Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; King, TX.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX.

26 Apr 2024 07:54:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 07:48:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Miami, KS.

26 Apr 2024 07:48:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 07:40:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

26 Apr 2024 07:30:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; Motley, TX.

26 Apr 2024 07:19:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX.

26 Apr 2024 07:08:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Lynn, TX.

26 Apr 2024 07:08:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX; Lynn, TX.

26 Apr 2024 06:53:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lynn, TX.

26 Apr 2024 06:22:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS.

26 Apr 2024 04:49:38
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
1 december 2011, 22:36 uur | Bericht #303777
'Situatie Noordpool ernstig verslechterd'



De situatie op en rond Noordpool is de afgelopen jaren ernstig verslechterd. Dat heeft de Amerikaanse Nationale Oceanische en Atmosferische Dienst (NOAA) gezegd. Volgens de NOAA smelt het ijs bij de pool in recordtempo. De verslechtering is volgens de NOAA te wijten aan de opwarming van de aarde en veranderingen van het weer in het gebied.

Uit beelden van een NASA-satelliet blijkt dat er tussen 2010 en 2011 430 miljard ton ijs is gesmolten in Groenland. Het ijs, licht van kleur, kaatst normaal gesproken een deel van de warmte van het zonlicht terug de ruimte in. Een vermindering van het ijs betekent dat het poolgebied donkerder wordt, waardoor de aarde meer warmte van de zon vasthoudt.

Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:50 uur, door Joyce.s
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 december 2011, 22:43 uur | Bericht #303781
Vreemd artikel, eind augustus werd er nog geschreven "Nieuw onderzoek wijst erop dat het ijs over enkele jaren stabiliseert en misschien zelfs in oppervlak toeneemt."

1.png
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
1 december 2011, 22:58 uur | Bericht #303785
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 1 december 2011, 22:43 uur Vreemd artikel, eind augustus werd er nog geschreven "Nieuw onderzoek wijst erop dat het ijs over enkele jaren stabiliseert en misschien zelfs in oppervlak toeneemt."

Maar Jan toch. Heb je niet gemerkt dat de zeespiegel al tegen het topje van de duinen staat? Die Durban-storm van maandag blaast heel Nederland van de kaart. Gelukkig is die kaart van papier, net als al die rapporten van alarmisten die ten tijde van de klimaatconferentie te voorschijn getoverd worden.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 december 2011, 23:28 uur | Bericht #303794
De term verslechtering is sowieso misplaatst,wat is er slecht aan de natuur?
Niemand weet hoe de aarde in de geschiedenis echt is geweest maar de CO2 maffia komt met telkens weer nieuwe onderzoekjes.
Vergeet niet dat de hoeveelheid CO2 in onze lucht marginaal is,en wat de mensheid de afgelopen honderd jaar heeft toegevoegd nog geen procent van de nulkommanulnulweinig 0,0x procent is.
Zoals u begrijpt is CO2 dus voor multinationals veel lucratiever dan werkelijk opruimen van de tonnen aan chemisch afval en andere verontreinigingen en uitbuiten van goedkope werkkrachten/slaven die ons elektronica afval verwerken enz enz.
De wolken waterdamp die alle mensen gezamenlijk uitademen geven al meer broeikaseffect dan tien keer alle co2.
Persoonlijk vindt ik als we dan toch moeten betalen om de zon te mogen zien dat er oceaan schoonmakers moeten komen die zwerfvuil gaan scheppen voor er die idiote CO2 opslag komt.
CO2 is symptoombestrijding.
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
1 december 2011, 23:36 uur | Bericht #303795
Ik denk dat we hier zo'n beetje allemaal wel weten dat de zogenaamde wetenschappers van gekkigheid over elkaar donderen om maar om het hardst te schreeuwen wat er wel niet mis gaat met de aarde, en dat het onze schuld is, maar als wij hun heel veel geld geven dan lost het probleem zich vanzelf op
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 december 2011, 17:39 uur | Bericht #303943
tsja, welke wetenschapper heeft nou gelijk? Vandaar dat ik de meeste onderzoeken door zogenaamde wetenschappers met een korreltje zout neem.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
xzaz
Lid
Woonplaats: Capelle aan den IJssel, Nederland
Berichten: 750
Lid sinds: 16 dec. 2009
2 december 2011, 17:55 uur | Bericht #303945
Heel ironisch dat iedereen dit niet geloofd terwijl we bijna allemaal aannemen dat de wereld door toeval is ontstaan, ook een theorie die door wetenschappers naar voren is geschoven. Waarom zijn we hier heel kritisch op de wetenschappers en bij dergelijke theorieën zoals ik hierboven heb beschreven niet?
Niet weer het weer!TV Commentaar
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
2 december 2011, 18:45 uur | Bericht #303962
Citaat van xzaz, vrijdag 2 december 2011, 17:55 uur Heel ironisch dat iedereen dit niet geloofd terwijl we bijna allemaal aannemen dat de wereld door toeval is ontstaan, ook een theorie die door wetenschappers naar voren is geschoven. Waarom zijn we hier heel kritisch op de wetenschappers en bij dergelijke theorieën zoals ik hierboven heb beschreven niet?

Nou, dat iedereen dit niet gelooft is natuurlijk ook niet juist, veel mensen lopen klakkeloos achter de Global Warmings-hype aan. Maar ook dat de wereld door toeval is ontstaan zal je niet aan iedereen kunnen slijten. Dat over dit laatste minder geschreven wordt heeft met uiteenlopende zaken te maken. Zowel door de aanhangers van de theorie dat de wereld door toeval zou zijn ontstaan als zij die daar niet in geloven wordt niet beweerd dat de aarde daardoor onleefbaar wordt en dat het onze schuld is. Van doemscenario's geen sprake. Mogelijk dat er op religieuze gronden enige twijfels zijn.

Over Global warming zijn de wetenschappers het met elkaar oneens. Hoe harder er door de politiek gegild wordt dat alle wetenschappers het er met elkaar over eens zijn, hoe meer het stinkt. Dat is slechts een misselijke poging om andere wetenschappers in diskrediet te brengen en buitenspel te zetten. Dat je meer van de voorstanders hoort heeft te maken met de enorme subsidies die die wetenschappers krijgen zolang ze maar in het straatje van de politiek publiceren. En dat laatste gebeurt zo overvloedig en strijdig dat het eerder op een wedstrijd lijkt om wie het eerst en het hards roept dat het allemaal zo slecht gaat met de wereld als gevolg van opwarming door menselijk toedoen. Vervolgens spreken ze elkaar tegen.

Zo zou volgens het ene onderzoek toch geen verhoging van van de zeewatertemperatuur van de Oceanen zijn, maar daarvoor hebben ze iets bedacht. Het warmt niet op aan de oppervlakte, maar in de diepzee...

Ook de stijging van de zeespiegel is een leugen. Vorig jaar werd nog beweerd dat er geen afname van het ijs op Groenland was, maar nu ineens weer wel. We weten allemaal dat het periodiek smelten van zee-ijs geen verhoging van de zeespiegel tot gevolg heeft. Dus moet het landijs op Groenland en Antarctica smelten om een verhoging van de zeespiegel te krijgen. Maar het landijs op Groenland en Antarctica smelt niet.

Overigens heeft een Zweedse wetenschapper aangetoond dat de Oceaan (Maldiven) niet stijgt. Nog wel iemand die daarmee speciaal belast was. Nu is hij binnen de Global warming alarmisten niet meer welkom.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
blackbird
Lid
Woonplaats:
Berichten: 84
Lid sinds: 10 jun. 2007
2 december 2011, 20:15 uur | Bericht #303981
http://www.arctic.noaa.gov/reportcard/


Het originele stuk, vermoed ik.

Aparte bronvermelding overigens
Woonplaats: haulerwijk
Berichten: 60
Lid sinds: 19 dec. 2009
2 december 2011, 20:41 uur | Bericht #303987
ik geloof niet zo in dit soort doom scenario's .
als je je meetinstrumenten op hetzelfde plek laat staan
en je geen rekening houdt met het feit dat de polen verschuiven ja
dan krijg je dit soort beelden.
de noordpool was eerst meer richting groenland maar momenteel is het de afgelopen
jaren verplaatst meer richting siberie .
als men dan blijft peilen in de buurt van groenland dan zie je afname maar wat er daar afbreekt
groeit er aan de andere kant richting rusland weer aan.
verder ben ik eerder benieuwd wat de effecten van een mogelijke opstand staande polar shift voor effecten heeft voor de polen. als de noordpool zuid wordt en visa versa.
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
2 december 2011, 23:11 uur | Bericht #304037
wat nou verslechterd.

lang geleden was het noorden minder omvangrijk bevroren als nu.
op het moment dat het noordpoolijs zich heeft uitbreid sprak men toen over een verbetering?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 januari 2012, 20:35 uur | Bericht #315278
Geen saldo tekort zee-ijs beide polen samen

Het zee-ijs rondom de Zuidpool overtreft met 0,557 miljoen vierkante kilometers boven het langjarig gemiddelde het tekort van het zee-ijs op de Noordpool van 0,531 miljoen vierkante kilometers onder het langjarig gemiddelde.
Dus geen tekort meer aan zee-ijs oppervlakte op aarde. Hoezo opwarming?


zee_ijs_040112_vert.jpg
Bron grafieken: The Cryospfere Today
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
6 januari 2012, 19:48 uur | Bericht #315598
Laatste tweet van @BigJoeBastardi is een mooie in dit kader

temp forecast -.06 against normals. Sea ice today globally: normal
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
8 januari 2012, 16:41 uur | Bericht #316054
Op 1 januari zag ik toevallig hier een documentaire over op een publieke omroep, over de Noordpool (en ook over de Zuidpool).
Ze lieten toch de verschillen zien tussen toen en nu er is wel degelijk wat veranderd en verslechterd. Niet alleen uit computermodellen, ook uit echte beelden en dat er meren en scheuren waren ontstaan in de zomerperioden. Maar ik vindt dat het de cycle of life is, moeder natuur hou je gewoon niet tegen. | Gewijzigd: 8 januari 2012, 16:47 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari 2012, 16:43 uur | Bericht #316056
Ik denk dat duidelijk moge zijn dat we allemaal wat bewuster mogen worden.
Ook aan de toenemende extremen valt af te lezen dat het zo niet verder kan.
Mijn WebsiteMijn Twitter
Mauriceb
AWM Weerman
Woonplaats: Pijnacker
Berichten: 362
Lid sinds: 15 jul. 2010
9 januari 2012, 16:06 uur | Bericht #316309
Sinds enkele jaren is men erachter gekomen dat er met de termen groen, global-warming co2. Neutraal etc. Dik geld te verdienen is. Dat is het grootste probleem. Toen de vikingen voeren op de noordzee was de gemiddelde zeetemp 2 graden warmer als nu en dus waarschijnlijk ook minder ijs op de noordpool. Kortom in het korte pietepeuterige bestaan van onzse metingen hebben we niks te vinden omdat een referentiekader ontbreekt.

Enige remedie lijkt mij gewoon weer massaal boompies planten ipv priussen.
Wildernessguide and owner of Survking.nl
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
12 januari 2012, 08:58 uur | Bericht #317258
Dit is dan wel weer erg interessant, werd hierop gewezen door een tweet van vriend Bastardi:

http://co2insanity.com/2011/09/04/top-scie...use-gas-theory/

Conclusie: Het is fysiek onmogelijk dat CO2 verantwoordelijk kan worden gehouden voor de opwarming.

Nog een tweetje van hem van 3 dagen geleden:

QUOTE
Latest 8 day global temp forecast -.105 C Total global sea ice 180,000 sq km above normal. southern hem plus 600k, northern -420k


En deze gast praat geen poep.



Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
12 januari 2012, 13:06 uur | Bericht #317307
Zee-ijs Noordpool
In een aantal poolzeeën (in hoofdzaak boven Noord Europa) is -0,62 miljoen vierkante kilometer minder en terwijl de andere zeeën rondom de Noordpool bij elkaar (t.o.v. het langjarig gemiddelde) op +0,39 uitkomen. Ik kom dan op een negatief verschil van -0,23 miljoen vierkante kilometer uit en geen -0,397 zoals ik vandaag aflees op Cryosphere today. (mijn berekeningen zijn ook o.b.v. die site gemaakt, maar dan van de Noordpoolzeeën afzonderlijk)

Opvallend is:
1. De grote ijstekorten rond het Noorden van Europa. De Barentszee het ergst. Slechts 40% van het langdurig gemiddelde op dit moment. (Vorig jaar was er lang tekort rond Canada)
2. De overvloedige aangroei van ijs in de Beringstaat dat thans 188% bevat t.o.v. het langjarig gemiddelde (open zee, dus kan doorgroeinen vandaar 188%, sommige andere zeeën vriezen totaal dicht, dus nooit meer dan 100%, behalve tijdens het dichtvriezen t.o.v. de normale snelheid).

Hierbij het door mij ingevulde kaatje van Cryosphere today waarin ik de tekort/overschot t.o.v. het langjarig gemiddelde o.b.v. de op die site aanwezige grafieken per zee heb berekend.

X = geheel bevroren.

Voor de oriëntatie is het kaartje door mij zo gedraaid dat Europa midden-onder te zien is.
[attachment=79214:Zee_ijs_..._100112a.jpg]


Zee-ijs Zuidpool
Het zee-ijs op de Zuidpool is inmiddels 0,578 miljoen vierkante kilometer boven het langdurig gemiddelde. | Gewijzigd: 12 januari 2012, 14:40 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 256 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 256, lezen 4 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden