Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 22:18 uur | Bericht #287281
Na de hele middag buienradar, twitter en onweer-online in de gaten zitten houden. Zag ik in de namiddag boven België een mooie bui ontstaan. Dit buitje groeide door naar een mooie cell wat dus later een supercell is geworden. Ik heb eerst van de mooie nazomerse dag genoten op het terras van Gorinchem met een lekker hapje en een berg met ice tea's.

Daar zag ik al in de middag al verschillende onstabiele wolken voorbijdrijven. En voor het avond eten eerst nog eens de hond goed uitgelaten zodat ik na het eten gelijk kon vertrekken om te gaan chasen. De bedoeling is om naar het westen te gaan om daar de groeiende bui te onderscheppen. Tijdens die wandeling heb ik in de jachthaven van gorinchem al wat foto's geschoten.

st104b.jpg

st104h.jpg

Na de wandeling aangekomen op het terras waar ik zou eten heb ik mijn telefoon en fotocamera naast me gehouden.
Er kwamen wat intresante wolkjes overgedreven icl. 2 luchtballonnen die hopelijk geen last gehad hebben van het opkomende noodweer.

st104c.jpg

st104d.jpg
mamatusveldje!

st104e.jpg

st104f.jpg

st104g.jpg
Mooie fractus lekker onstabiel!!

Na het eten moest ik nog even mn tomtom thuis halen die ik vergeten was En nog even tanken.

st104a.jpg

Beter met een volle tank gaan rijden! dan hoef je niet halverwegen de chase tijdens de volle actie nog bij de pomp moeten gaan tanken. Dat zijn verloren secondes!

Ik heb eerst de gegevens en alle data bekeken. Daar bleek al uit dat er meerdere cellen waren ontstaan en toch meer naar het zuidwesten trok. Onderweg richting Meerkerk zag ik al duidelijke ontladingen op afstand in de bui net bij Zeeland. Ben nog iets verder gereden om een mooi spotplekje op te zoeken met mooi zicht op deze bui. Mn cam op statief en schieten en genieten maar!!

st104p.jpg

st104q.jpg

st104i.jpg]

st104j.jpg

st104m.jpg

st104n.jpg

st104k.jpg

De bui was echt zwaar actief en er waren om de sec wel een ontlading te zien. De meeste zaten in de wolk en was erg eentonig voor een mooie foto.

Ik besloot de kruipende bui (inmiddels Supercell) dichterbij te benaderen en ben naar Sliedrecht gereden naar een van mijn vaste spotplekken waar ik bijna geheel vrij zicht heb om me heen.

Hier kwam ik nog 2 chasers tegen die ook aardige foto's stonden te schieten. Hun kwamen uit hardinxveld en heb tijdje met hun staan praten. OOk gezamelijk genoten van de inmiddels aanstormende shelfcloud die steeds meer koelte onze kant op blies. Tot op het moment dat de shelfcloud paseerde was er nog geen drup regen gevallen. Dit was echt ideaal foto's maken.

st104u.jpg

st104v.jpg

st104w.jpg

st104x.jpg

met dat de shelf over kroop begon het te druppelen en nadat het inmiddels echt door begon te regen zijn we de auto ingestapt en ik ben iets verder gereden om de bui beter te zien naderen. OOk begon het flink te waaien en kort daarna kwam het met bakken uit de hemel zetten. De auto schudden echt heel erg en ben met de neus in de wind te gaan staan om zo min mogelijk wind te vangen. Na de flinke regen kwamen er ook hagestenen van dik 3 cm hard op het dakkie van mn groene auto terecht. Dit dee me denken aan het nummer "riders on the storm"

Vele heftige ontladingen die erg dichtbij kwamen die door de slagregens niet meer goed te zien waren. Ze waren zeker goed te horen door de heftige regenval en wind heen. Soms zelfs de dreun trilde hwwl diep door. WAUW dat was genieten!!. Maar blij dat de naar mijn inzien de mogelijke "Downburst" voorbij was. Eindelijk kon ik weer wat zien en heb ik mn cam op mn pittenzak op mn deurstyle gezet en weer wat plaatjes geschoten.

st104af.jpg

st104ag.jpg

Ik stond daar niet ideaal en zocht een andere plek op aan de andere kant van de "fly over"
Hier stond ik niet geheel ver weg van hoogspanningsmasten. Hier sloeg een aantal keren de bliksem in met een mooi sidderend geluid en een hoop gekraak. Helaas was dit steeds buiten mijn cameralens

st104aa.jpg

st104ab.jpg

st104ac.jpg

st104ae.jpg

st104z.jpg

st104r.jpg

Echt prachtige ontladingen die nacht maar helaas trekte de bui snel ver weg.
En het laatste front die zich ontwikkelde bij zeeland trok door brabant heen.

st104ad.jpg

st104ai.jpg

Maar na dit front kwam er een mooi stuk heldere hemel ver waar ik ook wat leuke foto's van heb gemaakt wat ik vind wat wel gezien mag worden.

st104am.jpg

st104as.jpg

Hierna ben ik naar huis gegaan om een powernap te doen het was 3 uur voordat ik thuis was. Mn wekkertje ging weer om 8 uur. Na het opstaan ben ik onderweg naar mijn afspraak een kleine ramptouristische route genomen om te kijken naar stormschade van de "downburst"

st104an.jpg
Geknapte bomen thv slingerland

st104aj.jpg
Thv Hoornaar

st104ak.jpg



Stormschade van afgelopen nacht in meerkerk

st104aq.jpg

st104ao.jpg

st104ar.jpg

En verder onderweg mooie luchten!

st104al.jpg



Dit was een zeer goed geslaagde chase en dan ook nog eens "dicht" bij huis!
Hopelijk krijgen we dit jaar nog een paar spetterende nazomerdagen met een prachtige mooie afsluiters met zulk mooi onweer!! | Gewijzigd: 11 september 2011, 22:27 uur, door Resident Evil
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
PatrickM
Lid
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 1018
Lid sinds: 9 jul. 2008
11 september 2011, 22:21 uur | Bericht #287287
Mooi verslag met hele mooie foto's!!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 22:26 uur | Bericht #287294
Citaat van PatsTeam, zondag 11 september 2011, 22:21 uur Mooi verslag met hele mooie foto's!!

Thanks herbeleef het weer als ik mn chase schrijf! heerlijk
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 22:26 uur | Bericht #287295
Gaaf verslagje!
En auto bij de pomp die berucht wordt op O-O.
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 22:31 uur | Bericht #287299
Citaat van Ries1982, zondag 11 september 2011, 22:26 uur Gaaf verslagje!
En auto bij de pomp die berucht wordt op O-O.


Thanks!

Berucht? Bekend
Die auto is zeker niet te missen met die kleur straks met belettering van mn fotografiewebsite adres, stormchasers op het achterruitje in retroreflecterend en stickers van O-O en opvallende leds als ik stil sta dan is ie helemaal opvallend!! wel beschaaft en netjes hoor Maar het mag gezien worden!! (ook in belang veiligheid) | Gewijzigd: 11 september 2011, 22:35 uur, door Resident Evil
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 22:34 uur | Bericht #287303
Zo! Beste platen! Is dus aardig tekeer gegaan daar. En ook opnieuw weer een shelf in het donker, fraai!
https://twitter.com/#!/mherp
Woonplaats: Zaandam, Noord-holland
Berichten: 1612
Lid sinds: 2 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 22:38 uur | Bericht #287306
Prachtige fotoserie en mooi verslag!!
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2011, 22:38 uur | Bericht #287307
Citaat van Marcherpers, zondag 11 september 2011, 22:34 uur Zo! Beste platen! Is dus aardig tekeer gegaan daar. En ook opnieuw weer een shelf in het donker, fraai!

Thanks btw je heb een nieuwe follower! en Love zwitserland!! daar 1x onweer mee gemaakt in mn "jeugd" bij Brienz op de camping! Dat was pas GAAF!! vele bolbliksems en lekker lange donders!
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 september 2011, 15:01 uur | Bericht #287507
hier nog een aantal afbeeldingen van buienradar en noodweercentrale

1z513lg.gif

bliksemontladingen.png

waarschuwing.png

buienradar.jpg




Groetjes lynette | Gewijzigd: 12 september 2011, 15:02 uur, door Resident Evil
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
kiomi
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 13 sep. 2011
13 september 2011, 09:02 uur | Bericht #287734
heyy meer meisjes! en die maken ook mooie foto's!! mooi hoor
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 september 2011, 09:42 uur | Bericht #287740
leuk verslag! en fotos! | Gewijzigd: 13 september 2011, 09:44 uur, door Fanatic (Arnhem)
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 252 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 252, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden