Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

26 Apr 2024 07:30:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; Motley, TX.

26 Apr 2024 07:19:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX.

26 Apr 2024 07:08:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Lynn, TX.

26 Apr 2024 07:08:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX; Lynn, TX.

26 Apr 2024 06:53:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lynn, TX.

26 Apr 2024 06:22:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS.

26 Apr 2024 04:49:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gaines, TX.

26 Apr 2024 04:31:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Graham, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Norton, KS; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO; Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 03:20:32
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2011, 13:04 uur | Bericht #297266
Gisteravond had ik eens niets te doen... ik keek naar buiten... zag de maan en de sterren, en dacht... Ik ga eens wat proberen. Ik heb al een aantal mensen op dit forum enkele prachtige nachtfoto's zien posten en wilde het nu eens zelf proberen. Hier het resultaat:









En ik moet eerlijk zeggen... ik heb liever dat jullie kritisch naar de foto's kijken, zodat ik wat dingen kan verbeteren. Dit zijn mijn eerste nachtfoto's, dus ze zijn nog lang niet perfect.

Groeten Wilfred
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2011, 13:12 uur | Bericht #297267
voor een probeersel zijn ze erg goed gelukt! Wat erg moeilijk is, is scherpstellen snachts. Zo te zien (Voor wat ik kan opmaken uit deze lage resolutie foto's) is dat goed gelukt.

Wat ook leuk is om te doen, is naar een plaats gaan met weinig kunstlichtvervuiling, en dan liefst met water en maanlicht. Dan de sluitertijd lekker op bulb zetten en extreem lang openhouden.. Geeft hele mooie effecten!

Ik ben benieuwd naar je volgende serie

zelf ook wel eens lopen klooien 's nachts. Leuk om te doen he? | Gewijzigd: 9 november 2011, 13:23 uur, door Pgs3000
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2011, 14:31 uur | Bericht #297279
zijn zeer mooie foto's hoor !
Tricker
Lid
Woonplaats: Oldenzaal/Deventer
Berichten: 162
Lid sinds: 19 mei. 2011
9 november 2011, 14:44 uur | Bericht #297281
Schitternde foto's Wilfred! Het is inderdaad lastig om scherp te stellen, heb er zelf ook last van! Ik vind die maan goed gelukt, om die donkere plekken er vrij duidelijk op te krijgen. Heb er zelf iets van 50 foto's moeten schieten voor dat ik een gewenst resultaat had.

Jou lens daar gebruikt was toch (55/70)-300mm?
Tricker's TwitterYorsha.nl - Portfolio - Blog - Pica's(Let op! ben bezig met de website NIEUW leven in te blazen!)Mijn Time Lapse Collectie - Laatste update: 04-08-2011Stormchase verslag - Tricker's Stormchase ervaring - 28-06-2011 - Waterhooschase 27/08/2011 Tricker en Wjans - 27-08-2011 - Stormchase supercell Tricker en vriendin, Wjans en Mathijs - 10-09-2011
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2011, 17:45 uur | Bericht #297314
Citaat van Pgs3000, woensdag 9 november 2011, 13:12 uur Wat ook leuk is om te doen, is naar een plaats gaan met weinig kunstlichtvervuiling, en dan liefst met water en maanlicht. Dan de sluitertijd lekker op bulb zetten en extreem lang openhouden.. Geeft hele mooie effecten!

Bedankt oor de tip...Zal het eens proberen! Weet nog wel wat mooie plekken in de buurt

QUOTE(Tricker @ Nov 9 2011, 14:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jou lens daar gebruikt was toch (55/70)-300mm?


Yups... bij die maanfoto heb ik mn EF-S 75-300 gebruikt
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2011, 18:18 uur | Bericht #297316
Nachtfoto's kunnen erg mooi zijn, en aangezien je om constructieve kritiek vraagt, zal ik er eens goed voor gaan zitten

Nacht kan altijd iets speciaals toevoegen aan een mooie locatie, net zoals een mooie zonsondergang of zonsopkomst dat kan doen. Maar nog meer dan bij zo'n zonsondergang is het belangrijk een goede locatie te kiezen. Denk daarbij aan wat voor soort nachtfoto's je wil maken. Wil je duidelijk hemellichamen erop hebben (sterren, maan, etc), kies dan een zeer donkere locatie. Probeer dan ook eens startrails (je kent het vast wel), het schijnt een heel gepuzzel te zijn in het begin (ik moet het zelf ook nog gaan proberen), maar het resultaat is fantastisch.

Hemellichamen zijn echter niet de enige zaken die je 's nachts (lees: als het donker is) kunt fotograferen. Een stad kan ook erg mooi zijn (zo heb ik dat enkele jaren geleden een keer gedaan in Rome, een stad die zich daar bij uitstek goed voor leent). Maar niet alleen monumentale steden zijn zo mooi, ook in Eindhoven heb ik dat wel eens gedaan, met goed resultaat, al zeg ik het zelf.

Mijn eerste kritiek is dan ook de locatie. Er is nog te veel lichtvervuiling om echt veel sterren te kunnen zien, maar als je juist die "stads"lichten erop wil hebben is er weer te weinig licht en is het aanwezige licht niet interessant genoeg. Als je overigens in een landelijk gebied woont en niet zomaar even de stad in kunt kun je ook een relatief drukke weg op zoeken, met lange sluitertijd foto's van koplampen en achterlichten van auto's levert ook een erg mooi resultaat op.

Een foto waar je duidelijk geen last had van het aanwezige licht is de eerste, die van de maan. Maar ook hier valt nog veel aan te verbeteren. De maan er mooi groot op hebben is leuk, maar dan heb je eigenlijk twee mogelijkheden:
1. De maan echt heel groot (lees: beeldvullend) op de foto. Nadeel is dat je hier vrij extreme telelenzen voor nodig hebt (600mm of zo), en daar kun je als je een goeie wil al gauw meer dan 10.000 euro voor neertellen.
2. De maan minder groot (zoals jij nu hebt), MAAR met landschap. Anders is de foto namelijk erg saai, al helemaal als je zoals hier de maan ook nog recht in het midden zet (gulden snede: 1/3 of 2/3!!). De maan met landschap is echter niet zo simpel, want dan moet de maan laag staan. Dan moet je dus rond maansopkomst of -ondergang fotograferen. Dat is niet altijd 's nachts, maar vaak genoeg wel. Hier is een handig programmatje voor, the Photographers Ephemeris (download hier gratis: http://photoephemeris.com/). Hiermee kun je op welk punt dan ook op de landkaart je "punaise" laten vallen, en als je dan een datum kiest geeft ie met lijnen aan:
1. Waar de zon opkomt
2. Waar de zon ondergaat
3. Waar de maan opkomt
4. Waar de maan ondergaat
Daarnaast staat in het menu rechts ook nog de tijd van zons- en maansopkomst en -ondergang.

Verder nog een klein puntje van kritiek op foto 2: de ruimte tussen onderkant foto en horizon had iets groter gemogen. En iets algemeens: door het gebruik van groothoek in foto's 2 t/m 4 wordt de horizon vervormd. Geen paniek; dit gebeurt altijd bij groothoek, en is in photoshop of lightroom ook heel makkelijk te corrigeren. Daarnaast staat het hoekje rechtsboven op foto 4 een beetje slordig, poets dit weg, crop het weg, of let ter plaatse op en verander je standpunt. (Geen zorgen, dit soort dingen overkomt mij ook nog regelmatig ).

Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 november 2011, 18:38 uur | Bericht #297321
Citaat van Maxim1110, woensdag 9 november 2011, 18:18 uur *Lapt tekst met tips en stuff*

Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben


Heb je zeker... er zitten een aantal goed bruikbare tips tussen! Bedankt voor de tips!
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
9 november 2011, 18:43 uur | Bericht #297324
Je maan foto vind ik goed gelukt, mooie kleuren en lekker scherp

De rest van je foto's vind ik ook best wel goed gelukt, al moet je wel goed op je horizon letten dat hij recht is.. Ik zie op je foto's dat de hoeken afbuigen?
Verder zou je voor de volgende keer een leuk/interessant object; zoals een boom of molen in een hoek van je foto kunnen plaatsen (niet te ver natuurlijk) daarmee creëer je meer afwisseling in je foto's. De volgende keer zou je met behulp van na bewerking en/of gewoon de instellingen tijdens het fotograferen er voor kunnen zorgen dat de sterren beter zichtbaar worden. (hoe dat precies moet zou ik zo snel niet weten, het is niet mijn tak van fotografie.)

Van nr. 2 en 3 vind ik 3 het beste. je hebt de delen van de foto beter afgewisseld. 1/3 land en 2/3 lucht. Maar dat kan natuurlijk ook andersom, alleen lijkt me dat niet zo handig bij sterren fotografie .

Je laatste foto is goed, jammer dat er rechtsboven nog een stukje van het dak te zien is. Verder weet ik niet wat er nog wat verder rechts (buiten de foto) op de horizon was. Als je de camera dan wat meer naar rechts had gericht had namelijk niet zo'n half bomen rijtje links.

Ik hoop dat je er wat mee kunt en wens je veel succes bij de volgende keer dat je het weer gaat proberen.

Ramon
________________________________________________________________________________
PS: nog een voorbeeldje van internet over compositie's:

foto.jpg
De kasteeltoren is op het rechtersnijpunt geplaatst, de reflectie vult de onderste helft van het beeld. De horizon is niet op de 1/3 of 2/3 hoge lijn geplaatst, het zwart zou de overhand krijgen of de reflectie zou er aan de andere kant af vallen. Een compromis dat gedeeltelijk met de ‘regels’ breekt.

Bron: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/compositie/ | Gewijzigd: 9 november 2011, 18:48 uur, door Ramon Oost
My new website! / Mijn twitter
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 november 2011, 00:32 uur | Bericht #297443
Ben zelf geen mens van compositie. Maar, ik mis het wel. T zijn mooie foto's. Maar, er is geen verhaal.

De maan foto is het mooist in mijn ogen.
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 238 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 238, lezen 2 mensen het topic "Waarnemingentopic Lente 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden