Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allen, LA; Rapides, LA; Vernon, LA.

12 May 2024 23:39:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cimarron, OK; Texas, OK.

12 May 2024 23:36:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Columbia, WI; Dane, WI; Sauk, WI.

12 May 2024 23:36:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dane, WI.

12 May 2024 23:30:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Oneida, WI.

12 May 2024 23:08:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sabine, LA; Sabine, TX; San Augustine, TX.

12 May 2024 23:06:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Falls, TX.

12 May 2024 23:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX.

12 May 2024 23:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Acadia, LA; Evangeline, LA; St. Landry, LA.

12 May 2024 23:04:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dane, WI; Iowa, WI.

12 May 2024 23:00:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Acadia, LA; Allen, LA; Evangeline, LA; Jefferson Davis, LA; St. Landry, LA.

12 May 2024 22:54:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Acadia, LA; Lafayette, LA; St. Landry, LA.

12 May 2024 22:50:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Stanton, KS.

12 May 2024 22:50:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cimarron, OK; Texas, OK.

12 May 2024 22:35:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Acadia, LA; Allen, LA; Jefferson Davis, LA.

12 May 2024 22:27:35
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Woonplaats: Locatie
Berichten: 88
Lid sinds: 25 jul. 2008
11 september 2011, 12:16 uur | Bericht #286863
Ik houd het op een kwestie van ongeluk en locatie, aangezien de meeste onweersbuien dit jaar vanuit zeeland/noordzee kwamen en dan verder landinwaarts trokken.
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 12:26 uur | Bericht #286887
Ik woon in Goes zoals jullie misschien al wel hebben gezien of al weten. Hier stikt het van de agri-boeren met hun anti-hagelkanonnen, gek word je er van.

Dit jaar is een 'goed' jaar voor zeeland en de onweersactiviteiten, eerlijk is eerlijk maar dit is ook wel eens anders geweest helaas. Regelmatig piste Goes en omstreken naast de pot terwijl het er toch goed uit zag en op 1 of andere manier verdween het net boven land. Mijn idee is dus dat als een onweersbui te zwak is om een hagelkanon te overleven, dan simpelweg afbreekt. Dit jaar is zeeland goed voor behoorlijk vette onweersbuien die wellicht de hagelkanonnen WEL overleven....

Echt een strakke mening heb ik er nog niet over maar mijn gevoel zegt dat dit er toch wel degelijk mee te maken kan hebben. Dus heb ik eens opgezocht op google & wiki en fabrikanten van deze dingen. Ik wil niet veel zeggen maar als je leest wat de fabrikant schrijft zou er best wel eens wat in kunnen zitten.

Lees en oordeel zelf eens....

*edit Debbieke* Ik heb je topic samengevoegd in dit topic aangezien het over hetzelfde gaat.
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Waarom deze advertentie?
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 12:30 uur | Bericht #286889
Hallo luitjes,

Ik lees net het stukje over “Verklaring voor onweerswerende plaatsen?” en wellicht helpt dit een stukje mee. Dit stuk gaat over de Hagelkanonnen ofwel luchtdrukkanonnen die boeren gebruiken om hun gewassen te beschermen tegen onderandere hagel. Ik ben geboren in de randstad, den haag en had geen flauwbenul wat zo’n ding is of wat het doet en ik gok zo maar dat er meerdere mensen zijn hier die geen idee hebben zoals ik dat had…(wat een zin!). Ik heb hier de meest intressante punten bij elkaargezet.

Persoonlijk denk ik dat het best eens invloed KAN hebben of onweer volledig tot ontwikkeling kan komen ja of nee. Lees en ordeel zelf....

Bron:wikipedia, Inopower & ikzelf

Wiki;
Een hagelkanon is een apparaat waarmee geprobeerd wordt hagelvorming in buien tegen te gaan. Door met tussenpozen van enkele seconden schokgolven van geluid de wolken in te sturen zou ofwel de groei van de hagelstenen worden verstoord, ofwel de opbouw van de onweer & hagelwolk. Ze worden vooral ingezet door fruittelers en wijnbouwers, in onder meer België, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje.

De effectiviteit van het hagelkanon is echter niet bewezen. Zo wordt bij onweer en bliksem, die vaak hagel vergezelt, veel sterkere schokgolven uitgezonden, terwijl dat geen effect lijkt te hebben op de grootte van hagel.

Hagelkanonnen produceren hetzelfde geluid als een (doffe) donderslag, maar met een gelijke regelmaat, wat door sommige mensen als vervelend en frustrerend wordt ervaren. In Zeeland zijn er sinds 2004 enkele, maar wel een groeiend aantal, aangeschaft door fruittelers.

Inopower;

Principe van de schokgolf;
Met het kanon worden om de vijf seconden ioniserende (energierijke) schokgolven in de lucht geschoten. Deze bereiken snel de hoge atmosfeer, tot op 15000m, bij –50°C, waar de hagel zich ontwikkelt. Een gedeelte van de golven wordt teruggekaatst door de wolken en de tropopauze. Deze botsen tegen de stijgende golven. Hierdoor verhoogt hun snelheid en energie en vervoeren zo een groot ioniserend potentiaal (ioniseren is het wegslaan van elektronen.)


Door het voortdurend op en neer gaan van de golven ontstaan er een mengeling polariteiten in de wolk. Dit brengt een kettingreactie aan micro–explosies met zich mee waardoor de ijskristallen onstabiel worden. Ze kunnen geen waterdruppels of waterdamp meer opnemen. Ze vallen naar beneden en doorkruisen in hun val de verstoringszone die door de schokgolven is veroorzaakt. Daardoor worden de stenen versplinterd. De hagel valt uiteindelijk als regen of natte sneeuw op de grond.



Metingen;
De scepsis is natuurlijk nooit ver weg, maar recente radarbeelden, daterend van 17 juli bewijzen dat door toedoen van het hagelkanon een wig werd gedreven in een onweerslijn. Het bedrijf en de omgeving bleven gespaard van hagel. Het komt er op aan tijdig het kanon in werking te stellen, dat wil zeggen minstens 20 minuten voordat de bui u kan raken.



Werking van het hagelkanon;
In een explosiekamer wordt acetyleen gespoten die zich mengt met stikstof en zuurstof uit de lucht. In het nieuwe kanon wordt zuurstof onder druk ingespoten om de explosiekracht te optimaliseren. Ook stikstof wordt in het nieuwe kanon apart aangevoerd omdat bij onweersbuien de lucht te vochtig wordt. Hierdoor vermindert de explosie sterk aan kracht. Door toevoeging van stikstof en zuurstof blijft de explosie op kracht. Met het oude kanon kan om de 7 seconden een explosie
veroorzaakt worden.

Door de verbeterde elektroden kan met het nieuwe kanon om de 4 à 5 seconden een ontploffing worden gegenereerd. De explosies zijn met het nieuwe kanon 30% krachtiger, wat de efficiëntie van de explosie positief beïnvloedt en het onweer sneller onder controle is. Het nieuwe systeem werkt op zonnepanelen van 12V, een veilige spanning gezien de bliksemactiviteit bij onweer, en kan via een radiosignaal in werking gesteld worden.


De kengetallen;
Het oude toestel kostte ongeveer 42.000,00 euro. De nieuwe versie zou iets goedkoper zijn en bovendien een sms–startmodule en een onderhoudscontract inhouden. Het kanon beveiligt 80 tot 90 ha tegen hagel. Dit maakt een investering van 41,80 euro per ha op 10 jaar afschrijving, een investering die zeker verantwoord is voor teelten met een hoog financieel saldo.
De gasvulling (acetyleenflessen, zuurstof en stikstof), goed voor 4 tot 6 uur schieten, kost ongeveer 500,00 euro per jaar. Ter vergelijking: voor het bedrijf van Van Praet (10 ha) met vooral potchrysant, Canna en glasteelten zou een hagelverzekering ongeveer 10.000,00 euro per jaar kosten.
Minpuntje is de hoge geluidspieken die het kanon genereert: tot 130 decibel, gemeten bij de bron.
Regenbuien werken zeer geluidsdempend.

Afstand in meters van de machine - geluidsdruk - Geluidsschaal

10 meters - 130 dB - kreet van pijn
45 meters - 112 dB - pop orkest
100 meters - 90 dB - autobus of vrachtwagen
150 meters - 80 dB - autobus of vrachtwagen
200 meters - 73 dB - met open venster in de straat
500 meters - 68 dB - met open venster in de straat
1000 meters - 61 dB - hevige discussie
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
JVS
Lid
Woonplaats: Kop van Drenthe
Berichten: 14
Lid sinds: 26 jul. 2006
11 september 2011, 13:17 uur | Bericht #286929
@ Richardus

Ik hoop dat mede-lotgenoten je hier een beetje tot troost kunnen zijn. Ben er één van, nada echt onweer de laatste jaren hier in Norg.

Even off-topic:
Een auto aanschaffen zodat er naar een bui toe gereden kan worden, verhuizen maar ook daadwerkelijk chasen zijn persoonlijke keuzes die ondanks grote interesse of echte hobby niet voor iedereen hap-klaar binnen handbereik liggen.

On-topic:
Ben ook geen deskundige maar heb wel de nodige theorieën in de loop van de jaren gehoord. Die worden dan weer van tafel geveegd omdat ze niet wetenschappelijk onderbouwd zijn/kunnen worden. Maar, Moeder Natuur gaat gewoon haar eigen gang en laat zich niet door de mens sturen. (Al doen wij daar dan wel onze best voor met niet altijd even positieve gevolgen.)

Wat betreft mijn woonplaats valt het op dat buien of uitsterven vóór het dorp of zich pal voor mijn neus (keukenraam dus) in tweeën splitsen. In het laatste geval hoor ik naderhand dat het in Roden en Assen heeft gespookt.
Er wordt beweerd dat dit te maken heeft met het hoefijzer-vormige bossenbestand rond het dorp. Thermiek door het bomenbestand in combinatie met de aanwezige en wat hogere zandgrond zou onweersluwte veroorzaken.

Zou best kunnen aangezien ik ook 6 jaren aan de uiterste rand van de gemeente heb gewoond. Pal tegen een gebied aan dat plaatselijk bekend staat als Mandeveld.
Van oorsprong daar zompig en vlak land waar nu veel veehouderij op zit. Aan de rand een uitloper van de bossen van het Friese Bakkeveen.
Is een enorme onweersmagneet daar en ik moest dus altijd goed de voorspellingen maar vooral de lucht in de gaten houden als bekende signalen (wolkenformaties, stilvallen van de wind, temperatuurschommelingen e.d.) zich voordeden.
Frappant was destijds vooral dat in Haulerwijk (Frl.) en Zevenhuizen (Gr.) dan vaak schade door harde wind was te melden terwijl ik, net tussen deze beide dorpen in, de knetterende kern van de onweersbui over me heen kreeg. En minstens één inslag per bui op weidepalen van mezelf of naaste buren.

Opvallend is ook dat als het in Norg onweert, wat eens in ongeveer tien jaar voorkomt, het ook heftig is met vaak melding van een bolbliksem en de bijbehorende schade aan de natuur en behuizing. (Lekker veel rietgedekte boerderijtjes hier, dus je snapt het wel.) Dan is, om wat voor reden dan ook, een onweersbui niet gaan splitsen en lijkt dan te blijven hangen.

Naast de al genoemde redenen van bos, waterwegen, meren, zandgrond en heuvels heb ik me ook laten vertellen dat ijzerhoudende grond, zelfs spoorlijnen, invloed kunnen uitoefenen op het aantrekken dan wel afketsen van onweersbuien.
Nooit iets wetenschappelijks over bewezen tot nu toe of weer van tafel geveegd dus. Misschien ook omdat het niet altijd
100% opgaat. Maar wel duidelijk dat bepaalde gebieden in Nederland onweersgevoelig of juist onweersluw zijn. Vraag maar aan plaatselijke bewoners die er al meer dan 20 jaar wonen.

Wat de exacte redenen zijn weet ik niet maar wat mij wel opvalt is dat de intensiviteit van onweer in verhouding met zo’n 20 jaar geleden wel behoorlijk is veranderd.
Het lijkt er op dat tegenwoordig op bepaalde plekken in het land het kort maar zeer heftig toegaat, onweer dus kort maar krachtig is, terwijl (vooral extreem dit jaar) elders enkel wat gedonder en geflits voor korte termijn op afstand wordt waargenomen. Een soort van duidelijke tweedeling waar onweer zo’n 20 jaar geleden wat meer en gelijkmatiger over het hele land verdeeld leek. Toch de gevolgen van niet te stuiten klimaatveranderingen?

(Zucht). Nee, dan toch maar de zwoele oktoberdagen in Florida. Tussen 16.00 en 17.00 een prachtig onweer om tot ’s avonds laat op het balkon te kunnen genieten. Maar ja, dat was in “de vorige eeuw”.

Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 13:23 uur | Bericht #286933
Citaat van Richardus, zondag 11 september 2011, 10:49 uur en die opmerking is om hartstikke moe van te worden Geef mij geld voor een auto en rijbewijs dan aub Het gaat om het fenomeen van in je eigen woonplaats onweer meemaken, als ik zou willen chasen deed ik het wel. Maar het is hier dus een notoir onweersloze plaats, met dit jaar als hoogtepunt met het ene na het andere freaky voorbeeld. Elke mogelijke onweersdag valt in het water, en je maakt mij niet wijs dat daar geen verklaring voor is. Dat wij die niet weten is een tweede.

edit: kijk, de voorbeelden van plaatsen stapelen zich op. Dat wij radarstaarders dat telkens waarnemen is toch opvallend te noemen. Ben wel bang dat het enkel bij gissen (en ook gehoon wrs) zal blijven...


Je kan ook mensen via dit forum opzoeken die in jou buurt wonen en met hun chasen
Dat probeer ik de laatste tijd ook (nog niet vaak gelukt, maar het is wel een oplossing!)
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 13:44 uur | Bericht #286949
Citaat van weerfreakje, zondag 11 september 2011, 12:23 uur Je kan ook mensen via dit forum opzoeken die in jou buurt wonen en met hun chasen
Dat probeer ik de laatste tijd ook (nog niet vaak gelukt, maar het is wel een oplossing!)


toevallig gisteren iemand meegenomen die ook wel eens wilde chasen. Het is dus gewoon mogelijk.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 13:47 uur | Bericht #286954
hoe vaak ik de afgelopen jaren achter in de tuin heb zitten kijken en luisteren naar hoe onweer dichterbij kwam zelfs de bliksem in de verte kunnen zien, tellen... 1,2,3... 24... 45... dan de donder na een tijdje te horen... denkend aah bijna hier nog een km of 15...

vervolgens de bui af te zien buigen naar oost en dan via de oostkant van de stad door te zien trekken verder naar het noorden... om dan vervolgens na een tijdje weer echt ten noorden van de stad/onze wijk weer bliksem en donder te zien...

zelfs afgelopen 28 juni ging het zo, m'n zoon die vanuit Drenthe (waar hij op schoolkamp was) thuis gebracht werd omdat het niet betrouwbaar meer was terwijl wij hier in de stad, 3 misschien 4 flitsen en 2 klappen hebben gehad!

het laatste echte onweer wat we hier gehad hebben is die van mei '09 DE beruchte bui... en eerlijk gezegd kan ik me de buien er voor ook niet meer herinneren maar dat zijn vast ook geen spectaculaire buien geweest...

of het komt dat ik in het noorden van de stad zit of idd door het einde van de hondsrug die hier in de stad eindigt of omdat het Paterswoldse meer vlak onder de stad ligt... ik heb werkelijk geen idee maar het is wel typisch en ook ik zou het best interesant vinden om te weten hoe dat nou komt! | Gewijzigd: 11 september 2011, 13:48 uur, door anirnith
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
11 september 2011, 14:04 uur | Bericht #286984
Het is inderdaad heel erg interessant om te onderzoeken.
Ook ik woon op een over het algemeen vrij onweersluwe plaats. Ik vind dat niet zo heel erg, ik ben er van overtuigd dat het wel spannend kan zijn om er middenin te zitten maar dat het voor het zicht en voor foto's eigenlijk veel praktischer is om er juist wat vanaf te zitten (tenzij je een mooi vrijstaande of hoge woning hebt natuurljik).
(ik ben niet vies van zwaar weer maar dan geef ik de voorkeur aan een echte storm die een dag duurt of zo)
helaas heb je de laatste jaren, althans waar ik zit, vrij weinig vrij zicht, net alsof bliksem steeds meer versluierd wordt door regen en/of bewolking.

Bergen, heuvels (zelfs de hondsrug), (grote) autosnelwegen, steden en vooral rivieren en dergelijke zijn 100% van invloed, alleen is dat moeilijk vast te stellen omdat die invloed bij iedere wind- en stromingsrichting weer anders is. Wat in het ene geval tegen houdt kan bij een paar graden andere wind of stromingsrichting (of iets anders natuurlijk) juist weer versterkend werken.
Een paar reacties terug kon iemand zich niet voorstellen dat de kleine hondsdrug van invloed kan zijn. Maar die kleine invloed kan natuurlijk versterkt worden door andere oorzaken.
Bovendien kun je hier vaak genoeg lezen dat een onweer maar een kleine trigger nodig heeft om los te barsten, maar ook vaak maar een kleine oorzaak nodig heeft om weer in te kakken. | Gewijzigd: 11 september 2011, 14:05 uur, door jcroon
paulvh
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 3
Lid sinds: 9 aug. 2011
11 september 2011, 14:45 uur | Bericht #287012
I.v.m. de discussie die soms ontstaat over de invloed van rivieren op (onweers)buien even een verwijzing naar een topic op het forum:

http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=26473

zie ook:

http://www.knmi.nl/cms/content/23843/onweer_over_rivieren
Hunder
Lid
Woonplaats: Weert
Berichten: 778
Lid sinds: 30 mei. 2011
11 september 2011, 17:19 uur | Bericht #287103
Hier in Weert hebben we genoeg onweersdagen maar ik heb het nog nooit zo heftig gezien hier als dat het westen gisteren had. Hier zijn ook nog nooit bomen omgewaaid en de hagel is nooit groter dan 1cm. Ik hoor sommige ook wel eens zeggen dat ze meer dan 5 inslagen hebben gezien/gehoord. Hoogste aantal inslagen dat ik mee heb gemaakt op één dag is 2. Ben nu 19 jaar en ga zo snel mogelijk voor mijn rijbewijs zodat ik het echte extreme mee kan maken.
Onweersdagen 2013: 9
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
landerVT
Lid
Woonplaats: Mersplas
Berichten: 940
Lid sinds: 2 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 17:43 uur | Bericht #287123
Citaat van jens, zondag 11 september 2011, 10:24 uur heb dit ook vaak voor in mechelen behalve dit jaar want dit jaar was hier heel onweersrijk ergens in april een supercell op 28 juni ook enorm onweer en in augustus nog meer onweer

en als jullie onweer hebben, hebben wij het ook bijna altijd
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
11 september 2011, 19:28 uur | Bericht #287164
Onderzoekers willen er niet aan om dat het verhaal maar wat al te complex is en eigenlijk alleen buiten in het veld gecheckt kan worden juist op het moment dat het te gevaarlijk is. Wel kun je natuurlijk radar beelden bekijken en van en afstand zien wat er gebeurt maar daar mee vind je de oorzaak niet.

Ook is het naar mijn idee voor de wetenschap moeilijk te begrijpen wat er bedoeld word. Zo iets zie je ook in de link waar word gesproken over buien die rivieren en meren over steken. Ze spreken hier inderdaad over de bui die wel degelijk over kan steken maar zien niet dat het onweer dat niet doet. Je krijgt zo dus en vertekend beeld van wat zich af speelt.
f0rever
Lid
Woonplaats: oss
Berichten: 107
Lid sinds: 21 aug. 2011
29 september 2011, 19:41 uur | Bericht #290644
mijn ervaring met ''de kleine hondsrug'' en ik woonde er mooi tussen in was dat naar mijn idee een zware bui er niet goed door heen kwam en dus nog een keer op bezoek kwam :S nou was ik toen jong (11/12) maar dat is mijn ervaring met de hondsrug dus ik denk wel degelijk dat deze toch voor problemen kan zorgen..

maar goed

dit jaar heb ik zeker wel wat te klagen mijn fenomeen:

je hebt oss en hoe je het ook went of keer plotseling splitst de bui zich of wend zich ineens af ! links of rechts en dan zitten we weer maar goed om niet te veel te zeuren hebben we ook wel een buitje gehad maar code oranje? hoeven ze voor oss niet te maken hoor !

dus ik ben idd ook wel nieuwsgierig waarom een bui kan afwenden of gewoon splitsen :S

weerfreak
Lid
Woonplaats: Monster (Westland) (Zuid-Holland)
Berichten: 635
Lid sinds: 19 nov. 2010
3 oktober 2011, 19:48 uur | Bericht #291103
10 september 2011: een eerste bui in belgie lijkt recht op het westland af te koersen, zwakt ten westen af en ten oosten aan.
Ook boven zee ontstonden zware onweersbuien, eerst leken die ook hier op af te komen maar trokken ten westen langs, aan beide zijden (oost en west) zeer veel flitsen. Later ontstond een nieuwe kern die er zeer veelbelovend uitzag, boven zeeland ontstond en naar het westland trok. Nu ten zuidwesten elke sec. flits.
Vlak voor westland kakt de bui in met nog enkele ontladingen en leeft in Noord-Holland weer op met de volle activiteit er weer in.

Ach ja, volgend jaar beter
Hoop ik xD
Nu maar eerst een koude winter
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
wreckless
Lid
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 2
Lid sinds: 17 jun. 2009
3 oktober 2011, 20:26 uur | Bericht #291105
In Venray, Noord Limburg herken ik het fenomeen ook, evenals in Overloon , net in Noord Brabant.
Je kunt het ook altijd zien op buienradar, het trekt altijd net onder of boven Venray/ Overloon voorbij, heel vreemd.Ook heb ik al jarenlang naar en verklaring gezocht voor dit fenomeen , maar tot op heden.....
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 oktober 2011, 20:53 uur | Bericht #291109
Toevallig zijn we met school ook over een dergelijk onderwerp bezig. Maar wij zijn niet alleen het onweer, maar de neerslag op zich aan het onderzoeken. Ook wij zijn nu op de vraag gekomen waarom daar niet en elders wel? Tot nu toe hebben we de volgende conclusies kunnen trekken:

- Het landschap: Door reliëf in het landschap kunnen bepaalde luchtstromen worden beïnvloed waardoor buien kunnen afzwakken of juist getriggerd kunnen worden. Dit heeft met de opstuwing van lucht te maken tegen een heuvel op (trigger) of een soort van 'luchtzakking' wat de stijgstroom van een bui kan 'uitschakelen'.

- De grondsoort: Omdat de ene grondsoort een andere eigenschap heeft m.b.t. het vasthouden van de hoge(re) dagtemperatuur als de andere kan dit invloed hebben op buien. Dit effect is echter lang niet zo sterk als invloeden door reliëf, maar telt wel degelijk mee. De temperatuur boven zandgronden kan overdag flink oplopen, maar in de nacht is het zand niet in staat de temperatuur vast te houden in tegenstelling tot al het stenen materiaal in een stad. Dit kan invloed hebben op de buien, maar zou juist in dit geval in tegenstrijd zijn met jouw ervaringen.

- Oppervlaktewater: Oppervlaktewater heeft degelijk invloed op buien, maar een rivier of een sloot heeft daarentegen totaal geen invloed. Wateren zoals het IJsselmeer, de Waddenzee en de Noordzee kunnen buien triggeren maar ook laten stijgen. Vaak zie je dat deze wateren in de zomer de buien laten afzwakken door een lagere omgevingstemperatuur, terwijl in de winter door het relatief warme water vergeleken met de omgeving juist buien triggerd. In jouw gebied liggen geen grote wateren, behalve de Waddenzee bij een noordelijke stroming. Dus ook dit effect sluit ik uit.



Verder heeft het nog te maken met de actuele weersomstandigheden op dat moment. Waar ligt het koufront, wat is de trekrichting ervan, wat is de windrichting... Al deze factoren zijn van invloed op buien, en hebben veel meer invloed als de bovengenoemde punten. Een klein heuveltje in het landschap heeft nooit zoveel invloed als een convergentielijn of een trog.

Mijn visie: Ik denk dat door een combinatie van het landschap (Drentse Heuvelrug) en de weersomstandigheden jouw regio dit jaar minder gevoelig was voor onweer. Het weer is iets dat erg onvoorspelbaar blijft, en men kan (nog) niet zeggen waar exact de buien gaan vallen, wel kan een benadering worden gegeven. Op hoogtekaarten is te zien dat de Drentse heuvelrug bij Groningen eindigt, dus daar kan door het zakken van lucht de bui deactiveren, of bij een noordelijke stroming juist activeren.

Voor zwaar onweer zijn er te veel factoren die moeten kloppen om in je eigen woonomgeving zwaar onweer te krijgen. Het is dus ook een kwestie van 'mazzel' als je veel (zwaar) onweer krijgt.

Als wij in ons onderzoekje meer dingen tegenkomen laat ik het weten

Groeten Wilfred
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 oktober 2011, 21:34 uur | Bericht #291114
gewoon puur toeval... volgend jaar beter
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
mochino
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 270
Lid sinds: 13 mrt. 2010
3 oktober 2011, 21:57 uur | Bericht #291118
@ jeroenelf

Ik weet niet hoe jij bij 14 onweersdagen komt , want daar kom ik bij lange na niet op . Ik woon ook in Zwolle .
Jij verstaat denk ik iets anders onder een onweersdag dan mij. Ik vond het in Zwolle juist tegen vallen dit jaar , op 3 dagen na dan en met als klapper 28 juni . Als je 1 flits en 2x gerommel als een onweersdag telt , dan kom je er misschien aan , maar
als je jou handtekening leest lijkt het net of wij hier 14 x de jackpot hebben gehad en dat is absoluut niet zo | Gewijzigd: 3 oktober 2011, 22:00 uur, door mochino
aarden
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 95
Lid sinds: 8 jan. 2010
3 oktober 2011, 22:10 uur | Bericht #291119
Lijkt me een erg leuk onderwerp voor een schoolproject.
Wat voor opleiding doe je Wilfred?
Neem je de in dit item geschetste voorbeelden ook mee in het onderzoek?
Het zijn er nog al wat.

De zware buien trekken hier (de westkant van Leeuwarden) ook meestal links of rechts voorbij.
Ze buigen af of splitsen zich iets ten zuiden van de stad.
Ik kan me slechts één zware onweersbui herinneren die echt vol over de stad trok, ik woonde destijds in het centrum.
Dit is zo'n 22 jaar geleden. Een soort windhoos liet een spoor van vernielingen achter.
De volgende dag heb ik met mijn zoontje het spoor gevolgd, vandaar dat ik dat nog zo goed weet.

Verder weet ik nog dat ik als kind vreselijk bang was tijdens echt zware onweersbuien in de zuid-oosthoek van onze provincie en in noord-west Drenthe. Van die buien waar geen einde aan leek te komen. Dat was voor mij het enige min puntje aan logeren bij familie. Thuis, hier in Leeuwarden, was het zelden erg.
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 oktober 2011, 22:43 uur | Bericht #291130
Citaat van aarden, maandag 3 oktober 2011, 21:10 uur Lijkt me een erg leuk onderwerp voor een schoolproject.
Wat voor opleiding doe je Wilfred?

*lap tekst*


Ik doe u land- en watermanagement. We zijn nu bezig met een blok klimatologie. Wij nemen de voorbeelden helaas niet mee in ons onderzoekje. Wij gaan uit van de neerslagkaarten van het KNMI en we kijken ook nog naar de etmaalsommen en de cumulatieve kaarten icm verschillende landkaarten

Wilfred
Terug naar boven
1 2 3
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.379 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 49 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 49, lezen 1 mensen het topic "Deltavlieger zwaargewond na crash".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden