Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO.

18 Apr 2024 22:51:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cullman, AL.

18 Apr 2024 22:51:10

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pike, IL.

18 Apr 2024 22:51:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Humphreys, MS.

18 Apr 2024 22:38:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Holmes, MS; Madison, MS; Yazoo, MS.

18 Apr 2024 22:38:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Holmes, MS; Humphreys, MS.

18 Apr 2024 22:31:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cole, MO; Osage, MO.

18 Apr 2024 22:31:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Pike, IL.

18 Apr 2024 22:31:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Audrain, MO; Montgomery, MO; Pike, MO.

18 Apr 2024 22:31:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, IL; Union, IL; Williamson, IL.

18 Apr 2024 22:18:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pike, MO.

18 Apr 2024 22:15:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Holmes, MS; Yazoo, MS.

18 Apr 2024 22:15:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callaway, MO.

18 Apr 2024 22:15:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Miller, MO.

18 Apr 2024 22:15:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ralls, MO.

18 Apr 2024 22:15:20
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 370
Lid sinds: 2 jan. 2012
8 januari 2012, 23:20 uur | Bericht #316184
Citaat van Resident Evil, zondag 8 januari 2012, 22:42 uur Laatste foto ziet er erg spannend en iets beter uit...
Ik denk ook dat het geen "tornado" is geweest. Anders zouhad er wel grondschade geweest moeten zijn.

Die dag herrinner ik als de dag van gisteren! die was GEWELDIG!
Ook heb ik de wallcloud over zien komen in sliedrecht. Was een geweldige ervaring die onweersdag 10/11 septeber

Groetjes Lynette




Die dag zal ik ook altijd blijven herinneren.
Alleen was het niet de veiligste chase.
Wij hebben toen op die avond veel meegemaakt (gevaarlijke dingen) voor die gene die het willen weten moeten me dan even een persoonlijke bericht sturen

Mvg, | Gewijzigd: 9 januari 2012, 23:18 uur, door team_*AOT*
Twitter: https://twitter.com/#!/Art_of_thunders

Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 februari 2012, 23:02 uur | Bericht #339905
Ik heb nog een aantal heel interessante foto's gevonden. De foto's komen uit het fotoarchief van weerwoord.be en van http://www.weerfotos.be/Stormchase/10-09-11.html
Vooral de foto's van de laatste site lijken uit Amerika te komen.
De foto's zijn niet van mij. De tijden zijn geschat. Ik heb gelet op hoe laat ze zijn gepost, of er een tijd op de foto/het plaatje staat, waar de foto gemaakt is, de hoeveelheid licht in de atmosfeer en andere aanwijzingen.


18:00

Towering cumulus op de grens van Frankrijk en België.

towering_cumulus.jpg



18:15

De cumuli zijn uitgegroeid tot een cumulonimbus.

cumulonimbus_1815.jpg



18:30

Nog meer convectie in het zuidwesten.

convectie_1830.jpg



18:40

Eerste blikseminslag.

eerst_bliksem_1840.gif



18:50

Supercell splitst zichzelf. De twee neerslagkernen zijn duidelijk te zien.

split_1850.png

Wallcloud + tail cloud zichtbaar vanuit Gent

wallcloud_Gent.jpg



19:00

Opbollende torens.

updraft_1900.jpg



19:13

De wallcloud is rafelig. Op de achtergrond veel neerslag.

wallcoud_gent_2a.jpg



19:20

Is dat een beaver tail achter de windmolens?

beaver_tail.jpg



19:25

Links de flanking line. In het midden de main updraft tower. Onder de main updraft tower de wall cloud met aan de rechter kant de tail cloud.

main_updraft_tower_flanking_line.jpg



19:30

Tail cloud met uiterst links de wall cloud.

tail_cloud.jpg



19:35

Dat uitsteeksel van rechts boven de wallcloud moet wel een beaver tail zijn. Het ligt op de grens van het regengordijn en is veel te lang voor een tail cloud (ik weet trouwens niet meer waar ik deze foto vandaan heb, maar hij is niet van mij. Ik kan er slecht tegen als ik iets niet meer kan vinden).

bever_tail2.jpg



19:40

Een supermooie wallcloud! Dit mogen we wel eens vaker zien. Gezien vanuit Gent.

wallcloud_Gent_2.jpg



Radarbeeld van 19:40

1940v.png

Iets later

Nog een foto van de wallcloud. De inflow band die vanaf links naar de wallcloud toe gaat is mooi te zien. Ook zie je dat vlak naast de wallcloud een neerslaggordijn zit.

wallcloud_inflow_band.jpg



Nog iets later

Er zit om bijna heel de wallcloud een regengordijn. Daarom denk ik dat het een HP supercell was.
(Nog even een correctie. Ik zei ergens dat ik vanuit mijn huis de tailcloud kon zien, maar in feite was dat het stuk van de wallcloud dat je hierboven nog kunt zien. Tail clouds wijzen vrijwel altijd naar de neerslag toe.)

wallcloud_3.jpg



Je ziet hier heel mooi de gelaagde inflow bands. Daaronder zie je een dik neerslaggordijn. Aan het rechteruiteinde van de inflow bands zit de wallcloud.

neerslaggordijn___inflow_bands.jpg



19:50

Flanking line met daaronder een inflow band.

flanking_line.jpg

Hieronder nog 1. Iets duidelijker. Vooral rechts zie je een mooie opbollende toren.

flanking_line_en_inflow_bands.jpg

Mooi gelaagde inflow band die naar de wallcloud in de verte leidt.

inflow_bands.jpg

Hier is de flanking line helemaal goed te zien.

flanking_line_3.jpg



20:05

De overshooting top steekt 3 km boven de rest van de wolk uit met een top van 15 km.

overshooting_top_2v.png



Nog een paar foto's van de overshooting top, updraft towers en flanking line. Ze zijn waarschijnlijk genomen tussen 20:30 en 21:00. Ik weet ook niet zeker of het allemaal van de supercell is.

Flanking line en updraft tower

flanking_line_updraft_tower.jpg



Overshooting top

overshooting_top.jpg

Iets later is de overshooting top nog groter (breder).

overshooting_top_iets_later.jpg



Flanking line met mooie updraft towers. De bovenste is de overshooting top. Jammer dat die al een beetje verwaaid is.

overshooting_top___updraft_towers.jpg



21:05

Een andere bui voegt zich samen met de HP supercell. Hierdoor kantelt de supercell 90 graden naar rechts.

Hieronder zie je het radarbeeld van 21:05. Het gaat om de bui ten zuidwesten van de HP supercell. Ook zie je een mooie hook-echo en een zwakke V-notch.

2105v.png



22:10

De HP supercell is vermagert en het voorste deel van de front flank downdraft 90 graden gekanteld, maar heeft het waarschijnlijk overleeft. Op dit moment bevindt de supercell zich boven Utrecht.

Radarbeeld van 22:10

2210v.png

Foto van de wallcloud boven Utrecht. De cirkelvormige verlaging met striaties is nog steeds aanwezig.

wallcloud_Utrecht.jpg



22:40

Op deze foto vanuit Apeldoorn is de gekantelde updraft mooi te zien. Ik weet niet zeker of dit dezelfde onweersbui was, maar dit vind ik toch wel 1 van de mooiste foto's. Je ziet onder de updraft ook nog een regenboog.

tilted_updraft.jpg

Op het radarbeeld van 22:40 hieronder is niet echt veel meer te zien dat op een supercell lijkt. Alleen als je naar de lichtblauwe kleur kijkt, zie je een V-notch.

2240v.png



23:00

Uiteindelijk is de bui bij Zwolle. Iemand maakte deze foto:

funnel_cloud_Zwolle.jpg

Niemand op weerwoord.be (behalve de eigenaar van de foto) geloofde dat dit een tornado was.

Het ziet er wel uit als een wedge tornado, en ik heb de indruk dat HP supercells vaak wedge tornado's produceren. Ook zit de trechter aan een verlaging, de wallcloud dus.

Op basis van deze en de foto aan het begin van het topic zeg ik: funnel cloud.
Als er een foto is van een stofwolk of schade die de verdachte wolk heeft geproduceerd, dan zeg ik: tornado.

Ik hoop dat het een beetje prettig te lezen was. | Gewijzigd: 21 februari 2012, 10:21 uur, door Robert96
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 370
Lid sinds: 2 jan. 2012
21 februari 2012, 11:15 uur | Bericht #339935
Nice gedaan!
Ook mooie foto's !

Die laatste foto was van team extreme.
Hun waren toen die avond ook.
Hun hebben die funnelcloud op video. (ik ook maar niet goed)
Bij hun zie je het beter dan bij mij.

Er was wel schade toen.
Ik zoek hun berichten/ mijn berichten wel vanmiddag op.
Zit nu op school | Gewijzigd: 21 februari 2012, 11:19 uur, door team_*AOT*
Twitter: https://twitter.com/#!/Art_of_thunders

Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 76 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 76, lezen 1 mensen het topic "Twee doden en 36 gewonden door tornado in Virginia".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden