Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Claiborne, MS; Hinds, MS; Warren, MS.

20 Apr 2024 16:00:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA; Tensas, LA; Warren, MS.

20 Apr 2024 15:40:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA; Tensas, LA; Warren, MS.

20 Apr 2024 14:40:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA.

20 Apr 2024 14:36:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, LA; Madison, LA.

20 Apr 2024 13:58:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collin, TX; Grayson, TX.

20 Apr 2024 13:42:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collin, TX; Cooke, TX; Denton, TX; Grayson, TX.

20 Apr 2024 13:06:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Bronk
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 4104
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 oktober 2011, 21:06 uur | Bericht #291110
Stijgende zeespiegel knaagt aan Afrikaanse kust

De stijgende zeespiegel aan de kusten van West-Afrika heeft nu al huizen en infrastructuur opgeslokt. De zoektocht naar effectieve oplossingen hinkt achterop. Al enkele jaren lang nu brengt de herfst opvallend hoge waterstanden in de Golf van Guinea. In de Ivoriaanse hoofdstad Abidjan werden eind augustus al enkele huizen vernield en raakten tientallen families dakloos. Ook kleine vissersdorpen, zoals Grand-Bassam zijn belangrijke infrastructuur verloren, waardoor de visserij in het gedrang komt.



Kusterosie
Het probleem beperkt zich lang niet tot Ivoorkust. Ook Nouakchott, de hoofdstad van Mauritanië, valt regelmatig ten prooi aan overstromingen, en kan volgens schattingen tegen 2020 een permanent waterprobleem hebben. Cotonou, het economische centrum van Benin, vecht dan weer wanhopig tegen de kusterosie. De klimaatverandering vormt de belangrijkste oorzaak voor de stijging van de zeespiegel, maar ook ongereguleerde zandwinning en de vernieling van mangrovewouden draagt bij aan de problemen.

Opgeknabbeld door de zee
"Een kuststrook van ongeveer 500 kilometer wordt opgeknabbeld door de zee, om sommige plaatsen zelfs 2 tot 3 meter per jaar", zegt Cédric Lombardo, een milieudeskundige in Abidjan die samenwerkt met de Ivoriaanse regering. Volgens Lombardo heeft veel te maken met het afsluiten van de natuurlijke monding van de rivier de Comoé, waardoor die geen zand meer kan afzetten voor de kust.

Ivoorkust probeert op geregelde tijdstippen de natuurlijke monding opnieuw te openen, maar die slibt telkens opnieuw dicht. De International Union for the Conservation of Nature (IUCN) heeft bovendien al laten weten dat dergelijke inspanningen door de overheid het proces alleen zullen kunnen vertragen of verplaatsen.

Mangroves en lagunes
Volgens de IUCN zijn er duurzame oplossingen nodig van de regeringen in West-Afrika. De Unie zei dat op een bijeenkomst in mei in het Senegalese Dakar. Op die bijeenkomst waren de regeringen het erover eens dat vooral de aanleg van natuurlijke infrastructuur het verschil kan maken, zoals mangroves, kustduinen en lagunes.

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 12:02 uur, door Joyce.s
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
3 oktober 2011, 22:26 uur | Bericht #291120
HLN toch niet hè? Ja toch!

Nou laat de redactie van HLN ons dan maar eens vertellen met hoeveel de zeespiegel daar exact gestegen is en niet het aantal meters dat door erosie verdwijnt a.g.v. van eigen kust-ondermijnende activiteiten daar, zoals o.a. ongereguleerde zandwinning, de vernieling van mangrovewouden en het afsluiten van de natuurlijke monding van de rivier de Comoé

Het is dus niet juist wat als titel gebruikt wordt door HLN en andere kranten. Niet de zeespiegel knaagt... maar de regeringen daar ondermijnen de kust en proberen dan op de rijdende bus 'Global Warming' met miljarden subsidie te springen en er wat aan over te houden. Of dat voor dat doel gebruikt wordt is vervolgens een heel andere zaak...

Ook langs de Nederlandse kust hebben we te maken met erosie, al eeuwen. Om de paar jaar moet op sommige plaatsen kilometers lang zandsuppletie plaatsvinden en duinen gerepareerd worden.




Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
3 oktober 2011, 22:42 uur | Bericht #291129
Citaat van Ben47, maandag 3 oktober 2011, 22:26 uur *knip*

Je kunt natuurlijk altijd ook HLN zelf aanschrijven om jouw ongenoegen te uiten. Heb je gelijk de bron te pakken.
Every cloud has a silver lining
aarden
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 95
Lid sinds: 8 jan. 2010
3 oktober 2011, 22:50 uur | Bericht #291133
Ik wilde net een reactie op dit verhaal plaatsen, maar mijn bedenkingen werden hier al prachtig neergezet!
En herhalen heeft weinig zin.
Erosie speelt overal ter wereld een grote rol, al zolang als deze planeet bestaat.
Hier een prachtig voorbeeld daarvan:
http://www.geoclopedie.nl/foto/inhoud/euro...n-monsklint.htm
snufj
Lid
Woonplaats: Gorkum
Berichten: 242
Lid sinds: 28 aug. 2006
4 oktober 2011, 00:46 uur | Bericht #291159
QUOTE
Niet de zeespiegel knaagt... maar de regeringen daar ondermijnen de kust en
proberen dan op de rijdende bus 'Global Warming' met miljarden subsidie te
springen en er wat aan over te houden. Of dat voor dat doel gebruikt wordt
is vervolgens een heel andere zaak...


Nu al bang voor je portemonnee, ben47?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
4 oktober 2011, 16:00 uur | Bericht #291217
Citaat van snufj, dinsdag 4 oktober 2011, 0:46 uur Nu al bang voor je portemonnee, ben47?
Nee, niet nu, maar enige tijd geleden al. Zodra men met de CO2-hysterie-Global-Warming kwam, wist ik uit welke hoek de wind waaide. De pluk je kaal hoek!
Vroeger was het een afspraak tussen de kapitalist en de kerk, tegenwoordig een afspraak tussen de politiek en 'wetenschappers'.
'Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm!'. | Gewijzigd: 4 oktober 2011, 16:01 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
snufj
Lid
Woonplaats: Gorkum
Berichten: 242
Lid sinds: 28 aug. 2006
4 oktober 2011, 23:24 uur | Bericht #291269
De werking van het 'kapitaal' en de macht ervan zijn aan een ieder bekend!
Discussies daarover op een weerforum slaan de plank m.i. mis. | Gewijzigd: 5 oktober 2011, 03:46 uur, door snufj
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 oktober 2011, 11:26 uur | Bericht #291304
Citaat van snufj, dinsdag 4 oktober 2011, 23:24 uur De werking van het 'kapitaal' en de macht ervan zijn aan een ieder bekend!
Als dat nou zelfs maar voor 10% waar was, dan zou ik me al gelukkig prijzen.


QUOTE(snufj @ Oct 4 2011, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
Discussies daarover op een weerforum slaan de plank m.i. mis.

Je vraag over mijn portemonnee is wel relevant op een weerforum? Dan denk ik dat een relatie leggen tussen klimaat-alarm berichten en de (niet-klimaatgerichte) belangen die er achter steken, meer relevant is.

OK laten we maar ophouden. Anders verder via PB.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 oktober 2011, 11:42 uur | Bericht #291309
Citaat van Ben47, woensdag 5 oktober 2011, 9:26 uur Als dat nou zelfs maar voor 10% waar was, dan zou ik me al gelukkig prijzen.

macht is geen geluk.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 221 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 221, lezen 13 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden