Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Johns, FL.

22 Apr 2024 03:33:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

22 Apr 2024 03:33:17
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 oktober 2011, 08:28 uur | Bericht #293850
10 vliegtuigen van Finnair getroffen door bliksem

Woensdagavond en -nacht heeft de bliksem 10 vliegtuigen van Finnair getroffen. 6 toestellen waren op weg naar vliegveld Helsinki-Vantaa en konden daar veilig landen, 4 andere, die net waren vertrokken, moesten terugkeren. Door deze ongewone gebeurtenissen treden donderdagochtend vertragingen op en worden vluchten geannuleerd. Finnair heeft laten weten dat alle getroffen toestellen technisch zijn geïnspecteerd. Enkele vliegtuigen hadden geringe schade als gevolg van de blikseminslagen.

Een chartervlucht naar het Griekse vakantieoord Chania moest terugkeren naar vliegveld Helsinki na te zijn getroffen door een bliksemschicht. Het vliegtuig kon donderdagochtend echter wel gewoon vertrekken. Finnair toestellen die waren vertrokken naar Oulu, Vaasa en Joensuu moesten ongeveer 10 minuten na hun vertrek, woensdag laat, van de luchtverkeersleiders terugkeren naar het Helsinki-Vantaa. Gisteren werd nog gemeld dat deze toestellen niet waren getroffen door de bliksem. Finnair annuleerde vervolgens alle vluchten van Helsinki naar Hamburg en Génève, die donderdagochtend moesten vertrekken.

Spoorwegen
Door de bliksem raakte signaalapparatuur op het spoor tussen Kirkkonummi en Siuntio beschadigd, waardoor vertragingen optraden op de routes tussen Helsinki-Turku en Karjaa-Hanko.

Bron Finlandnieuws
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 oktober 2011, 10:57 uur | Bericht #293861
10 vliegtuigen getroffen door bliksem, op dezelfde dag, apart van elkaar?
Da's sterk!
Dat moet wel een hele bijzondere bui geweest zijn. Of zou er iets anders aan de hand geweest zijn? Een bommelding waar ze passagiers niet ongerust mee wilden maken? Hmmm... vreemd!
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Waarom deze advertentie?
WimOude
Lid
Woonplaats: Oudewater
Berichten: 168
Lid sinds: 23 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 oktober 2011, 11:37 uur | Bericht #294167
Ik geloof dat ik wel eens ergens gelezen heb dat bliksem ook getriggerd kan worden door vliegtuigen, maar wat hiervan klopt weet ik niet hoor
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
24 oktober 2011, 11:42 uur | Bericht #294169
Citaat van Eilander, zaterdag 22 oktober 2011, 10:57 uur 10 vliegtuigen getroffen door bliksem, op dezelfde dag, apart van elkaar?
Da's sterk!
Dat moet wel een hele bijzondere bui geweest zijn. Of zou er iets anders aan de hand geweest zijn? Een bommelding waar ze passagiers niet ongerust mee wilden maken? Hmmm... vreemd!


Ja en alle tien van Finnair, terwijl er toch ook andere maatschappijen vliegen. Van mijn kant eveneens hmmm...vreemd!
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Perry88
Lid
Woonplaats: Mariaheide (Veghel)
Berichten: 9
Lid sinds: 23 aug. 2009
24 januari 2012, 13:30 uur | Bericht #321402
Hier in Mariaheide (NB) is gisteren bijna recht boven ons huis de bliksem uit het niets ingeslagen op een Awacs-schotel vliegtuig. Ik hoorde een hoop lawaai en toen ik uit het raam naar buiten keek zag ik het vliegtuig en ineens sloeg de bliksem in, gevolgt door een enorme knal.
Heel apart om te zien kan ik je zeggen, maar stiekem ook wel erg gaaf!

Voor degenen die me niet geloven, zoals mensen hier ook niet deden, heb ik een link van de regionale nieuwssite met een stukje erover:
http://veghel.kliknieuws.nl/nieuws/135170/...oven-mariaheide

(Sorry dat ik het zo vermeld, maar ik weet niet hoe ik dit anders kan doen?)

Gr Perry
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 januari 2012, 17:46 uur | Bericht #321505
Vliegtuigen vliegen volgens vaste vliegroutes,als een zwaar onweer precies langs zo'n route trekt komen er dus gelijk relatief veel vliegtuigen binnen het bereik van de bliksem.
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2012, 13:19 uur | Bericht #321974
Ja, dit is gewoon heel bizar. Geloof eerlijk gezegd niet dat t natuurlijk is.

Wat de vorige poster zeg, vele vliegtuigen volgen dezelfde route. Maar ook allemaal van exact dezelfde maatschappij?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 117 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 117, lezen 2 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 4".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden