Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 november 2011, 15:37 uur | Bericht #297585
Hoge zonne-activiteit doet Aarde afkoelen

Een toename van zonne-activiteit doet de Aarde afkoelen, zegt een nieuwe studie die gepubliceerd werd in het vakablad 'Nature'. De claim zal het klimaatdebat ongetwijfeld opnieuw doen oplaaien, al waarschuwen wetenschappers meteen dat de ontdekking geen lange-termijnargument is voor klimaatsceptici. Wel integendeel. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van een satelliet die de energie-output van de zon registreerde en gooit een aantal bestaande opvattingen over de relatie tusen de zon en de opwarming van onze planeet overhoop. De resultaten focussen op een momentopname tussen 2004 en 2007 en zullen ongetwijfeld worden ingezet door degenen die nog steeds geloven dat de invloed van de mens op de stijgende temperatuur op Aarde overschat wordt.

2011_02_19_1t.jpg

Wat brachten de gegevens nu precies aan het licht?
De satellietdata zeggen dat, toen de zonne-activiteit op het einde van een elfjarige cyclus afnam, er méér licht en warmte de Aarde bereikten, in plaats van minder. Mogelijk werd er door conventionele klimaatmodellen een overdreven belang gehecht aan de impact die onze zon had op het smelten van ijskappen en het opdrogen van rivieren tijdens die periode. En als er tijdens periodes van minder activiteit méér warmte komt, is het best denkbaar dat we een koelere periode op Aarde krijgen wanneer de cyclus een periode van meer zonne-activiteit bereikt, zo menen de wetenschappers.

Hoewel deze theorie de argumenten van klimaatsceptici op korte termijn lijkt te ondersteunen, zegt een lange-termijnanalyse net het omgekeerde. De ontdekkingen bewijzen eens te meer dat global warming méér is dan een natuurlijk, cyclisch fenomeen. Want de voorbije eeuw is de zonne-activiteit toegenomen - en volgens de theorie van de onderzoekers zou het hier dus frisser moeten zijn. Toch zijn de temperaturen globaal gezien de hoogte in gegaan. Professor Joanna Haigh van het Imperial College in Londen leidde het onderzoek. Zij zegt: "De resultaten stellen alles in vraag wat we meenden te weten over de invloed van de zon op ons klimaat. Maar verdere research is nodig. Ons onderzoek omspande slechts drie jaar, het is mogelijk dat die een uitzondering op de regel vormden." Gerust is Haigh er evenwel niet in. "Indien we bevestiging krijgen van de huidige resultaten, betekent het dat we de invloed van de zon niet onderschat hebben, maar overschat", verklaart ze. "Klimaatsceptici hebben er naar mijn mening geen argument bij. Ons onderzoek bewijst gewoon dat we nog niet zoveel over de invloed van de zon afweten."

Professor Sir Brian Hoskins van het Grantham-instituut voor Kilmaatverandering zegt: "We weten dat het klimaat zowel door menselijke activiteit als door natuurkrachten wordt beïnvloed. Dit onderzoek verbetert ons begrip over de manier waarop de zon ons klimaat mee bepaalt. Studies als deze helpen ons begrijpen hoe het klimaat verandert, en hoe we onze planeet het beste kunnen beschermen."

Bron Desterren
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 770
Lid sinds: 16 feb. 2010
10 november 2011, 15:52 uur | Bericht #297596
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 10 november 2011, 14:37 uur Hoge zonne-activiteit doet Aarde afkoelen
lekker het tegeovergestelde als dat wat ik eerder las

Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 november 2011, 15:57 uur | Bericht #297598
ik schoot hier spontaan va in de lach.... lekker tegenstrijdig van wat ik voor de rest heb gelezen
met vriendelijke groet,

Marcel
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
10 november 2011, 16:16 uur | Bericht #297607
QUOTE
De resultaten focussen op een momentopname tussen 2004 en 2007


Oftewel een prutstudie met verwaarloosbaar resultaat. Een argument dat wetenschappers zelf te pas en te onpas gebruiken; 'tja, het zijn maar gegevens van een korte periode, we weten niet hoe dat er op langere termijn uitziet' en nu gaan ze daar zelf tegenin en notabene in Nature?! Sinds wanneer ondersteunt dat blad de klimaatlobby zo opzichtig?
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 november 2011, 17:14 uur | Bericht #297623
Citaat van nielslwder, donderdag 10 november 2011, 16:52 uur lekker het tegeovergestelde als dat wat ik eerder las



QUOTE(marcel`westland @ Nov 10 2011, 16:57) <{POST_SNAPBACK}>
ik schoot hier spontaan va in de lach.... lekker tegenstrijdig van wat ik voor de rest heb gelezen

Zo werkt (natuur)wetenschap ja. Over het algemeen wordt voortgebouwd op theorieen en onderzoeken die al eerder gedaan en gepubliceerd zijn, en door voortschrijdend onderzoek kan men dan tot een heel andere conclusie komen. Nu hoor ik mensen al zeggen "Maar als dat dus niet waar bleek, kan dit toch net zo goed ook niet waar zijn?" Dat is met veel dingen zo, en de wetenschap pretendeert ook absoluut niet een absolute zekerheid te bieden, maar over het algemeen wordt de beste theorie die we op een bepaald moment over een bepaald fenomeen hebben dan aangenomen als waar, en later kan die weer vervangen worden door een andere.

Dit wil niet zeggen dat met een enkel onderzoek dat een tegengestelde conclusie heeft de hele theorie verworpen is. Een theorie moet je namelijk zien als een heel net van beweringen en bewijzen, die allemaal met elkaar verbonden zijn. Een zo'n onderzoek kan enkele beweringen falsifieren en daarmee verwijderen, maar daarmee is het hele net nog niet teniet gedaan. Zie voor meer hierover de beroemde Oostenrijks-Britse wetenschapsfilosoof Karl Popper.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 november 2011, 17:18 uur | Bericht #297625
Met andere woorden of je nu voor of tegen bent in het klimaat debat,niemand heeft de waarheid in pacht.
Ik maakte mij al niet zo druk over die CO2 behalve dat ik die CO2 rechten ene grote zwendel vindt.
En wat roet en andere troep in de lucht betreft kan ik alleen maar zeggen dat mensen hun vuilnis netjes moeten opruimen.
Vervuiling van je eigen leefomgeving of het nu Napolitaanse toestanden met zwerfvuil betreft uitstoot van chemische gassen of bodemverontreiniging met zware metalen dat moeten we gewoon niet willen.
Ruim je rommel op dan komt het met het milieu vanzelf wel goed.
Die CO2 das wel fijn voor de plantjes meer groen ter compensatie van de zeevervuiling en houtkap.
De zee is op sommige plaatsen net een chemisch afval container waar men de grijze afvalemmer overheen heeft geleegd.

edit:
Die houtkachel van mij rookt ook,maar het hout dat ik stook is door ons zelf gekapt.
Hoe groen is dat nu eigenlijk??
Groener dan aardgas of olie lijkt mij maar ook radioactiever om nog maar niet te spreken van de verontreinigingen die de bomen tijdens hun leven hebben opgenomen uit de (vervuilde)bodem en de zeer zeker vervuilde lucht.
Mijn geigerteller slaat uit op haard as,niet extreem maar hij telt wel ruim drie tot vier keer de natuurlijke achtergrondstraling hier.
Mijn meetbuis vangt ca 10Bq in en rond mijn woning.
Kort bij de as loopt dat op tot drie keer zoveel.
De Bq staat voor becquerel ofwel het aantal deeltjes dat per seconde mijn meter raakt.

| Gewijzigd: 10 november 2011, 17:41 uur, door Picobyte
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 241 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 241, lezen 3 mensen het topic "Weer Zuid-Frankrijk".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden