; Randall, TX.

12 May 2024 07:58:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Quay, NM.

12 May 2024 06:35:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Curry, NM; Quay, NM.

12 May 2024 05:02:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, MD; Berkeley, WV; Jefferson, WV; Morgan, WV.

12 May 2024 03:48:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor De Baca, NM; Guadalupe, NM; Quay, NM.

12 May 2024 03:48:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor De Baca, NM; Roosevelt, NM.

12 May 2024 02:45:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

12 May 2024 02:42:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; McLennan, TX.

12 May 2024 02:31:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Culberson, TX; Reeves, TX.

12 May 2024 02:31:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Coryell, TX; Falls, TX; McLennan, TX.

12 May 2024 02:20:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

12 May 2024 02:20:10

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Guadalupe, NM.

12 May 2024 02:20:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor De Baca, NM.

12 May 2024 02:01:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Guadalupe, NM.

12 May 2024 02:01:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garrett, MD.

12 May 2024 01:49:40
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
weerfreak
Lid
Woonplaats: Monster (Westland) (Zuid-Holland)
Berichten: 635
Lid sinds: 19 nov. 2010
31 augustus 2011, 15:41 uur | Bericht #281398
3 jaar geleden was ik in Frankrijk op vakantie, het was heerlijk warm buiten in de avond,
De lucht was glashelder, dus ff beetje naar de lucht kijken,
Wat er toen gebeurde, dat hadi k nooit gedacht dat dat kon, gewoon een bliksem in de lucht, heeel hoog, ook geen donder gehoord. Was een hele lange bliksem. En dat tijdens glasheldere luchten die avond.
Heel bijzonder, mja het kan dus wel.
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
opperp
Lid
Woonplaats: lelystad
Berichten: 27
Lid sinds: 21 aug. 2011
31 augustus 2011, 15:56 uur | Bericht #281403
Citaat van Dennis Veninga, maandag 29 augustus 2011, 19:30 uur Ik heb het dus ook gezien, af en toe her en der wat weerlicht.. maar geen donders.

Maar ik weet dat je bliksem ver weg nog kunt waarnemen, omdat als ik uit mijn zolderraam kijk, richting het zuidwesten,
kan ik het weerlicht zien boven Lelystad. Want wat moest het anders zijn , alleen boven Lelystad hing een zware onweersbui (tijd terug hoor).. verder niks. En het waren ook gewoon echt flitsen, kon wolkentoppen gewoon zien tijdens het weerlichten 's nachts!


Wanneer was dat dan....heb al heel lang geen onweer gezien......
Waarom deze advertentie?
dg1979
Lid
Woonplaats: Sluis (Zeeuws-Vlaanderen)
Berichten: 269
Lid sinds: 29 jun. 2008
31 augustus 2011, 16:56 uur | Bericht #281428
Nu breekt in elk geval weer de tijd aan van de najaarsbuien langs en net buiten de kust, en bij onweer zijn de flitsen ervan soms tot zeer grote afstand zichtbaar omdat de lucht voor de rest vaak helder is in deze situaties. Ik weet nog goed toen ik nog in Brugge woonde op mijn dakappartement ik helemaal in de verte aan de horizon nog net de bliksemflitsen kon zien van een onweersbui die op dat moment ergens net ten zuiden van IJmuiden hing!
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
31 augustus 2011, 18:57 uur | Bericht #281454
Bliksem/weerlicht is op enorme afstanden nog waarneembaar. Twee jaar geleden vertoefde ik in de buurt van nieuw Millingen (net west van Apeldoorn) en kon 's avonds kon van daaruit enkele uren lang weerlicht waarnemen. De buien bleken boven de warme wateren van de Noordzee te zijn ontstaan en soms tegen de kust aan te hangen. Dat is toch al een flinke afstand.
In Oostenrijk heb ik wel eens buien tot diep in Duitsland kunnen waarnemen, dan heb je het al snel over enkele honderden kilometers. Zo lang het maar flink helder is tussen jou en de bui kun je met gemak 200km verderop een forse onweersbui zien ontladen. Uiteraard merk je dan niets meer van de donder. | Gewijzigd: 31 augustus 2011, 18:58 uur, door marsel
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
31 augustus 2011, 19:34 uur | Bericht #281466
Citaat van MyrShalom, zondag 28 augustus 2011, 12:21 uur Hmm ik vind net ergens op internet het volgende: "De flits kun je zelfs nog zien als het helder weer is en de onweer op ongeveer 150 tot 200 kilometer afstand is."
Is dat waar? Dat lijkt me echt sterk...



Dat kan inderdaad. Het enige geval dat ik weet is dat dat nog wel eens in de herfst gebeurd, als het in het binnenland vaker opklaart 's nachts terwijl er aan de kust nog buien kunnen voorkomen met onweer 's nachts. Geloof dat dat te maken had met het warmere zeewater als ik me niet vergis, dat daar dan nog buien kunnen ontstaan?
Afijn, maar het is wel degelijk mogelijk dat men ver landinwaarts aan een heldere hemel het weerlicht te zien is van de buien die aan de kust zich voordoen.
Hoe dat precies kan, weet ik niet meer, maar ik heb het fenomeen ook een aantal keren gezien, helemaal in Arnhem. | Gewijzigd: 31 augustus 2011, 19:35 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 augustus 2011, 20:02 uur | Bericht #281468
Citaat van Wolkje7, woensdag 31 augustus 2011, 19:34 uur Hoe dat precies kan, weet ik niet meer, maar ik heb het fenomeen ook een aantal keren gezien, helemaal in Arnhem.

Zo op de verhalen afgaande lijkt het behoorlijk af te hangen van hoe het zicht is om z'n onweersbui. Het zicht is weer afhankelijk van de hoeveelheid vocht, smog etc in de lucht, allemaal aardig variabele factoren.
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
1 september 2011, 00:40 uur | Bericht #281509
ik woon zeer landelijk, achter mijn huis strekken landerijen zich kilometers ver uit zonder bewoonde verlichtte werelden.
met zeer helder weer kun je hier kilometers ver kijken.
vaak zagen wij bliksems als we buiten zaten in de zomer... als ik dan keek op de radar zat het ver in duitsland.
dus hier hebben we zeer vaak bliksem waargenomen op afstanden van 50 tot zeker 150 km verderop

deze zomer al 3 keer gezien! en gehoopt op ostgewitter uiteraard, maar tevergeefs...
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 280
Lid sinds: 11 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 september 2011, 12:39 uur | Bericht #281564
Citaat van Lightning_Glenn, zondag 28 augustus 2011, 12:49 uur Volgens mij is dit eerder 15-20 km en niet het tienvoudige.
Berichten van tot 40km heb ik ook wel eens gehoord.

Glenn


Ik heb het hier wel over de bliksem schicht zelf en niet de weerlichten daarvan.
'Weerlichten' en dan bedoel ik flitsen in de wolken, of reflecties daarvan in de lucht, zijn inderdaad soms op hele groote afstanden te zien. Omdat, zoals een aantal al gezegd hebben, de wolken soms kilometers hoog zijn.
Hoe ver een bliksem schicht vanaf een onweers wolk reikt, is volgens mij max 40 km.
Met andere woorden, je kan dus geraakt worden door bliksem op een afstand van 40 km vanaf de onweerswolk zelf en niet op 100-200 km.


(ik ben geen onweers-expert, dus ik kan het fout hebben)




Glenn
ing
Lid
Woonplaats: s-gravendeel
Berichten: 138
Lid sinds: 1 aug. 2006
3 september 2011, 12:20 uur | Bericht #282030
Ik woon bij dordrecht in de buurt en ik kon het onweer boven R,dam goed zien hier en dat is best een eindje weg.
boven ons was het helemaal helder.
Groetjes Ing
jenniejjj
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 44
Lid sinds: 6 aug. 2011
6 september 2011, 19:39 uur | Bericht #283969
Kan dat ook met de donder?
Laatst hoorde ik gerommel, en toen ik op buienradar keek zat het in Limburg.
Dus dacht dat ik het fout had.

Laat maar, verkeerde topic | Gewijzigd: 9 september 2011, 15:31 uur, door jenniejjj
MyrShalom
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 435
Lid sinds: 23 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 september 2011, 23:18 uur | Bericht #286235
Als ik op dit moment naar buiten kijk zie ik ook weerlicht, soms zelfs erg fel. Terwijl de dichtstbijzijnde onweersbui zo'n beetje in de buurt van Utrecht zit nu. Zo'n apart gezicht, elke keer die flitsen tussen de sterren door. Ik kan daar echt lang naar blijven kijken, ik vind het echt iets bijzonders dat je dat van zover weg nog kan zien.
RSK1992
Lid
Woonplaats: Bodegraven
Berichten: 7
Lid sinds: 29 jun. 2011
11 september 2011, 11:47 uur | Bericht #286810
Gisteren heb ik van ongeveer 0:00 tot 0:50 aan de Weiweg in Nieuwerbrug gestaan. Het dichtstbijzijnde onweer hing net voor ik weg ging boven het noordwesten van Overijssel, hemelsbreed 100 kilometer verderop. Het zag er echter uit alsof het hooguit 20 kilometer ver was. Had niet gedacht dat je onweer van zo ver kon zien!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.378 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 49 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 49, lezen 1 mensen het topic "Onweerskansen 28 april".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden