Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harper, KS; Sumner, KS.

26 Apr 2024 10:43:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:43:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Tillman, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:04:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, OK; Oklahoma, OK.

26 Apr 2024 09:31:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:28:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 09:16:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Foard, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:01:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 08:58:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 08:58:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; King, TX.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX.

26 Apr 2024 07:54:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 07:48:30
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Bronk
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 4104
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 september 2011, 20:32 uur | Bericht #287999
Warmere oceanen produceren gevaarlijke bacteriën

De opwarming van de oceanen stimuleert de verspreiding van gevaarlijke bacteriën, die onder meer via vis en schelpdieren in aanraking komen met de mens. Een grootschalige Europese studie waarschuwt voor miljoenen euro's aan kosten voor de volksgezondheid. De onheilspellende boodschap is afkomstig van het Onderzoekscentrum voor Klimaatverandering en Europese Marine Ecosystemen (Clamer), een samenwerking tussen zeventien Europese onderzoeksinstituten. Het is het resultaat van een synthese van meer dan honderd onderzoeksprojecten sinds 1998.



Miljoenen euro's
"De besmetting met ziektekiemen door menselijke consumptie van zeevruchten en, in minder mate, door blootstelling aan zeewater tijdens het beroep of recreatie, kunnen voor miljoenen euro's gezondheidskosten veroorzaken", stelt Clamer in een paper die vandaag werd voorgesteld op een congres in Brussel.

Zo ontdekte een team van onderzoekers uit Italië, Duitsland, de VS en Groot-Brittannië dat warm water de groei van zogenaamde Vibrio-bacterieën stimuleert. Vibrio is een van de meest gevaarlijke bacteriestammen, die onder meer gastro-enteritis en cholera kan veroorzaken. Andere bacteriën en microalgen kunnen voedselvergiftiging bij de mens veroorzaken of het ecosysteem ernstig ontwrichten door de schade die ze toebrengen aan vissen of schelpdieren.

Verontrustend bewijs
"We hebben overtuigend en verontrustend wetenschappelijk bewijs verzameld", zegt Carlo Heip van Clamer. "We moeten daar veel beter over communiceren dan we tot nu toe gedaan hebben. We moeten ons goed bewust zijn van de gevaren die verbonden zijn aan wat in essentie een ongecontroleerd experiment is met de marine ecosystemen."

De studie van het Clamer beperkte zich tot de Europese zeeën, maar de auteurs van het onderzoek nemen aan dat dezelfde tendens ook elders ter wereld een feit is.

Stijging zeespiegel
Het Clamer-onderzoek somt naast de proliferatie van bacteriën een aantal andere gevolgen van de klimaatverandering voor de zeeën op: een stijgende zeespiegel, kusterosie, smeltende ijskappen, meer en hevigere stormen, wijzigingen in de zeestromingen en verzuring.

De stijging van de zeespiegel alleen al, zegt het rapport, bedreigt tot drieduizend miljard euro aan eigendommen in Europa die op minder dan een halve kilometer van de kust liggen. Maar liefst 35 procent van het Europese bruto binnenlands product wordt gegenereerd op minder dan vijftig kilometer van de kust.

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 12:06 uur, door Joyce.s
Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
15 september 2011, 01:02 uur | Bericht #288058
En de temp en zeespiegel schommelen al honderdduizenden jaren en we hebben gewoon mazzel dat het nu zo mild is. Het is gekkenwerk om ook maar te denken dat we dat tegen kunnen houden, hoogstens een klein beetje beinvloeden.
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
18 september 2011, 09:05 uur | Bericht #288635
Citaat van Bronk, woensdag 14 september 2011, 20:32 uur Warmere oceanen produceren gevaarlijke bacteriën

De opwarming van de oceanen stimuleert de verspreiding van gevaarlijke bacteriën, die onder meer via vis en schelpdieren in aanraking komen met de mens....

Ik eet veel vis en schelpdieren (w.o. mosselen rechtstreeks uit de Grevelingen) en wordt er nooit ziek van. Hetzelfde kan ik niet zeggen van de niet-zee-producten uit de supermarkt.


QUOTE(Bronk @ Sep 14 2011, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
Miljoenen euro's
"De besmetting met ziektekiemen door menselijke consumptie van zeevruchten en, in minder mate, door blootstelling aan zeewater tijdens het beroep of recreatie, kunnen voor miljoenen euro's gezondheidskosten veroorzaken", stelt Clamer in een paper die vandaag werd voorgesteld op een congres in Brussel.

Ik zwem regelmatig in zee en het nog veel warmere water van de Grevelingen en ben daar nooit ziek van geworden. De kleine wondjes die ik o.a. wel eens oploop op strand, dankzij klojo's die zo nodig bierflesjes op het strand kapot slaan en de scherven laten liggen, zie ik na het zwemmen in zoutwater nog steeds sneller helen dan in zoetwater.
Zijn er al veel mensen ziek geworden van het zwemmen of duiken in zee, anders dan jaren en jaren geleden? Kijk, van de Middenlandse zee weten we dat het op sommige plekken een open riool is..al jaren.

QUOTE(Bronk @ Sep 14 2011, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
Zo ontdekte een team van onderzoekers uit Italië, Duitsland, de VS en Groot-Brittannië dat warm water de groei van zogenaamde Vibrio-bacterieën stimuleert. Vibrio is een van de meest gevaarlijke bacteriestammen, die onder meer gastro-enteritis en cholera kan veroorzaken. Andere bacteriën en microalgen kunnen voedselvergiftiging bij de mens veroorzaken of het ecosysteem ernstig ontwrichten door de schade die ze toebrengen aan vissen of schelpdieren.

'ze ontdekten dat warm water de groei van zogenaamde Vibrio-bacterieën stimuleert.' Waar ontdekten ze dat ? In het laboratorium? Zijn er al cholera- uitbraken in de west-Europesche landen, als gevolg hiervan?
QUOTE(Bronk @ Sep 14 2011, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
Verontrustend bewijs
"We hebben overtuigend en verontrustend wetenschappelijk bewijs verzameld", zegt Carlo Heip van Clamer. "We moeten daar veel beter over communiceren dan we tot nu toe gedaan hebben. We moeten ons goed bewust zijn van de gevaren die verbonden zijn aan wat in essentie een ongecontroleerd experiment is met de marine ecosystemen."

De studie van het Clamer beperkte zich tot de Europese zeeën, maar de auteurs van het onderzoek nemen aan dat dezelfde tendens ook elders ter wereld een feit is.


Ja heel overtuigend... De cholera-epidemies a.g.v. zwemmen in de Atlantische Oceaan, Noordzee en Oostzee zijn aan de orde van de dag in west Europa.

Vooral beter over communiceren ja, bijvoorbeeld met deze passage: 'wat in essentie een ongecontroleerd experiment is met de marine ecosystemen' Wat bedoelen jullie nu eigenlijk te communiceren, deskundigen?

'...de auteurs van het onderzoek nemen aan dat dezelfde tendens ook elders ter wereld een feit is.' 'Is dat wetenschap?'
Kijk dat zomaar aannemen dat het zo is, dat is zeer verontrustend ja. Maar dan over de kwaliteit van wetenschappelijke onderzoekers
QUOTE(Bronk @ Sep 14 2011, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
Stijging zeespiegel
Het Clamer-onderzoek somt naast de proliferatie van bacteriën een aantal andere gevolgen van de klimaatverandering voor de zeeën op: een stijgende zeespiegel, kusterosie, smeltende ijskappen, meer en hevigere stormen, wijzigingen in de zeestromingen en verzuring.

De stijging van de zeespiegel alleen al, zegt het rapport, bedreigt tot drieduizend miljard euro aan eigendommen in Europa die op minder dan een halve kilometer van de kust liggen. Maar liefst 35 procent van het Europese bruto binnenlands product wordt gegenereerd op minder dan vijftig kilometer van de kust.


O,o o, wat stijgt die zeespiegel toch. En niemand doet er wat aan. 'Het bedreigt tot drieduizend miljard euro aan eigendommen op minder dan een halve kilometer van de kust' Ja dat is erg. Die zee moet echt helemaal voor de kust weg, hoor!
En dan dit: 'Maar liefst 35 procent van het Europese bruto binnenlands product wordt gegenereerd op minder dan vijftig kilometer van de kust.'
Ja, en? Zelfs als ze zeespiegel een meter stijgt over een eeuw en niemand heeft wat aan de dijken gedaan natuurlijk, ligt al die grond in west Europa op minder dan vijftig kilometer van de kust dan op het niveau van de zeespiegel? Nee dus!


Overigens, deze onderzoekers zijn wel van alle markten thuis. Wat een opsomming van verontruste gevolgen...(Clamer), een samenwerking tussen zeventien Europese onderzoeksinstituten. Het is het resultaat van een synthese van meer dan honderd onderzoeksprojecten sinds 1998.

Meer dan honderd onderzoeksprojecten sinds 1998. Sinds 1998, nou nou.
Hoeveel miljarden kost zoiets wel niet?

Ik denk ook dat het miljarden gaat kosten om de psychologische invloed op mensen als gevolg van dit verontruste gewauwel te behandelen.

Kortom, weer eens een artikel van niets in HLN.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
18 september 2011, 13:28 uur | Bericht #288691
Ah oké mooi hoor, een positief bericht van de klimaat-gekkies. Want iedereen weet natuurlijk dat de oceanen de laatste jaren niet meer opwarmen. Maar daarintegen lijken af te koelen door andere stromingen en een lagere zonne-activiteit.

En natuurlijk weet iedereen ook dat de zeespiegel de laatste 2 jaar ook een omslag laat zien: Hier de grafiek van April 2009 tot Juli van dit jaar van de Envisat.

chart_118.png

We hoeven dus niet bang te zijn voor de gevolgen van de opwarming en stijging van de oceanen omdat die simpelweg niet meer bestaan op dit moment.
Roller86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 66
Lid sinds: 25 mei. 2009
18 september 2011, 15:27 uur | Bericht #288715
Citaat van Aern, zondag 18 september 2011, 13:28 uur Ah oké mooi hoor, een positief bericht van de klimaat-gekkies. Want iedereen weet natuurlijk dat de oceanen de laatste jaren niet meer opwarmen. Maar daarintegen lijken af te koelen door andere stromingen en een lagere zonne-activiteit.

En natuurlijk weet iedereen ook dat de zeespiegel de laatste 2 jaar ook een omslag laat zien: Hier de grafiek van April 2009 tot Juli van dit jaar van de Envisat.



We hoeven dus niet bang te zijn voor de gevolgen van de opwarming en stijging van de oceanen omdat die simpelweg niet meer bestaan op dit moment.



Je maakt hier een goede grap, als je nu nog echt steeds denkt dat er geen menselijke klimaat verandering bestaat. Het is niet alleen maar de zeespiegel die veranderd kijk breder en ondek dat er geen discussie meer over mogelijk is dat er veranderingen plaatsvinden die ons mensen in ons dagelijke doen en laten nu al beinvloed en nog meer gaan beinvloeden. De verzuiring van onze oceanen is daar maar 1 voorbeeld van de veranderingen die grote complicaties veroorzaakt voor 1/5 van de wereldbevolking die afhankelijk is van vis voor hun dagelijkse voedsel behoeften. Ook zonder zeespiegelstijging XX LOVE THE EARHT
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
18 september 2011, 17:35 uur | Bericht #288742
Citaat van Roller86, zondag 18 september 2011, 15:27 uur Je maakt hier een goede grap, als je nu nog echt steeds denkt dat er geen menselijke klimaat verandering bestaat. Het is niet alleen maar de zeespiegel die veranderd kijk breder en ondek dat er geen discussie meer over mogelijk is dat er veranderingen plaatsvinden die ons mensen in ons dagelijke doen en laten nu al beinvloed en nog meer gaan beinvloeden. De verzuiring van onze oceanen is daar maar 1 voorbeeld van de veranderingen die grote complicaties veroorzaakt voor 1/5 van de wereldbevolking die afhankelijk is van vis voor hun dagelijkse voedsel behoeften. Ook zonder zeespiegelstijging XX LOVE THE EARHT
Goede grappen maken is één ding, maar wat jij doet lijkt op de mond snoeren, zoals ik al vaker pogingen in de 'global warming' discussie meegemaakt heb. Zit je in de politiek?

Vooral die 'ontdek dat er geen discussie meer over mogelijk is' is een goede. Zo lust ik er nog wel een paar. Je lijkt de politiek wel die elk weerwoord op hun 'global warming' afdoet met dat de meerderheid van de wetenschappers er het over eens is. Net als in de politiek wordt bij niet-politieke kwesties door politici voorgesteld dat het klimaat bij meerderheid van wetenschapper warmer moet worden. Alleen maar om ons meer belastingcenten af te troggelen. Nou Roller86, de discussie is nog steeds gaande hoor en dat is maar goed ook, want er zijn geen wetenschapper die zeggen het 100% zeker te weten. Dat doen alleen politici. Zoals ze zo vaak iets 100% zeker wisten, maar er 100% naast zaten.

Wat betreft de visvangst. Dat er nog maar weinig vis gevangen wordt heeft al tientallen jaren te maken met leegvissen en niet met klimaat te maken. Steeds meer mensen (je zegt zelf al 1/5 van de wereldbevolking), in vooral derde wereld landen, waar met geen beleid t.a.v. geboortebeperking voert, gaan voor hun voedsel de zee op. Dat heet nu leegvissen of te wel onbalans tussen voedselbehoefte en voedselaanbod. Door het leegvissen wordt de schaarste alleen maar erger.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
19 september 2011, 09:20 uur | Bericht #288861
Citaat van Roller86, zondag 18 september 2011, 15:27 uur Je maakt hier een goede grap, als je nu nog echt steeds denkt dat er geen menselijke klimaat verandering bestaat. Het is niet alleen maar de zeespiegel die veranderd kijk breder en ondek dat er geen discussie meer over mogelijk is dat er veranderingen plaatsvinden die ons mensen in ons dagelijke doen en laten nu al beinvloed en nog meer gaan beinvloeden. De verzuiring van onze oceanen is daar maar 1 voorbeeld van de veranderingen die grote complicaties veroorzaakt voor 1/5 van de wereldbevolking die afhankelijk is van vis voor hun dagelijkse voedsel behoeften. Ook zonder zeespiegelstijging XX LOVE THE EARHT


Hallo Roller86,

Ik maak vaak grappen, maar over de klimaatwetenschap nou net niet. Teneerste zeg ik niet dat het onmogelijk is dat mensen het klimaat kunnen beinvloeden. Ik denk echter wel dat de menselijke invloed misschien wel eens verwaarloosbaar klein zou kunnen zjn tegenover alle natuurlijke invloeden op het klimaat op onze planeet.

Ten tweede: Ik kijk niet alleen naar de zeespiegel, ik kijk breder. Ik hou al jaren lang elke dag de zon in de gaten, de ijskappen op de noord- en zuidpool, ocheaanstromingen, vulkanisme, magnetisch veld van Zon en Aarde, Dingen waarvan ik denk dat die een veel grotere invloed op ons klimaat moeten hebben dan de menselijke invloeden. Verder natuurlijk berichtgevingen van allerlei onderzoekers en instelling waarvan ik er een paar zal noemen, NOAA, NASA, KNMI, ENVISAT, CERN en ja zelfs het IPCC probeer ik zo serieus mogelijk te nemen.
Ik ben wel een paar uur per week bezig om al deze informatie te lezen en te beoordelen. Dus ik denk dat die aanval dat ik niet breed genoeg zou kijken niet echt terecht is.

Ik wil je ook vertellen dat er altijd discussie is in de wetenschap. Als alles vast zou staan dan moeten we het niet onderzoeken he? Dit geldt volgens mij vooral voor de klimaatwetenschap. Omdat het klimaat al miljarden jaren grote schommelingen laat zien en wij slechts de laatste 100 jaar betrouwbare metingen verrichten aan het klimaat lijkt het me moeilijk in zo'n klein tijdsbestek hier iets met zekerheid over te kunnen zeggen.

Verder heb jij je in de verzuring van de ocheanen verdiept en de relatie tot de visvangst begrijp ik. Misschien zou je die informatie mij eens toe kunnen sturen want hier ben ik wel benieuwd naar. Ik was in de veronderstelling dat die problemen vooral ontstaan zijn door overbevissing. Maar ik sta altijd open voor nieuwe informatie.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 266 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 266, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden