Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 11:51:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleveland, OK; McClain, OK; Pottawatomie, OK.

26 Apr 2024 11:51:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleveland, OK; Lincoln, OK; Oklahoma, OK; Pottawatomie, OK.

26 Apr 2024 11:46:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 11:31:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleveland, OK; McClain, OK.

26 Apr 2024 11:27:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cowley, KS; Sumner, KS.

26 Apr 2024 11:17:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harper, KS; Sumner, KS.

26 Apr 2024 10:43:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:43:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Tillman, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:04:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, OK; Oklahoma, OK.

26 Apr 2024 09:31:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:28:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 09:16:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Foard, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:01:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 08:58:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 08:58:13
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 03:51 uur | Bericht #281929
Hoi,

Ik wil jullie bij deze het artikel showen waar ik afgelopen donderdag voor ben geïnterviewd door De stad Gorinchem en AD Rivierenland.
Ik ben door hun benaderd via Twitter. Het interview van AD Rivierenland heb ik zelf nog niet gelezen en komt deze zaterdag ochtend uit in de AD.

Aankomende dinsdag komt het interview (zie link) in de lokale krant. Natuurlijk heb ik daar ook onweer-online in laten vernoemen.
Daar haal ik toch de meeste informatie vandaan! Jullie doen het TOP en dat mag vertelt worden!!

Interview Lynette Rensen Stomchaser in NL

Indien ik in bezit ben van het interview van het AD zou ik deze zo snel mogelijk plaatsen in mijn topic.

Ik hoop dat ik deze topic op de goede plek heb geplaatst anders mag hij verplaatst worden naar de desbetreffende topic.

16318674.jpg

16318673.jpg

Groetjes Lynette | Gewijzigd: 3 september 2011, 03:52 uur, door Resident Evil
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
3 september 2011, 04:56 uur | Bericht #281926
Leuk voor je Lynette, het is een leuk artikel geworden. De foto's geven een mooi rustig sfeertje, ziet er prima uit, maar had leuker geweest als het wat 'ruiger' weer was geweest omdat je dan met de foto's het verhaal beter illustreert. Maar goed, dat was jouw pakkie-an natuurlijk niet nu.

Grappig trouwens hoe je hondje kijkt op je tweede foto. "What the hell is ze aan het fotograferen?" of "Zie ik daar nou een enorme shelf hangen?!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
3 september 2011, 09:27 uur | Bericht #281952
Prachtig!!! Ook mooi dat ze onweer-online vermeld hebben
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
3 september 2011, 09:34 uur | Bericht #281956
Altijd een paar extra sokken mee
door Mirjam de Swart


lynette_1.jpg

Hevige onweersbuien die over het land trekken. Lynette Rensen uit Arkel is er gek op. Sterker nog: zij rijdt heel Nederland door om het onweer op de gevoelige plaat vast te leggen. Voor haar kan het niet heftig genoeg zijn. Lynette is Stormchaser in Nederland.

,,Als kind al was ik gefascineerd door onweer. Ik ben er nooit bang voor geweest. Ik was een jaar of zes oud was toen ik zag hoe een bliksemschicht de complete horizon vulde. Schitterend om te zien. Een machtig moment. Ik denk dat mijn fascinatie toen pas echt is aangewakkerd, '' vertelt Lynette.

In 2004 ging ze zich nog meer verdiepen in haar passie voor het weer en dan vooral voor extreem weer. Dit gecombineerd met haar andere passie: fotografie levert letterlijk schitterende plaatjes op. ,,In 2009 ben ik echt gaan 'chasen'. Ik heb toen ook mijn eerste bliksemfoto gemaakt. Een geweldig moment. Het is en blijft uniek om de bliksem vast te leggen met je camera. Geen onweersbui is hetzelfde. ,,

Het is voor het eerst sinds lange tijd weer een mooie dag in Nederland. Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw met hier en daar een wolkje. Lynette kijkt lachend naar de lucht boven haar. ,,Zo'n dag als deze is ideaal. Natuurlijk geniet ik van de zon, maar ik weet ook dat een paar dagen mooi weer garant staan voor een lekker explosief buitje.''
Wat ze ook doet Lynette Rensen houdt altijd het weer nauwlettend in de gaten. ,,Het beheerst mijn leven. Ik kijk dagelijks op de site onweer-online.nl en natuurlijk houd ik zelf het weer in de gaten. Gewoon door naar buiten te kijken. Inmiddels weet ik wel wanneer ik mijn spullen bij elkaar moet verzamelen. En anders zijn er altijd wel anderen die me er op wijzen,'' lacht Lynette.

En als het dan zover is dan is het een kwestie van het hoofd koel houden, spullen verzamelen en rijden maar. Dat kost heel wat organisatorisch vermogen, want de alleenstaande Lynette heeft ook een zoontje. ,,Als ik ook maar een vermoeden heb dat het wel eens zou gaan kunnen knallen ergens in Nederland schakel ik mijn moeder in om op te passen. Pas als dat geregeld is ga ik verder denken. Mijn spullen staan eigenlijk altijd voor het grijpen. Ik zorg dat alle accu's vol zijn, neem genoeg geheugenkaarten mee. Mijn laptop, mobieltje en niet te vergeten een paar extra sokken, want als stormchaser loop je nogal eens natte voeten op.''
In haar opvallend groene autootje rijdt ze door heel Nederland op zoek naar donder en bliksem. Lynette ,,De camera's waar ik mee werk zijn niet goedkoop. Het is een dure hobby, maar ik denk dat ik het meeste geld kwijt ben aan benzine. Maar ook hier in de Alblasserwaard ga ik er regelmatig op uit. Op 26 juli bijvoorbeeld ben ik lekker in de buurt gebleven. Dat was het noodweer waar toen in Leerdam een windhoos uit voort is gekomen. Geweldig, om dat meegemaakt te hebben. Helaas heb ik de windhoos zelf niet kunnen fotograferen want ik zat zelf in Sliedrecht, maar dit was ook al geweldig.''

lynette_2.jpg

Hoewel Lynette vol passie praat over het stormchasen in Nederland hoopt ze ook ooit in een land als Amerika een echte chase mee te maken. ,,Nu is dat nog niet haalbaar, maar het lijkt me echt geweldig om met zo'n team op pad te gaan. Om een Tornado van dichtbij te zien. Dat is echt mijn grote droom. Maar weet je, het onweer hier in Nederland is ook al heel erg bijzonder. Geen onweersbui is hetzelfde en ik heb het idee dat het onweer de laatste jaren ook steeds heftiger wordt.''

,,Ik houd gewoon wel van een beetje spanning en sensatie,''lacht Lynette. Maar ze verliest daarbij nooit de veiligheid uit het oog. ,,Ik blijf altijd in de auto tijdens het onweer. Ik hoor wel eens dat mensen op de fiets of met de brommer achter een bui aan gaan. Tja, dat is vragen om problemen natuurlijk. Misschien ben ik ook wel wat voorzichtiger omdat ik een kind heb. Veiligheid gaat bij mij voor alles. En het gaat altijd goed, heb nooit een moment gehad dat ik dacht: poeh, dit was op het nippertje. ,,

Haar mooiste herinnering tijdens het 'jagen'? ,,Nou dat was eigenlijk niet eens een echte chase, maar ik weet het nog precies. Dat was in de nacht van 25 op 26 mei in 2009. Die nacht onweerde het aan één stuk. Ik heb de hele nacht in het raam op een kussentje naar buiten zitten kijken. Ik heb toen ook foto's gemaakt, maar die waren jammer genoeg niet heel erg goed gelukt. Maar toch, die nacht in het raamkozijn is voor mij nog steeds wel een heel bijzonder moment.''

Bron: DeStadGorinchem.nl
Link naar het originele artikel
Every cloud has a silver lining
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 09:50 uur | Bericht #281966
Pracht interview, heerlijk dat je twee passie's kunt combineren.
Ben benieuwd naar het art. uit het AD.
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 10:02 uur | Bericht #281974
Mooie intervieuw.
Ik denk dat zoals het hier staat je je verhaal met menig chaser in Nederland kan delen.
Ik vind het prachtig hoe je hier over je passie spreekt.

Gefeliciteerd.
Mijn WebsiteMijn Twitter
Jevgeni
Lid
Woonplaats: Asperen
Berichten: 56
Lid sinds: 28 jun. 2011
3 september 2011, 10:06 uur | Bericht #281975
Heel mooi!!! Leuk om te lezen
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
3 september 2011, 10:14 uur | Bericht #281977
Leuk artikel! Fely
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam
Berichten: 154
Lid sinds: 30 jul. 2006
3 september 2011, 10:31 uur | Bericht #281979
Vandaag stond er weer een groot mooi stuk in het AD van haar, was een mooi en leuk stukje hoor !
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 10:44 uur | Bericht #281982
leuk stukje!

Citaat van pompbediende, zaterdag 3 september 2011, 10:31 uur Vandaag stond er weer een groot mooi stuk in het AD van haar, was een mooi en leuk stukje hoor !
wil ik ook wel even lezen!

MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 11:07 uur | Bericht #281993
Geweldig stukje al. Heel leuk!!
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 17:48 uur | Bericht #282112
Hierbij het artikel van AD rivierenland helaas kan ik geen online bestand vinden dus via de foto!



Naamloos1.jpg | Gewijzigd: 3 september 2011, 21:02 uur, door Resident Evil
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 18:01 uur | Bericht #282119
Ook in dit kranten art. spat de passie er weer van af.
Woonplaats:
Berichten: 21
Lid sinds: 22 mei. 2011
3 september 2011, 18:22 uur | Bericht #282137
ik heb je artikel gelezen en helemaal toppie
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 21:02 uur | Bericht #282226
Thanks all voor de leuke reacties!!
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
3 september 2011, 23:50 uur | Bericht #282470
Ik vind het super voor je!!!

Mag ook wel voor zo'n fanatiek iemand
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
Horus
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 321
Lid sinds: 9 jun. 2007
4 september 2011, 01:09 uur | Bericht #282645
Tof zeg, ik in Nijmegen lees ook het AD maar heb het niet gezien? Jammer!!!Edit, komt dinsdag pas, ben benieuwd of het in de landelijke editie staat! | Gewijzigd: 4 september 2011, 01:10 uur, door Horus
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 september 2011, 10:50 uur | Bericht #282945
Citaat van Horus, zondag 4 september 2011, 1:09 uur Tof zeg, ik in Nijmegen lees ook het AD maar heb het niet gezien? Jammer!!!Edit, komt dinsdag pas, ben benieuwd of het in de landelijke editie staat!

Ben er helemaal trots op

Verslag in AD was van afgelopen zaterdag editie staat alleen in rivierenland AD.
Maar in eerdere post staat afbeelding van krantenartikel. Ik heb nog geen online bestand gevonden.
Landelijke editie had helemaal te gek geweest Maar heb die ambitie nog wel

Dinsdag kom ik hier in de huis aan huis krant De stad Gorinchem

Groetjes Lynette
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 september 2011, 10:51 uur | Bericht #282947
Citaat van darkcloud, zaterdag 3 september 2011, 23:50 uur Ik vind het super voor je!!!

Mag ook wel voor zo'n fanatiek iemand


Bedankt!

*bloos* mn moeder word er soms beetje gek van mijn /weer obsessie\ Praat er bijna altijd over.
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
kiwitwins
Lid
Woonplaats: Hoensbroek, Heerlen (Z.Limburg)
Berichten: 298
Lid sinds: 15 dec. 2010
6 september 2011, 15:05 uur | Bericht #283851
Super leuk voor je. Leuke stukjes. Ik hoop ooit met iemand mee te kunnen op storm chase.

Anyway namen voor je 3 kittens. Thunder, Lightning and Storm
Twitter... @calaprese Enjoy nature, it's the biggest gift of all....
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 253 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 253, lezen 3 mensen het topic "Stormkans zondag 10 maart 2019".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden