Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 december 2011, 13:59 uur | Bericht #308132
Witte Kerst of niet?

De grote vraag bij vele mensen is... Krijgen we een witte Kerst? Maar goed, laten we eerst eens even de korte termijn gaan bekijken want daarop is ook al het een en ander te zien, wat betreft winters weer. De depressie, waar veel om te doen is geweest de afgelopen week, die aankomende vrijdag over ons land trekt zorgt ervoor dat we aankomende vrijdag al te maken kunnen gaan krijgen met enkele winterse buien. De depressie lijkt vooralsnog recht over ons land te gaan en mogelijk zelfs over het uiterste zuidoosten van het land. Naarmate de depressie verder trekt (noordoostelijke richting) wordt er bij ons steeds meer koudere polaire lucht aangevoerd. Gevolg, sneeuwkansen nemen toe In Nederland en in België.

Zowel het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel laten het beide zien in hun verwachtingen dat het aankomende zondag wel eens kan gaan sneeuwen. België lijkt er beter voor te staan dan Nederland. Momenteel staat België er beter voor, daar zou wel eens een mooi laagje kunnen gaan vallen en dan moet je denken om ongeveer 5 centimeter. In Nederland houdt het zoals het er nu naar uitziet op bij een centimeter of 2 en dan met name in het midden en in het zuidelijk deel van het land. In het noorden van Nederland lijkt er alleen maar natte sneeuw te gaan vallen. Echter alles is nog niet zeker temeer omdat we geen hoogte kunnen krijgen van de depressie, beter gezegd de koers van de depressie.

Witte Kerst of niet?
Iedereen is benieuwd of we een witte Kerst gaan krijgen. Voorlopig kunnen we stellen dat die er niet zal gaan komen. Echter, niets is zo veranderlijk als het weer. Werd er vorige week nog geroepen dat we te maken zouden krijgen met een zachter weertype, maar nu is daar weinig meer van over. We zullen ook bij dit topic een poll aanmaken om te peilen hoe andere mensen erover denken.

Tot slot, hieronder een zeer uitgebreid verhaal van Johann. Dit verhaal heeft hij gisteren geschreven (in het vorige topic), maar ik ben van mening dat deze meer aandacht moet krijgen:

Een kleine toelichting en prognose op wat langere termijn;
De meer of minder meanderende hoogtestroming op het noordelijkhalfrond (NH), binnen de de meteorologie aangeduid als "planetaire-golven" of Rossby-golven (naar de ontdekker Carl-Gustaf Rossby.), vormt in de hoogte bulten en dalen. Daar waar een bult in de golf is ontstaat een rug van hogedruk. Daar waar een dal is ontstaat een trog met lagedruk.

Aan de westkant van de troggen (achterkant) wordt koudere lucht vanuit noordelijke breedtegraden naar zuidelijke lagere breedtegraden getransporteerd (aan de grond >> koufronten). Aan de oostkant van de troggen (dus westkant van de hoogterug) wordt warme lucht van zuidelijke breedtegraden naar noordelijke breedtegraden getransporteerd. (warme lucht advectie/WLA). Met betrekking tot de planetaire circulatie overheersen globaal 5, 6 of 7 golven (te zien aan de troggen dan wel ruggen op de 500 hPa kaart). Bij een geringer aantal van bv 2, 4 of 5 komt het tot een vertraging van de west-oostwaarts verplaatsing en tenslotte tot een "stilstand" (blokkade).


Voorbeeld golven en golflengte

Het blokkade hoog of hoogterug is een zgn. dynamisch hogedrukgebied en ontwikkelt (versterkt) zich dus aan de oostkant van de trog door WLA (het instromen van warmere lucht) in de hogere luchtlagen. Dynamische hogedrukruggen kunnen uiteindelijk uitgroeien tot een (stationair) hogedrukgebied en bv boven de Atlantische Oceaan een blokkade vormen. Zijn overigens op de 500 hPA kaarten altijd mooi te herkennen aan de zgn "gele virtuele duim" (de warme lucht op 5 km hoogte.)

WLA


En de gele "vinger"


De grote vraag is nu of het tot een echte "stilstand" zal komen of dat het geheel door een oplevende zonale circulatie weer wordt glad gestreken (nieuw oplevende westcirculatie)? Daarvoor is het het interessant om te kijken wat er hoger in de atmosfeer gebeurt (eigenlijk is hetgeen aan de grond plaatsvindt niet anders dan een soort afvalproduct van hetgeen zich daar afspeelt). Vorige winter heb ik daarvoor ook diverse keren de ontwikkelingen van de stratosferische polar vortex (PV) erbij gehaald en ook nu konden ontwikkelingen welke daar plaatsvinden wel eens belangrijk gaan worden voor ons weer dan het verdere verloop van de winter in Europa.

Polar Vortex
Sinds einde november is de PV steeds meer in beweging gekomen. Aanvankelijk lag het draaipunt bij New-Foundland en vandaag vinden we het terug boven Groenland. Volgens het ECMWF verplaats ze zich de komende dagen verder en rond 22 december vinden we het centrum terug boven Siberië. Iets lager op 100 hPa zien we dat het systeem dan in 2 delen splitst.

13-12-11 PV 50 hPa met centrum Groenland


23-12-11 centrum doorgeschoven naar Siberie


23-12-11 PV split op 100 hPa


Aanvankelijk kregen we door de verplaatsing te maken met de zonale kant van systeem en dus een sterke westelijke hoogtestroming. (pos NAO). Door het verplaatsen van de vortex naar Siberië verliest de frontale zone in de stratosfeer aan zonale activiteit (door afname temperatuurverschillen) zo dat in het vervolg de Rossby-golven meer gaan slingeren (meanderen) met als gevolg afname NAO.

Daardoor verliest het deel van de PV bij New-Foundland meer en meer aan kracht en wordt vooral in de hogere stratosfeer niet meer ondersteund. Dit betekent in het vervolg bij ons de luchtdruk lager gaat worden of dat het daar verzwakt blijft liggen en steeds weer troggen (en ruggen) genereert. Hoe dat uiteindelijk verder zal gaan evolueren is onduidelijk. Een strakke WC lijkt echter minder waarschijnlijk. Veel meer opteer ik de variant met trog over west Europa zoals we ook het komenden weekend al gaan zien. Al met al interessante en spannende ontwikkelingen ! | Gewijzigd: 15 november 2012, 22:03 uur, door Ben47
Reins
Lid
Woonplaats: Hardenberg
Berichten: 144
Lid sinds: 7 okt. 2011
14 december 2011, 14:09 uur | Bericht #308136
Krijgen we een witte Kerst?

Omdat er geen keuze is voor 50/50 ga ik voor ja zeker die witte kerst komt er
Waarom deze advertentie?
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 december 2011, 14:11 uur | Bericht #308137
Ik reken er vooralsnog niet op, maar ik zit er natuurlijk graag naast
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
14 december 2011, 14:12 uur | Bericht #308138
Thanks, guys, weer een heel mooi stukje spannende vooruitzichten, we zullen de komende dagen zien wat er komen gaat.. wordt denk ik echt een soort nowcasten. Dat laag op Korte termijn zou wel eens voor verassingen (aangenaam of niet ) kunnen gaan zorgen

Witte kerst? Ik denk het niet, maar het kan ook ineens veranderen, zeker gezien de pluimen en modellen nu, dat gezwabber... dus ik heb ik weet het niet gestemd, het kan vriezen, het kan dooien. | Gewijzigd: 14 december 2011, 14:14 uur, door stratocumulus
Invicta
Lid
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 268
Lid sinds: 19 sep. 2007
14 december 2011, 14:14 uur | Bericht #308139
Ik hou het op niet. Simpelweg omdat een witte kerst zeldzaam is in Nederland.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
14 december 2011, 14:21 uur | Bericht #308140
Witte kerst, heb werkelijk geen idee ik hoop van wel natuurlijk.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
14 december 2011, 14:33 uur | Bericht #308142
Mooi Nu nog wat naar westen opschuiven en ik ben blij

Trouwens, het onweer neemt af. Denk dat er weer fixe buien kunne valle strax hier in izegem. Mss winters karakter?
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
14 december 2011, 14:42 uur | Bericht #308149
Iemand al neerslag van de nieuwe bui?

Komt vol op me af en het is hier nu 3.1°C!

Moet toch lukken voor smeltende sneeuw?!
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
14 december 2011, 14:42 uur | Bericht #308150
Die bui over west vlaanderen bevat regen en zitten natte klodders bij (natte sneeuw)
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Woonplaats: Hoensbroek
Berichten: 48
Lid sinds: 18 okt. 2011
14 december 2011, 14:46 uur | Bericht #308153
http://www.buienradar.nl/weersverwachting-...33&lon=50.9

Buienradar heeft er in het zuiden zin in dit weekend! Een witte kerst geeft deze echter niet aan.
wilezohe
Lid
Woonplaats: Hoogeveen/Drenthe
Berichten: 212
Lid sinds: 2 jan. 2011
14 december 2011, 14:53 uur | Bericht #308156
witte kerst? kan nog alle kanten op
Groeten uit Hoogeveen,
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
14 december 2011, 14:57 uur | Bericht #308159
De eerste regen van de bui is aangekomen ...

Hopelijk gaat de temp dalen in de bui (3.1°C op dit moment)!

Smeltende sneeuw straks zou geen probleem mogen zijn?!
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 december 2011, 14:58 uur | Bericht #308160
Ik denk het niet, maar is nog ver weg dus we zien het wel tegen die tijd.
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Zynex
Lid
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 328
Lid sinds: 22 nov. 2010
14 december 2011, 15:05 uur | Bericht #308161
Oost-nederland wel west-nederland niet! let maar op!
pakkie
Lid
Woonplaats: brunssum
Berichten: 189
Lid sinds: 30 okt. 2010
14 december 2011, 15:13 uur | Bericht #308162
Witte kerst 100% nee, next year better
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 december 2011, 15:15 uur | Bericht #308163
Snap er tot nu toe weinig van. Maar ik heb gestemd op NEE.

Moet zeggen, ik hoop het wel. Belangrijkste is voor me dat 31 december t droog/niet mistig/rustig windje is xD

Al moet ik zeggen dat het er verleden jaar ook erg verraderlijk uit zag. Het leek te gaan dooien. Maar, het mooiste wat er is gebeurde, op kerstdag, vlak voor de avond maaltijd begon het te sneeuwen als gekken, zo een laag van minstens 1 cm.
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Gauthier
Lid
Woonplaats: Aalter (Oost-Vlaanderen)
Berichten: 30
Lid sinds: 26 nov. 2010
14 december 2011, 15:23 uur | Bericht #308164
hier valt de sneeuw met bakken uit de lucht bij 2.3 graden!
ik heb nog maar zelden zo hard zien sneeuwen, de sneeuw begint te blijven liggen op het gras en de auto!
Reins
Lid
Woonplaats: Hardenberg
Berichten: 144
Lid sinds: 7 okt. 2011
14 december 2011, 15:25 uur | Bericht #308165
Picture or it didn't happen
Woonplaats: Hoogvliet
Berichten: 356
Lid sinds: 18 jan. 2010
14 december 2011, 15:29 uur | Bericht #308167
Vorig jaar hebben we vreselijk mazzel gehad en daar moeten we, jammer genoeg, weer ff op teren. Maar goed, hopen kan geen kwaad.
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
14 december 2011, 15:30 uur | Bericht #308168
Het zal waar zijn. Hier ook hevige sneeuw, wel smeltende, eventjes had het de neiging om te blijven liggen.. Maar door de natte ondergrond bleef het namelijk niet liggen. Jammer, nu een nieuwe zone, nu valt er regen..
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 229 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 229, lezen 4 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden