Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, AL; Hale, AL; Tuscaloosa, AL.

10 May 2024 02:23:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fayette, AL.

10 May 2024 02:23:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lamar, AL.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coryell, TX; McLennan, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McLennan, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Llano, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, OH; Pleasants, WV; Wood, WV.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX; Navarro, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kemper, MS; Noxubee, MS.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Limestone, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pickens, AL.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Holmes, MS; Madison, MS; Yazoo, MS.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Falls, TX; McLennan, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blanco, TX; Burnet, TX; Gillespie, TX; Llano, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, AL; Pickens, AL; Sumter, AL.

10 May 2024 02:00:28
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
5 november 2011, 20:27 uur | Bericht #296470
Lente of herfst, denk dat de natuur het zelf niet meer weet. Zag vandaag in de tuin een helleborus in bloei staan. Normaal bloeien die van februari tot april dacht ik. En de vogeltjes zingen 's morgens ook zoals in de vroege lente.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
5 november 2011, 20:40 uur | Bericht #296471
Citaat van jcroon, zaterdag 5 november 2011, 18:09 uur daar staat toch niks over november in?

Citaat eerste post van dit topic.....

QUOTE
Hij zal komen, met temperaturen onder het vriespunt en sneeuwval, dat drie maanden lang!! Begin november zullen de temperaturen erg mild zijn, maar in de tweede helft van november zullen de temperaturen merkbaar kouder gaan worden en de eerste sneeuw zal ook verwacht worden dan voor de lage landen!! Dat zeggen de meteorologen van Donnerwetter. Het zal een vuile winter gaan worden met veel sneeuw in de lage landen, dat zegt weerexpert Dominik Jung van Wetter.net. Weerexpert Dominik Jung deelde ook mede, dat Duitsland voor de vierde keer op rij te maken zal gaan krijgen met een te koude winter. Dat wil zeggen, voor de vierde achtereenvolgend jaar gemiddelden temperaturen die lager zijn dan de klimatologische referentiewaarden van 1961 tot 1990. Vier koude winters op rij zou een sensatie zijn, zegt Jung.

Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 november 2011, 21:18 uur | Bericht #296475
ik ben nog steeds aan het volgend ipv schrijven want het schrijven gaat nu echt even niet.. maar ik moet nu toch even wat kwijt want dit gaat onderhand nergens meer over ( ja even wat frustratie )

We zijn hier bezig met meteorologie en niet met astronomie dus dat betekent dat de winter begint op 1 december en niet op 21 december.

November is geen teken aan de wand wat de winter gaat brengen.. een simpele zoektocht bij het KNMI laat het volgende zien :

******
November 2010 :
( alles source KNMI)
De gemiddelde temperatuur in De Bilt in november was 5,8 °C, tegen een langjarig gemiddelde van 6,2 °C.
De eerste helft van de maand wisselden zeer zachte en wat koudere tijdvakken elkaar af en verliep nat. De tweede helft van de maand was het overwegend droog en lag de temperatuur aanvankelijk rond het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de maand volgde een geleidelijke overgang naar koud winterweer.

Tijdens het zachte weer aan het begin van de maand werd het in Gilze-Rijen op de 4e 17,3 °C , de landelijk hoogste temperatuur van deze maand. De Bilt noteerde die nacht een minimumtemperatuur van 14,5 °C. Sinds 1901 was de minimumtemperatuur in november nog nooit zo hoog geweest.


November 2009:

Het was in De Bilt de met een gemiddelde temperatuur 9,5 °C extreem zacht en bedroeg het aantal uren zonneschijn 51 en de neerslagsom 120 mm.

******

We weten allemaal (?) wat voor winters we daarna hebben gehad.

Dan de NAO-index.. met alle respect voor alle techniek en wetenschap die er achter zit.. maar de NAO was vorig jaar zo wispelturig net als de weermodellen.. deze (zeer)lange termijn is leuk maar geeft geen feitelijk verloop aan van het weer, het blijft een ( zeer lange termijn) verwachting.

Dan even actueel;

Op de kaarten zie je op de zeer lange termijn inderdaad aanwijzingen dat het weer lijkt te gaan veranderen naar lagere temperaturen die meer bij de gemiddelden passen van het jaar. Maar dit is een termijn waarvan de ervaren mensen hier weten dat dat leuke kaarten zijn voor aan de muur maar meer ook niet want ze wijzigen toch weer. ( in de min of in de plus)

Lange termijnkaarten zijn prima om even een glimlach bij te krijgen als het voor ons winterliefhebbers gunstig is, maar we zouden boelkloedig moeten blijven en ons moeten beperken tot een max 10 dgn verwachting dat kan dan een heleboel teleurstellingen schelen..
Bovendien zouden we meer vertrouwen krijgen van de lezers hier die gewoon in Jip en Janneke taal willen lezen wat voor weer het wordt dan het forum vol te schrijven met kreten als "winter waar blijf je"

Voor de duidelijkheid,ik sta te springen om winter,sneeuw ijs enz enz.. maar het is echt onzin om te verwachten dat we in november al midden in de winter moeten zitten..

Einde betoog







Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
5 november 2011, 21:22 uur | Bericht #296476
Citaat van Calliep, zaterdag 5 november 2011, 21:18 uur ik ben nog steeds aan het volgend ipv schrijven want het schrijven gaat nu echt even niet.. maar ik moet nu toch even wat kwijt want dit gaat onderhand nergens meer over ( ja even wat frustratie )

We zijn hier bezig met meteorologie en niet met astronomie dus dat betekent dat de winter begint op 1 december en niet op 21 december.

lap tekst

Einde betoog

amen! ik hoef er maar 1 ding aan toe te voegen:

het is en het blijft tot zeker volgende week...lenteweer | Gewijzigd: 5 november 2011, 21:22 uur, door smoke_soldier
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
marks
Lid
Woonplaats: zeewolde
Berichten: 51
Lid sinds: 26 okt. 2011
5 november 2011, 21:31 uur | Bericht #296477
Citaat van Calliep, zaterdag 5 november 2011, 21:18 uur

Ik wil even reageren op de quote dat de meteorologische winter begint op 1 december, dit weet ik dus donders goed, zo dom ben ik ook weer niet, ik wil alleen maar zeggen dat we gewoon even geduld moeten opbrengen, sorry als ik wat boos ben, maar ik wil niet dat mensen zeggen dat ik geen verstand heb van hoe het zit met de seizoenen die meteorologen aanhouden, dit wilde ik even kwijt.

En de NAO ik vind dat het wel heeft te maken met het klimaat, kijk maar naar de waarden van de afgelopen zomermaanden. | Gewijzigd: 5 november 2011, 21:51 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 november 2011, 21:38 uur | Bericht #296484
Citaat van Marks, zaterdag 5 november 2011, 21:31 uur En de NAO ik vind dat het wel heeft te maken met het klimaat, kijk maar naar de waarden van de afgelopen zomermaanden.

even een leuk stukje van het knmi

Noord-Atlantische oscillatie
10 november 2005 - Wat Dow Jones is voor de beurs, is de NAO-index voor het weer. De Noord-Atlantische Oscillatie, waar deze afkorting voor staat, is een maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren.

NAO index
Als de IJslanddepressie niet diep is en het Azorenhoog niet sterk, dan is het verschil in luchtdruk op de Atlantische Oceaan relatief klein en de NAO-index laag. Onder die omstandigheden, met geringe drukverschillen, is de straalstroom, een van west naar oost gerichte luchtstroming op zo'n tien kilometer hoogte, minder sterk. Slechtweergebieden en stormen die, veelal via de straalstroom naar West-Europa worden gevoerd, buigen dan naar zuiden af. Het gevolg is dat Noord-Europa relatief droog weer heeft, terwijl Zuid-Europa regen en wind krijgt. De NAO-index blijkt vooral in de wintermaanden van belang te zijn voor het weer in Europa.

In de jaren tachtig en de eerste helft van de jaren negentig was de index hoog en hadden we een serie heel zachte winters. In 1996 is de NAO-index flink gezakt, van +2,44 in de winter van 1995 tot -2,32 in de winter 1996. Het gevolg was een koude winter en droogte in Noorwegen. In Nederland is de temperatuur relatief laag bij een lage NAO-index en hoog bij een hoge index. Daarna is de NAO weer fors opgelopen tot zelfs +1.85 in de winter van 2000. De sterk wisselende maar zachte winter van 2001 gaf weer een negatieve index te zien van -0,50, de zeer zachte winter van 2002 een positieve index van +0.79. De winter van 1996 was de enige koude van de laatste jaren, wat correspondeert met de laagste NAO-index. De winter van 1997 was weliswaar aan de koude kant, maar dat kwam door een extreme koudegolf rond de jaarwisseling; daarna was het juist extreem zacht.

Uit onderzoek blijkt dat de NAO-index zich grillig gedraagt: soms kan de index na een paar weken geheel veranderen, maar er zijn ook langere periodes van soms tien jaar met een vrijwel constante index. Vandaar dat we soms periodes hebben met een hele serie zachte winters en dan weer een aantal koudere winters op rij.

Onderzoekers op het KNMI proberen er achter te komen waardoor die variaties kunnen optreden. In dat onderzoek speelt de uitwisseling van warmte en vocht van de Oceaan met de atmosfeer een belangrijke rol. Het gaat om uiterst ingewikkelde processen die in computermodellen worden beschreven. Ook wordt onderzocht of de NAO-index voorspeld kan worden, waarmee dan een basis wordt gelegd voor seizoensvoorspellingen. Vanwege het grillige gedrag van de index zal dat altijd een hachelijke zaak blijven. | Gewijzigd: 5 november 2011, 21:52 uur, door Callie-P
jones
Lid
Woonplaats: Baal (Tremelo, Belgie)
Berichten: 1864
Lid sinds: 26 jul. 2008
5 november 2011, 21:39 uur | Bericht #296486
Citaat van Isabelle, zaterdag 5 november 2011, 21:27 uur Lente of herfst, denk dat de natuur het zelf niet meer weet. Zag vandaag in de tuin een helleborus in bloei staan. Normaal bloeien die van februari tot april dacht ik. En de vogeltjes zingen 's morgens ook zoals in de vroege lente.
haha, in Amerika (Denver) is het nog erger.. De ene dag is het zomer en de dag erna winter met sneeuw en daartussen temps van ruim boven de 20gr

Onweersdagen 2012 : 2 Onweersdagen in het geheugen: 2 juni 2008, 26 mei 2009, 7 oktober 2009, 10 en 14 juli 2010, 28 juni 2011, 23 augustus 2011
johnie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 108
Lid sinds: 2 jan. 2011
5 november 2011, 21:52 uur | Bericht #296478
beste mensen
Een strenge winteris fantastisch.Liefst met veel extremen.Denk dat daar de meeste mensen hier wel mee eens zijn.
Maar beste mensen,het weer kun je niet afdwingen.
3 tot 4 weken terug wisten sommigen met grote zekerheid al te melden dat we reeds begin nov al in het winterweer zouden belanden.
Zie daar...kompleet voorjaarsweer
Het is ook waanzin om 4 weken vooruit te kijken.
Jezelf een worst voor de mond houden heet dat.
Laten we van het weer genieten,maar wel met beide benen op de grond blijven staan
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
5 november 2011, 22:00 uur | Bericht #296479
Iedereen staat te springen op een winterverwachting, maakt niet uit van welke dienst. Dan schrijven ze er een, ook ik en dan is het iedere keer maar onzin, waanzin en ga zo maar door.......
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
5 november 2011, 22:00 uur | Bericht #296480
Citaat van Calliep, zaterdag 5 november 2011, 21:18 uur We weten allemaal (?) wat voor winters we daarna hebben gehad.

Yep, twee winters met een Hellman van respectievelijk 94,7 en 80,6.

Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 november 2011, 22:14 uur | Bericht #296481
Citaat van Jan van Ooijen, zaterdag 5 november 2011, 22:00 uur Iedereen staat te springen op een winterverwachting, maakt niet uit van welke dienst. Dan schrijven ze er een, ook ik en dan is het iedere keer maar onzin, waanzin en ga zo maar door.......

Jan ik denk dat je onderscheid moet maken in de wijze waarop men verwachtingen interpreteert. Jij als geen ander weet dat lange termijn verwachtingen ( en zeker seizoensverwachtingen) toch een vorm van natte vinger werk is.
We stellen een aantal indicatoren op een rij en op basis daarvan en onze ervaring maken we een verwachting waarvan we hopen dat deze uitkomt ,maar hoe langer de duur van de verwachting hoe kleiner de kans is dat deze uitkomt want het blijft zoals je zelf zegt een verwachting.

Op het forum zie je nu dat er mensen zijn die jouw verwachting of die van een ander als de volle waarheid zien en als deze dan niet of maar gedeeltelijk uitkomt vol verbazing zijn.
En dan krijg je dus kreten als .. het zou midden november koud zijn.. waar blijft de winter enz enz

Maar je hebt wel gelijk.. het is elk jaar hetzelfde.. net als de winter die begint op de 21ste








Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
5 november 2011, 22:17 uur | Bericht #296482
Hij komt wel, meer leden voor kou. Oper aan hoge kant

pluim_volledig_06260.png

GFS
pluim_gens_volledig_06260.png | Gewijzigd: 5 november 2011, 22:18 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Woonplaats: Veendam
Berichten: 45
Lid sinds: 18 jun. 2010
5 november 2011, 22:20 uur | Bericht #296488
Het is waanzin hoe sommige mensen verkeerd lezen en 't is waanzin hoe sommige mensen op elkaar reageren.

Verder vindt ik dit een waanzinnig goede site !

keep up the good work O & O crew

Basxt
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 145
Lid sinds: 30 okt. 2011
5 november 2011, 22:21 uur | Bericht #296489
Citaat van Jan van Ooijen, zaterdag 5 november 2011, 22:17 uur Hij komt wel, meer leden voor kou. Oper aan hoge kant
En hoezo zouden we dit moeten geloven? Ik bedoel die pluimen kloppen al een hele maand niet.."het zou nou al moeten vriezen" volgens die dingen van een week terug.. | Gewijzigd: 5 november 2011, 22:22 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
5 november 2011, 22:26 uur | Bericht #296490
Citaat van Basxt, zaterdag 5 november 2011, 22:21 uur En hoezo zouden we dit moeten geloven? Ik bedoel die pluimen kloppen al een hele maand niet.."het zou nou al moeten vriezen" volgens die dingen van een week terug..

Omdat nu het gemiddelde voor lagere temperaturen gaat, en niet alleen de Oper, die al de hele week zwabbert
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Eifel
Lid
Woonplaats: Belgische Eifel
Berichten: 744
Lid sinds: 1 nov. 2011
5 november 2011, 22:27 uur | Bericht #296491
Vrijdag 18 November. Maar de nachten worden zeker frisser
Europe_2011110512_t2m_312.png | Gewijzigd: 5 november 2011, 22:28 uur, door Eifel
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
5 november 2011, 22:34 uur | Bericht #296492
Het ruikt buiten naar zo een heerlijke typische winteravond ...

Hij komt wel!... Wel mooi om te zien dat nu al dagen achtereen die afkoeling te zien is tegen half/eind november
Onweersdagen 2013 : 1
freeler
Lid
Woonplaats: waddinxveen
Berichten: 112
Lid sinds: 31 jan. 2010
5 november 2011, 22:58 uur | Bericht #296494
Citaat van Calliep, zaterdag 5 november 2011, 21:18 uur ik ben nog steeds aan het volgend ipv schrijven want het schrijven gaat nu echt even niet.. maar ik moet nu toch even wat kwijt want dit gaat onderhand nergens meer over ( ja even wat frustratie )

hoi calliep.

bedankt voor je betoog, dit is zeer duidelijk uitgesproken .
we leven tenslotte in het heden en niemand kan in de toekomst kijken (wat de kaarten ons ook zeggen)
ik ben ook een winter(sneeuw) liefhebber
maar wel een die rustig afwacht.
de winter komt heus wel maar alles op z'n tijd. | Gewijzigd: 6 november 2011, 02:11 uur, door MarkNL
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
5 november 2011, 22:59 uur | Bericht #296495
Citaat van Basxt, zaterdag 5 november 2011, 22:21 uur En hoezo zouden we dit moeten geloven? Ik bedoel die pluimen kloppen al een hele maand niet.."het zou nou al moeten vriezen" volgens die dingen van een week terug..
Het heeft niet met geloven of 'niet kloppen' te maken. Het is een uitkomst van een bepaald model dat met de op dat moment beschikbare data aan het rekenen gaat incl. enkele tientallen herberekeningen met iets andere startdata. Een pluim geeft de onzekerheid van weersverwachtingen. Hoe groter de spreiding van de verschillende leden / lijntjes / berekeningen, hoe groter de onzekerheid en andersom. Hoe korter de termijn hoe kleiner de onzekerheid... en andersom.

Zeggen dat de pluimen niet kloppen kan dus niet, dan heb je de werking niet begrepen van een pluim. Tevens is er geen pluim geweest bij mijn weten, die nu zou vorst zou hebben verwacht. Wel een paar enkele leden...

Hier nog wat interessante informatie over hoe pluimen worden gemaakt; aanradertje!


| Gewijzigd: 5 november 2011, 23:06 uur, door Tyshane
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
5 november 2011, 22:59 uur | Bericht #296496
Hier alvast 2 foto's van vorig jaar om in de stemming te komen
Was op 1 van de koudste dagen van het jaar!
Die dag mist en het was rond 1 uur in de middag. Vroor toen nog 14 graden!


Mist en zoooo koud! Ach je moet wat voor schaatsen overhebben.
Foto0061.jpg

En toen klaarde het op, prachtig!
Foto0063.jpg | Gewijzigd: 5 november 2011, 23:01 uur, door Poider
Onweersdagen 2013 : 1
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 84 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 84, lezen 1 mensen het topic "Zeker twintig doden door noodweer in Afghanistan".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden