Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
steyn95
Lid
Woonplaats:
Berichten: 737
Lid sinds: 26 jun. 2009
8 september 2011, 18:14 uur | Bericht #284430
07-09-2011 - Afgelopen nacht en gisteravond is het flink tekeer gegaan in met name Groningen en Drenthe. Hevige valwinden (of downbursts) richtten voor miljoenen aan. Als ik 's ochtends naar school fiets is het fietspad enigzins versperd door flinke takken van enorme dennenbomen. Later ging ook Dennis mee om foto's en opnames te maken van de aangerichtte schade, want ook dit zou (helaas) weer een stukje geschiedenis worden van Assen. Veel mensen die we onderweg spraken hadden het alleen maar over de schade, en beweerden zelfs dat ze het nog nooit zo erg hadden meegemaakt.

Het zijn erg veel foto's om ze allemaal op dit forum te plaatsen dus voor het hele verslag inclusief tekst kun je hier kijken:
http://weerinassen.nl/storm-chasing/319-on...bomen-downburst

Filmpje op locatie in het gebied waar de vele bomen zijn geveld.






Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 14 jul. 2010
8 september 2011, 18:18 uur | Bericht #284433
Zo, indrukwekkend hoor!
Mooi stukje en foto's.
Waarom deze advertentie?
steyn95
Lid
Woonplaats:
Berichten: 737
Lid sinds: 26 jun. 2009
8 september 2011, 18:21 uur | Bericht #284434
Citaat van Stéphanie, donderdag 8 september 2011, 18:18 uur Zo, indrukwekkend hoor!
Mooi stukje en foto's.


Dankje! Het ging hier even flink tekeer!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 september 2011, 18:26 uur | Bericht #284436
Indrukwekkende fotoserie op je site Steyn, wat een krachten zijn daar bezig geweest!
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2011, 18:39 uur | Bericht #284440
Daar is het flink tekeer gegaan zeg, wat was de hoogst gemeten windsnelheid?
klebniko
Lid
Woonplaats: renkum
Berichten: 779
Lid sinds: 4 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2011, 18:40 uur | Bericht #284441
Wat een ravage. Goed verslag en dito pics
steyn95
Lid
Woonplaats:
Berichten: 737
Lid sinds: 26 jun. 2009
8 september 2011, 18:47 uur | Bericht #284443
Citaat van Tyshane, donderdag 8 september 2011, 18:26 uur Indrukwekkende fotoserie op je site Steyn, wat een krachten zijn daar bezig geweest!
Dank! Ja het was ongelofelijk om te zien, erg heftig.

QUOTE(Wjans @ Sep 8 2011, 18:39) <{POST_SNAPBACK}>
Daar is het flink tekeer gegaan zeg, wat was de hoogst gemeten windsnelheid?

Klopt, de hoogste gemeten max. windstoot van Eelde was 64,8 km/h, maar dit is een station dat hier nogal ver vanaf ligt om dit soort lokale situaties te kunnen vergelijken. Het zal wel meer geweest zijn.

QUOTE(klebniko @ Sep 8 2011, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>
Wat een ravage. Goed verslag en dito pics

Dankje! | Gewijzigd: 8 september 2011, 18:47 uur, door steyn95
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2011, 19:23 uur | Bericht #284449
Citaat van Svenn, donderdag 8 september 2011, 19:01 uur Hoge bomen vangen veel wind, downbursts.. Nu toch maar eens vragen, weet je uberhaupt wel hoe dat eruitziet? Niet elke windvlaag is een downburst hoor. Mooie platen, maar veels te overdreven, in heel het land heeft het gespookt. En miljoenen, heb daar niks van vernomen Ik denk dat je alles mooier maakt dan dat het is.

Inderdaad melding van 7 miljoen, maar meeste uit noord-westen.

Wat ben je weer lekker positief Svenn.... Het heeft hier kort maar heftig gespookt op de buienlijn die hier overtrok, het duurde al met al een dikke 10 minuten met enorme zware windstoten en met daarbij redelijke zware regenval.

En Steyn, mooi verwoord en in beeld gebracht hoe het hier in de omgeving tekeer ging.
Ben je ook nog bij het Pelinckbos geweest?? Daar schenen ook redelijk wat bomen omgewaaid/afgeknapt te zijn.
Pringelz
Lid
Woonplaats: Belgie, Destelbergen (OVL)
Berichten: 1089
Lid sinds: 25 dec. 2009
8 september 2011, 19:45 uur | Bericht #284452
Indrukwekkend foto's
weerfreak
Lid
Woonplaats: Monster (Westland) (Zuid-Holland)
Berichten: 635
Lid sinds: 19 nov. 2010
8 september 2011, 19:47 uur | Bericht #284455
Citaat van arjanbruggink, donderdag 8 september 2011, 19:23 uur Wat ben je weer lekker positief Svenn.... Het heeft hier kort maar heftig gespookt op de buienlijn die hier overtrok, het duurde al met al een dikke 10 minuten met enorme zware windstoten en met daarbij redelijke zware regenval.

En Steyn, mooi verwoord en in beeld gebracht hoe het hier in de omgeving tekeer ging.
Ben je ook nog bij het Pelinckbos geweest?? Daar schenen ook redelijk wat bomen omgewaaid/afgeknapt te zijn.


alsof het nondejus hier niet gespookt heeft, de windstoten sloegen takken van de bomen af hier.
En wat een slagregens. Maar vooral die plotse windstoten
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
steyn95
Lid
Woonplaats:
Berichten: 737
Lid sinds: 26 jun. 2009
8 september 2011, 20:06 uur | Bericht #284411
Citaat van Svenn, donderdag 8 september 2011, 19:01 uur Hoge bomen vangen veel wind, downbursts.. Nu toch maar eens vragen, weet je uberhaupt wel hoe dat eruitziet? Niet elke windvlaag is een downburst hoor. Mooie platen, maar veels te overdreven, in heel het land heeft het gespookt. En miljoenen, heb daar niks van vernomen Ik denk dat je alles mooier maakt dan dat het is.

Inderdaad melding van 7 miljoen, maar meeste uit noord-westen.

Lees dit eens: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/65595/knmi...he-dinsdagnacht was het vergeten om mee te nemen in het verslag. Dat van die miljoenen was inderdaad over met name Groningen, Friesland en Drenthe het geval. Zoiets heeft zich ook wel eens voor gedaan in Hoogeveen, een paar jaar terug. Gezien de schade etc. Natuurlijk wel in een minder groot stadium

Ik geef toe, in mijn vorige verslag heb ik dit ook wel eens naar voren gebracht inderdaad, maar ook gelijk aangepast Maar ik heb me er eens in verdiept, en ben aardig wat info tegen gekomen. Onder andere het artikel hierboven en die van het Dagblad v/h Noorden. Zie hier het artikel met een quote van Harry Geurts (KNMI): http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/articl...-naar-downburst

Wat Arjan ook aangeeft, is dat het flink tekeer is gegaan binnen een tijdsbestek van ongeveer 10 minuten. Het zicht werd even onttrokken en bedroeg ongeveer nog maar zo'n 10 a 15 meter. Iets wat ik zelf nog nooit eerder heb gezien tot nu toe in mijn 16 jarige bestaan.

Ik hoop zo wat meer verduidelijking te hebben kunnen geven.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 september 2011, 20:12 uur | Bericht #284462
Inderdaad, was een downburst of een vermoedelijke zwakke tornado!!! Zelf ga ik uit van een zwakke tornado in Groningen. Complimenten Steyn voor het werk wat je gegeven hebt
steyn95
Lid
Woonplaats:
Berichten: 737
Lid sinds: 26 jun. 2009
8 september 2011, 20:22 uur | Bericht #284463
Citaat van arjanbruggink, donderdag 8 september 2011, 19:23 uur Wat ben je weer lekker positief Svenn.... Het heeft hier kort maar heftig gespookt op de buienlijn die hier overtrok, het duurde al met al een dikke 10 minuten met enorme zware windstoten en met daarbij redelijke zware regenval.

En Steyn, mooi verwoord en in beeld gebracht hoe het hier in de omgeving tekeer ging.
Ben je ook nog bij het Pelinckbos geweest?? Daar schenen ook redelijk wat bomen omgewaaid/afgeknapt te zijn.


Dankjewel voor je positieve complimenten! Het Pelinckbos waren we inderdaad ook geweest. Daar heb ik die foto gemaakt van bomen die allemaal een kant op waren gewaaid. Hoorde van een kameraad uit Bovensmilde dat er bij sportcentrum Sportique ook bomen waren omgewaaid.

QUOTE(Pringelz @ Sep 8 2011, 19:45) <{POST_SNAPBACK}>
Indrukwekkend foto's

Dankje!

QUOTE(Jan van Ooijen @ Sep 8 2011, 20:12) <{POST_SNAPBACK}>
Inderdaad, was een downburst of een vermoedelijke zwakke tornado!!! Zelf ga ik uit van een zwakke tornado in Groningen. Complimenten Steyn voor het werk wat je gegeven hebt

Geen dank Jan, vond het een bijzondere ervaring en leuk om te delen, naast dat ik net ben begonnen met een drukke schoolweek! | Gewijzigd: 8 september 2011, 20:28 uur, door steyn95
geomario
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 48
Lid sinds: 8 jul. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2011, 20:31 uur | Bericht #284465
Zat gisteren in de trein van Groningen naar Utrecht, en van Groningen tot Zwolle ging het inderdaad flink tekeer. Prachtige stormluchten, helaas geen camera mee. Vanaf Zwolle klaarde het gauw op en zag ik soms blauwe luchten.
Woonplaats: Muntendam
Berichten: 84
Lid sinds: 23 apr. 2008
8 september 2011, 23:28 uur | Bericht #284689
ja, maar ik lees niet uit de rest van het land dat er vrachtwagentrailers e.d. omgewaait zijn.. en delen van daken / huizen eraf gegaan zijn...
Woonplaats: Raalte/Overijssel
Berichten: 1034
Lid sinds: 16 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 september 2011, 15:47 uur | Bericht #284873
Hier is het ook echt goed tekeer gegaan ! Geen schade maar wel erg harde wind wat ineens op kwam zetten onder die buien ! Moest gewoon schreeuwen om me verstaanbaar te maken




Grtz. Steven
allways in the mood for some thunder and lightningTwitter Stevenwesselink

Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
T-inus
Lid
Woonplaats: Budel (tussen Eindhoven en Weert)
Berichten: 329
Lid sinds: 21 aug. 2009
9 september 2011, 18:30 uur | Bericht #284966
Zo die foto´s op je site niet normaal joh, half bos tegen de vlakte
www.martijnvantongeren.nl
Woonplaats: Dwingeloo (Drenthe)
Berichten: 283
Lid sinds: 17 aug. 2008
9 september 2011, 22:13 uur | Bericht #285046
Heel gaaf om te zien.
Of het een downburst is geweest durf ik niet te zeggen. Ik denk dat veel bomen niet bestand zijn tegen de hevige rukwinden. Ze kunnen hun eigen gewicht niet aan en worden dan met wortel en al uit de grond getrokken.
Vraag me af wat er gebeurt als er een tropische storm over Nederland trekt.
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 september 2011, 08:42 uur | Bericht #287906
Even kleine aanvulling van mijn kant:

Het mooie en rare is, is dat je zowat een rechte streep op de kaart kan leggen qua schadespoor.
Van wat ik heb kunnen zien, is dat je vanaf de Van Liersbrug in Bovensmilde een streep kan trekken zo richting de Baggelhuizerplas (o.a. de Vliegvisvereniging). De schade begint zoals ik al zei (en van wat ik kon zien) rond de Van Liersbrug.
Bomen, boomkruinen, auto's en een enkele woning hebben daar schade opgelopen. Aan de Hoofdweg is van een dikke eik de gehele kruin eraf geknakt, er staat nog alleen een stompje van een 3 meter hoog.
Als je dan verder rijdt naar Assen toe zie je aan de westkant van het Pelinckbos een enorme ravage in het bos. Het is pak 'm beet tussen de 50 tot 100m breed.
Plus de reportage van jou kant kom ik tot deze conclusie. Wat het dan precies is geweest is nog onduidelijk. Je leest er verschillende dingen over maar was het nou een (micro- of down)burst of een tornado??
Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 september 2011, 13:02 uur | Bericht #287927
Zo ziet er idd heftig uit! Leuk verslag Steijn! Welke mic gebruik je bij de buitenopnames? Grt m
https://twitter.com/#!/mherp
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 299 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 299, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden