Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carbon, PA; Monroe, PA.

30 Apr 2024 23:32:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, IA; Crawford, IA; Sac, IA.

30 Apr 2024 23:32:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brown, KS; Nemaha, KS.

30 Apr 2024 23:29:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alfalfa, OK; Garfield, OK; Grant, OK; Major, OK.

30 Apr 2024 23:29:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nemaha, NE; Richardson, NE.

30 Apr 2024 23:28:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Shelby, IA.

30 Apr 2024 23:25:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washita, OK.

30 Apr 2024 23:20:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Montgomery, IA; Pottawattamie, IA.

30 Apr 2024 23:16:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wayne, PA.

30 Apr 2024 23:11:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, NE; Nemaha, NE; Pawnee, NE; Richardson, NE.

30 Apr 2024 23:08:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pottawatomie, KS.

30 Apr 2024 23:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greer, OK; Kiowa, OK; Washita, OK.

30 Apr 2024 23:06:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blaine, OK; Dewey, OK.

30 Apr 2024 23:01:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, IA.

30 Apr 2024 23:01:45

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Montgomery, IA; Pottawattamie, IA.

30 Apr 2024 23:01:44
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 december 2011, 10:46 uur | Bericht #311850
Citaat van zwoof, donderdag 22 december 2011, 10:41 uur Hmm. Over het algeheel gaat meer dan 90% voor warmere oplossingen.

Ik vraag me af waar jij die 90% uit haalt? Als ik naar de leden kijk dan zie ik een forse toename naar kouder weertype gaan | Gewijzigd: 22 december 2011, 10:46 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 10:50 uur | Bericht #311852
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 22 december 2011, 10:46 uur Ik vraag me af waar jij die 90% uit haalt? Als ik naar de leden kijk dan zie ik een forse toename naar kouder weertype gaan

Ik had het over het algehele pluim Jan. Als je dan kijkt kom je op 90 % Als je verder leest geef ik ook aan dat er een koudedipje komt volgens de pluim en dat er daarna enkel gespeculeerd kan worden over het vervolg daarvan | Gewijzigd: 22 december 2011, 10:54 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Waarom deze advertentie?
meerweer
Lid
Woonplaats: Tongeren (B)
Berichten: 241
Lid sinds: 4 dec. 2009
22 december 2011, 10:56 uur | Bericht #311853
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 22 december 2011, 10:46 uur Ik vraag me af waar jij die 90% uit haalt? Als ik naar de leden kijk dan zie ik een forse toename naar kouder weertype gaan

Tja, het gemiddelde komt nooit lager dan de gemiddelde langjarige minimumtemp. voor eind december...

Dus, kouder weertype ? Kouder, dan die dubbele cijfers-temperaturen van nu en met kerst (dat kerstdipje dat eerst in de pluimen zat is er ook aardig uit gepoetst), dat wel ja, maar niet kouder in de zin van kouder dan normaal te verwachten valt.


Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 11:01 uur | Bericht #311854
Citaat van Zynex, donderdag 22 december 2011, 10:23 uur hebben we ooit als is een hellmann getal van 0 gehad voor de hele winter?

Straks wint iemand de hellmann winter wedstrijd nog die alleen maar 0 heeft ingevuld voor de grap.

Misschien dat de Bilt hellmann van 0 heeft... Sommige plekken zijn wel minihellmannetjes bijgeschreven
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 11:03 uur | Bericht #311855
Citaat van meerweer, donderdag 22 december 2011, 10:56 uur Tja, het gemiddelde komt nooit lager dan de gemiddelde langjarige minimumtemp. voor eind december...

Dus, kouder weertype ? Kouder, dan die dubbele cijfers-temperaturen van nu en met kerst (dat kerstdipje dat eerst in de pluimen zat is er ook aardig uit gepoetst), dat wel ja, maar niet kouder in de zin van kouder dan normaal te verwachten valt.


Er is natuurlijk wel een dalende trend wat de laatste paar pluimen aangeven op de midden LT. Als dit nu eens doorzet kan je zomaar in een winterse setting terecht komen. Daarom ben ik benieuwd naar het verhaal van Johan.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
koen17
Lid
Woonplaats: IJmuiden
Berichten: 1038
Lid sinds: 16 dec. 2009
22 december 2011, 11:04 uur | Bericht #311856
Citaat van Zynex, donderdag 22 december 2011, 10:23 uur hebben we ooit als is een hellmann getal van 0 gehad voor de hele winter?

Straks wint iemand de hellmann winter wedstrijd nog die alleen maar 0 heeft ingevuld voor de grap.


Er is nog nooit een winter geweest met 0 Hellman getallen. Eens kan de eerste keer zijn, maar vergeet niet dat we nog januari en februari voor de boeg hebben.
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
22 december 2011, 11:06 uur | Bericht #311857
He Jan, is het niet saai om elke dag hetzelfde weerbericht te maken? Hopelijk komt er zo snel mogelijk een andere weerbericht van jou.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
22 december 2011, 11:09 uur | Bericht #311859
De 3 laatste temperatuurpluimen met de gelijke dagen recht onder elkaar. Boven die van gisteren 10u, onder die van vandaag 10u.
De verwachting voor over 5 dagen zwabbert weer alle kanten op. Er is weinig houvast te bespeuren, zelfs op vrij korte termijn. De onzekerheid is blijkbaar te groot.
(2x klikken voor vergroten)
211211_10u__221211_10u.jpg | Gewijzigd: 22 december 2011, 11:12 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 december 2011, 11:09 uur | Bericht #311860
Citaat van Reed Timmer, donderdag 22 december 2011, 11:06 uur He Jan, is het niet saai om elke dag hetzelfde weerbericht te maken? Hopelijk komt er zo snel mogelijk een andere weerbericht van jou.

Voorlopig ga ik niets schrijven, heeft toch geen zin om dat te doen. Wat weerberichten... In de zomer is het nog veel erger
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 11:26 uur | Bericht #311862
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 22 december 2011, 11:09 uur Voorlopig ga ik niets schrijven, heeft toch geen zin om dat te doen. Wat weerberichten... In de zomer is het nog veel erger


Toch wel jammer dat je steeds minder stukjes schrijft voor hier. Ik heb ze altijd met grote interesse gelezen. Op Johan moeten we vaak toch wat langer wachten.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 december 2011, 11:28 uur | Bericht #311863
Meest recente guidance voor lange termijn, tja kort maar krachtig.

---

Beoordeling lange termijn, beoordeling door meteoroloog
Geldig van zaterdag 24 december tot donderdag 05 januari

Synoptische ontwikkeling
In de eerste week van de aandachtsperiode zien we continu hogedrukinvloed vanaf de Azoren richting West-Europa. Ook in de bovenlucht is een vergelijkbaar grootschalig stromingspatroon zichtbaar. Deze barometrische verdeling zorgt ervoor dat het aandachtsgebied te maken heeft met een zwak meanderende westelijke stroming.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De operationele run is gepositioneerd rond het ensemble gemiddelde kijkende naar de diverse pluimen. De meeste leden van het ensemble laten ook een tamelijk eenduidig beeld zien voor wat betreft het verloop: In bijna alle clusters is de westelijke stroming tot aan het einde van de runtijd terug te zien. Er is 1 verstoring aanwezig voor volgende week donderdag. Dit heeft te maken met de mogelijke passage van een kortgolvige hoogtetrog met een bijbehorend grondlaag. Zulke fenomenen kunnen in de volgende runs zomaar verdwenen zijn of op een andere positie zich ontwikkelen.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Overwegende bewolkt met soms wat regen. Zacht.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op voortzetting van het zachte winterweer.

Bron: knmi
Paraaf meteoroloog: diepevee
Uitgifte: 22/12/2011 01.22 uur LT | Gewijzigd: 22 december 2011, 11:29 uur, door Tyshane
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 december 2011, 11:31 uur | Bericht #311864
Citaat van Reed Timmer, donderdag 22 december 2011, 11:06 uur He Jan, is het niet saai om elke dag hetzelfde weerbericht te maken? Hopelijk komt er zo snel mogelijk een andere weerbericht van jou.
Elke dag hetzelfde? ...de laatste weken was het toch allerminst saai en steeds hetzelfde weer. Heb toch ook regelmatig een hoop rode en vette teksten in het weerbericht zien staan. Dat is vaak wel leuk om te schrijven lijkt me.
De Jef
Lid
Woonplaats: De Klinge (Belgie)
Berichten: 35
Lid sinds: 15 okt. 2010
22 december 2011, 11:35 uur | Bericht #311865
als ik als nuchtere vlaming kijk naar die pluim zie ik de temp flink duiken, waarna hij heel even terug omhoog gaat om daarna terug naar beneden te tuimelen.


toch mooi niet?


ah nu ik toch eens iets post, mag ik vragen waarom hier zo op Jan gebasht wordt? Alle input die op dit forum komt (of die je nu leuk vindt of niet) is toch mooi meegenome niet? Ik zou ook veel liever een hele winter sneeuw en koude zien staan, maar ons leuke klimaat is nu eenmaaal dat we een mildere winter hebbe dan onze oosterburen. Regen Regen en nog eens regen hoort daar nu eenmaal bij (net zoals temperaturen zoals we ze nu hebben.

Dus geniet toch van al het winters wanneer we het krijgen en ja krijgen we het niet a volonte dan is het jammer, maar moeten we er maar mee leren leven.

Happy xmas (ook al ziet ze er beetje groener uit dan we willen, maken we het toch gezellig binnen niet?)
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
22 december 2011, 11:38 uur | Bericht #311866
Voila wat een prachtige analyse van een Vlaming. (zo zijn we ook gekend hé) Nu terug to the point voor we weer voeding geven voor een nieuw dipje. Vanaf nu enkel dipjes in de pluim
BartS
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
22 december 2011, 11:41 uur | Bericht #311867
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 22 december 2011, 11:09 uur Voorlopig ga ik niets schrijven, heeft toch geen zin om dat te doen. Wat weerberichten... In de zomer is het nog veel erger

Ja dat begrijp ik.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 11:42 uur | Bericht #311868
Citaat van De Jef, donderdag 22 december 2011, 11:35 uur ah nu ik toch eens iets post, mag ik vragen waarom hier zo op Jan gebasht wordt?

Wat bedoel je met "gebasht"? Wat is dat? Ik neem aan dat het niet iets positiefs is

Edit: Zojuist ff opgezocht. Vlaams woord voor "uitvallen naar" / "aanvallen"

Vind ik opzicht erg meevallen hier, is maar een enkeling die dat soms doet. | Gewijzigd: 22 december 2011, 11:52 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 december 2011, 11:44 uur | Bericht #311869
Citaat van De Jef, donderdag 22 december 2011, 11:35 uur als ik als nuchtere vlaming kijk naar die pluim zie ik de temp flink duiken, waarna hij heel even terug omhoog gaat om daarna terug naar beneden te tuimelen. toch mooi niet?

Ik zou ook veel liever een hele winter sneeuw en koude zien staan, maar ons leuke klimaat is nu eenmaaal dat we een mildere winter hebbe dan onze oosterburen. Regen Regen en nog eens regen hoort daar nu eenmaal bij (net zoals temperaturen zoals we ze nu hebben. Dus geniet toch van al het winters wanneer we het krijgen en ja krijgen we het niet a volonte dan is het jammer, maar moeten we er maar mee leren leven. Happy xmas (ook al ziet ze er beetje groener uit dan we willen, maken we het toch gezellig binnen niet?)

Goed gezegd en positief benaderd, dat lukt niet iedereen, maar is ook erg afhankelijk van je eigen weersomstandigheden en of / situatie. Maar ja we kunnen het weer niet veranderen, dus inderdaad; wees blij met wat je krijgt en wat je niet leuk vind gewoon accepteren.

By the way; De kortste dag is vandaag, dus de terugkeer van het licht kan worden gevierd, jippie!

P.s. over dat bashen; het is niet leuk als er mensen, wie dan ook, worden gebashed. Maar jouw vraag roept reacties op en mogelijk start er door je vraag een nieuwe zij-discussie, die volgens de regels hier, niet is gewenst. Dus eigenlijk niet handig!
| Gewijzigd: 22 december 2011, 11:46 uur, door Tyshane
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 11:44 uur | Bericht #311870
Ik heb dit seizoen nog maar 2x moeten krabben.. de rest van de dagen was het zacht. Ik vind het zelf niet zo erg. Die winter komt heus wel hoor.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
22 december 2011, 11:52 uur | Bericht #311871
Citaat van De Jef, donderdag 22 december 2011, 11:35 uur als ik als nuchtere vlaming kijk naar die pluim zie ik de temp flink duiken, waarna hij heel even terug omhoog gaat om daarna terug naar beneden te tuimelen.

QUOTE(BartStandaert @ Dec 22 2011, 11:38) <{POST_SNAPBACK}>
Voila wat een prachtige analyse van een Vlaming. (zo zijn we ook gekend hé) Nu terug to the point voor we weer voeding geven voor een nieuw dipje. Vanaf nu enkel dipjes in de pluim

misschien dat we weer te maken hebben tussen verschillen n het Vlaams en het Nederlands (waar ik als grensbewoner enige bekendheid mee heb) maar wat ik op die pluim zie is zeker niet wat wij in Nederland onder "tuimelen" verstaan.

QUOTE(frankaloe @ Dec 22 2011, 10:24) <{POST_SNAPBACK}>
de meeste winters die ik mij herinner,begonnen pas na de feestdagen met flinke koude en sneeuw.
daarom snap ik ook de meeste reacties niet alsof de winter zou zijn afgelopen.
de winter moet echt nog beginnen.
dat we de 2 vorige winters zulke mooie temperaturen en sneeuw hadden in december..alleen maar geweldig toch??

Terechte herhaling van de feiten (het is al eerder gezegd en kan zolang de meesten er overheen lezen niet genoeg herhaald worden om het allemaal in de juiste winterse context te zien) zoals deze door veel mensen vergeten zijn.Of ze zijn te jong om het een en ander te weten.

Het lijkt er op dat mijn verwachting, aanvang winters weer na de kerst, zie ergens eerder in één van de winterdraadjes, een beetje lijkt op wat we nu op kaaryten en in pluimen zien. En nee ik verwacht geen continue winter tot en met carnaval... | Gewijzigd: 22 december 2011, 11:55 uur, door jcroon
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 december 2011, 11:56 uur | Bericht #311873
Citaat van jcroon, donderdag 22 december 2011, 11:52 uur misschien dat we wer et maken heben tussen evrschilen n het Vlaams en het Nederlands (waar ik als grensbewoner enige bekendheid mee heb) maar wat ik op die pluim zie is zeker niet wat wij in Nederland onder "tuimelen" verstaan.

En een nieuwe term is geboren: Na de flipperkast, jojo en flipflap-pluim nu ook de Tuimelpluim
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.369 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 58 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 58, lezen 5 mensen het topic "Instellingen voor bliksem".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden