Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 14:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 14:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK.

26 Apr 2024 13:48:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 13:40:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 13:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 13:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 13:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 13:29:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Pawnee, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 13:18:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK.

26 Apr 2024 13:14:00

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:10:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

26 Apr 2024 13:09:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Johnston, OK; Marshall, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:05:30
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Reins
Lid
Woonplaats: Hardenberg
Berichten: 144
Lid sinds: 7 okt. 2011
30 november 2011, 01:07 uur | Bericht #303007
2012 gingen we toch allemaal?
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 november 2011, 01:09 uur | Bericht #303008
Ziet er nogsteeds spannend uit. Ik neem hoe dan ook wel maatregelen
Geen zin om mn tuin spullen straat verderop weer op te moeten halen...

Ik hou hier de boel goed in de gaten
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
30 november 2011, 01:14 uur | Bericht #303009
Citaat van Calliep, woensdag 30 november 2011, 0:53 uur hehhe leuk gevonden..

Er is 1 zeer belangrijk verschil en dat is dat we nu geen springtij hebben.. dat was in 1953 wel zo..
aan de andere kant is de nieuwe depressie wel weer dieper..

Maar goed het verschil met geen en wel springtij is essentieel.

edit: even snel op wiki gekeken daar stond dit ook nog : In de Ardennen liet de storm een sneeuwlaag van twee meter achter.

Het is de 5e december zo goed als doodtij.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Southman
Lid
Woonplaats: Maastricht
Berichten: 91
Lid sinds: 9 jan. 2010
30 november 2011, 01:16 uur | Bericht #303010
Mensen het ziet er spannend uit....alleen ligt Maastricht bijna 50 meter boven NAP
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
30 november 2011, 01:20 uur | Bericht #303011
Citaat van Jan van Ooijen, woensdag 30 november 2011, 1:02 uur Thnx voor stukje historie

Ik zal proberen een vergelijking maken van de astronomische waterstanden (dus zonder invloed van weer en wind) van 27 november met die van 5 december, voor de plaatsen Vlissingen, Ijmuiden, Den Helder, Harlingen en Delfzijl.
Iedereen denkt dat er een heel groot verschil is tussen de hoogste waterstanden tijdens springtij en doodtij, maar voor de meeste plaatsen is dit toch minder dan een halve meter.Alleen Zeeland en het Zuidelijkste deel van Zuid-Holland die hebben een groter afwijking.


Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
30 november 2011, 01:21 uur | Bericht #303012
Citaat van Southman, woensdag 30 november 2011, 1:16 uur Mensen het ziet er spannend uit....alleen ligt Maastricht bijna 50 meter boven NAP

Ik op NAP -1 meter, maar jullie in Maastricht hebben veel vaker last van hoog water dan wij hier.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
30 november 2011, 01:23 uur | Bericht #303013
Eventjes de getijden tabel erbij gehaald voor de haven van Rotterdam:
Zoals ik eerder al schreef is er ( gelukkig) geen extreem hoog water verwacht in een normale situatie.
Met de storm zal dit zeker hoger worden door de stuwing. Echter 1953 had dus springtij en dat hebben we nu niet.
Als je overigens extreme getijden wilt zien dan moet je naar Bretagne. het verschil tussen eb en vloed bedraagt daar soms meer dan 15 meter !!!!

Edit : ( maar goed ik zie dat "op bijna 53 graden NB" wat berekeningen gaat maken.. zeer benieuwd !) ben het ook erg eens met de opmerking van Tyshane hieronder

Getijden_Rotterdam_5_december.jpg

Ben ook zeer benieuwd of de Maeslantkering dicht zal gaan.
even weer wiki :

Het BOS-systeem berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 3.00 meter boven NAP in Rotterdam, of meer dan 2.90 meter boven NAP in Dordrecht, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Het is dan 24 uur voor de daadwerkelijke sluiting begint.


maeslantkering.jpg

p.s. dit is echt een mega spectaculaire stukje techniek, ben je in de buurt ga er zeker eens naar toe het is zeer indrukwekkend ! | Gewijzigd: 30 november 2011, 01:30 uur, door Callie-P
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
30 november 2011, 01:23 uur | Bericht #303014
Citaat van op bijna 53 graden NB, woensdag 30 november 2011, 1:20 uur Ik zal proberen een vergelijking maken van de astronomische waterstanden (dus zonder invloed van weer en wind) van 27 november met die van 5 december, voor de plaatsen Vlissingen, Ijmuiden, Den Helder, Harlingen en Delfzijl.
Iedereen denkt dat er een heel groot verschil is tussen de hoogste waterstanden tijdens springtij en doodtij, maar voor de meeste plaatsen is dit toch minder dan een halve meter.Alleen Zeeland en het Zuidelijkste deel van Zuid-Holland die hebben een groter afwijking.

Ik ben benieuwd naar je vergelijking! Interessante bijdragen by the way.
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
30 november 2011, 02:46 uur | Bericht #303016
Misschien is dit wat duidelijker
De tekst in het rood is de waterstand die ik al referentiewaarde heb gebruikt ten opzichte van het hoogwater van maandag 5 december.
Dit zijn de astronomische waterstanden, dus zonder weer en wind | Gewijzigd: 30 november 2011, 03:08 uur, door op bijna 53 graden NB
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 november 2011, 05:23 uur | Bericht #303017
hoe komt het dat er andere weersites gewoon rustig weer verwachten??
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


ron3772
Lid
Woonplaats: Barneveld
Berichten: 2
Lid sinds: 27 jun. 2011
30 november 2011, 06:36 uur | Bericht #303018
Ja dat is me ook al opgevallen, ook http://www.weerplaza.nl/waarschuwing/ geeft nu nog maar 14% kans op windstoten > 100km/h.

| Gewijzigd: 30 november 2011, 06:37 uur, door ron3772
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
30 november 2011, 07:05 uur | Bericht #303020
Citaat van biker, woensdag 30 november 2011, 6:36 uur Ja dat is me ook al opgevallen, ook http://www.weerplaza.nl/waarschuwing/ geeft nu nog maar 14% kans op windstoten > 100km/h.

Weerplaza is inderdaad terughoudend op de waarschuwingspagina.
Maar ga voor de grap eens bij de weermodellen kijken en kijk eens op maandag 5 december 04:00 uur.
Als het goed is kom je het onderstaande plaatje tegen.
Dus de informatie spreekt elkaar behoorlijk tegen, maar aan de andere kant als over 24 uur nog steeds die zeer zware storm op de kaart staat, dan wordt het toch echt wel serieus.
Bij windkracht 11 moet je toch denken aan windstoten van 150 km/uur = 41,7 m/sec.
Dat gaat je windmeter echt niet leuk vinden, zeer waarschijnlijk zullen er vele kapot waaien.
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
30 november 2011, 07:16 uur | Bericht #303021
Hij staat nog steeds op de kaarten

windstoten_3.gif

windstoten_4.gif | Gewijzigd: 30 november 2011, 07:17 uur, door smarkie
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
30 november 2011, 07:26 uur | Bericht #303022
Citaat van op bijna 53 graden NB, woensdag 30 november 2011, 2:46 uur Misschien is dit wat duidelijker
De tekst in het rood is de waterstand die ik al referentiewaarde heb gebruikt ten opzichte van het hoogwater van maandag 5 december.
Dit zijn de astronomische waterstanden, dus zonder weer en wind

Het astronomisch getij is ook gebasserd op een luchtdruk van 1013,6 hPa.
Het schijnt namelijk zo te zijn det de zeespiegel bij een hogedruk lager is en bij een lage druk hoger is.
De verandering is theoretisch 1 cm per 1 hPa luchtdrukverschil t.o.v. de gemiddelde luchtdruk.
De luchtdruk komt in het Noorden waarschijnlijk uit tussen de 974 hPa en 964 hPa, dus een verschil van 40 hPa tot 50 hPa.
De verwachte opzet van het water is dus al +0.4 tot +0.5 meter.

Het effect van het doodtij is dus nagenoeg verdwenen de kans is dus groot dat het water hoger komt dan de waarden met springtij van afgelopen zondag en dan komt er nog eens de stuwing al dat water door de zeer sterke wind en de golfhoogte van 2 tot 4 meter boven op.
Afgelopen zondag was de laagste barometerstand in het noorden 1007 hPa. | Gewijzigd: 30 november 2011, 07:34 uur, door op bijna 53 graden NB
MamaAsz
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 1098
Lid sinds: 16 dec. 2009
30 november 2011, 07:45 uur | Bericht #303023
Nondeju, wat een storm.
Ik hou de kaarten goed in de gaten, en zal het met onze vrienden/familie communiceren.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en zo kunnen er maatregelen getroffen worden.
Nu ben ik een echte Harlingse, en mijn familie ook, dus we zijn wel het e.e.a. gewend, maar toch....
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
30 november 2011, 07:54 uur | Bericht #303024
Citaat van MamaAsz, woensdag 30 november 2011, 7:45 uur Nondeju, wat een storm.
Ik hou de kaarten goed in de gaten, en zal het met onze vrienden/familie communiceren.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en zo kunnen er maatregelen getroffen worden.
Nu ben ik een echte Harlingse, en mijn familie ook, dus we zijn wel het e.e.a. gewend, maar toch....

Ik hou de kaarten ook goed in de gaten, als de grote storm morgen op de kaart staat dan wordt het seriieus.
Vanaf vrijdagochtend wordt het tijd om echt actie te ondernemen, maar ik ga er vooralsnog van uit dat de stormvloedwaarschuwingsdienst niet zit te snurken en het hoogheemraadschap ook tegen die tijd alert is.
MamaAsz
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 1098
Lid sinds: 16 dec. 2009
30 november 2011, 07:56 uur | Bericht #303025
Citaat van op bijna 53 graden NB, woensdag 30 november 2011, 7:54 uur Ik hou de kaarten ook goed in de gaten, als de grote storm morgen op de kaart staat dan wordt het seriieus.
Vanaf vrijdagochtend wordt het tijd om echt actie te ondernemen, maar ik ga er vooralsnog van uit dat de stormvloedwaarschuwingsdienst niet zit te snurken en het hoogheemraadschap ook tegen die tijd alert is.



Daar ga ik ook vanuit. Nu hebben we natuurlijk het Wouda gemaal die Friesland grotendeels droog kan pompen, maar toch.
Als weerliefhebber vind ik dit super, maar als moeders met een eigen woning vind ik het maar niks hahaha.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
30 november 2011, 07:58 uur | Bericht #303026
Citaat van onweerwoudenberg, woensdag 30 november 2011, 5:23 uur hoe komt het dat er andere weersites gewoon rustig weer verwachten??
De grote weerbureaus willen het zo zeker mogelijk weten voordat ze met nieuws van een dergelijke impact komen, en terecht lijkt me. De gemiddelde mens heeft er ook niks extras aan als ze nu al gewaarschuwd worden, je kunt niet veel meer als je nu gewaarschuwd wordt in plaats van vrijdagmorgen. Dichtspijkeren van jd winkel? Hallo we zijn in Nederland, dat gaat niemand doen voordat ie op 4 december de winkel sluit.

Verder moeten we ook afwachten he, ik heb hier geleerd dat met name GFS de wind wel eens wat te zwaar in schat. EC druppelt nu binnen en ik heb nog geen EC kaartje met storm gezien.
tromke
Lid
Woonplaats:
Berichten: 8
Lid sinds: 10 sep. 2011
30 november 2011, 07:59 uur | Bericht #303027
Piet Paulusma zometeen op 538 over de mogelijke storm. Misschien niet interessant maar ik hoor ook graag ff wat hij te melden heeft. Wou ik ff delen !
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
30 november 2011, 08:01 uur | Bericht #303028
KNMI Guidance:

Komend weekend trekt de golf onder de jet door de Atlantische Oceaan over en komt vanaf zondagavond boven de Britse Eilanden onder de linker uitgang van de jet-streak te liggen. Vanaf dat moment zal de golf sterk gaan uitdiepen (snelle cyclogenese) en kan zich dan ontwikkelen tot een stormdepressie. Het laag trekt dan in de nacht van zondag naar maandag of maandag overdag over of net ten noorden van ons land langs naar het oosten. De mate van uitdieping en exacte trekrichting is op dit moment nog onzeker maar van groot belang voor het weer op maandag, vooral voor de wind, zie ook modelbeoordeling en onzekerheden.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 222 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 222, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden