Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hill, TX.

26 Apr 2024 22:10:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, NE.

26 Apr 2024 22:10:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Boone, NE.

26 Apr 2024 22:10:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cass, NE; Douglas, NE; Lancaster, NE; Sarpy, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 22:10:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Elk, KS.

26 Apr 2024 22:10:24

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Antelope, NE; Boone, NE.

26 Apr 2024 22:10:24

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Butler, NE.

26 Apr 2024 22:10:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chautauqua, KS; Elk, KS; Wilson, KS.

26 Apr 2024 22:10:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chautauqua, KS; Elk, KS.

26 Apr 2024 21:54:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Elk, KS; Greenwood, KS.

26 Apr 2024 21:48:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Elk, KS; Greenwood, KS; Wilson, KS; Woodson, KS.

26 Apr 2024 21:41:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, NE; Seward, NE.

26 Apr 2024 21:41:42

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lancaster, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 21:37:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cass, NE; Lancaster, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 21:37:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Ellis, TX; Henderson, TX; Kaufman, TX.

26 Apr 2024 21:37:48
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 363
Lid sinds: 9 dec. 2011
14 december 2011, 17:42 uur | Bericht #308260
Citaat van jaquelina65, woensdag 14 december 2011, 17:40 uur Kan iemand mij vertellen wat we in NO Groningen kunnen verwachten??
Zit al dagen hier de berichten te volgen maar de berichten worden allen maar heftiger!
Ben als de dood voor storm....

in groningen zoals vaak niets
Woonplaats:
Berichten: 81
Lid sinds: 11 dec. 2011
14 december 2011, 17:43 uur | Bericht #308261
Citaat van pekelcity stormlover, woensdag 14 december 2011, 16:42 uur in groningen zoals vaak niets
En Vlissingen (zeeland)?
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: stadskanaal
Berichten: 35
Lid sinds: 3 feb. 2011
14 december 2011, 17:45 uur | Bericht #308264
Citaat van pekelcity stormlover, woensdag 14 december 2011, 17:42 uur in groningen zoals vaak niets
Hoop dat je gelijk krijgt....
Maar ik heb er nog niet vele vertrouwen in hoor..
Kijk maar eens op windfinder!
http://www.windfinder.com/forecasts/superf...therlands63.htm
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 december 2011, 17:46 uur | Bericht #308267
Citaat van jaquelina65, woensdag 14 december 2011, 17:40 uur Kan iemand mij vertellen wat we in NO Groningen kunnen verwachten??
Zit al dagen hier de berichten te volgen maar de berichten worden allen maar heftiger!
Ben als de dood voor storm....

Zoals het er nu naar uitziet valt het best mee, maar goed dat is persoonlijk natuurlijk. Het beste kan je noodweercentrale en natuurlijk onweer online deze dagen in de gaten houden, ben je snel op de hoogte van het laatste nieuws.


QUOTE(jaquelina65 @ Dec 14 2011, 17:45) <{POST_SNAPBACK}>
Hoop dat je gelijk krijgt.... Maar ik heb er nog niet vele vertrouwen in hoor.. Kijk maar eens op windfinder!
http://www.windfinder.com/forecasts/superf...therlands63.htm

Ok, nou daar heb je je antwoord al.


| Gewijzigd: 14 december 2011, 17:47 uur, door Tyshane
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
14 december 2011, 17:47 uur | Bericht #308269
Het heeft geen zin om te blijven vragen of er storm komt en dan wel hoe laat en dan wel precies door welke straat!
Deze vallen onder de categorie: "Hoe laat krijg ik onweer??"

Volg de berichten hier op het forum.
Every cloud has a silver lining
Woonplaats:
Berichten: 363
Lid sinds: 9 dec. 2011
14 december 2011, 17:56 uur | Bericht #308278
ik ga afwachten en hopen op een goeie storm
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 december 2011, 18:12 uur | Bericht #308300
Is er ergens een 3D versie van de satellietbeelden eigenlijk?
Zoiets dus maar dan als het balletje dat de aarde is en net als een ouderwetse globe kan ronddraaien?
Op de wereldbeelden lijkt die storm mij namelijk veel lager te gaan met het windveld over midden Frankrijk.
Tenminste als die grote witte vlek klauw die vanuit de US of A op ons wordt afgeschoten die storm is.
Lastig kijken zo'n balletje in 2D
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Sepp
Lid
Woonplaats:
Berichten: 430
Lid sinds: 3 nov. 2011
14 december 2011, 18:27 uur | Bericht #308305

Ook van de vrijdagstorm lijkt weinig over te blijven.
U kent nog wel de woeste verhalen over een zeer zware storm op Sinterklaasdag. Daar is niets van terechtgekomen. Zo leek het er deze week ook om te spannen hoe het weer er aankomende vrijdag uit zou komen te zien. Dit had en heeft nog steeds alles te maken met de koers van een zich snel ontwikkelende depressie zuidwest van Ierland. De kans is nu aanzienlijk groter geworden dat ook die storm onze neuzen voorbijgaat. De meest waarschijnlijke koers is nu de zuidelijke variant over het België of zelfs het noorden van Frankrijk. Moraal van het verhaal: extreme weerverschijnselen laten zich niet lang van te voren aankondigen, hooguit de kans erop! Ik heb in de verschillende bespiegelingen op deze plaats mijn best gedaan u hiervan te overtuigen, evenals van het ervaringsfeit dat sommige media van die kans een gegeven maken zodat het een eigen leven gaat leiden. De berekeningen over de koers van genoemde depressie zijn nog niet eensluidend.
mercedes
Lid
Woonplaats: amsterdam
Berichten: 154
Lid sinds: 19 jul. 2008
14 december 2011, 19:01 uur | Bericht #308312
ja, hoorde zojuist dat idd frankrijk en belgie de zware klappen krijgen, misschien maar beter ook, ik zit niet op schade te wachten of vliegende dakpannen die op je hoofd kunnen belanden, maar ja, toch in de gaten houden, het zou zomaar kunnen veranderen...............
nicos
Lid
Woonplaats: borculo ( achterhoek)
Berichten: 45
Lid sinds: 18 dec. 2010
14 december 2011, 19:01 uur | Bericht #308314
Citaat van Sepp, woensdag 14 december 2011, 20:27 uur Ook van de vrijdagstorm lijkt weinig over te blijven.
Edit Marga: KNIP



De vlgd x gewoon van het tegendeel uitgaan, valt het altijd mee | Gewijzigd: 14 december 2011, 19:50 uur, door Marga
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
14 december 2011, 19:06 uur | Bericht #308319
Citaat van Sepp, woensdag 14 december 2011, 18:27 uur Moraal van het verhaal: extreme weerverschijnselen laten zich niet lang van te voren aankondigen, hooguit de kans erop! Ik heb in de verschillende bespiegelingen op deze plaats mijn best gedaan u hiervan te overtuigen,

U heeft zegt u uw best gedaan om ons te overtuigen dat extreme weersvoorspellingen zich niet van te voren laten voorspellen. Alsof wij dat niet weten! De kans dat er wel een volle storm over NL zou razen was net zo groot geweest. Uw 'wijze les'klinkt als mostert na de maaltijd
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 december 2011, 19:27 uur | Bericht #308324
Hee! Krijg nou wat... op de meer betrouwbare 'superforecast' van windfinder is de storm terug voor vrijdag op Terschelling!

Ik gebruik deze vaak voor kitesurfen, en over het algemeen is ie redelijk betrouwbaar. Blijft wel GFS dus kunnen wat knoopjes minder zijn.

Toch... meer dan windstil.

14122011.jpg
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
14 december 2011, 19:47 uur | Bericht #308328
Inderdaad 22-44 knopen is toch windkracht 9?

wind_benelux69.png
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 december 2011, 20:12 uur | Bericht #308338
Citaat van Eilander, woensdag 14 december 2011, 19:27 uur Hee! Krijg nou wat... op de meer betrouwbare 'superforecast' van windfinder is de storm terug voor vrijdag op Terschelling!

Ik gebruik deze vaak voor kitesurfen, en over het algemeen is ie redelijk betrouwbaar. Blijft wel GFS dus kunnen wat knoopjes minder zijn.
Toch... meer dan windstil.

Dat is behoorlijk, en niet alleen de windvlagen. Ik kijk ook graag windfinder, maar de superforecast is vaak wel wat super zeg maar.
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
14 december 2011, 20:12 uur | Bericht #308341
Extreme weersverschijnselen, maar ook stormen die hebben zich nog nooit van te voren laten voorspellen.
Bovendien zal dat ook nooit gaan gebeuren.
We maken een verwachting van een aankomende storm en de betrouwbaarheid van die verwachting die staat of valt met de consistentie van die storm in de voorgaande runs van bijvoorbeeld een GFS model.
Pas als de storm regelmatig terugblijft komen in de runs rond om en nabij hetzelfde tijdstip, dan hebben we enig houvast en is de kans van slagen redelijk groot dat de verwachting uit gaat komen.
Ik neem een stormverwachting serieus over het algemeen tussen 72 uur en 48 uur van te voren en als aan de bovenstaande voorwaarde is voldaan.
Voor de overige gevallen moet de verwachtingstermijn teruggebracht worden naar 48 uur of zelfs 24 uur van te voren.
Het lagedrukgebied van komende vrijdag, met al dan niet wel of geen storm, daar is nog steeds geen duidelijkheid over.
Wel begint het er steeds meer op te lijken, dat het centrum over Nederland gaat trekken ergens op vrijdagochtend.

Dit geeft ook een tweedeling in het weersverloop op vrijdag in Nederland.

De gebieden die ten noorden van dit lagedrukgebied liggen, die maken een redelijke kans op natte sneeuw met temperaturen van 1 tot 3 graden , die wind komt uit O tot ZO meest matig tot vrij krachtig
Pas na de passage van het centrum zal de wind verder krimpen en uiteindelijk in het NW uitkomen en verder gaan toenemen.
De kans op natte sneeuw zal dan snel verdwijnen, omdat de aanvoer vanaf de Noordzee komt en die is nog altijd een graad of 9.
Wel zullen er weer diverse winterse buien gaan vallen waarbij onweer ook tot de mogelijkheden behoort.

Het weerbeeld voor de gebieden die ten zuiden van dit lagedrukgebied liggen, die maken geen kans op natte sneeuw.
Er valt gewoon regen bij acht tot tien graden en dat bij een wind meest uit ZW, die pas na de passage van het lagedrukgebied
verder gaat ruimen naar het NW.
Ook daar zullen dan diverse winterse buien gaan vallen met de mogelijkheid van onweer.

De gebieden die in het centrum komen te liggen die hebben te maken met een zuidelijke wind, die naarmate het centrum nadert steeds verder af gaat nemen.
Tijdens passage kan de wind even helemaal wegvallen, daarna draait de wind naar het noorden en neemt weer in kracht toe.
In die omgeving zijn misschien de barometer standen wel interresant.
Voor de rest valt daar gewoon regen als neerslag.

De nadruk van de wind die ligt toch meer in de namiddag en avond.
Ik geef het ZW-en de grootste kans op de meeste wind.
Of het tot een eventuele storm komt is afhankelijk van de kerndruk van het lagedrukgebied.
De tweedeling van het weersverloop is afhankelijk van de koers van dit lagedruk gebied.
Hoe zuidelijker de koers, hoe meer gebieden in Nederland te maken krijgen met natte sneeuw, totdat het centrum is gepasseert en de wind naar het NW is geruimd.

Er zijn op dit moment nog te veel onzekerheden, over de koers en verwachte kerndruk van dit lagedrukgebied.
Een kleine verandering geeft grote verschillen gezien de tweedeling en de wind later op de vrijdag.
Voorlopig nog de komende runs afwachten, meer kunnen we op dit moment niet doen.







Woonplaats:
Berichten: 363
Lid sinds: 9 dec. 2011
14 december 2011, 20:13 uur | Bericht #308342
Citaat van Eilander, woensdag 14 december 2011, 19:27 uur Hee! Krijg nou wat... op de meer betrouwbare 'superforecast' van windfinder is de storm terug voor vrijdag op Terschelling!

Ik gebruik deze vaak voor kitesurfen, en over het algemeen is ie redelijk betrouwbaar. Blijft wel GFS dus kunnen wat knoopjes minder zijn.

Toch... meer dan windstil.


hoop dat je gelijk krijgt, maar reken er maar niet op. maar......het weer is veranderlijk
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
14 december 2011, 20:17 uur | Bericht #308345
Wat ik begrijp is het een etmaal van tevoren pas echt een beetje duidelijker te zeggen waar de storm huis gaat houden.
Ik wacht dus nog even af tot morgenavond met eventuele maatregelen te nemen.
De tijd is neem ik aan ook nog niet te voorspellen, of dat s'middags of s'avonds gaat zijn....?
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
14 december 2011, 20:22 uur | Bericht #308348
WRF: Die heeft zich in de zomer goed bewezen met onweersverwachtingen dus die pak ik er ook even bij.

Heftigste kaart 's morgens:

Rmwrf454.png

Heftigste kaart 's avonds:

Rmwrf574.png
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
14 december 2011, 20:27 uur | Bericht #308349
Citaat van Sepp, woensdag 14 december 2011, 18:27 uur Ook van de vrijdagstorm lijkt weinig over te blijven.
U kent nog wel de woeste verhalen over een zeer zware storm op Sinterklaasdag. Daar is niets van terechtgekomen. Zo leek het er deze week ook om te spannen hoe het weer er aankomende vrijdag uit zou komen te zien.
[...]
De berekeningen over de koers van genoemde depressie zijn nog niet eensluidend.

Ik heb er wat tussenuit gehaald om een erge lange quote te voorkomen. Of de serieuze media er mee aan de haal gegaan zijn weet ik niet, ik heb in dit draadje nog geen quote van Geenstijl gelzen over aakomende vrijdag. Feit si dat het een raar ding is, al die depressies. Kan me ook niet zo schelen en een 9-10bft in het zuiden is al gek genoeg.
Deze storm lijkt nog steeds echt "echt", ik bedoel dat er eigenlijk vanaf medio vorige week redeljk consequent een storm is aangegeven, alleen de lokatie wilde veranderen (en kan dat nog steeds doen), die van Sinterklaas was af en toe geheel van alle kaarten verdwenen.
QUOTE(kuzz-nicole @ Dec 14 2011, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
gemiddelde van 41 knots windvlaag valt toch wel mee?
heb je geen echte schade van toch?
of zit ik er dan zo naast?
moet nog autorijden met mijn kleine c1 over de snelweg
is nogal licht autootje dus hoop niet weggeblazen te worden

41 knopen is niet zo veel voor windvlagen maar als het een gemiddelde is dan heb je vast ook uitschieters daar boven
even een vraag, moet je tegen de wind in rijden of met de wind mee?? | Gewijzigd: 15 december 2011, 09:22 uur, door Marga
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
14 december 2011, 20:33 uur | Bericht #308354
Citaat van astritos, woensdag 14 december 2011, 20:17 uur Wat ik begrijp is het een etmaal van tevoren pas echt een beetje duidelijker te zeggen waar de storm huis gaat houden.
Ik wacht dus nog even af tot morgenavond met eventuele maatregelen te nemen.
De tijd is neem ik aan ook nog niet te voorspellen, of dat s'middags of s'avonds gaat zijn....?

Dat hangt puur af van de voorbereidingstijd van de maatregelen die er moet worden genomen.
De wind die gaat pas een belangrijke rol spelen in de namiddag en avond, de kracht is nog even onduidelijk.
Voor organisatoren van buitenevenementen en dan met name de kerstmarkten, die kunnen beter uitgaan van het ergste.
Zij kunnen beter preventieve maatregelen al van te voren nemen, zodat zij beter kunnen inspelen op een eventuele storm.
Voorkomen is beter dan genezen en een goede voorbereiding is het halve werk.
Pas achteraf kun je zeggen of het wel allemaal nodig was, maar onvoorbereid dit af te gaan wachten lijkt mij niet verstandig.
Houd de berichtgeving gewoon in de gaten de komende dagen en neem eventueel preventieve maatregelen.


Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 258 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 258, lezen 3 mensen het topic "Stormkansen 20 november 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden