Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD; Fall River, SD.

25 Apr 2024 23:07:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kit Carson, CO; Sherman, KS.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 21:13:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, KS; Osage, KS.

25 Apr 2024 21:08:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Converse, WY; Niobrara, WY.

25 Apr 2024 20:36:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 20:07:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 19:59:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
13 januari 2012, 08:57 uur | Bericht #317574
Klimatoloog sluit 'horrorwinters' voorlopig uit

Zeer koude winters zijn tot zeker 2015 praktisch uitgesloten. Dat stelt althans klimaatwetenschapper Rolf Schuttenhelm vrijdag tegenover NU.nl. "Bij de verwachtingen van de Europese winters op lange termijn bestaan een paar leidraden", aldus Schuttenhelm. "Vooral de activiteit van de zon en verschuivingen in zeewatertemperatuur zijn van belang."
De onderzoeker deed een uitgebreide klimaatanalyse aan de hand van recente wetenschappelijke publicaties. Schuttenhelm zegt te kunnen uitsluiten wat internationale meteorologen eerder dit jaar voorspelden, namelijk dat we dit jaar te maken zullen krijgen met een ijskoude winter. "Dat gaat echt niet meer gebeuren, nu niet en de komende jaren niet." De drie belangrijkste factoren die hiervoor verantwoordelijk zijn, zijn volgend Schuttenhelm de relatief hoge zonactiviteit, de golfstroom die warm water aanvoert naar West-Europa en de trend van klimaatopwarming.

Genadeloos
Weerbureaus in Duitsland, Groot-Brittannië en de VS voorspelden in oktober 2011 op basis van seizoensverwachtingen dat de winter in West-Europa een zeer koude "horrorwinter" zou worden. Het Nederlandse KNMI zei toen al twijfels te hebben bij dergelijke langetermijnvoorspellingen. De winter van 2011/2012 valt tot nu toe in de KNMI-categorie 'zeer zacht'. De gemiddelde temperatuur in januari ligt op 9 graden Celsius. In de laatste Nederlandse horrorwinter van 1963 was datzelfde gemiddelde -5 graden. De temperatuur van een gemiddelde januarimaand is 3,1 graden.
Hoewel de winter van vorig jaar in de waarneming van veel Nederlanders een erg koude was, klopt dat beeld niet met de cijfers. "Het was op basis van de temperaturen een normale winter. We zijn dus duidelijk niets meer gewend", aldus Schuttenhelm.

Bron: Nu.nl
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: Oss
Berichten: 26
Lid sinds: 20 jul. 2010
13 januari 2012, 10:13 uur | Bericht #317586
Natuurlijk heeft hij enigszins gelijk, maar niets is zo veranderlijk dan het weer, dus kun je er eigenlijk, gezien de afgelopen jaren, geen pijl op trekken hoe de winters en zomers eruit komen te zien.

Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 januari 2012, 11:39 uur | Bericht #317600
Citaat van Marga, vrijdag 13 januari 2012, 8:57 uur Klimatoloog sluit 'horrorwinters' voorlopig uit
*knip*
Bron: Nu.nl


Interessant. Piers Corbyn houdt zich toch ook hiermee bezig (en met meer)?

Heeft deze meteoroloog Schuttenhelm ook iets gezegd op het moment dat die andere allemaal een "horrorwinter' verwachting uitspraken? Dat zou wat meer gewicht in de schaal leggen dan wanneer al blijkt dat de horrorwinter voorspellers (na een halve winter) ongelijk hebben.

KNMI citeren lijkt voor een krant heel moeilijk te zijn. De gemiddelde temperatuur van januari is tot en met de 12e januari geen 9 graden zoals hier vermeld wordt, maar 7,9 graden.
En daar moet de gewone mens het van hebben. Foutje of informatiezwendel!

Overigens kwamen wetenschappers ook na de winter van 2009/2010 met verhalen als dat zo'n winter de komende 100 jaar niet meer zou plaats vinden en zelfs waarschijnlijk nooit meer. Vervolgens weer kreeg Europa het de winter 2010/2011 weer te verduren.
Ja die winter was wat Hellmanngetallen betreft binnen de categorie 'normaal', maar die vielen vrijwel allemaal in december en daarmee was die maand best extreem met ook veel sneeuw. Dat heeft niets met 'niets meer gewend' te maken.

gem_DeBilt_tm_12_jan.jpg | Gewijzigd: 14 januari 2012, 08:58 uur, door Marga
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
13 januari 2012, 11:52 uur | Bericht #317608
Interessant maar een verhaal met wat haken en ogen. Hierboven al benoemd, dus ik ga niet in herhaling vallen. Tja dat velen denken dat we een strenge winter hadden vorig jaar komt vast door de sneeuw, maar dat maakt het meestal niet erg koud, daarentegen hebben januari en februari niet echt meegeholpen qua koude, tja een normale winter dus qua gemiddelde.

Jammer dat we hier vooralsnog geen echt winterweer hebben gehad. Maar twee voordelen zijn, vind ik dan, dat het voor de dieren wat prettiger is zo en dat de gasnota-afrekening volgend jaar eindelijk eens mee zal vallen.
Janett
Lid
Woonplaats: ZW Drenthe
Berichten: 443
Lid sinds: 15 feb. 2009
13 januari 2012, 13:19 uur | Bericht #317644
zag net een filmpje op rtl site over china... daar is het vreselijk koud. - 46

Das wel een horror winter.. | Gewijzigd: 13 januari 2012, 13:20 uur, door Janett
Woonplaats: Hengelo
Berichten: 72
Lid sinds: 7 nov. 2011
13 januari 2012, 14:02 uur | Bericht #317660
Citaat van janett, vrijdag 13 januari 2012, 13:19 uur zag net een filmpje op rtl site over china... daar is het vreselijk koud. - 46

Das wel een horror winter..


Als je na buiten stapt vriezen je oogleden op elkaar:X

maareh.. btje sneeuw zou alsnog leuk zijn...
heb nogsteeds niet het moment gehad dat ik ECHT zin had in een kopje warme chocolademelk met slagroom.

bas
Lid
Woonplaats: Steggerda
Berichten: 124
Lid sinds: 26 jul. 2006
13 januari 2012, 14:29 uur | Bericht #317667
komende dagen al een klein vorstprikje en meschien dat februarie de winter wat meer de ruimte geefd .
Best lekker wat vorst en droogte na al de natte kledder .

mvg Sapckie

Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 januari 2012, 19:39 uur | Bericht #317757
Citaat van Svenn, vrijdag 13 januari 2012, 16:44 uur Hoezo zou deze man iets moeten zeggen aan het begin van deze winter, hij praat toch ook over de komende jaren?
...
Btw: zou je voortaan niet het hele starttopic willen quoten.

Om met het laatste te beginnen; ik heb niet het hele starttopic gequote, maar blijkbaar valt je dat niet op, evenals dat hij 'zegt te kunnen uitsluiten wat internationale meteorologen eerder dit jaar voorspelden, namelijk dat we dit jaar te maken zullen krijgen met een ijskoude winter. "Dat gaat echt niet meer gebeuren, nu niet en de komende jaren niet." je niet op valt. Kortom, hij heeft het wel degelijk ook over de huidige en de daarbij gedane uitspraken over een horrorwinter.

Ik heb het niet over sensatie! Ik constateer een opvallende 'fout' die dikwijls gemaakt wordt door media en 'toevallig' altijd de zogenaamde opwarming extra bevestigen.

Ik heb nergens de vorige winters extreem genoemd. De maand december 2010 was extreem in een overigens normale winter 2010/2011 voor wat betreft het Hellmanngetal!
Maar als het gemiddelde over een hele winterperiode normaal is betekent dat niet dat een korte koudeperiode niet extreem was. Het Hellmanngetal van 80,6 voor die hele winter (voor De Bilt) komt vrijwel geheel (67,7) op het conto van december en november en kwam daarmee binnen de top tien (achter 1947) van de koudste zelfde periode van in totaal 111 winters. In het (noord)-oosten van het land werden alleen al voor november en december Hellmanngetallen van boven de 100 geregistreerd. In Twente voerde winter 2011 eind december (t/m de 29e) zelfs de ranglijst aan met 103,8. Boven 1963 die in dezelfde periode 90,3 scoorde. Dus extreem koud was de eerste periode van winter 2011 wel!


En ja, het was een geweldige 'ruk'-zomer als je de zon er bij dacht en de kachel er bij aan deed... | Gewijzigd: 13 januari 2012, 19:40 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 januari 2012, 22:32 uur | Bericht #317858
Citaat van Svenn, vrijdag 13 januari 2012, 20:48 uur ---
Overigens ook, dat het klimaat verandert weet iedereen. Nu spelen vaak de rondes op dat het kouder wordt daardoor, correct maar dat gaat over honderden jaren. Maar ook dat de stromingspatronen anders komen te liggen, zou het niet zo kunnen zijn dat wij daardoor juist hier warmer worden. Ik doel maar weer op het geen in de media speelt zoals jij ook al aangeeft, maar wie zegt dat het speciaal kouder moet worden hier? Is dat weer, een wat je wilt horen punt of iets anders.

We dwalen af. Het gaat om wat deze wetenschapper onderzoekt en dat lijk me interessant. Hij is de enige niet die de invloed van de zon een grote rol op ons klimaat en het weer toebedeelt. Misschien moet hij eens met Piers Corbyn gaan praten.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
14 januari 2012, 08:35 uur | Bericht #317885
Ik weet het, het wordt vervelend maar ik haal hem nog maar eens aan:

QUOTE
Joe Bastardi
We are in the 1950s in climate cycle! I have been screaming this since 2007 (triple crown of cooling on Oreilly).AGW is hoax, its cyclical
about 1 hour ago from web


QUOTE
Joe Bastardi
next 20-30 yrs, temps will cool back to where they were in the late 1970s, we are in the 1950s part of that cycle now overall
about 1 hour ago from web


Ik ben erg geneigd om Bastardi's mening te volgen, dat het een cyclus is waarin we nu weer langzaam naar een kouder weertype gaan.
In dit filmpje: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=29152 wordt er ook op ingegaan en Bastardi's stelling sluit aardig aan op de 60 jarige cyclus die daar wordt genoemd. We zitten nu in de piek van die 60 jaar. 30 jaar opwarming achter de rug en nu gaan we 30 jaar afkoelen.

Dus, deze Rolf Schuttenhelm zou best eens gelijk kunnen hebben. de eerst komende paar jaren zullen we ongeveer dezelfde temperaturen hebben als nu zij het toch met een licht dalende trend. Daarna zullen de winters relatief snel strenger worden. MISSCHIEN!!

Slightly offtopic: Ik ben iig wel klaar met het CO2 verhaal, daar geloof ik niet in. | Gewijzigd: 14 januari 2012, 08:39 uur, door Bornin7ty2
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 januari 2012, 10:54 uur | Bericht #317906
Hmmm... nou ik dacht eerst dat het gewoon een cyclus was waarin eens in de 16 jaar een strenge winter terug komt. Vandaar ook dat ik dacht dat rond deze jaren een nieuwe strenge winter zou langskomen.

Niet dat iemand volgt wat ik ervan denk (en terecht), maar ik ben van mening veranderd.
De reden daarvoor is dat ik op de site weerstatistieken.nl ben gekomen.
Daar hebben ze een grafiekje met alle Hellmannpunten van de afgelopen eeuw:

weerstatistieken.jpg

De lijnen die lopen over de grafiek is het Hellmannverloop bij een aantal situaties, maar het gaat me om het lichtgrijze staafdiagram op de achtergrond. Ik heb zelf een gele lijn getrokken over de toppen van de strengste winters.
Laat ik zelf erbij opmerken dat dit geheel onwetenschappelijk is. Ten eerste is het Hellmanngetal geen goede maatstaf voor de strengheid van een winter. Het vorstgetal zou beter zijn, maar die heb ik niet. Ten tweede is een conclusie uit uitschieters trekken (maar een klein gedeelte van de metingen) niet erg statistisch verantwoord.

Toch lijkt het er verdacht veel op dat er periodes zijn waarin extreem koude winters meer kans hebben, en periodes waarin extreem koude winters veel zeldzamer zijn, zo niet onmogelijk.
Ook laat het een prachtige golfbeweging zien, wat zou betekenen dat het een natuurlijke oscillatie volgt.

De periode is absoluut te kort om iets zinnigs te kunnen zeggen over het verdere verloop. Vergroot de kans op een strenge winter straks ook weer netjes, of is het gewoon toeval dat dit net een mooie lijn geeft? Dezelfde grafiek doen over een langere periode zou wat dat betreft antwoord kunnen geven. Maar ik heb die cijfers niet.

Ik vermoed dat we straks ook weer omhoog gaan met de kans op een zeer strenge winter. Hoe dan ook is het bemoedigend te zien dat de afgelopen eeuw aan het begin ook maar zeer weinig strenge winters telde. Eigenlijk net zoals nu. Het blijft dus afwachten, of meer onderzoeken, om het antwoord te vinden op de hamvraag: zitten we in een natuurlijke cyclus die ook weer terug slaat, of zitten we in een neerwaartse spiraal?

We gaan het ongetwijfeld vanzelf uitvinden.

Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Woonplaats: Hengelo
Berichten: 72
Lid sinds: 7 nov. 2011
14 januari 2012, 12:15 uur | Bericht #317933
Citaat van Marco-Goes, zaterdag 14 januari 2012, 8:35 uur Slightly offtopic: Ik ben iig wel klaar met het CO2 verhaal, daar geloof ik niet in.


ff nog iets over co2. Erg gemakkelijk uitgelegd:P
co2 contribution by human
http://www.youtube.com/watch?v=7VHBCZ3cvWM
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
14 januari 2012, 12:19 uur | Bericht #317936
Citaat van hengelerweend, zaterdag 14 januari 2012, 12:15 uur ff nog iets over co2. Erg gemakkelijk uitgelegd:P
co2 contribution by human
http://www.youtube.com/watch?v=7VHBCZ3cvWM


Top!!
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
14 januari 2012, 13:09 uur | Bericht #317953
Leuk filmpje al is die overbodig als je en beetje nadenkt maar ja soms moet je gewoon met je neus in de feiten gedrukt worden.

Hier nog zo eentje om je neus eens lekker diep in te steken. http://www.youtube.com/watch?v=BE6oJeO8QMY...feature=related
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
14 januari 2012, 13:10 uur | Bericht #317954
Citaat van Imrich, zaterdag 14 januari 2012, 13:09 uur Leuk filmpje al is die overbodig als je en beetje nadenkt maar ja soms moet je gewoon met je neus in de feiten gedrukt worden.

Idd, de meeste mensen horen de kreet PPM wel eens vallen maar ze hebben geen idee. Ik wist wel een beetje hoe weinig het was maar met zo'n uitleg wordt het allemaal wel heel duidelijk.
Ben een global warming hoax campagne aan het houden op mijn facebook
Euro komt een andere keer wel | Gewijzigd: 14 januari 2012, 13:16 uur, door Bornin7ty2
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
14 januari 2012, 13:47 uur | Bericht #317971
Wat voor weer het nu ook wordt, ik hoor al een aantal dagen vogeltjes fluiten, die je normaal alleen in het voorjaar hoort. Vooral gister een hele poos lang en net weer, alsof het voorjaar is fluiten ze erop los. In combinatie dat het na 17.00 uur alweer licht was had ik gister echt een voorjaarsgevoel.

Hiermee kan je bevestigen dat horrorwinters inderdaad behoorlijk uitblijven voor in ieder geval de Europese landen. | Gewijzigd: 14 januari 2012, 13:49 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 370
Lid sinds: 2 jan. 2012
17 januari 2012, 16:56 uur | Bericht #319121
sorry hoor maar een horrorwinter in NL is een beetje onzin
Meestal hebben we te maken met een westenwind dus dan krijg je niet zo snel lage tempraturen.

Misschien kan het nog wel voorkomen een horrorwinter maar dat is gewoon niet te voorspellen
Twitter: https://twitter.com/#!/Art_of_thunders

Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 395 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 395, lezen 13 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden