Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR; Washington, AR.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sebastian, AR; Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 15:49:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 15:49:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Le Flore, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 15:48:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sebastian, AR; Haskell, OK; Le Flore, OK.

26 Apr 2024 15:43:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 15:43:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Crawford, AR; Washington, AR.

26 Apr 2024 15:43:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Crawford, AR; Washington, AR; Adair, OK; Haskell, OK; Le Flore, OK; Sequoyah, OK.

26 Apr 2024 15:23:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Pittsburg, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 15:12:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Crawford, AR; Washington, AR; Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; Le Flore, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

26 Apr 2024 15:12:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; Latimer, OK; Le Flore, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 14:46:41
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
5 oktober 2011, 15:09 uur | Bericht #291340
Strenge winter 2011-2012 in de USA

winter_usa_1.jpg

Meteorologen van accuweather verwachten een vreselijke koude winter met veel sneeuw voor een groot gedeelte van de Verenigde Staten. Een groot deel hiervan wordt veroorzaakt door La Niña.

La Niña - het weerfenomeen welke ontstaat als de oppervlaktetemperatuur te laag is rond de evenaar in het centrale en oostelijke deel van de Stille Oceaan - zorgde afgelopen seizoen voor extreme winter weersomstandigheden in het Midwesten en Noordoosten. Monstersneeuwstormen legden de steden New York en Chicago volledig plat. De afgelopen winter is in New York een recordhoeveelheid sneeuw gevallen. La Niña's brengen in de winter vaak een vluchtig weerpatroon voort in het Midwesten en Noordoosten als gevolg van de invloed, die de La Niña's hebben op de straalstroom. Het figuur hieronder geeft de typische positionering van de straalstroom tijdens La Niña aan.

La_nina_1.jpg

De positie van de straalstroom tijdens deze winter zal ervoor zorgen, dat stormen door het Midwesten en de Grote Meren gedreven worden. Vorig jaar stuurde de straalstroom de stormen verder naar het oosten, langs de noordoost kust. Dit jaar zal Chicago vermoedelijk het zwaarst getroffen gaan worden met extreme koude en enorme hoeveelheden sneeuw. "Het zwaartepunt van deze winter betreffende de koude zal in het midnoorden van de USA liggen" alsdus Paul Pastelok, expert lange termijn meteoroloog bij accuweather. "Uiteraard zal koning Winter niet alleen de grote steden aandoen. De hele regio krijgt te maken met zware tot extreme winterse omstandigheden."


Zeer zware winter in het verschiet voor het Midwesten en de Grote Meren
winter_usa_2.jpg

Het Midwesten en de Grote Meren zullen te maken krijgen met de zwaarste gevolgen van de winter. In december en januari zal er boven gemiddeld veel sneeuw gaan vallen. Mensen in Chicago zullen de neiging hebben om te gaan verhuizen na deze winter, voorspelt meteoroloog Josh Nagelberg. Bittere koude vanaf de noordpool zal het weerbeeld in de noordelijke Plains, het Midwesten en de Grote Rivieren bepalen. Sneeuwval boven het gemiddelde wordt voorspeld voor Minnesota en Iowa tot in Michigan, Ohio en delen van West Virginia, Kentucky, Pennsylvania en New York. Het "lake effect" zorgt ervoor, dat boven de grote meren sneeuw ontstaat als de koude luchtstroom boven de relatief warmere wateren van de grote meren trekt. Hierdoor zal de strenge winter tot ver na februari nog voortduren.


Meer sneeuwstormen voor het Noordoosten deze winter?
northeast.jpg

Voor de steden ten oosten van de Appalachen zal de winter niet zo extreem verlopen als vorige winter. Ten zuiden en ten oosten van de bergen van Virginia tot aan Main zal de hoeveelheid sneeuw rond het gemiddelde liggen. Koning winter kan wel een paar gemene prikken geven, waardoor er stroomstoringen kunnen ontstaan. In het centrale deel van het Noordoosten zal de winter kouder en met meer sneeuwval verlopen, dan gebieden dichterbij de kust. Een door het meren effect vroeg optredend en zwaar sneeuw seizoen zal de gebieden ten noordwesten van Pennsylvania tot in het westen van New York zware sneeuwval en bittere koude brengen. Het grote meren sneeuweffect zal de komende winter een significante rol spelen. Hierdoor zal er boven gemiddeld veel sneeuw vallen tot ver in februari.


Zuidelijke staten: meer ijs dan sneeuw
southeast.jpg

Het gebied wat zich uitstrekt van het noordoosten van Texas, Oklahoma tot aan Kentucky en Tennessee zal te maken krijgen met ijzel. Een enkele keer zal de ijzel de gebieden verder naar het oosten zoals in het westen van de Carolina's en het noorden van Alabama en Georgia bereiken. In februari gaan de gebieden in de lager gelegen delen van de Mississippi vallei te maken krijgen met extreem weer en wordt de kans op overstromingen groot. In het zuidoosten zullen de temperaturen milder zijn dan vorige winter. Echter in de periode van het midden van december tot begin januari moet rekening gehouden worden met vorst. De hoeveelheid neerslag in Florida en delen van de Carolina's zal onder het gemiddelde liggen. Vanaf het tweede deel van januari zijn de weersomstandigheden in deze gebieden milder dan normaal. Een drogere dan normale winter is zeer ongunstig voor het midden en zuiden van Georgia en voor delen van Zuid Carolina, die door extreme droogte in de greep worden gehouden.


Texas en het zuidwesten blijven uitgedroogd
s._central.jpg

Mild en droog zal het weerbeeld zijn deze winter voor grote delen van Texas en het Zuidwesten, een gebied waarin wanhopig om neerslag gesmeekt wordt. In Texas zal de ergste droogte in de geschiedenis blijven aanhouden. De gehele staat (100%) heeft te maken met droge omstandigheden en bijna 86% heeft de classificatie buitengewone droogte (de zwaarste categorie) gekregen. De verwachting betreffende neerslag is beneden het gemiddelde voor de zuidelijke en westelijke delen van Texas. Het midden van het Zuidwesten zal het droogste gebied van het hele land zijn gedurende deze winter. Het noorden en oosten van Texas maken iets meer kans op neerslag als de koufronts verder naar het zuiden afzakken.


Het Westen: grote schommelingen
northwest.jpg

Met uitzondering van het Zuidwesten zullen mensen in het westen van de Verenigde Staten te maken krijgen met grote schommelingen in het weer. December zal boven gemiddeld warm verlopen. Echter zal aan het einde van december tot in januari het weer drastisch omslaan naar kouder weer, waarbij de temperaturen terugvallen naar normaal niveau. Deze winter kan de beroemde "Pineapple Express" ontstaan. Pineapple Express is een niet-technische term voor een meteorologisch fenomeen gekarakteriseerd door een een sterke en aanhoudende stroom van atmosferische vochtige lucht en geassocieerd met zware regenval komende vanuit de wateren rond de eilanden van Hawaï. Dit fenomeen leidt tot zware regen- en sneeuwval. Afhankelijk van het arriveren van de Pineapple Express zal de hoeveelheid sneeuw gemiddeld of net boven gemiddeld zijn in het noorden en midden van Sierra. Meer dan normale regen en sneeuw kan in januari in het noorden van de Rocky Mountains vallen.

De wintervoorspelling van accuweather valt in de lijn van de meteorologische winter, welke begint op 1 december en eindigt eind februari. De astronomische winter begint op 22 december en eindigt op 20 maart.

© Onweer-Online
Bron: Accuweather
| Gewijzigd: 5 oktober 2011, 15:38 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: Amsterdam west
Berichten: 138
Lid sinds: 10 okt. 2010
5 oktober 2011, 15:48 uur | Bericht #291347
Nou:"Wordt mijn verwachting van een zachte winter bij ons door dit bericht nog eens versterkt
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
5 oktober 2011, 15:53 uur | Bericht #291348
Citaat van sneeuwschuiver, woensdag 5 oktober 2011, 15:48 uur Nou:"Wordt mijn verwachting van een zachte winter bij ons door dit bericht nog eens versterkt

Dus als ik jou goed begrijp probeer jij te zeggen dat als het in Amerika een strenge winter verwacht wordt, we in Nederland niets krijgen..... Maar goed laat ik niet verder afdwalen, want daar hebben we het Nederlandse discussietopic voor. | Gewijzigd: 5 oktober 2011, 15:54 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 oktober 2011, 16:55 uur | Bericht #291359
Ze hebben hun best gedaan hoor. Precies 10 varianten van een winter verdeeld over de hele USA. Nou, nou.
Kom Jan, maak eens zo iets moois voor Nederland.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
glenneke
Lid
Woonplaats:
Berichten: 214
Lid sinds: 2 jan. 2011
5 oktober 2011, 17:02 uur | Bericht #291360
ja jan wil jij aub ook eens zoiets voor belgie en nederland willen proberen te maken aub aub
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
5 oktober 2011, 17:53 uur | Bericht #291362
ik zie de vorst al naderen vanuit canada.
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 oktober 2011, 18:59 uur | Bericht #291370
Ik denk dat het niet mogelijk is om zo ver vooruit te voorspellen. Lijkt me ook sterk dat dat kaartje van Noord Amerika uitkomt. Hier in Nederland proberen ze al jaren de winter te voorspellen en iedereen zit er naast met hun "prognose". Met wat geluk gokt een weerman net goed. We zien wel wat voor winter er aan komt.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
jones
Lid
Woonplaats: Baal (Tremelo, Belgie)
Berichten: 1864
Lid sinds: 26 jul. 2008
5 oktober 2011, 21:59 uur | Bericht #291394
zal allemaal afwachten worden, want NCEP CFS zegt dit:
Onweersdagen 2012 : 2 Onweersdagen in het geheugen: 2 juni 2008, 26 mei 2009, 7 oktober 2009, 10 en 14 juli 2010, 28 juni 2011, 23 augustus 2011
Clubbie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 25 mei. 2007
5 oktober 2011, 22:04 uur | Bericht #291395
ik geloof best dat, als de noord-oostkust van amerika kou krijgt, wij daar daags erna ook mee te maken krijgen. Merendeels trekt ergste koude langs engeland via het noorden naar scandinavie.. Je ziet het ook met afgelopen orkanen die via de drukgebieden boven A.O. hier de laatste beaufortjes uitblazen...

kortom:

strenge koude langs noordoostkust amerika= geeft ook koude in holland !
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 oktober 2011, 23:26 uur | Bericht #291406
Citaat van Clubbie, woensdag 5 oktober 2011, 22:04 uur ik geloof best dat, als de noord-oostkust van amerika kou krijgt, wij daar daags erna ook mee te maken krijgen. Merendeels trekt ergste koude langs engeland via het noorden naar scandinavie.. Je ziet het ook met afgelopen orkanen die via de drukgebieden boven A.O. hier de laatste beaufortjes uitblazen...

kortom:

strenge koude langs noordoostkust amerika= geeft ook koude in holland !

Als het zo 1,2,3tje was als jij het voorstelt, zouden de weersverwachting voor Nederland wel erg gemakkelijk worden. Het weer in Nederland wordt gewoon wat daags er voor in NO Amerika geweest is. Dan kunnen we het KNMI en andere meteobureaus echt opdoeken.
Maar... het weer van NO Amerika is niet vergelijken met de baan die een orkaan volgt.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 oktober 2011, 00:34 uur | Bericht #291417
Citaat van jones, woensdag 5 oktober 2011, 21:59 uur zal allemaal afwachten worden, want NCEP CFS zegt dit:

kijk dat is nou echt heel erg tegenstrijdig.
maarja we zullen het wel zien!
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats: Amsterdam west
Berichten: 138
Lid sinds: 10 okt. 2010
6 oktober 2011, 10:41 uur | Bericht #291452
:| Oh Jan, Ik dacht namelijk dat als het in Amerika koud winterweer is het hier vaak juist zacht is door botsing
van kou op de oceaan wat depressies/westcirculatie bevorderd.
Overigens draait het NCEP ook steeds meer bij. 'Zoek de verschillen ' , die van 13 september en 5 oktober.
De Amerikanen verwachten vooral een natte en 'warme 'oktobermaand.
november: te koud
december :te zacht
januari :normaal
februari:normaal | Gewijzigd: 6 oktober 2011, 10:44 uur, door sneeuwschuiver
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
6 oktober 2011, 11:35 uur | Bericht #291470
Citaat van sneeuwschuiver, donderdag 6 oktober 2011, 10:41 uur :| Oh Jan, Ik dacht namelijk dat als het in Amerika koud winterweer is het hier vaak juist zacht is door botsing
van kou op de oceaan wat depressies/westcirculatie bevorderd.
Overigens draait het NCEP ook steeds meer bij. 'Zoek de verschillen ' , die van 13 september en 5 oktober.
De Amerikanen verwachten vooral een natte en 'warme 'oktobermaand.
november: te koud
december :te zacht
januari :normaal
februari:normaal

Zijn de meteorologen van Accuweather waarmee het topic is geopend geen Amerikanen dan? Die verwachten toch iets heel anders? Verwarrend hoor!
Niet dat het mij veel uit maakt, want lange termijn verwachtingen vind ik onzin. Maar wel leuk voor de discussie, toch?

| Gewijzigd: 6 oktober 2011, 12:02 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
tierama
Lid
Woonplaats: Bodegraven (ZH)
Berichten: 183
Lid sinds: 23 jun. 2010
6 oktober 2011, 13:14 uur | Bericht #291480
Goh jongens, wat een leuk vooruitzicht. Moet ik toevallig tussen 24/12 en 4/1 ten noorden van Chicago zijn! Ik kan niet wachten
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 241 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 241, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden