Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Joseph, MI.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Delaware, IA.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Muskegon, MI; Oceana, MI.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allamakee, IA; Winneshiek, IA.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, WI; Juneau, WI; Monroe, WI.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Grant, IN.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Calhoun, MI.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Steuben, IN; Branch, MI; Hillsdale, MI.

8 May 2024 00:28:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kosciusko, IN; Noble, IN; Whitley, IN.

8 May 2024 00:28:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, IN.

8 May 2024 00:28:11

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Branch, MI.

8 May 2024 00:28:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Surry, NC; Yadkin, NC.

8 May 2024 00:28:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Huntington, IN; Kosciusko, IN; Wabash, IN; Whitley, IN.

8 May 2024 00:28:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Onslow, NC.

8 May 2024 00:28:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, MI.

8 May 2024 00:28:11
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
28 oktober 2011, 15:08 uur | Bericht #294919
Citaat van marsel, vrijdag 28 oktober 2011, 12:17 uur Offtopic
Mwa niet helemaal waar . Wind aan de grond waait alles behalve evenwijdig aan de isobaren (als gevolg van wrijving). De zogenaamde geostrofische wind, de luchtstroom op enige hoogte zonder invloed van wrijving, doet dat wel.
Over het algmeen zal de wind aan de grond 10-30 graden gekrompen zijn (afhankelijk van snelheid en (on)stbaliteit van de grenslaag) tov de richting die je zou verwachten als je alleen naar de isobaren zou kijken.
Dit zogenaamde transport over de isobaren houdt weersystemen in stand of breekt ze juist af.
In zeer stabiele grenslagen kunnen we soms zelfs zwakke winden terugvinden die zelfs meer dan 30 graden gekrompen zijn tov de isobaren.

In beeld gebracht (voor het noordelijk halfrond)

wind.jpg

Bron: http://www.zweefvliegopleiding.nl/gpl/meteo/index.html

QUOTE(marsel @ Oct 28 2011, 12:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ontopic

Goede info Marcel. Daar hebben mensen die die kant op willen gaan wat aan! En dat het moeilijk is om aan het werk te komen wegens bezuinigingen geldt voor vele richtingen. Dus mensen laat je niet uit het veld slaan en ga er voor. | Gewijzigd: 28 oktober 2011, 16:06 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
28 oktober 2011, 15:34 uur | Bericht #294925
Citaat van marsel, vrijdag 28 oktober 2011, 10:17 uur Offtopic
Mwa niet helemaal waar . Wind aan de grond waait alles behalve evenwijdig aan de isobaren (als gevolg van wrijving). De zogenaamde geostrofische wind, de luchtstroom op enige hoogte zonder invloed van wrijving, doet dat wel.
Over het algmeen zal de wind aan de grond 10-30 graden gekrompen zijn (afhankelijk van snelheid en (on)stbaliteit van de grenslaag) tov de richting die je zou verwachten als je alleen naar de isobaren zou kijken.
Dit zogenaamde transport over de isobaren houdt weersystemen in stand of breekt ze juist af.
In zeer stabiele grenslagen kunnen we soms zelfs zwakke winden terugvinden die zelfs meer dan 30 graden gekrompen zijn tov de isobaren.


Ik weet dit ook wel hoor, maar ik had het ook over de basis, als je meer in detail gaat kijken wordt het met meteo al gauw heel ingewikkeld, omdat zoveel dingen met elkaar samenhangen.

QUOTE
Ontopic
Ik heb zowel het academische pad als het luchtmacht pad gevolgd.
Indien vakken als wis-, schei- en natuurkunde niet jouw ding zijn kan ik je uit ervaring een studie in Wageningen afraden. Ook ik ben op enig moment afgehaakt omdat de opleiding naar mijn idee te exact was. Bovendien wordt je in die 5 jaar geen forecaster, je wordt wetenschapper. Je kunt theoretisch alles verklaren en berekenen maar een verwachting maken vergt andere skills.
Vaak moeten afgestudeerden nog een korte aparte opleiding volgen (soms intern, soms bij de luchtmacht) om het maken van verwachtigen, soms onder grote tijdsdruk, onder de knie te krijgen.

Op het moment ben ik al geruime tijd luchtvaart meteoroloog bij de luchtmacht.
Over het algemeen wordt het HAVO diploma als minimale eis gezien. Houdt wel rekening met het feit dat je niet meteen meteoroloog wordt. Je bent in de eerste plaats militair, in dit geval een officier.
Dit houdt in dat het jaar voorafgaand aan je opleiding tot meteoroloog je eerst de officiersopleiding aan de KMA gaat volgen. Een jaar lang wordt je lichamelijk en geestelijke soms flink op de proef gesteld, maar je moet ook flink aan de studie met vakken als militair recht, bedrijfskunde en leiding geven aan grote groepen.
Na een jaar ga je dan naar de LMG (luchtmacht meteorologische groep) en volg je daar verschillende opleidingen.
Pas dan mag je na een inwerkperiode van enkele maanden jezelf meteoroloog/forecaster noemen.
Momenteel zullen er echter maar weinig mensen aangenomen worden als gevolg van de bezuinigingsronde die nu gaande is.
Mocht je vragen hebben hoor ik het graag. Wellicht dat ik je verder kan helpen.


Hiermee wordt mijn stelling nog eens stevig bevestigd.. Meteo is een moeilijk en ingewikkeld vak met heel veel natuurkunde en wiskunde.
Waarom deze advertentie?
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
28 oktober 2011, 15:51 uur | Bericht #294929
Citaat van lotsofjazz, donderdag 27 oktober 2011, 18:02 uur Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen.

Meteorologie is 100% natuurkunde op HBO-TU niveau en misschien wel 95% wiskunde en ook nog wel een klein deel scheikunde (waterdamp, lucht samenstelling, wanneer wordt waterdamp weer vloeibaar. dat soort dingen)

Vooral topics als DRUK, KRACHT, TEMPERATUUR, STROMING, ENERGIE en vooral de samenhang tussen deze topics, want deze hangen ALLEMAAL op de een of andere manier met elkaar samen en is uit te drukken in wiskundige formules.

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom de wind evenwijdig waait aan de isobaren en niet haaks er op?
Waarom draait de wind links om een lagedruk gebied en rechtsom om een hogedruk gebied? Is dat in Australie ook zo?
Waarom draait de lucht ubehaubt om die gebieden, waarom waait de wind niet gewoon rechtstreeks van de H naar de L.

Probeer dat maar es voor jezelf te verklaren.. en dit zijn nog maar een paar basics van meteo...

En nog zo iets.. in de economie is (VEUL) meer geld te verdienen (denk accountant, verzekeringsagent, effectenmakelaar, bankier..), dus ik zou die studie economie zeker afmaken!

Lots

Goeie vragen inderdaad, eigenlijk nooit echt in verdiept. Is inderdaad best lastig al die processen wat en waarom zich dat allemaal zo afspeelt.

Haha ja, de studie economie ga ik gewoon afmaken

QUOTE(Ben47 @ Oct 27 2011, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
Mocht je tijdens je studie economie alvast in de achtergronden van Meteo willen verdiepen en kijken wat je er van vindt als je er dieper in duikt, kan je hier op de site al e.e.a. vinden (voor zover je dat al niet gezien hebt).
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showforum=63

Verder zou je eens hier kunnen kijken.
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/
http://www.civ.zweefportaal.nl/docs/meteor...eefvliegers.pdf
http://www.zweefvliegopleiding.nl/gpl/meteo/index.html
http://www.hetwonderlijkeweer.be/moeilijk.htm#pagina%20begin

Bedankt Ben!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 83 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 83, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 16 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden