Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Logan, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS; Wallace, KS.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:47:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO; Sedgwick, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wallace, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, SD.

26 Apr 2024 01:36:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:38:25
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
krikkaah
Lid
Woonplaats: keerbergen
Berichten: 30
Lid sinds: 29 jun. 2011
3 september 2011, 14:37 uur | Bericht #282053
Hoihoi forum,

Ik mag van een kameraad zn canon 550d altijd lenen als er iets op til is, en ik weet nu ondertussen hoe ik raw moet fotokes trekken, maar hoe ik de iso instellnigen en f waarden moet afregelen om enkele mooie fotos te maken, daar heb ik nul verstand van, en had de vraag al is gesteld in een andere topic maar daar is helaas over gekeken (ik zie het glas liever halfvol als half leeg, anders had ik genegeerd geschreven loool) dus mijn vraag aan al die knappe koppen qua fotografie en video: HULP


ps:ik heb al enkele mooie standaard fotokes maar deze zijn 25MB+ dus hoe kan ik deze verkleinen tot 2MB???

bedankt voor de hulp en hopelijk stel ik hier geen al te domme vragen :-p

Kristof

edit: de lens die erop zit is een efs 18-135mm lens, want dit maakt wel iets uit wssl. | Gewijzigd: 3 september 2011, 15:11 uur, door krikkaah
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 september 2011, 14:47 uur | Bericht #282055
ik weet het niet

maar in de handleiding is het vast te vinden

http://www.gebruikershandleiding.com/Canon...g-5-291028.html
met vriendelijke groet,

Marcel
Waarom deze advertentie?
krikkaah
Lid
Woonplaats: keerbergen
Berichten: 30
Lid sinds: 29 jun. 2011
3 september 2011, 15:05 uur | Bericht #282059
Citaat van marcel`westland, zaterdag 3 september 2011, 14:47 uur ik weet het niet

maar in de handleiding is het vast te vinden

http://www.gebruikershandleiding.com/Canon...g-5-291028.html



lol thx voor de info maar daar ben ik gene straffe in, ik zal er proberen uit te halen wat ik kan.

dank u
Woonplaats: Schiphol/Amsterdam
Berichten: 241
Lid sinds: 19 aug. 2006
3 september 2011, 15:55 uur | Bericht #282074
Citaat van krikkaah, zaterdag 3 september 2011, 15:05 uur :D lol thx voor de info maar daar ben ik gene straffe in, ik zal er proberen uit te halen wat ik kan.

dank u


Misschien ligt het aan mij, maar wat is nu precies je vraag? lol

Om foto's te verkleinen kun je verschillende programma's vinden (gratis) bijv. deze http://www.faststone.org/download.htm
(google is je vriend) en uiteraard de betaalde programma's zoals Paintshop of Photoshop Elements.
chrismir
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 133
Lid sinds: 4 jun. 2008
3 september 2011, 16:08 uur | Bericht #282076
Ik kan je hier geen complete cursus canon eos 550d geven, maar ik kan je een paar tips geven met betrekking tot luchtfoto's

Zelf schiet ik meestal in stand M, waarbij je alles zelf dient af te stellen (diafragma/sluitertijd). Wellicht kun je beter met Av werken zodat je minder snel de fout maakt over of onderbelichte foto's te maken (gebeurd me ook nog steeds).

De ISO waarde is simpel in te stellen. Rechtboven op de camera zit een knop met rechts ervan ISO geschreven. Wanneer je hier op drukt verschijnt op het scherm een keuze menu. Voor lucht foto's overdag kun je het best ISO 100 of evt. ISO 200 gebruiken.

In Av mode dien je je diafragma in te stellen (Aperture). Wanneer je deze laag instelt (bijv F3.5) is het diafragma het grootst, vangt dus veel licht op, maar de scherptediepte is erg klein. Dit is voor luchtfoto's niet altijd even praktisch. Je kunt dan denken, ik zet hem zo hoog mogelijk, bijv F32. Dit levert inderdaad een hoog scherptediepte bereik op, maar het diafragma is dan zo klein, dat je waarschijnlijk te lange sluitertijd nodig gaat hebben, wat dan weer voor onscherpe foto's kan zorgen (met tripod is dit overigens geen probleem). Zelf gebruik ik meestal F8 tot F11.

Zet verder de Witbalans op automatisch, door op de WB knop te drukken en helemaal links AWB te kiezen. Beeldstijl (picturestyle) op landschap (landscape).

Nu kun je je foto's gaan schieten. Wanneer je de afdrukknop halfingedrukt houdt, zal de camera een aantal zaken doen, waaronder (in Av mode) de sluitertijd berekenen. Bij composities waarin lucht en andere zaken gecombineerd zijn (boom/huis etc.), gebeurd het vaak dat de details in de wolken niet goed op de foto te zien is. Dit komt omdat de camera zowel de lucht als de omgeving juist wilt belichten en dus een middenweg zoekt. In de Av mode kan dit makkelijk gecorrigeerd worden door een aantal stappen (stops genaamd) af te wijken van de berekening. Druk op de Av knop naast het schermpje en houdt deze ingedrukt. Op het scherm zal de oplichtende rand verplaatsten naar het deel met daarin -2..1..0..1..2. en draai het wiel (aan de bovenzijde) 1, 2 of 3 klikken naar links.

Vanaf nu hoef je eigenlijk alleen op de sluitertijd te letten. Wanneer je de afdrukknop half ingedrukt houdt, zie je in het richtvenster links onder een getal. Bij een 50mm lens moet je gaan opletten wanneer dit getal onder de 100 (1/100 seconde) komt.

Voor het nabewerken van foto's (waaronder het verkleinen) bestaat allerlei software. Wellicht dat iemand anders daar iets over kan zeggen, want ik ben niet zo thuis in windows software (zelf gebruik ik digiKam onder Linux)

Succes!

Chris

P.s. Dit verhaal geldt voor foto's overdag. Voor bliksemfoto's in de donkere uurtje, zie onder | Gewijzigd: 3 september 2011, 16:18 uur, door chrismir
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
3 september 2011, 16:10 uur | Bericht #282078
Citaat van krikkaah, zaterdag 3 september 2011, 14:37 uur Hoihoi forum,

Ik mag van een kameraad zn canon 550d altijd lenen als er iets op til is, en ik weet nu ondertussen hoe ik raw moet fotokes trekken, maar hoe ik de iso instellnigen en f waarden moet afregelen om enkele mooie fotos te maken, daar heb ik nul verstand van, en had de vraag al is gesteld in een andere topic maar daar is helaas over gekeken (ik zie het glas liever halfvol als half leeg, anders had ik genegeerd geschreven loool) dus mijn vraag aan al die knappe koppen qua fotografie en video: HULP


ps:ik heb al enkele mooie standaard fotokes maar deze zijn 25MB+ dus hoe kan ik deze verkleinen tot 2MB???

bedankt voor de hulp en hopelijk stel ik hier geen al te domme vragen :-p

Kristof

edit: de lens die erop zit is een efs 18-135mm lens, want dit maakt wel iets uit wssl.


Bij de EOS 550 kun je alles volledig handmatig instellen,als je `s nachts wilt fotograferen is het beste om te doen de "bulb" stand te kiezen.Kwestie van statief neerzetten,op de bui mikken en sluiter openhouden.
Afhankelijk van de felheid van het weerlicht een beetje spelen met het diafragma,bij lichtzwak (of in de verte) weerlicht diafragma zo groot mogelijk maken (zie lens, meestal iets van F3.5) als het dichterbij of heel felle weerlichten zijn kun je de diafgrama verkleinen naar F7-F10.
Tip is wel om de autofocus uit te zetten en handmatig scherp te stellen en je lens zo rond de 35-50mm te houden (tenzij verder weg.... dan uiteraard richting 135mm).
Wil je op de automaat dan kan het ook,alleen bepaald dan wel fototoestel de tijd en dat kan wel eens vervelend zijn.
krikkaah
Lid
Woonplaats: keerbergen
Berichten: 30
Lid sinds: 29 jun. 2011
3 september 2011, 16:51 uur | Bericht #282087
Citaat van Armin_Amsterdam, zaterdag 3 september 2011, 15:55 uur Misschien ligt het aan mij, maar wat is nu precies je vraag? lol

sorry is idd niet erg duidelijk , dit gaat vooral over instellingen om lekkere dreigende donkere wolken te trekken want momenteel maakt de camera de wolken witter dan ze in het echt zijn, en ik wil ze trekken zoals ze eruit zien
En dan eventueel om bliksem te trekken als dit niet teveel moeite is.


Aan de anderen die nen helen hoop tekst voor mij geplaatst hebben, ik ga deze heeeeeeeeel aandachtig lezen en nen dikke merci. hopelijk kan ik binnenkort wat mooie fotos delen met jullie.

Spontane merci aan o-o om zoveel nuttige tips en informatie vrij te geven en dan nog eens uit te leggen aan leken zoals ik .
Kijk maar naar de datum dat ik lid geworden ben, dit zegt iets over de avond ervoor. Fan geworden sindsdien en al enorm veel geleerd ook, helaas niet in de richting van de fotografie


Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 339 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 339, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden