Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Converse, WY; Niobrara, WY.

25 Apr 2024 20:36:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 20:07:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 19:59:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 februari 2012, 14:26 uur | Bericht #334727
Kan een kunstmatige vulkaan de planeet doen afkoelen?

Als de aanpak van de CO2-uitstoot de opwarming van de planeet niet kan omkeren, dan moeten we andere manieren zoeken. Misschien kunnen we de effecten van een vulkaanuitbarsting nabootsen en het zonlicht dimmen?



In 1991 barstte de vulkaan Mount Pinatubo uit. Het was de belangrijkse vulkaanuitbarsting van de 20ste eeuw. De temperatuur op onze planeet daalde met ongeveer een halve graad. Onderzoekers van het Amerikaanse ruimtebedrijf Aurora Flight Sciences zien in de nabootsing van een kunstmatige vulkaanuitbarsting dan ook mogelijkheden om de opwarming tegen te gaan. Ze gaan na of we jaarlijks geen één tot vijf miljoen ton zwavel 30 kilometer hoog in de lucht kunnen loslaten. Op die manier zouden we als het ware het zonlicht dimmen.

Science (fiction)
Het lijkt meer science fiction dan wetenschap. En misschien is het dat ook, want het idee is allesbehalve realistisch. Hoe krijgen we die enorme hoeveelheid zwavel immers in de bovenste luchtlagen? De auteurs van de studie, geleid door de universiteit van Calgary (Canada), dachten aan een methode om de stof in de lucht te schieten, maar dat blijkt onbetaalbaar. Er zouden jaarlijks immers 70 miljoen schoten met marinegeweren nodig zijn. Volgens de wetenschappers moet het proces 20 jaar lang herhaald worden om een blijvend effect te hebben.

Luchtschepen
Een andere mogelijkheid is het gebruik van luchtschepen. Dat zou financieel interessanter zijn, maar op technologisch vlak vormt dit dan weer een uitdaging. Luchtschepen zijn immers nog nooit op deze hoogte gebruikt. Ideaal, nou ja, zou de ontwikkeling van een vloot Boeing 747's zijn die de klok rond vanaf de evenaar actief zijn. Al zijn de wetenschappers vermoedelijk wel de uitstoot van deze toestellen vergeten...

Plan B
Realistisch is de studie dus niet. Wel bewijst het dat wetenschappers op zoek zijn naar alternatieve manieren om de opwarming van de planeet te stoppen, als de CO2-uitstoot niet snel zal worden omgekeerd. Zolang politici het niet eens geraken over een bindend klimaatplan kunnen we maar beter een plan B hebben. Al doen studies als deze vermoeden dat we dat achterpoortje toch maar beter niet gebruiken.

Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:48 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
laska119
Lid
Woonplaats: Dordrecht (ZH)
Berichten: 547
Lid sinds: 29 apr. 2010
7 februari 2012, 14:31 uur | Bericht #334735
Zeer interessant stukje, maar volgens mij zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor de mens.
Moedernatuur nabootsen is wel een goeie manier van denken, maar het brengt vaak ook risico's met zich mee.
extreme weather
Waarom deze advertentie?
ron12
Lid
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 914
Lid sinds: 25 aug. 2011
8 februari 2012, 19:08 uur | Bericht #336081
kun ze net zo goed een vulkaan met bommen bestoken tot die uitbarst,ook een mogelijkheid toch.dan heb je toch een beetje een natuurlijk effect.
totale aantal onweersdagen in nijmegen vanaf januari tot nu dit jaar...33
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 februari 2012, 19:13 uur | Bericht #336086
Theoretisch gezien zou het kunnen. Toen de Krakatau in 1883 uitbarstte zorgde dat ook voor als ik me niet vergis zo'n 2 jaar lang mondiale afkoeling. De aswolk van die uitbarsting (Indonesie) was tot in Groot Britannie te zien.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
8 februari 2012, 19:36 uur | Bericht #336116
Tuurlijk kan dat, iedereen weet toch dat een berg rommel in de atmosfeer de temeratuur naar beneden brengt?
Wat mij verbaasd is dat mensen zijn die tijd hebben voor deze flauwekul. Bovendien is het weer een 'pleister plakken', de definitieve oplossing moet bij de wortel gezocht worden, en dan bedoel ik alleen het CO2 aspect.
Men lijkt zich niet te beseffen dat de temperatuur op aarde altijd al heeft geschomeld. Ook hier kijkt de mens niet verder dan eigen neus.
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 februari 2012, 13:59 uur | Bericht #336853
Tuurlijk, met miljoenen tonnen zwavel in de lucht redden we onze planeet...
En er dan achter komen dat we in werkelijkheid gewoon een beetje natuurlijk schommelen met de temps op de aarde, waardoor de zwavel precies effect sorteert op het moment dat de temp toch al naar beneden zou gaan. Met z'n allen zwaar in de min. Kunnen we elk jaar drie keer de elfstedentocht houden. Lachen!

Even geduld, dat is alles wat nodig is, over een paar jaar zitten we weer op 'normaal' en daarna duiken we er weer onder. As usual...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
9 februari 2012, 14:26 uur | Bericht #336863
Echt weer typisch iets voor de mens Who the fuck cares als alles omgegooit wordt, en we zouden moeten verhuizen door de veranderde klimaat-.- door de mens z'n toedoen moeten heel veel andere diersoorten dat al, waarom passen wij ons niet gewoon eens aan voor een keertje, wordt het te grimmig... dan gaan we naar een andere plek mocht het echt zover komen.....maar nee stel je voor dat je hele hebben en houwen naar de poep gaat. Ik kan het niet anders zien dan economisch en materialistisch gelazer. Het weer beïnvloeden door een idee als bovenstaande is niet echt de oplossing. Misschien voor tijdelijk maar daarna gaat natuur toch weer zen gang, dus zou je het vol moeten houden voor een heeeeelee lange tijd. Versta me niet verkeerd ben geen alternatieveling of 1 of andere wicca type, maar mensen willen nog wel eens vergeten waar het leven nou zo'n beetje om draait, door de omringde invloeden. Maargoed ik zou hier wel heel lang over kunnen discussiëren, maar veel nut heeft het niet.

Ik vind het een stom idee, maargoed das mijn mening!
Check out the light show:)
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 februari 2012, 14:31 uur | Bericht #336865
Moeder natuur heeft vanuit zichzelf ook een heel erg vervuilend effect op de aarde.
De mensheid helpt de natuur ook naar de klo...ten... en sneller dan er ooit is berekend.

De aarde is gecreëerd om te komen en te gaan en de aarde zal dit ook zijn eigen tempo doen mits de mensheid hier ook nog negatieve invloed op gaat uitoefenen.
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 februari 2012, 14:46 uur | Bericht #336877
Als er een vulkaan barst,
kunnen wij daar met z'n allen een aantal jaar op rijden heb ik wel eens gelezen.

Als je dan bekijkt hoevaak er een uitbarsting is
dan denk je toch niet dat wij uberhaupt iets van betekenis kunnen zijn in co2 uitstoot!?
En dan te bedenken dat alle onafhankelijke meet bureau's gefinancierd worden door de overheid!

Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
9 februari 2012, 14:47 uur | Bericht #336878
Citaat van Thunder84, donderdag 9 februari 2012, 14:31 uur De aarde is gecreëerd om te komen en te gaan en de aarde zal dit ook zijn eigen tempo doen mits de mensheid hier ook nog negatieve invloed op gaat uitoefenen.

Daar heb je gelijk in, maar door teveel aan menselijke interactie bereik je uiteindelijk niet veel, de natuur wint toch wel:P
Check out the light show:)
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 770
Lid sinds: 16 feb. 2010
9 februari 2012, 14:56 uur | Bericht #336884
lekker man lekker in de stiinklucht lopen
wrm een kunstvulkaan ??? zet gewoon een gigantische dam van new found land naar frankrijk moet je kijken hoe rap de temp daalt;)
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
9 februari 2012, 18:37 uur | Bericht #337100
met de natuur spelen is geen goed idee

hetzelfde geldt voor de manipulatie van regen!
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Woonplaats: Mechelen België
Berichten: 128
Lid sinds: 30 nov. 2010
9 februari 2012, 19:44 uur | Bericht #337141
Citaat van smoke_soldier, donderdag 9 februari 2012, 18:37 uur met de natuur spelen is geen goed idee

hetzelfde geldt voor de manipulatie van regen!

We moeten de natuur zijn eigen gang laten gaan, en wat betreft een eerdere posting, we zitten al veel hoger in de co2 in de atmosfeer dan voor het gebruik van fossiele brandstoffen, en dat hebben we echt zelf gedaan. Het wordt dus hoog tijd om het machtige Shell en consorten eens aan de kant te zetten, en de ontwikkeling van zuinige en milieuvriendelijke brandstoffen te stimuleren.
(even een aantal mensen de wind uit de zeilen nemen, ja ik rijd auto, een van 21 jaar oud, maar dat ding gebruikt minder brandstof dan menig modern misbaksel!)
Even een voorbeeld, er was in de buurt van Apeldoorn een man die een heel zuinige lijnbus had ontwikkeld, hij heeft een proefversie gebouwd, en dat ding liep 1:12. patend is gekocht door Shell en in de doofpot gestopt
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
9 februari 2012, 19:52 uur | Bericht #337147
Het is echt menselijk om te proberen het gevolg te bestrijden en niet de oorzaak aan te pakken.
Al die milieugerelateerde 'oplossingen' vallen goed te scharen onder:
verneuk de massa, grijp de kassa.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
9 februari 2012, 19:55 uur | Bericht #337148
Beetje overdreven toevoeging op het bestaande klimaatbeïnvloedende programma.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 februari 2012, 20:02 uur | Bericht #337150
Citaat van nielslwder, donderdag 9 februari 2012, 14:56 uur lekker man lekker in de stiinklucht lopen
wrm een kunstvulkaan ??? zet gewoon een gigantische dam van new found land naar frankrijk moet je kijken hoe rap de temp daalt;)

Je denkt serieus dat dat een realistische oplossing is? Ik zie trouwens ook niet direct hoe dat invloed moet hebben op de temperatuur...
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 770
Lid sinds: 16 feb. 2010
9 februari 2012, 20:41 uur | Bericht #337165
Citaat van Maxim1110, donderdag 9 februari 2012, 20:02 uur Je denkt serieus dat dat een realistische oplossing is? Ik zie trouwens ook niet direct hoe dat invloed moet hebben op de temperatuur...
tuurlijke is het geen realistische oplossing ik laat aleen mijn mening zien;)
de dam van newoundland tot frankrijk zorgt voor het stoppen van de stroming die van amerika tot de noordpool loopt
waardoor de temperatuur in de winter gigantisch gaat dalen (zee temp en ook in de zomer (ijstijd);) | Gewijzigd: 9 februari 2012, 20:42 uur, door nielslwder
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 233 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 233, lezen 2 mensen het topic "Informatie gezocht indirect getroffen door bliksem. ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden