Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clinton, MO.

18 Apr 2024 12:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 12:28:09

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Apr 2024 12:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:44:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS.

18 Apr 2024 09:31:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:15:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Pottawatomie, KS.

18 Apr 2024 08:39:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2011, 10:29 uur | Bericht #291687
'Planteneters zullen omkomen door klimaatverandering'



Klimaatverandering zal leiden tot een flinke daling van het aantal planteneters op aarde. Door opwarming hebben de dieren meer voedsel nodig, maar er zijn niet genoeg planten voor ze om te eten. Veel planteneters zullen dus van honger sterven.
Canadese en Australische ecologen stellen de bewering in de nieuwste editie van het wetenschappelijke tijdschrift The American Naturalist. Sterfte van planteneters kan gevolgen hebben voor de hele natuur. Als er minder planteneters zijn, is er namelijk ook minder voedsel voor vleeseters. Ook hun aantallen zullen dan teruglopen.

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 12:00 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
7 oktober 2011, 11:06 uur | Bericht #291696
Die HLN toch!
Zonder wetenschapper te zijn kan ik voorspellen dat opwarming van de aarde veel schonere luchten tot gevolg zal hebben als de mensen allemaal dood zijn wegens gebrek aan planten en vlees, omdat er dan geen fabrieken meer draaien. Alle steden zullen daarna overwoekerd worden door planten en de dieren komen langzaam terug. Leve de natuur!!!

Pfff, nog meer zulke onheilsberichten van HLN. Wordt die krant volop gesubsidieerd door Al Gore of zo.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
7 oktober 2011, 11:40 uur | Bericht #291700
Om dit artikel moest ik even hartelijk lachen! XD

"Door opwarming hebben de dieren meer voedsel nodig, maar er zijn niet genoeg planten voor ze om te eten"

1. Waarom hebben ze meer voedsel nodig door opwarming? Dacht dat bij kou mens en dier meer energie verbruikt maar dat zal wel aan mij liggen.

2. Meer opwarming door co2 geeft planten juist een enorme boost, net als een mens extra zuurstof kan gebruiken. Na onderzoek is gebleken dat in het verleden bij hoge concentraties co2 de aarde juist explodeerde van leven in een warm en vochtig klimaat.

Ik weet niet wat de bron van dit artikel is, maar de klimaathippie's schieten zich weer goed in de voet met dit soort rommel berichten.

Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
7 oktober 2011, 11:53 uur | Bericht #291704
Oké alvast excuses voor mijn sceptische gedrag, maar daar kom ik weer..

In het krijt tijdperk (van 145-66 miljoen jaar geleden) kende de Aarde een zeer warme periode, door de opwarming kwam er veel co2 in de lucht terecht. (en niet andersom!!) En omdat planten en bomen co2 nodig hebben om te kunnen leven was er een weelderige flora. Het is zelfs zo dat de bedektzadigen, de nu belangrijkste en grootste groep planten, toen zijn ontstaan. Ook kent iedereen de afbeeldingen van enorme plantenetende dinosauriers van rond die tijd.

Ook coniveren en varens die nog uit de Jura stamden paste zich aan aan het warmere klimaat. Er stierven ook soorten planten uit omdat die zich niet konden aanpassen, maar hun plaats was dan weeral snel opgevuld.

Nu snap ik niet waarom deze onderzoekers denken dat het nu anders zou zijn. Als je kijkt op historiche schaal dus op honderden miljoenen jaren dan is het co2 gehalte in de atmosfeer nog steeds historisch laag.
Het is volgens mij voor de planten niet verkeerd om wat meer co2 in de lucht te hebben.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2011, 12:42 uur | Bericht #291714
Citaat van Aern, vrijdag 7 oktober 2011, 11:53 uur Het is volgens mij voor de planten niet verkeerd om wat meer co2 in de lucht te hebben.
Het word al een poos toegepast in de glastuinbouw.
Toegevoegde waarde: een versnelling v/d groei, hogere opbrengst per M2, betere sturing v/h gewas, betere kwaliteit v/h gewas, in een aantal gevallen hoeft er zomers niet worden bijgestookt!
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
7 oktober 2011, 12:59 uur | Bericht #291716
Citaat van henk55, vrijdag 7 oktober 2011, 12:42 uur Het word al een poos toegepast in de glastuinbouw.
Toegevoegde waarde: een versnelling v/d groei, hogere opbrengst per M2, betere sturing v/h gewas, betere kwaliteit v/h gewas, in een aantal gevallen hoeft er zomers niet worden bijgestookt!


Bedankt voor deze bevestiging, wist niet dat het al werd toegepast.

Maar dat maakt het verhaal van die wetenschappers nog ongeloofwaardiger want een warmer klimaat gaat gepaard met meer co2 in de lucht.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2011, 13:02 uur | Bericht #291717
Een aantal bronnen.

http://www.lei.wur.nl/NR/rdonlyres/8465A62...08170/10034.pdf
http://www.ocap.nl/index.php?option=com_co...6&Itemid=29
http://www.lindegasbenelux.com/Internation...as/Glastuinbouw

Google verder maar op Co2 glastuinbouw!

Edit: Bovendien werd dit begin jaren 70 al door mijn docenten op de toenmalige tuinbouw school verteld en uitgelegd. | Gewijzigd: 7 oktober 2011, 13:04 uur, door henk55
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2011, 13:21 uur | Bericht #291719
HLN


die neem ik al lang niet meer serieus.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
7 oktober 2011, 13:22 uur | Bericht #291720
Nou hebben wij forumboeren de resultaten van goedbetaalde "wetenschappers" dus in no-time ontkracht. De wereld op zijn kop, en eigenlijk te gek voor woorden!
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
cermisan
Lid
Woonplaats: Gildehaus (DLD) nabij Oldenzaal
Berichten: 251
Lid sinds: 4 jan. 2010
7 oktober 2011, 13:26 uur | Bericht #291721
Na al die doomscenario's van de afgelopen jaren verbaast het mij dat we er nog steeds zijn! De mens proberen angst aan te jagen met hel en verdoemenis wordt steeds lachwekkender.
Govert
Lid
Woonplaats:
Berichten: 142
Lid sinds: 14 dec. 2010
7 oktober 2011, 13:47 uur | Bericht #291723
Ik ben even op zoek geweest naar de bron (paar minuten werk met Google).

Met planteneters worden ook vissen en zoöplankton bedoeld. Verder heeft men over het niveau van voedingsstoffen dat verandert.

http://www.publicaffairs.ubc.ca/2011/10/06...s-ubc-research/

Hierboven het verhaal van de Uni. v. British Columbia.

Mij lijkt dat opwarming ook droogte kan betekenen. Dat lijkt me ook niet goed voor planteneters.
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2011, 14:20 uur | Bericht #291731
ik las echt planeters haha

Maar wel jammer van de dieren
Woonplaats:
Berichten: 34
Lid sinds: 5 mei. 2011
7 oktober 2011, 14:48 uur | Bericht #291735
@Govert. Ja, zoeken naar een bron van een HLN/Algemeen Dagblad nieuwsitem is absoluut noodzakelijk, omdat bij deze krantenclub zogenaamde journalisten werken die absoluut niet in staat zijn om de simpelste Engelstalige persberichten te begrijpen en inhoudelijk correct weer te geven. HLN/AD 'nieuwberichten' blinken uit in goedkope sensatieverhalen die bijna altijd feitelijk en inhoudelijk (soms 100%) onjuist zijn.

Het persbericht van The American Naturalist zelf is te vinden op: http://www.asnamnat.org/node/164

De auteurs van dit onderzoek hebben gekeken naar phyto- en zooplankton. De foto op het web van HLN/AD van een 'antilope' is lachwekkend, belachelijk en diep triest, omdat deze helemaal nergens op slaat.



Govert
Lid
Woonplaats:
Berichten: 142
Lid sinds: 14 dec. 2010
7 oktober 2011, 22:40 uur | Bericht #291815
Citaat van Koen Kampioen, vrijdag 7 oktober 2011, 12:48 uur @Govert. Ja, zoeken naar een bron van een HLN/Algemeen Dagblad nieuwsitem is absoluut noodzakelijk, omdat bij deze krantenclub zogenaamde journalisten werken die absoluut niet in staat zijn om de simpelste Engelstalige persberichten te begrijpen en inhoudelijk correct weer te geven. HLN/AD 'nieuwberichten' blinken uit in goedkope sensatieverhalen die bijna altijd feitelijk en inhoudelijk (soms 100%) onjuist zijn.

Het persbericht van The American Naturalist zelf is te vinden op: http://www.asnamnat.org/node/164

De auteurs van dit onderzoek hebben gekeken naar phyto- en zooplankton. De foto op het web van HLN/AD van een 'antilope' is lachwekkend, belachelijk en diep triest, omdat deze helemaal nergens op slaat.


er is idd gekeken naar plankton, maar mijn vraag is eigenlijk: hoe vertaalt dit zich naar warmbloedige planten etende landzoogdieren??? dat mis ik in dit hele verhaal!

of hebben we het alleen over mariene planteneters?

overigens stond op nu.nl ong. hetzelfde verhaal als op HLN, met als bron het ANP. van het ANP zou je toch iets beters verwachten, juist omdat de pers het ANP als betrouwbare bron gebruikt!
Woonplaats:
Berichten: 34
Lid sinds: 5 mei. 2011
7 oktober 2011, 23:29 uur | Bericht #291824
Citaat van Govert, vrijdag 7 oktober 2011, 22:40 uur er is idd gekeken naar plankton, maar mijn vraag is eigenlijk: hoe vertaalt dit zich naar warmbloedige planten etende landzoogdieren??? dat mis ik in dit hele verhaal!

of hebben we het alleen over mariene planteneters?

overigens stond op nu.nl ong. hetzelfde verhaal als op HLN, met als bron het ANP. van het ANP zou je toch iets beters verwachten, juist omdat de pers het ANP als betrouwbare bron gebruikt!


Geen idee hoe zich naar een terrestrische omgeving vertaalt. Daar zijn zoveel andere factoren die een rol spelen, dat hier niet zomaar een analogie kan worden opgesteld.

De nog te verschijnen publicatie gaat enkel over marien phyto- en zooplankton.

Persbureaus doen niets anders dan persberichten in de rondte strooien als confetti. En (te) veel persbureaus maken de berichten net iets 'spannender' dan ze ze zouden moeten maken. Daarom moet je ALTIJD proberen naar de bron terug te gaan. Iedereen op dit deel van het forum voert steeds weer de 2035 / 2350 fout op om de IPCC rapporten als broddelwerk neer te zetten, en in die fout was ook veroorzaakt doordat de auteur van die paragraaf niet had gekeken naar de oorspronkelijke publicatie, maar naar iemand die die publicatie citeerde, maar abusievelijk 2035 i.p.v. 2350 opvoerde als jaar waarin de Himalaya gletscherloos zou zijn...

In het geval van de onderliggende publicatie moet je weten wat phyto- en zooplankton is en ook nog iets snappen van populatiebiologie, anders ga je volkomen de mist in... zoals hier is gebeurd...


Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 oktober 2011, 23:50 uur | Bericht #291825
Citaat van Dennis Veninga, vrijdag 7 oktober 2011, 14:20 uur ik las echt planeters haha

Maar wel jammer van de dieren


Ik las planeteneters... misschien iets teveel sci-fi gezien...
Verder... yeah right...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant 34.4 km ten noorden van Eindhoven
Berichten: 949
Lid sinds: 29 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 oktober 2011, 01:51 uur | Bericht #291827
Citaat van Aern, vrijdag 7 oktober 2011, 11:53 uur planten en bomen co2 nodig hebben om te kunnen leven was er een weelderige flora. Het is zelfs zo dat de bedektzadigen, de nu belangrijkste en grootste groep planten, toen zijn ontstaan. Ook kent iedereen de afbeeldingen van enorme plantenetende dinosauriers van rond die tijd.

oooeh de Dino's komen weer terug, zou wel een mooie come back zijn na 65 miljoen jaar
Zie je het al voor je, rij je op de A2 komt deze ineens naast je vliegen

Of lig je lekker in bed staat er ineens een Seismosaurus door je slaapkamer raam te loeren | Gewijzigd: 8 oktober 2011, 01:57 uur, door TornadoCowboy
wappy
Lid
Woonplaats: Haarlem-Schalkwijk
Berichten: 1195
Lid sinds: 26 jul. 2006
8 oktober 2011, 08:47 uur | Bericht #291830
"'Planteneters zullen omkomen door klimaatverandering" ik geloof er geen hout van weet je dat, vroeger heeeeel wat eeuwen terug om het zomaar tezeggen was deze reacktie er ook al(opwarmen aarde een global cooling) en toch komen die beesten gewoon weer terug of overleven het.
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
8 oktober 2011, 09:59 uur | Bericht #291834
Citaat van TornadoCowboy, zaterdag 8 oktober 2011, 1:51 uur oooeh de Dino's komen weer terug, zou wel een mooie come back zijn na 65 miljoen jaar
Zie je het al voor je, rij je op de A2 komt deze ineens naast je vliegen

Of lig je lekker in bed staat er ineens een Seismosaurus door je slaapkamer raam te loeren


Weet je wat het ergste is.
Als er morgen op HLN zou staan dat ze denken dat volgende week de dino's terug komen door de klimaat-verandering dan zou ik daar niet eens van opkijken.
Van HLN kun je echt alles verwachten..
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 76 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 76, lezen 1 mensen het topic "12.000 Filipijnen geëvacueerd, mogelijke uitbarsting vulkaan Mayon".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden