Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
8 november 2011, 19:21 uur | Bericht #297144
Winter doet het vooralsnog rustig aan
Nog maar eens even een steentje bijdragen tot de algemene winterverwachting;
Vooralsnog zien we op het NH een tamelijk vastgeroest patroon welke eigenlijk al weken het weer in onze contreien bepaalt. Laag geopotentiaal (lage druk) ten westen van ons, hoog geopotentiaal (hoge druk) ten oosten. Gevolg een aanhoudende zuid tot zuidwestelijke hoogtestroming waarmee onverminderd zachte en steeds weer vochtige lucht via een grote omweg vanuit het Middellandse zeegebied, over centraal Europa tot aan de Noordkaap wordt gepompt. De komende dagen zal in dit patroon en de anti-winterse setting maar weinig veranderen.

Middellange termijn
Een krachtig hogedrukgebied gaat zich nestelen in de omgeving van Scandinavië en zorgt voor een meer continentale stroming. Rustig herfstweer met een geleidelijke afkoeling is het resultaat. Vooral onderin de atmosfeer kan de lucht in de steeds langer wordende nachten afkoelen en zodoende moet het kwik elke dag een (klein) stapje terug doen. Koude lucht via de "Noord" stroomt via Rusland naar het zuiden uit en zal vooral het zuidoosten van Europa een heuse winterinval bezorgen. Doordat de hogedruk ook naar het zuiden toe goed ontwikkeld is kan de koude lucht niet of nauwelijks naar het westen toe uitstromen. Zo werd vandaag door de modellen ook de variant met een afgesnoerde bel koude lucht (hoogtelaag) welke aan de zuidkant van het Scandinavië hoog richting westen Europa zou verplaatsen verlaten. Vandaag zien we het hoogtelaag inclusief de koude lucht begin volgende week terug boven Griekenland en West Turkije alwaar in de bergen sneeuw gaat vallen. Daar gaat het begin volgende week dan ook aardig spoken (sneeuwstormen).
Kortom voorlopig tuttelen we hier nog maar lekker aan met het zachte weer en lijkt het erop dat de winter ons vergeet resp. links laat liggen! .........lijkt !

Winterse toestanden begin volgende week oiv hoogtelaag zuidoost Europa
GFS12.ma.jpg

Warme november = koude winter ?!
De luchtdrukverdeling zoals we die momenteel zien is op zich niets bijzonders, menige novembermaand heeft uit een soortgelijk zacht vaatje getapt en net zoveel winters die daarop volgden waren koud dan wel sneeuwrijk. Het wachten is op de "faseverschuiving" van de planetaire (top) golven (Rossbygolven /straalstroom) boven het noordelijke halfrond zodat we geleidelijk aan de koude kant komen te zitten. Normaal zien we een westwaartse verschuiving (draaing aarde), echter zoals al eerder geschreven, is dit patroon door steeds weer optredende (omega)blokkades behoorlijk "vastgeroest" en ook de komende tijd zal daar nog niet veel aan veranderen.

Zonder nu al te diep op details en achtergronden in te willen gaan verwacht ik op de langere termijn een overgang naar markant kouder (winter)weer welke langer gaat duren. Met de fase en amplitude verandering van de Rossby-golven zal einde november een overgang gaan plaats vinden in de vorm van een grootschalige verandering (blokkade) in de circulatie boven de Atlantische Oceaan.

Archiefkaart blokkade 300 hPa
omega300hpa.jpg

Daarbij acht ik de kans vrij groot dat de blokkade door een retrograde verplaatsing van het Scandinavische hoog zal worden ingeleid (de optie zoals ECMWF deze eergisteren al simuleerde). In een later stadium dan verschuiving van de hogedruk naar omgeving IJsland, Scandinavië! Wellicht staan we dus aan de vooravond van een koude, lange winter ! :)

Archiefkaart; Winterse setting !
hoogscand.jpg

Tot zover mijn inschatting, zonder enige garanties ........wordt vervolgd

Discussies, kritiek en aan -opmerkingen welkom

Ciao Johann | Gewijzigd: 13 december 2012, 00:00 uur, door Ben47
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 14 jul. 2010
8 november 2011, 19:31 uur | Bericht #297146
Mooi stukje Johann, ik hoop dat je gelijk krijgt en ik kijk al uit naar je updates!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
8 november 2011, 19:44 uur | Bericht #297148
Citaat van Johann, dinsdag 8 november 2011, 19:21 uur Winter doet het vooralsnog rustig aan

Discussies, kritiek en aan -opmerkingen welkom

Ciao Johann

schitterende tekst johann

jan kan dat ook altijd steengoed.

maar johann ik heb het woord ''sneeuw'' geen 1 keer zien staan

enige verklaring?
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
8 november 2011, 19:44 uur | Bericht #297149
Mooi verhaal!!! Ik hoop dat die koude winter er gaat komen.

Kaartje voor a.s. maandag. Ik neem aan dat de pluim (oper) weer kouder is?

Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
8 november 2011, 19:45 uur | Bericht #297147
Citaat van Tycoon2, dinsdag 8 november 2011, 19:44 uur Mooi verhaal!!! Ik hoop dat die koude winter er gaat komen.

Kaartje voor a.s. maandag. Ik neem aan dat de pluim (oper) weer kouder is?

dat zien wij rond de klok van 22:00
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 87
Lid sinds: 15 dec. 2010
8 november 2011, 19:55 uur | Bericht #297150
Ik hecht totaal geen waarde aan de berichten voor de lange termijn. Morgen kan namelijk alles weer anders zijn.

We gaan het vanzelf wel zien! Ik zit wel met smart te wachten op de winter
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
8 november 2011, 19:56 uur | Bericht #297151
Citaat van Tycoon2, dinsdag 8 november 2011, 19:44 uur Mooi verhaal!!! Ik hoop dat die koude winter er gaat komen.
Kaartje voor a.s. maandag. Ik neem aan dat de pluim (oper) weer kouder is?


De pluim (T2m) zal ongetwijfeld lager gaan uitpakken. Temeer ook omdat atmosfeer onder de vleugels van hoge druk onderin gestaag zal "afkoelen". Op hoogte echter voorlopig gewoon zacht (wrmtehoog)!

Kijken we echter naar de T850 hPA (temp op 1500 meter hoogte) voor Nederland en België dan zien we vanaf 15 november een zekere neerwaartstrend. Zo ligt het gemiddelde van de 50 ECMWF members (EC00) op 13 november nog rond de 11 °C, zakt dan tot de 23 november gestaag naar 2 a 1 °C (is normale langjarige gemiddelde). Enkele members gaan zelfs voor winterse temperaturen (T850 hPA tot -11 °C). Een zelfde beeld zien we ook voor bv Scandinavië, zo gaat het gemiddelde ENS T850 hPa voor Oslo terug naar -6 °C en Helsinki naar -12 °C.

Ciao Johann | Gewijzigd: 8 november 2011, 19:56 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
8 november 2011, 20:05 uur | Bericht #297152
Citaat van smoke_soldier, dinsdag 8 november 2011, 19:44 uur schitterende tekst johann
jan kan dat ook altijd steengoed.
maar johann ik heb het woord ''sneeuw'' geen 1 keer zien staan
enige verklaring?


Vwb de langere termijn kijk ik naar de sturende weersystemen en temperatuurtrends (ensembles).
Andere parameters worden buiten beschouwing gelaten en pas binnen de korte(re) termijn behandeld.
Het heeft overigens ook weinig zin om een neerslagverwachting af te geven voor de langere termijn, neerslag is de moeilijkste parameter überhaupt !

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
marks
Lid
Woonplaats: zeewolde
Berichten: 51
Lid sinds: 26 okt. 2011
8 november 2011, 20:06 uur | Bericht #297153
mooie en duidelijke uitleg, nu maar afwachten wat er van gaat komen, het zou mooi zijn
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
8 november 2011, 20:22 uur | Bericht #297156
Citaat van Johann, dinsdag 8 november 2011, 20:05 uur Vwb de langere termijn kijk ik naar de sturende weersystemen en temperatuurtrends (ensembles).
Andere parameters worden buiten beschouwing gelaten en pas binnen de korte(re) termijn behandeld.
Het heeft overigens ook weinig zin om een neerslagverwachting af te geven voor de langere termijn, neerslag is de moeilijkste parameter überhaupt !

Ciao Johann

ja nee ik bedoel eerder of wij sneeuwrijke winter krijgen of niet johann

niet waneer de eerste neerslag valt.

want de meeste zeggen toch wel sneeurijk, nu jij nog
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
weerfreak
Lid
Woonplaats: Monster (Westland) (Zuid-Holland)
Berichten: 635
Lid sinds: 19 nov. 2010
8 november 2011, 20:24 uur | Bericht #297157
Goed en duidelijk stukje johann, dankje wel.
Die kou gaan we lekker afwachten.
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
Eifel
Lid
Woonplaats: Belgische Eifel
Berichten: 744
Lid sinds: 1 nov. 2011
8 november 2011, 20:26 uur | Bericht #297158
pluim_gens_volledig_06280.png
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
8 november 2011, 20:27 uur | Bericht #297159
Welcome back Johan, en weer met een mooie binnenkomer !

winter_nederland.jpg

Ik zat zelf al een beetje te filosoferen over de patronen die we zien de laatste jaren en ben erg blij dat jij met een mogelijke bevestiging daarvan komt. Maar denk jij ook dat na een maand of 1.5 of 2 de patronen weer terug verschuiven naar een meer zuidelijke/west "setting" en we na half februari weer terugvallen naar hogere temps, dus weg winter? Ik weet dat het ver weg is maar ik zie daar persoonlijk wel een patroon in.

Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Eifel
Lid
Woonplaats: Belgische Eifel
Berichten: 744
Lid sinds: 1 nov. 2011
8 november 2011, 20:30 uur | Bericht #297163
En voor Belgische mensen
pluim_gens_volledig_brussel.png
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 november 2011, 20:39 uur | Bericht #297165
Citaat van Eifel, dinsdag 8 november 2011, 20:30 uur En voor Belgische mensen

Onweer-online heeft voor de Belgische leden ook alle pluimen op de site staan, nu hoef je tenminste niet allemaal naar andere sites toe om je info te halen. Moet wel zeggen dat het een extra toevoeging is! Mogelijk binnenkort meer vrij voor de Belgische leden. Mocht iemand radars, kaarten, satellietafbeeldingen vanuit Belgie hebben dan graag via PM even doorsturen.

http://www.onweer-online.be/radars/pluim-grafieken | Gewijzigd: 8 november 2011, 20:39 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
kdekool
Lid
Woonplaats: zwijndrecht, nederland
Berichten: 129
Lid sinds: 7 nov. 2011
8 november 2011, 20:53 uur | Bericht #297162
Citaat van Stéphanie, dinsdag 8 november 2011, 19:31 uur Mooi stukje Johann, ik hoop dat je gelijk krijgt en ik kijk al uit naar je updates!

ik ben het helemaal met je eens, kan niet op een update wachten
xzaz
Lid
Woonplaats: Capelle aan den IJssel, Nederland
Berichten: 750
Lid sinds: 16 dec. 2009
8 november 2011, 20:55 uur | Bericht #297167
Waarom denk je dat die blokkade het lang gaat vol houden? Verleden jaren heb ik gezien dat de warme luchtstroom zo over Zuid-Spanje heen altijd tegen onze koude front aan beukt en uiteindelijk opbreekt of verschuift. | Gewijzigd: 8 november 2011, 20:55 uur, door xzaz
Niet weer het weer!TV Commentaar
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
8 november 2011, 20:59 uur | Bericht #297169
Mooi stukje weer Johann!

Citaat van smoke_soldier, dinsdag 8 november 2011, 20:22 uur ja nee ik bedoel eerder of wij sneeuwrijke winter krijgen of niet johann

niet waneer de eerste neerslag valt.

want de meeste zeggen toch wel sneeurijk, nu jij nog

Hij zegt toch dat een neerslagverwachting heel moeilijk is, dus daar kan hij gewoon (nog) geen antwoord op geven
Dat wordt gewoon afwachten.
Ben benieuwd wat deze winter ons gaat brengen.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
8 november 2011, 21:09 uur | Bericht #297170
Citaat van xzaz, dinsdag 8 november 2011, 20:55 uur Waarom denk je dat die blokkade het lang gaat vol houden? Verleden jaren heb ik gezien dat de warme luchtstroom zo over Zuid-Spanje heen altijd tegen onze koude front aan beukt en uiteindelijk opbreekt of verschuift.


Omdat ik een langzame "fase" verschuiving voorzie. Net eigenlijk zoals we die nu al hebben maar dan aan de koude kant. Oftewel een klassieke winterse blokkade met hogedruk Groenland-IJsland-Scandinvie (zoals je die vroeger vaak zag).
Ook de beruchte winter van bv `62 begon zo in december (ook na een warme november)

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
8 november 2011, 21:10 uur | Bericht #297171
Jammer dat de verandering van windrichting ervoor zorgt dat er weer de vuilste lucht die er is naar hier wordt geblazen .
Het mag dan kouder worden, maar gezond is het niet. | Gewijzigd: 8 november 2011, 21:11 uur, door WimBaens
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 281 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 281, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden