Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
11 oktober 2011, 15:53 uur | Bericht #292277
Heet Spanje wacht op regen

In Nederland mag het, na de overdonderende start van de oktobermaand, al weer een tijdje herfst zijn, in het zuidwesten van Europa zitten ze inmiddels om regen te springen. Vijf maanden droogte hebben de bodem in Spanje en Portugal kurkdroog gemaakt. Een gevolg is niet alleen dat het landschap er op veel plaatsen soms gewoon woestijnachtig uitziet, maar ook dat het voor oktoberbegrippen ongewoon warm is. En ook deze week verandert hierin weinig. Wie op dit moment in Spanje en Portugal met vakantie gaat, beleeft daar de komende tijd de zomer die we in eigen land niet hebben gehad. En meer dan dat. Zo schijnt de zon er zo’n beetje zolang hij boven de horizon is. Verder worden elke keer weer recordhoge temperaturen gemeten, vooral in het noorden van Spanje. En zijn de zeewatertemperaturen bijzonder hoog. In de nieuwsuitzendingen in Spanje komt de warmte dan ook elke avond ruim aan bod.


In het voorjaar is dit gebied in de buurt van Cuenca waarschijnlijk een sappig grasgebied, maar de droogte van de laatste 5 maanden heeft ervoor gezorgd dat het nu een woestijngebied lijkt.

Recordhoge temperaturen
Veroorzaker van het warme weer in het zuidwesten van Europa is een hogedrukgebied, tot op grote hoogte gevuld met erg warme lucht, dat van die plaats de laatste tijd niet weg te slaan is. De combinatie met droge grond en het ook daar steeds korter worden van de dag zorgt ervoor dat het ’s nachts weliswaar gemakkelijk koud wordt – op het platteland dalen de temperaturen soms zelfs tot beneden 5 graden – maar dat de temperaturen overdag op veel plaatsen net zo makkelijk tot tussen 30 en 35 graden oplopen. Vooral voor het noorden van Spanje betekent dit een voortdurende kans op recordhoge temperaturen. Mensen in gebieden als Galicië weten af en toe niet wat ze meemaken als ze naar buiten gaan in de veronderstelling dat het oktober is.


Deze zonnebloemen, in de buurt van Cuenca, staan te verdorren op het veld. Als ze droog genoeg zijn, worden de pitten geoogst en wordt de zonnebloemolie gewonnen. Door de droogte valt de oogst lager uit.

De droogte van dit jaar volgt op een winter en een voorjaar waarin juist heel veel regen is gevallen. Ziet het landschap er nu overal bruin en af en toe zelfs bijna woestijnachtig uit, in de stuwmeren is daardoor nog steeds een flinke hoeveelheid water terug te vinden. Veel kleinere riviertjes staan droog, maar de grotere stromen. Hoewel de angst voor en de kans op bosbranden groot is, valt het op dat vlak dit jaar in Spanje en in Portugal gek genoeg mee. De Spanjaarden zelf hebben er wel een verklaring voor. Het is een publiek geheim dat veel van de branden, die de afgelopen jaren grote stukken natuurgebied in de as hebben gezet, met opzet zijn gesticht om op de grond die zo vrijkwam een bouwproject te kunnen beginnen. Nu Spanje al 3 jaar lang in crisis is, komen nieuwe projecten nauwelijks van de grond. En zijn er weinig branden.


Een bui nadert Cuenca. Het zou de enige zijn in drie weken tijd. Verder waren de luchten slechts blauw en scheen de zon ongehinderd.

Oogsten lager
Omdat er nog voldoende water in de stuwmeren zit, hebben de Spanjaarden zelf nog weinig last van de droogte. Lastiger is het voor de gewassen op de velden, de natuur en voor het wild en de vele vogelsoorten die Spanje rijk is. Zo lijken de oogsten van bij voorbeeld druiven (voor de wijn), olijven (voor olijfolie) en zonnebloempitten (voor zonnebloemolie) dit jaar lager uit te pakken dan in andere jaren. Ook zijn er dit najaar in Spanje nauwelijks paddenstoelen terug te vinden. Het zoeken en eten van bepaalde soorten is een jaarlijks terugkerende traditie die dit jaar lijkt te moeten worden overgeslagen, of het moet alsnog gaan regenen. En sommige dieren en vogels moeten harder werken dan andere jaren om aan hun voedsel te komen.

Als we de weerkaarten voor de komende tijd bekijken, blijkt dat het droge en zonnige weer in Spanje en in Portugal voorlopig aanhoudt. Het hogedrukgebied daar weet van geen wijken en komt later in de week zelfs in de buurt van Nederland uit. Omdat het hogedrukgebied in de hogere delen van de atmosfeer wel boven Spanje blijft, verandert daar maar weinig.


Door de warmte ontstaan op de droge en zandige velden gemakkelijk zandhozen die soms flink uitgroeien.

Bij ons vanaf donderdag beter
Bij ons wordt het weer vandaag en morgen beheerst door een storing die over ons land heen en weer zwabbert. Tot vanochtend 10 uur had deze in het noordoosten van het land plaatselijk al meer dan 20 millimeter neerslag opgeleverd. Ook het midden en zuiden van het land krijgen de komende 36 uur van tijd tot tijd met de bij de storing behorende regen en motregen te maken. Daar waar het langer doorregent, kunnen de hoeveelheden behoorlijk oplopen. Vanaf donderdag zorgt het hogedrukgebied ervoor dat de wolken en de regen verdwijnen en dat de zon er weer beter doorkomt. Met een beetje geluk volgen dan 4 droge dagen. Omdat we aan de koude kant van de storing terechtkomen, gaan de temperaturen wel omlaag. Overdag wordt het vanaf donderdag niet meer warmer dan 13 of 14 graden, in de nachten kan het kwik tijdens helder weer en bij een wegvallende wind op de koudste plaatsen zelfs tot in de buurt van het vriespunt dalen. Dan lijkt het weer nog steeds op herfstweer, maar dan wel in zijn mooie vorm.

Bron: Meteo Consult. | Gewijzigd: 8 februari 2017, 15:50 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
21 oktober 2011, 11:15 uur | Bericht #293776
Lijkt er op dat ze vanaf dit weekend wat regen krijgen in Spanje en Portugal.

Neerslag241011.jpg
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
21 oktober 2011, 19:11 uur | Bericht #293808
Ik zit nu vanaf 1 oktober in zuid Spanje plaats Fuengirola uiterste zuiden, en inderdaad is het hier ongekend warmer dan normaal zelfs de Spanjaarden hebben het erover.
Het zo in begin oktober 23 graden gemiddeld moeten zijn maar heb zelf boven de 30 gehad.
Alleen afgelopen nacht heeft het hier even gegoten en overdag was het weer droog.
Wel komt er nu meer bewolking opzetten.
Ik zit nu nog tot 31 oktober lekker te genieten.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
22 oktober 2011, 10:48 uur | Bericht #293859
Onweersbui bij Malaga.

onweersbui_Malaga221011.jpg

malaga221011_regen.jpg | Gewijzigd: 22 oktober 2011, 10:53 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
22 oktober 2011, 11:04 uur | Bericht #293863
Klopt inderdaad paar flitsen en veel wind en regen hier.
Zee golft flink.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
22 oktober 2011, 14:27 uur | Bericht #293875
Vanaf vanmorgen regen en veel wind nu al ruim 2 uur aantal felle flitsten en stevige donders met flinke na dreunen.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
22 oktober 2011, 15:01 uur | Bericht #293877
Citaat van Weatherman, zaterdag 22 oktober 2011, 14:27 uur Vanaf vanmorgen regen en veel wind nu al ruim 2 uur aantal felle flitsten en stevige donders met flinke na dreunen.
Haha, lekker genieten daar
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
22 oktober 2011, 15:19 uur | Bericht #293878
Citaat van darkcloud, zaterdag 22 oktober 2011, 14:01 uur Haha, lekker genieten daar
Inderdaad, had het niet verwacht.
Onweert nog steeds zo af en toe. | Gewijzigd: 22 oktober 2011, 15:21 uur, door Weatherman
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
22 oktober 2011, 15:46 uur | Bericht #293883
Hoe is het morgen en maandag wat het weer betreft ???
Weet iemand dat.
Heb gelezen dat het maandag heel slecht wordt en morgen ook onweer wordt voorspeld
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
23 oktober 2011, 08:42 uur | Bericht #293957
Nu vanmorgen weer flitsten en echte felle met stevige donders.
En stevige regen.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
23 oktober 2011, 10:18 uur | Bericht #293966
Mijn allereerste Bliksem foto, gemaakt met een gewone digitale camera.

  | Gewijzigd: 8 februari 2017, 15:50 uur, door Joyce.s
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
23 oktober 2011, 11:49 uur | Bericht #293976
Citaat van Weatherman, zaterdag 22 oktober 2011, 15:46 uur Hoe is het morgen en maandag wat het weer betreft ???
Weet iemand dat.
Heb gelezen dat het maandag heel slecht wordt en morgen ook onweer wordt voorspeld

Ja, maandag regen, nu niet plaatselijk maar mogelijk heel Spanje. Vooral de temperatuur doet een stap terug. Max 17 graden!

Daarna worden ook de nachten fris met aan de Zuidkust zelfs 10-12 graden, maar weer droger en hogere middagtemperaturen 20-22 graden.


zie http://www.malagaweather.com/
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 oktober 2011, 12:00 uur | Bericht #293977
Citaat van Weatherman, zondag 23 oktober 2011, 10:18 uur Mijn allereerste Bliksem foto, gemaakt met een gewone digitale camera.
De eerste Bliksem foto is en blijft altijd bijzonder. | Gewijzigd: 23 oktober 2011, 12:01 uur, door henk55
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 262 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 262, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 5 & 6 juni 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden