Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
7 december 2011, 18:55 uur | Bericht #305808
Uitspraken, die niet goed (of helemaal niet) onderbouwd zijn, worden naar de prullenbak verwezen.

Uiteraard gaan de reacties erop gelijk mee.
Every cloud has a silver lining
Eifel
Lid
Woonplaats: Belgische Eifel
Berichten: 744
Lid sinds: 1 nov. 2011
7 december 2011, 19:15 uur | Bericht #305815
QUOTE
Edit Marga: hier stond een quote van een verwijderd bericht

Die kaarten kunnen morgen zo weer anders zijn. Maar goed ik blijf er nog steeds in geloven dat we een stevige winter krijgen. We hebben pas 7 December en we hebben nog tijd zat.... | Gewijzigd: 7 december 2011, 21:39 uur, door Marga
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
7 december 2011, 19:28 uur | Bericht #305821
Citaat van Eifel, woensdag 7 december 2011, 19:15 uur Die kaarten kunnen morgen zo weer anders zijn.
dat zegt potverdikke iedereen al 2 weken!

wees rieeel en neem jezelf niet in de maling.

de komende 2 weken blijven gewoon zacht nonwinters en nonsneeuw.

get used to it.
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Eifel
Lid
Woonplaats: Belgische Eifel
Berichten: 744
Lid sinds: 1 nov. 2011
7 december 2011, 19:33 uur | Bericht #305825
Citaat van smoke_soldier, woensdag 7 december 2011, 19:28 uur dat zegt potverdikke iedereen al 2 weken!

wees rieeel en neem jezelf niet in de maling.

de komende 2 weken blijven gewoon zacht nonwinters en nonsneeuw.

get used to it.

Als je goed mijn bericht leest heb ik het niet over de komende twee weken. Die twee weken kunnen misschien geen winter brengen maar dat wil niks zeggen over de hele winter.
En volgens mij is de winter net pas begonnen. Dus moet ik nu al gaan denken dat we geen winter krijgen of een te zachte winter?. | Gewijzigd: 7 december 2011, 19:35 uur, door Eifel
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
7 december 2011, 19:36 uur | Bericht #305828
Lol. Bij sommige is er aan geduld ook een groot gebrek. Zoals Eifel al zei kan het op LT zo weer veranderen en die kaarten kijken maar tot half december. En ja er zal eens een dag dit jaar komen dat de pluimen en kaarten omlaag donderen en we gewoon winterweer krijgen. Daar is wel een beetje geduld voor nodig. Niet elke winter begint al in november. zucht...
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
xzaz
Lid
Woonplaats: Capelle aan den IJssel, Nederland
Berichten: 750
Lid sinds: 16 dec. 2009
7 december 2011, 19:44 uur | Bericht #305835
Citaat van Eifel, woensdag 7 december 2011, 19:33 uur Als je goed mijn bericht leest heb ik het niet over de komende twee weken. Die twee weken kunnen misschien geen winter brengen maar dat wil niks zeggen over de hele winter.
En volgens mij is de winter net pas begonnen. Dus moet ik nu al gaan denken dat we geen winter krijgen of een te zachte winter?.

Ik ben het wel met heem eens hoor, leuk die storm en dergelijke maar een winter krijgen we er niet van. De opmerking "De winter is net begonnen" en "Het kan morgen weer anders zijn" is beide waar. Ware het niet dat;
- De winter al een week onderweg is
- De prognose door vele al is afgeschreven als een winter die koud gaat zijn maar meer in de richting van zacht - normaal gaat
- De trend op de pluimpjes ook allemaal wijzen op een matige winter +- 7 graden (aardig stabiel)

Maar goed, deze discussie hebben we al vaker gevoerd.. en kunnen we rustig blijven voeren Koffie!
Niet weer het weer!TV Commentaar
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
7 december 2011, 20:25 uur | Bericht #305864
Laten we het discussiëren over de winter wel reëel houden.

Een lenteverwachting wordt geopend als de tijd daar is...... lente...
Every cloud has a silver lining
akammd
Lid
Woonplaats: Hengelo(O)
Berichten: 933
Lid sinds: 30 jun. 2008
7 december 2011, 20:38 uur | Bericht #305871
Opmerkelijk grafiekje van de AO (Arctic Oscillation), laatste update is van 5 december, maar eens kijken of er inderdaad een dalende trend wordt ingezet, of dat het weer een foutje betreft:

Arctic_Oscillation_05_12_11.JPG

De positieve fase van de AO sluit overigens mooi aan bij de afbeelding links in het plaatje hieronder (storm), rechts het overheersende weerbeeld bij een negatieve AO:

arctic_oscillation.jpg
Ricootje
Lid
Woonplaats: Koedijk (Alkmaar-noord)
Berichten: 725
Lid sinds: 17 jun. 2011
7 december 2011, 20:41 uur | Bericht #305872
Citaat van darkcloud, woensdag 7 december 2011, 19:36 uur Lol. Bij sommige is er aan geduld ook een groot gebrek. Zoals Eifel al zei kan het op LT zo weer veranderen en die kaarten kijken maar tot half december. En ja er zal eens een dag dit jaar komen dat de pluimen en kaarten omlaag donderen en we gewoon winterweer krijgen. Daar is wel een beetje geduld voor nodig. Niet elke winter begint al in november. zucht...

Nou je kan dat voorlopig vergeten. We zitten in een WC, en de kans dat ie gestopt wordt is miniem. Er is 1 manier met kans van slagen voor winterweer, en daarvoor moeten naar Oost-Canada kijken. Als daar nou eens een Hoog vrijkomt en naar het noorden uitbreidt dan stopt die WC pas. Eerder niet. Aangezien er op geen enkele kaart van welk model dan ook voorlopig niks van dat alles te zien is, kan je rustig stellen dat december zacht gaat verlopen tot zover de kaarten reiken (22 december inmiddels). Hoe het nieuwe jaar eruit gaat zien waag ik me niet aan, ook helemaal niet aan de orde, maar december heeft een zeer kleine kans op winterweer, so be it! En mensen die zeggen dat we pas op 7 december zitten, zeggen dat inderdaad goed. Het enige wat nu wel zichtbaar moet zijn is een licht puntje op lange termijn en voorlopig is dat er absoluut niet. Dus mensen hou je zelf niet voor de gek, en ga er maar vanuit dat het niet veel wordt in december. Daarna zien we wel verder. Overigens hoop ik ook op een stevige winter en het liefst zo snel mogelijk!
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
7 december 2011, 20:49 uur | Bericht #305874
Mensen, mensen, mensen

Wat een depresiviteit zeg.. We hebben de eerste nachtvorsten gehad en winterse buien. En nu vandaag een mooi stormpje met vanmorgen op veel plekken ONWEER! en dat in December.

Er staan vrijdag/zaterdag weer winterse buien op de kaarten met misschien wel sneeuw dat tot in de ochtend KAN blijven liggen. En weetj e die WC die verdwijnt binnen een paar dagen, OF hij blijft tot ver in Februari waaien.. Niemand die het weet. Maar mensen die 2 dagen na sinterklaas de winter afserveren hadden beter in de zak mee naar Spanje kunnen gaan!

Zoals een oud Hollandsch gezegde zegt: "In 1979 toen sneeuwde het nog in Mei!"
We hebben dus nog even te gaan.!
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
7 december 2011, 20:50 uur | Bericht #305875
Citaat van Ricootje, woensdag 7 december 2011, 20:41 uur Nou je kan dat voorlopig vergeten. We zitten in een WC, en de kans dat ie gestopt wordt is miniem. Er is 1 manier met kans van slagen voor winterweer, en daarvoor moeten naar Oost-Canada kijken. Als daar nou eens een Hoog vrijkomt en naar het noorden uitbreidt dan stopt die WC pas. Eerder niet. Aangezien er op geen enkele kaart van welk model dan ook voorlopig niks van dat alles te zien is, kan je rustig stellen dat december zacht gaat verlopen tot zover de kaarten reiken (22 december inmiddels). Hoe het nieuwe jaar eruit gaat zien waag ik me niet aan, ook helemaal niet aan de orde, maar december heeft een zeer kleine kans op winterweer, so be it! En mensen die zeggen dat we pas op 7 december zitten, zeggen dat inderdaad goed. Het enige wat nu wel zichtbaar moet zijn is een licht puntje op lange termijn en voorlopig is dat er absoluut niet. Dus mensen hou je zelf niet voor de gek, en ga er maar vanuit dat het niet veel wordt in december. Daarna zien we wel verder. Overigens hoop ik ook op een stevige winter en het liefst zo snel mogelijk!
Mijn berichtje ging ook vooral over de rest van de winter. Ik heb namelijk het idee dat mensen hier helemaal de hoop op aan het geven zijn. (Kan aan mij liggen, maar zo'n gevoel heb ik). Voor de eerste twee weken verwacht ik ook geen winterweer. Maar ik heb zo'n gevoel dat het in de kerstvakantie wel eens leuk zou kunnen worden.
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
landerVT
Lid
Woonplaats: Mersplas
Berichten: 940
Lid sinds: 2 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 december 2011, 20:51 uur | Bericht #305876
is dat negatieve lijntje de laatste update?
+ waar vind je die grafiek?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 december 2011, 20:53 uur | Bericht #305878
Wat een gezeur om niets weer, we gooien een party pluimen en nog andere dingen in een bericht en we concluderen dat de winter voorbij is oid, zeiden we dat vorig jaar ook niet? Kom alstublieft met wat zinnigere dingen en geen pluimen die vanmorgen ook al geplaatst zijn
Ricootje
Lid
Woonplaats: Koedijk (Alkmaar-noord)
Berichten: 725
Lid sinds: 17 jun. 2011
7 december 2011, 20:53 uur | Bericht #305879
Citaat van Aern, woensdag 7 december 2011, 20:49 uur Mensen, mensen, mensen

Wat een depresiviteit zeg.. We hebben de eerste nachtvorsten gehad en winterse buien. En nu vandaag een mooi stormpje met vanmorgen op veel plekken ONWEER! en dat in December.

Er staan vrijdag/zaterdag weer winterse buien op de kaarten met misschien wel sneeuw dat tot in de ochtend KAN blijven liggen. En weetj e die WC die verdwijnt binnen een paar dagen, OF hij blijft tot ver in Februari waaien.. Niemand die het weet. Maar mensen die 2 dagen na sinterklaas de winter afserveren hadden beter in de zak mee naar Spanje kunnen gaan!

Zoals een oud Hollandsch gezegde zegt: "In 1979 toen sneeuwde het nog in Mei!"
We hebben dus nog even te gaan.!


Niks depressief. Realistisch moet je blijven. En natuurlijk mag dromen en lekker foto's terug kijken van vorig jaar, maar we leven nu en je moet toch echt realistisch blijven. Het is nou eenmaal niet anders. En tuurlijk vond ik het geweldig, ik denk het meest heftige onweer in december dat ik me kan heugen. Maar winter? Nee! Overigens was er in 2009 een sneeuwstoring met onweer, dat is pas leuk! Mega kieknpluimen met onweer, mooier winters weer bestaat niet.
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
7 december 2011, 21:20 uur | Bericht #305890
Citaat van arend, woensdag 7 december 2011, 20:38 uur De positieve fase van de AO sluit overigens mooi aan bij de afbeelding links in het plaatje hieronder (storm), rechts het overheersende weerbeeld bij een negatieve AO:


Nou, ik heb er hier nog eentje gevonden ziet er goed uit ......

Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
7 december 2011, 21:31 uur | Bericht #305862
Citaat van Olaf, woensdag 7 december 2011, 21:20 uur Nou, ik heb er hier nog eentje gevonden ziet er goed uit ......
hoe betrouwbaar is deze?
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
7 december 2011, 21:34 uur | Bericht #305893
Komt van het climate prediction centre... eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe hun prestaties zijn in het verleden. Kijken of de observaties de voorspelling volgen, dan kan het wel eens leuk worden midden/eind december


Ik heb het geloof ik gevonden

Differences Between 15-day Running Mean Values of the Observation and the GFS Ensemble Mean Outlooks




;)


Volgens de voorspelling moet het dus tegen (en na???????) 16 dec (aanzienlijk) gaan veranderen op de kaarten. Kans op een hoog dat zich (probeert) op te bouwen op/rond Groenland.. en dus komt de weg vrij voor winter weer in Europa (onze contreien). Als ik de afwijkingen van de observaties en de voorspellingen bekijk, is de afwijking van de observaties ten opzichte van de voorspellingen steeds negatief, observaties vielen dus steeds (iets) lager uit dan de voorspellingen. Sec en puur op de AO index afgaand kunnen we dus straks (vanaf 16dec ong (bekende datum toch weer... )) kouder weer verwachten | Gewijzigd: 7 december 2011, 22:08 uur, door stratocumulus
Woonplaats: Panningen
Berichten: 714
Lid sinds: 27 jun. 2011
7 december 2011, 21:41 uur | Bericht #305816
Citaat van Ricootje, woensdag 7 december 2011, 20:53 uur Niks depressief. Realistisch moet je blijven. En natuurlijk mag dromen en lekker foto's terug kijken van vorig jaar, maar we leven nu en je moet toch echt realistisch blijven. Het is nou eenmaal niet anders. En tuurlijk vond ik het geweldig, ik denk het meest heftige onweer in december dat ik me kan heugen. Maar winter? Nee! Overigens was er in 2009 een sneeuwstoring met onweer, dat is pas leuk! Mega kieknpluimen met onweer, mooier winters weer bestaat niet.

Was jij niet degene waar ik een half jaar geleden ook al een discussie mee voerde over het onweer in west en oost nederland?

Maarja laten we de boel niet opfokken en elkaar afrekenen op een 'slecht' begin. Het is pas december, en het enige depressieve is dat de kerstboom op 25 / 26 december wel eens een keer niet met sneeuw gepaard gaat, heel treurig maar om nu de winter al af te keuren? Nergens voor nodig
Onweersdagen 2012: - nog niets - :)!
Woonplaats: Oss
Berichten: 26
Lid sinds: 20 jul. 2010
7 december 2011, 21:41 uur | Bericht #305894
Af en toe lijkt het hier net een kleuterschool!

Echt leuk om te lezen wordt het hierdoor niet helaas!

OT:

Wat een dag met regen, sneeuw, hagel, wind en dat allemaal tegelijk met een zonnetje!
Ricootje
Lid
Woonplaats: Koedijk (Alkmaar-noord)
Berichten: 725
Lid sinds: 17 jun. 2011
7 december 2011, 21:55 uur | Bericht #305897
Citaat van MullieBliksem, woensdag 7 december 2011, 21:41 uur Was jij niet degene waar ik een half jaar geleden ook al een discussie mee voerde over het onweer in west en oost nederland?

Maarja laten we de boel niet opfokken en elkaar afrekenen op een 'slecht' begin. Het is pas december, en het enige depressieve is dat de kerstboom op 25 / 26 december wel eens een keer niet met sneeuw gepaard gaat, heel treurig maar om nu de winter al af te keuren? Nergens voor nodig


Nou dat weet ik niet meer . En ik keur de winter niet af. Wel tot 22 december. Voorlopig nergens enig lichtpuntje de bespeuren dus gewoon een WC, soms iets koeler, soms wat warmer. Het enige wat ik probeer is mensen wat realiteit bij te brengen. Je kan wel zeggen dat we na het weekeinde winter krijgen, maar dat is gewoon niet zo (ijsdagen, sneeuw en noorden winden). En winter is voor iedereen anders? De 1 ziet een WC als winter, de ander op de schaats en weer 1 op de slee. Dus vermeld op zen minst dan bij wat voor winter jij voor ogen heb. En ik baseer mijn commentaren op de huidige weerkaarten, niks meer niks minder. Dus ik ga er van uit dat tot dan gewoon dit weertype gehandhaafd blijft. Naja we houden maar op verder. Vanavond doe ik wel weer eens een rondje van de modellen, misschien staat er dan wat nuttigs op.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 173 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 173, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden